سعید محمدی مولود؛ جواد مصرآبادی؛ رامین حبیبی کلیبر
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ترکیب نتایج پژوهشهای مختلف و دستیابی به یک نتیجهی کلی در خصوص اثربخشی مداخلات آموزشی و درمانی بر اختلالهای یادگیری و نیز تعیین نقش جنسیت و سن آزمودنیها در میزان اثربخشی مداخلات آموزشی و درمانی بر اختلالات یادگیری؛ با استفاده از روش فراتحلیل به انجام رسید. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیهی مطالعات انجامشده ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ترکیب نتایج پژوهشهای مختلف و دستیابی به یک نتیجهی کلی در خصوص اثربخشی مداخلات آموزشی و درمانی بر اختلالهای یادگیری و نیز تعیین نقش جنسیت و سن آزمودنیها در میزان اثربخشی مداخلات آموزشی و درمانی بر اختلالات یادگیری؛ با استفاده از روش فراتحلیل به انجام رسید. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیهی مطالعات انجامشده و دسترس در خصوص اثربخشی مداخلات آموزشی، درمانی و روانشناختی بر انواع اختلالهای یادگیری(اعم از نارساخوانی، نارسانویسی و اختلال ریاضی) بود که پس از اعمال ملاکهای ورود و خروج در مجموع 128 پژوهش به عنوان نمونه انتخاب گردید. از این مطالعات تعداد 623 اندازه اثر استخراج گردید و با استفاده از نرم افزار CMA2 مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد ، اندازه اثر ترکیبی اثربخشی مداخلات آموزشی و درمانی بر اختلالهای یادگیری در هر دو مدل ثابت و تصادفی معنادار میباشد (001/0P≤) و بر اساس ملاک های تفسیری مقداری بزرگ ارزیابی گردید. همچنین نتایج فرارگرسیون و آزمون تی مستقل نشان داد تاثیر سن و جنسیت به عنوان متغیرهای تعدیل کننده معنادار نمیباشد (001/0P≥). بنابراین میتوان نتیجهگیری کرد مداخلات آموزشی ودرمانی که در مطالعات اولیه پژوهش حاضر به کار گرفته شده است از اثربخشی بسیار مناسبی برخوردار بودهاند و متغیرهای جنسیت و سن آزمودنی تاثیری بر میزان اثربخشی مداخلات ندارد.
وحید نجاتی؛ سارا آقایی ثابت؛ مهدیس مقصودلو
دوره 4، شماره 14 ، تیر 1393، ، صفحه 1-18
چکیده
برتری طرفی یکی از شاخصهایتحول مغز طبیعی است و در آسیبهای تحولی مغز این شاخص تغیر میکند. هدف پژوهش حاضربررسی الگوی جانبی شدن در کودکان با و بدون اختلالهای یادگیری بود.پژوهشحاضر ازنوع علمی- مقایسهای بود. در این مطالعه 20 کودک مبتلا بااختلالهای یادگیری از بینکودکان مراجعهکننده به کلینیکدرمان اختلالهاییادگیری در شهر تهران ...
بیشتر
برتری طرفی یکی از شاخصهایتحول مغز طبیعی است و در آسیبهای تحولی مغز این شاخص تغیر میکند. هدف پژوهش حاضربررسی الگوی جانبی شدن در کودکان با و بدون اختلالهای یادگیری بود.پژوهشحاضر ازنوع علمی- مقایسهای بود. در این مطالعه 20 کودک مبتلا بااختلالهای یادگیری از بینکودکان مراجعهکننده به کلینیکدرمان اختلالهاییادگیری در شهر تهران انتخاب شدندو 20 کودک عادی از لحاظ سن وهوشبهر با گروه آزمایش همتا شدند.همهشرکتکنندگان با استفاده از آزمون شنود دو گوشی و آزمون ضربه زدن مورد ارزیابیقرار گرفتند. دادههای گردآوریشده با استفاده از آزمونهای تی مستقل، تی وابسته وهمبستگی مورد تحلیل قرار گرفت. تحلیل نتایج نشان داد که در هردو گروه گوش راست نسبت به گوش چپ برتری دارد اما میزان این برتری در کودکان دارایرشد عادی به طور معناداری بیشتر از گروه آزمایش بود.نتایج هیچگونههمبستگی بین عاملهای برتری دستی و طرفی شدن زبان نشان نداد.بر اساس یافتههای پژوهش حاضرنتیجهگیری میشود که در کودکان با اختلالهای یادگیرینارساییهاییدر جانبی شدن مغز وجود دارد.
ابوالقاسم یعقوبی؛ حسین محققی؛ مریم غفوری آثار؛ خسرو رشید
دوره 3، شماره 9 ، فروردین 1392، ، صفحه 21-32
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر دو روش آموزشی چندحسی و فراستیگ بر اصلاح عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان پسر دوم ابتدایی شهر همدان انجام شد. آزمودنیها 45 نفر از دانشآموزان نارساخوان پایه دوم ابتدایی مدارس پسرانه شهر همدان بودند که از این تعداد 15نفر در گروه آزمایشی چندحسی فرنالد و 15نفر در گروه آزمایشی ادراک دیداری فراستیگ قرارگرفته ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر دو روش آموزشی چندحسی و فراستیگ بر اصلاح عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان پسر دوم ابتدایی شهر همدان انجام شد. آزمودنیها 45 نفر از دانشآموزان نارساخوان پایه دوم ابتدایی مدارس پسرانه شهر همدان بودند که از این تعداد 15نفر در گروه آزمایشی چندحسی فرنالد و 15نفر در گروه آزمایشی ادراک دیداری فراستیگ قرارگرفته و 15 نفر دیگر به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. آزمودنیها از جامعه ای انتخاب شدند که با توجه به نظرمعلمان ازطریق چک لیست نارساخوانی و برای همتاسازی و همگنی هوش هر سه گروه، آزمون ریون کودکان، استفاده شد. بعد از اجرای پیشآزمون، گروه آزمایشی چند حسی فرنالد، 10 جلسه آموزش روش چندحسی فرنالد و گروه آزمایشی ادراک دیداری فراستیگ، 10 جلسه آموزش روش ادراک دیداری فراستیگ، دریافت کردند ولی گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. برای انجام پیشآزمون و پسآزمون، از آزمون فلاح چای (1374)، برای هر سه گروه استفاده شد و برای تحلیل یافتهها ازتحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که گروه آموزش دیده با روش چندحسی فرنالد و گروه آموزش دیده با روش ادراک دیداری فراستیگ، در خواندن، درک معنی جملات و عملکرد خواندن، عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل داشتند. در ضمن، گروه آموزش دیده با روش چندحسی فرنالد در خواندن و درک معنی جملات، عملکرد بهتری نسبت به گروه آموزش دیده با روش ادراک دیداری فراستیگ، داشتند. روشهای آموزشی چندحسی فرنالد و ادراک دیداری فراستیگ میتواند موجب بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان پسر نارساخوان شود و از میان این دو روش، روش چندحسی فرنالد، را میتوان به عنوان روشی اثربخشتر در بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان، به کار برد.