سحر صوفی؛ امید شکری؛ جلیل فتحآبادی؛ سعید قنبری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف آزمون نقش واسطهای رفتارهای تسهیلگر/بازدارنده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور در رابطه کمالگرایی و راهبردهای نظمبخشی شناختی هیجان با بهزیستی تحصیلی و هیجانهای پیشرفت دانشآموزان تیزهوش دختر انجام شد. ۴۰۰ دانشآموز به سیاهه شناختارهای کمالگرایی چندبعدی (کابوری، 2006)، سیاهه هیجانهای پیشرفت (عبداللهپور، ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف آزمون نقش واسطهای رفتارهای تسهیلگر/بازدارنده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور در رابطه کمالگرایی و راهبردهای نظمبخشی شناختی هیجان با بهزیستی تحصیلی و هیجانهای پیشرفت دانشآموزان تیزهوش دختر انجام شد. ۴۰۰ دانشآموز به سیاهه شناختارهای کمالگرایی چندبعدی (کابوری، 2006)، سیاهه هیجانهای پیشرفت (عبداللهپور، 1394)، سیاهه مشغولیت تحصیلی (سالملاـآرو و آپادایا، 2012)، سیاهه فرسودگی تحصیلی (سالملاـآرو، کیورا، لسکینن و نورمی، 2009)، سیاهه راهبردهای نظمبخشی شناختی هیجان (گارنفسکی و کرایج، 2006) و پرسشنامه رفتارهای ارتقادهنده/بازدارنده سلامت تحصیلی (صالحزاده، شکری و فتحآبادی، 1396الف) پاسخ دادند. نتایج نشان داد مدل واسطهمندی کامل رفتارهای تسهیلگر/بازدارنده در رابطه کمالگرایی و راهبردهای نظمبخشی شناختی هیجان با بهزیستی تحصیلی و هیجانهای پیشرفت با دادهها برازش مطلوبی داشت. در مدل مفروض تمامی وزنهای رگرسیونی از لحاظ آماری معنادار بودند. در مجموع، نتایج نشان داد که بخشی از کنشوری هیجانی و بهزیستی تحصیلی نوجوانان تیزهوش در محیطهای تحصیلی از طریق مشخصههای شناختی ـ هیجانی ـ رفتاری آنها قابل تبیین است.
زهرا رضوی علوی؛ امید شکری؛ حسین پورشهریار
چکیده
پژوهش حاضر با هدف آزمون نقش واسطهای هیجانات پیشرفت مثبت و منفی در رابطة کمالگرایی با بهزیستی تحصیلی نوجوانان تیزهوش دختر و پسر انجام شد. در مطالعة همبستگی حاضر، 326 دانشآموز تیزهوش (161 پسر و 165 دختر) به فهرست شناختارهای کمالگرایی چندبُعدی (MPCI، کابوری، 2006)، نسخة تجدیدنظر شدة پرسشنامه هیجانهای پیشرفت (AEQ-R، عبداللهپور، 1394)، سیاهة ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف آزمون نقش واسطهای هیجانات پیشرفت مثبت و منفی در رابطة کمالگرایی با بهزیستی تحصیلی نوجوانان تیزهوش دختر و پسر انجام شد. در مطالعة همبستگی حاضر، 326 دانشآموز تیزهوش (161 پسر و 165 دختر) به فهرست شناختارهای کمالگرایی چندبُعدی (MPCI، کابوری، 2006)، نسخة تجدیدنظر شدة پرسشنامه هیجانهای پیشرفت (AEQ-R، عبداللهپور، 1394)، سیاهة مشغولیت تحصیلی (SEI، سالملاـ آرو و آپادایا، 2012) و سیاهة فرسودگی تحصیلی (SBI، سالملاـ آرو، کیورا، لسکینن و نورمی، 2009) پاسخ دادند. نتایج نشان داد که در کل نمونه و در هر دو گروه نوجوانان تیزهوش دختر و پسر، مدل واسطهمندی نسبی هیجانات پیشرفت مثبت و منفی در رابطة کمالگرایی و بهزیستی تحصیلی با دادهها برازش مطلوبی داشت. علاوه بر این، نتایج تخصیص گروهی روابط بین متغیرهای چندگانه نشان داد که روابط بین کمالگرایی، هیجانات پیشرفت و بهزیستی تحصیلی در دو گروه نوجوانان تیزهوش دختر و پسر هم-ارز بودند. همچنین، نتایج نشان داد که در مدل کلی و مدلهای مربوط به نوجوانان تیزهوش دختر و پسر، تمامی وزنهای رگرسیونی از لحاظ آماری معنادار بودند. نتایج پزوهش حاضر همسو با جهتگیری مدلهای معاصر تیزهوشی، ضرورت تمرکز بر نقش ویژگیهای کارکردی مفاهیم غیرشناختی مانند توانشهای هیجانی/اجتماعی فراگیران تیزهوش دختر و پسر را در پیشبینی کنشوری تحصیلی آنها در مواجهه با موقعیتهای چالشانگیز مورد تاکید قرار میدهد.