امیرعباس بوستانی؛ عبدالله شفیع آبادی؛ محمدرضا خبازی راوندی
چکیده
اختلال نارسایی توجه- بیشفعالی برای بسیاری از کودکان مشکلات زیادی ایجاد میکند و بر عملکرد شناختی، اجتماعی، هیجانی، خانوادگی و سپس در بزرگسالی بر عملکرد شغلی و زناشوئی آنها تاثیر سوء میگذارد. جامعه آماری شامل همه مادران دارای کودک پسر مبتلا به این اختلال در دوره مدارس ابتدائی شهر کاشان بود. روش نمونهگیری، ...
بیشتر
اختلال نارسایی توجه- بیشفعالی برای بسیاری از کودکان مشکلات زیادی ایجاد میکند و بر عملکرد شناختی، اجتماعی، هیجانی، خانوادگی و سپس در بزرگسالی بر عملکرد شغلی و زناشوئی آنها تاثیر سوء میگذارد. جامعه آماری شامل همه مادران دارای کودک پسر مبتلا به این اختلال در دوره مدارس ابتدائی شهر کاشان بود. روش نمونهگیری، داوطلبانه و جایگزینی اعضای نمونه تصادفی بود. 36 نفر از 80 مادر مراجعهکننده به مراکز که بر پایه ملاکهای تشخیص راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی- نسخه چهارم و مقیاس کانرز والدین، دارای کودکان با اختلال نارساییتوجه- بیشفعالی بودند؛ به صورت تصادفی در 2 گروه آزمایش (18 نفر) و گروه کنترل (18نفر) جایگزین شدند. در مرحله پیشآزمون، مقیاس کانرز والدین برای کل مادران اجرا شد. گروه آزمایش طی هشت جلسه تحت درمان شناختی– رفتاری قرار گرفت. پس از پایان جلسات دوباره مقیاس کانرز والدین برای هر دو گروه اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که نشانههای نارسایی توجه- بیشفعالی در کودکانی که مادرانشان در گروه آزمایش قرار داشتند نسبت به گروه کنترل کاهش پیدا کرد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که درمان شناختی- رفتاری والد محور در کاهش نشانههای اختلال نارسایی توجه- بیشفعالی کودکان موثر است.
حمیده سادات خادمی؛ حمید علیزاده؛ حسن اسدزاده
دوره 4، شماره 13 ، فروردین 1393، ، صفحه 66-80
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه رابطه حافظهکاری و حافظهکاذب در دانشآموزان با و بدون اختلال نارساییتوجه- بیشفعالی انجامگرفت. جامعۀ آماری پژوهش شامل دانشآموزان دوره ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 89- 1388 بود. نمونه آماری شامل 34 دانشآموز بود که از این تعداد 17 دانشآموز با اختلال نارساییتوجه- بیشفعالی که بر اساس ضابطههای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه رابطه حافظهکاری و حافظهکاذب در دانشآموزان با و بدون اختلال نارساییتوجه- بیشفعالی انجامگرفت. جامعۀ آماری پژوهش شامل دانشآموزان دوره ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 89- 1388 بود. نمونه آماری شامل 34 دانشآموز بود که از این تعداد 17 دانشآموز با اختلال نارساییتوجه- بیشفعالی که بر اساس ضابطههای تشخیصی کتاب راهنمای آماری و تشخیصی بیماریهای روانی ویرایش چهارم مبتلا به این اختلال تشخیص داده شده بودند و 17 دانشآموز بدون این اختلال و همتاشده با دانشآموزان با نارساییتوجه- بیشفعالی بودند. بهمنظور سنجش ظرفیت حافظهکاری دانشآموزان از "ماتریس حافظهکاری کورنولدی" و برای سنجش حافظهکاذب از "پارادایم دیس، رودیگر و مک درموت" استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری بین حافظهکاری در این دو گروه دانشآموز وجود دارد بهطوریکه دانشآموزان بدون این اختلال عملکرد بهتری در آزمون حافظهکاری نشان دادند. همچنین مشخص شد که دانشآموزان با اختلال نارساییتوجه- بیشفعالی تحریفات حافظه بیشتری را هم در بازخوانی و هم در بازشناسی دارند. ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که در هر دو گروه دانشآموز رابطۀ معکوس بین حافظهکاری و حافظهکاذب وجود دارد. بر اساس این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که دانشآموزان با اختلال نارساییتوجه- بیشفعالی عملکرد ضعیفتری در حافظهکاریشان دارند و این احتمالاً منجر به بروز تحریفات حافظه بیشتری در این گروه میگردد.