مقایسه اثربخشی آموزش دو روش سیستم ارتباطی مبادله تصویر و آموزش ماتریس بر مهارت‌های زبانی و مهارتهای اجتماعی کودکان با اختلال طیف اوتیسم

الهه فراهانی؛ محسن سعیدمنش؛ فرنگیس دمهری

دوره 12، شماره 47 ، مهر 1401، ، صفحه 225-248

https://doi.org/10.22054/jpe.2023.69579.2476

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش دو روش سیستم ارتباطی مبادله تصویر و آموزش ماتریس بر مهارت‌های زبانی و مهارت‌های اجتماعی کودکان با اختلال طیف اوتیسم بود. روش این پژوهش روش نیمه آزمایشی  با طرح پیش‌آزمون_پس‌آزمون همراه با گروه گواه در نظر گرفته شد. جامعه آماری شامل تمامی کودکان مراجعه‌کننده به مراکز اوتیسم شهر قم در سال ...  بیشتر

تدوین و اثربخشی برنامه پشتیبانی مجازی بر رفتارهای چالش‌برانگیز و مهارت‌های اجتماعی کودکان مبتلا به اُتیسم با عملکرد بالا

پرنیان پورشاد؛ کامبیز پوشنه

دوره 12، شماره 46 ، تیر 1401، ، صفحه 89-110

https://doi.org/10.22054/jpe.2022.63867.2375

چکیده
  پژوهش حاضر باهدف تدوین و تعیین اثربخشی برنامه پشتیبانی مجازی بر رفتارهای چالش‌برانگیز و مهارت­های اجتماعی ­کودکان مبتلا به اُتیسم با عملکرد بالا، انجام شد. روش‌ پژوهش ترکیبی بود. در بخش کیفی، 14 متخصص به روش نمونه­گیری هدفمند، به­عنوان مشارکت‌کننده انتخاب شدند. به روش کدگذاری نظری، برنامه پشتیبانی مجازی در 11 هدف تدوین شد. ...  بیشتر

اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی به شیوه شناختی-رفتاری بر کاهش نشانه‌های اختلال‌های‌ رفتاری برون‌نمود در دانش‌آموزان

طیبه یگانه؛ عباسعلی حسین خانزاده؛ محمد رضا زربخش

دوره 3، شماره 11 ، مهر 1392

چکیده
  با توجه به تأکید متخصصان بر انجام مداخله‌های بهداشت روان برای کودکان دبستانی به منظور پیشگیری اولیه، درمان و توسعه بهداشت روان؛پژوهش حاضربا هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت­های اجتماعی با شیوه شناختی- رفتاری بر کاهش نشانه­های اختلال­های­ رفتاری برون‌نمود در دانش­آموزان انجام شد.روش پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیش­آزمون­-پس­آزمون ...  بیشتر