شهروز نعمتی؛ رحیم بدری گرگری؛ شهرام واحدی؛ نیلوفر برومندزاده
چکیده
اختلال یادگیری ویژه شامل اختلالی عصب-تحولی است که در سالهای اخیر از منظر روانشناسی مثبتمحور مورد توجه قرار گرفته است. هدف از پژوهش حاضر ترسیم نقشه مفهومی سازههای روانشناسی مثبت محور در حوزه اختلال یادگیری ویژه بود. طرح پژوهش از نوع مطالعه مروری نظامند بود. از طریق الگوی پریسما یافتههای پژوهشی مرتبط با متغیرهای سازههای روانشناسی ...
بیشتر
اختلال یادگیری ویژه شامل اختلالی عصب-تحولی است که در سالهای اخیر از منظر روانشناسی مثبتمحور مورد توجه قرار گرفته است. هدف از پژوهش حاضر ترسیم نقشه مفهومی سازههای روانشناسی مثبت محور در حوزه اختلال یادگیری ویژه بود. طرح پژوهش از نوع مطالعه مروری نظامند بود. از طریق الگوی پریسما یافتههای پژوهشی مرتبط با متغیرهای سازههای روانشناسی مثبت محور در حوزه اختلال یادگیری ویژه مورد بررسی قرار گرفت. در این راستا، با استفاده از کلیدواژههای تخصصی سازههای روانشناسی مثبت و اختلال یادگیری ویژه(شامل اختلال خواندن، اختلال نوشتن، اختلال ریاضی)، به جستجو در پایگاههای اطلاعاتی از جملهPubmed, Eric, Scopus , Sid, Irandoc ,Noormags Ebsco ,Science Direct ,ProQuest , Springer پرداخته شد و مقالات و اطلاعات مرتبط با عنوان پژوهش حاضر، مورد واکاوی قرار گرفت. یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که سازههای روانشناسی مثبت شامل متغیرهای بهزیستی روانی، تاب آوری، خوش بینی، سلامت روان، کیفیت زندگی، شادکامی، امید، رضایت از زندگی، سپاسگزاری و معنویت تأثیرگذارترین کلمات کلیدی در شبکه همرخدادی هستند و پژوهشهای روانشناسی مثبت محور بر سازههای ذکر شده تأکید دارند. شواهد پژوهشی بیانگر این است که تقویت و بهبود سازههای روانشناسی مثبت میتواند برای دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه بسیار مفید واقع شود. این مطالعه نشاندهندهی اهمیت سازههای روانشناسی مثبت در حوزهی اختلالات یادگیری ویژه بود، لذا برای دستیابی به نتایج مطلوب در حوزه اختلال یادگیری ویژه ادغام فعالیتهای شواهدمحور و پژوهشی با فعالیتهای بالینی و مداخلهای پیشنهاد میگردد.
زکیه نجاریان؛ شهرام واحدی؛ تورج هاشمی؛ رحیم بدری گرگری
چکیده
هدف از پژوهش حاضر طراحی بسته اموزشی مبتنی بر حافظه فعال عاطفی و بررسی اثربخشی این بسته بر بهبود ابعاد شناختی- عاطفی یادگیری دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی بود. پژوهش حاضر یک طرح نیمه آزمایشی با یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل با پیشآزمون و پس-آزمون بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر و پسر دارای اختلال ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر طراحی بسته اموزشی مبتنی بر حافظه فعال عاطفی و بررسی اثربخشی این بسته بر بهبود ابعاد شناختی- عاطفی یادگیری دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی بود. پژوهش حاضر یک طرح نیمه آزمایشی با یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل با پیشآزمون و پس-آزمون بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر و پسر دارای اختلال یادگیری ریاضی دوره ابتدایی مراکز اختلالات یادگیری شهر اصفهان بود که در سال تحصیلی 1400-1401 به این مراکز مراجعه نمودهاند. در این راستا 30 نفر از دانشآموزان به روش هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش 14 جلسه به مدت 60 دقیقه مداخلهی توانبخشی عاطفی مبتنی بر حافظه کاری را دریافت کردند. آزمودنیهای قبل و بعد از آموزش، به پرسشنامههای حلمسأله محقق ساخته، آزمون استروپ عددی جان رایدلی (1935)، نگرش به ریاضی آیکن (1971) و اضطراب ریاضی چیو و هنری (1990) پاسخ دادند. نتایج تحلیل واریانس آمیخته نشان داد که آموزش مبتنی بر حافظه فعال عاطفی بر افزایش مهارت حلمسأله، کاهش بازداری شناختی، افزایش نگرش به ریاضی و کاهش اضطراب ریاضی (در سطح 01/0) اثربخش و معنادار بود. بر اساس اثربخش بودن آموزش مبتنی بر حافظه فعال عاطفی بر متغیرهای شناختی- عاطفی دانشآموزان دارای اختلال ریاضی، این مداخله میتواند به بهبود مهارتهای شناختی و عاطفی دانشآموزان با اختلال یادگیری کمک نموده و زمینهساز شرایط بهتری در یادگیری درس ریاضی باشد.
خدیجه کابلی؛ محمدرضا بردیده؛ سیامک سامانی؛ لیلا خبیر
چکیده
هدف از این پژوهش اثربخشی نمایشدرمانی بر مبنای ذهنیسازی بر توجه پایدار کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان سنین 9 تا 11 ساله با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی شهر زنجان در سال تحصیلی 1402-1401 بود. ...
بیشتر
هدف از این پژوهش اثربخشی نمایشدرمانی بر مبنای ذهنیسازی بر توجه پایدار کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان سنین 9 تا 11 ساله با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی شهر زنجان در سال تحصیلی 1402-1401 بود. حجم نمونه شامل 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) از جامعه آماری به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و در دو گروه گواه و آزمایش جایگماری شدند. برای گروه آزمایشی، بسته نمایشدرمانی بر مبنای ذهنی-سازی اجرا شد در حالیکه گروه گواه در فهرست انتظار باقی ماندند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی کانرز (2007) و آزمون عملکرد پیوسته دیداری و شنیداری یکپارچه (2018) بود. نتایج نشان داد که بسته نمایشدرمانی بر مبنای ذهنیسازی بر بهبود توجه پایدار در مراحل پسآزمون و پیگیری تأثیر معنیدار داشته است. یافتههای این پژوهش اطلاعات مفیدی را در ارتباط با بسته نمایشدرمانی بر مبنای ذهنیسازی فراهم میکند و مشاوران و روانشناسان میتوانند برای بهبود توجه پایدار در کودکان با نارسایی توجه/ بیشفعالی از این مداخله استفاده نمایند.
راضیه جماعتی اردکانی؛ مرتضی منادی؛ مهناز Mahnaz
چکیده
شرایط زمینهای در هر کشور ایجاب میکند که تاریخچه منحصربهفردی از آموزشهای ویژه داشته باشند و این امر منجر به سیستمهای آموزشی و خدمات متفاوت برای دانشآموزان با نیازهای ویژه شده است. پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی قانون آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه در آمریکا و ایران بود که با تاکید بر حیطه ناتوانیهای یادگیری و رویه اجرای آن، ...
بیشتر
شرایط زمینهای در هر کشور ایجاب میکند که تاریخچه منحصربهفردی از آموزشهای ویژه داشته باشند و این امر منجر به سیستمهای آموزشی و خدمات متفاوت برای دانشآموزان با نیازهای ویژه شده است. پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی قانون آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه در آمریکا و ایران بود که با تاکید بر حیطه ناتوانیهای یادگیری و رویه اجرای آن، نقاط قوت و ضعف آن را تشریح نمود. روش مورد استفاده در این پژوهش از نوع تحلیل اسنادی بود که جمعآوری اطلاعات مورد نیاز از طریق جستجوی گسترده در پایگاههای علمی معتبر و گزارشها و اسناد دولتی منتشر شده، انجام گرفت. قوانین آموزش ویژه در آمریکا (تا سال 2022 م) و ایران (تا سال 1402 ش) با تطبیق و مقایسه روند تغییرات و چگونگی اجرای آن در زمینه ناتوانیهای یادگیری مورد توجه بود. وجود برنامههای آموزش فردی، ضمانت اجرایی، حق تصمیمگیری والدین و دانشآموزان در امور آموزشی از برجستگیهای قانون آموزش ویژه در آمریکا است ولی به توسعه طرحهای پژوهشی و انجام پژوهشهای علمی در قانون ایران تاکید بیشتری شده است. در بررسی رویه اجرایی قوانین و توجه به دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری، در ایران فقط حمایتها در دوره ابتدایی صورت میگیرد در حالی که در آمریکا تا پایان تحصیلات دانشگاهی این حمایتها وجود دارد. همچنین شناسایی و ارزیابی دانشآموزان دارای معلولیت نیز در آمریکا با دقت بیشتری انجام میشود. دستیابی به اهداف قانون حقوق افراد با نیازهای ویژه، نه تنها نیازمند تکمیل و تصویب قانون است، بلکه در گرو اجرای صحیح قوانین و اصلاح ساختارها نیز هست.