زینب خانجانی؛ هوشنگ مهدویان؛ پریچهر احمدی؛ تورج هاشمی؛ لیلا فتحالهپور
دوره 2، شماره 8 ، بهمن 1391، ، صفحه 117-147
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی روش درمانی پسخوراند زیستی و روش چند حسی فرنالد روی کودکان مبتلا به نارساخوانی بود. بدین منظور سه نفر دانشآموز پسر و سه نفر دانشآموز دختر نارساخوان به صورت نمونهگیری در دسترس از مراکز پنجگانه تبریز انتخاب شدند؛ وبه صورت تصادفی به سه گروه دو نفری (یک نفر دختر و یک نفر پسر) تقسیم شدند. گروه اول هم درمان ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی روش درمانی پسخوراند زیستی و روش چند حسی فرنالد روی کودکان مبتلا به نارساخوانی بود. بدین منظور سه نفر دانشآموز پسر و سه نفر دانشآموز دختر نارساخوان به صورت نمونهگیری در دسترس از مراکز پنجگانه تبریز انتخاب شدند؛ وبه صورت تصادفی به سه گروه دو نفری (یک نفر دختر و یک نفر پسر) تقسیم شدند. گروه اول هم درمان پسخوراند زیستی دریافت نمود و هم درمان فرنالد (به صورت یک جلسه در میان)، گروه دوم فقط درمان پسخوراند زیستی و گروه سوم فقط درمان فرنالد دریافت نمود. پژوهش حاضر در چارچوب طرح تجربی تک موردی با استفاده از طرح خطوط پایه منفرد به انجام رسید. در راستای آن 20 جلسه برای هر روش با پیگیری دو ماهه و سه ماهه اجرا شد و به منظور ارزیابی پیشرفت این کودکان از آزمون خواندن و نارساخوانی نما استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد همه آزمودنیها پیشرفت کردهاند و این پیشرفت در پیگیری دو ماهه و سه ماهه پایدار بود. درمان به صورت ترکیبی بهترین نتیجه را داشت و دانشآموزانی که به روش فرنالد آموزش دیده بودند نسبت به دانشآموزانی که درمان پسخوراند زیستی دریافت نموده بودند از وضعیت بهتری برخوردار بودند. همچنین درمان به روش پسخوراند زیستی به رشد درک مطلب دانشآموزان و درمان به صورت فرنالد به رشد بیانی دانشآموزان کمک نمود؛ در حالی که درمان ترکیبی (پسخوراند زیستی به علاوه فرنالد) روی هر دو متغیر تأثیر داشت.