ابوالفضل فرید؛ رامین حبیبی کلیبر؛ بیتا مشتری صحنه
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی بازیدرمانی و نوروفیدبک بر کارکردهای اجرایی دانشآموزان دختر با اختلال یادگیری مقطع ابتدایی بود. روش پژوهش، آزمایشی با کارآزمایی بالینی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون چند گروهی بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی مراجعهکننده به مرکز اختلالات یادگیری شهرستان مراغه در ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی بازیدرمانی و نوروفیدبک بر کارکردهای اجرایی دانشآموزان دختر با اختلال یادگیری مقطع ابتدایی بود. روش پژوهش، آزمایشی با کارآزمایی بالینی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون چند گروهی بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی مراجعهکننده به مرکز اختلالات یادگیری شهرستان مراغه در سال تحصیلی 1399-1398 بودند که دانشآموزان با اختلال یادگیری تشخیص دادهشده بودند. از بین این دانشآموزان، 30 دانشآموز بهصورت نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه آماری انتخاب و در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه بهصورت تصادفی جایگزین شدند. ابزار مورداستفاده جهت جمعآوری دادهها، آزمون عصبروانشناختی کانرز (2004) بود. برای تحلیل دادههای جمعآوریشده از آزمون تحلیل کوواریانس تکمتغیری و آزمون تعقیبی LSD استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که کارکردهای اجرایی گروههای آزمایش و گواه تفاوت معناداری باهم دیگر دارند (05/0P<). نتایج آزمون تعقیبی LSD، نشان داد که مداخله بازیدرمانی و نوروفیدبک بر کارکردهای اجرایی اثر معنیدار دارند؛ و نیز، مداخله بازیدرمانی در مقایسه با نوروفیدبک، در بهبود کارکردهای اجراییِ دانشآموزان ابتدایی با اختلال یادگیری، اثربخشی بیشتری دارد.
شهروز نعمتی؛ حمید علیزاده
چکیده
اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی اختلالی عصبی-تحولی است که چگونگی مدیریت و درمان آن برای والدین و نیز متخصصان حوزه نارساییهای تحولی چالشانگیز بوده است، در سالهای اخیر نوروفیدبک یکی از رویکردهای بهکار رفته در درمان اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی است که موثر بودن آن در حوزه نارساییهای تحولی بهویژه اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی ...
بیشتر
اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی اختلالی عصبی-تحولی است که چگونگی مدیریت و درمان آن برای والدین و نیز متخصصان حوزه نارساییهای تحولی چالشانگیز بوده است، در سالهای اخیر نوروفیدبک یکی از رویکردهای بهکار رفته در درمان اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی است که موثر بودن آن در حوزه نارساییهای تحولی بهویژه اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی مجادلههایی را به وجود آورده است. هدف پژوهش حاضر معرفی ماهیت، ویژگیها و شواهد پژوهشی پیرامون موثر بودن نوروفیدبک در درمان اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی است. برای این منظور، با استفاده از کلیدواژههای ADHD, Neurofeedback, QEEG-Informed Neurofeedback, Efficacy of Neurofeedback Treatment in ADHD, ADHD and Meta-Analysis, Effect size in Neurofeedback Treatment in ADHD,EEG Biofeedback و در پایگاههای اطلاعاتی شامل Pupmed, Springer, ProQuest, Scopus ,Elsevier به همراه مقالات مداخلهای موجود در ایران در ارتباط با مداخلات نوروفیدبک برای گروه اختلال نارسایی توجه / بیشفعالی و تماس شخصی با برخی صاحب-نظران این حوزه، اطلاعات مورد نظر به صورت مروری بررسی شد. علیرغم گزارش موثر بودن نوروفیدبک در درمان اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی در مراکز درمانی ایران مواردی مانند مسائل روششناختی، و ویژگیهایی مانند ماهیت، همبودی و فعالیتهای مبتنی بر شواهد، میزان اثربخشی نوروفیدبک را با احتیاط، شک و تردید مواجه میسازد. بر این اساس، نوروفیدبک تنها نوعی روش مداخله ای، و نه درمانی معجزهگر معرفی میکند و چالشهای اخلاقی را پیش روی محققان قرار می دهد. سایر کاربردهای نظری و شواهد تجربی در ارتباط با نوروفیدبک و اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی برای مطالعه بیشتر در ادامه متن آمده است.