سهم هویت ، نیازهای بنیادی روانشناختی و متغیر های جمعیت شناختی در پیش بینی بهزیستی روانشناختی دانش آموزان معلول جسمی – حرکتی

احمد یارمحمدیان؛ مجید اکبری؛ امیر قمرانی؛ سنایت مرادی

دوره 7، شماره 26 ، شهریور 1396، ، صفحه 109-125

https://doi.org/10.22054/jpe.2017.3102.1114

چکیده
  چکیده : آسیب‌دیدگی‌های جسمی- حرکتی به‌عنوان یک آسیب که یک یا بیش از یکی از فعالیت‌های عمده‌ی زندگی فرد را محدود می‌کند، تعریف‌شده است، این نوع آسیب‌دیدگی‌ها مانع بروز کارآمد توانایی‌های بدنی یا روانی در فرد می‌شوند. لذا پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش هویت، نیازهای بنیادی روان‌شناختی و متغیرهای جمعیت شناختی در پیش‌بینی بهزیستی ...  بیشتر

اثربخشی آموزش برنامه‌ی سال‌های باورنکردنی بر مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان کم توان ذهنی

عادل محمدزاده؛ امیر قمرانی

دوره 7، شماره 25 ، فروردین 1396، ، صفحه 97-119

https://doi.org/10.22054/jpe.2017.22413.1576

چکیده
  پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی برنامه‌ی سال‌های باورنکردنی بر مهارت‌های اجتماعی کودکان با کم‌توانی‌ذهنی خفیف انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون همراه گروه گواه بود. جامعه‌ آماری پژوهش کلیه‌ی دانش آموزان 11-6 سال با کم‌توانی‌ذهنی را شامل می‌شد که در سال تحصیلی 96-95 در مدارس استثنایی شهرستان ...  بیشتر