کشف شبکه مضامین مشکلات ارتباطی خانواده‌های با فرزند مبتلا به اختلال طیف اوتیسم

یوسف جمالی؛ مریم فاتحی زاده؛ محمدرضا عابدی

دوره 13، شماره 51 ، مهر 1402، ، صفحه 201-237

https://doi.org/10.22054/jpe.2023.74219.2594

چکیده
  وجود یک عضو مبتلا به اوتیسم در خانواده طیف وسیعی از چالش‌ها و مشکلات را برای اعضای خانواده ایجاد می‌کند. پژوهش حاضر باهدف کشف چالش‎ها و مشکلات ارتباطی خانواده‍های دارای فرزند مبتلا به اوتیسم و دستیابی به شبکه مضامین این چالش‎ها و مشکلات انجام شد. روش پژوهش از نوع کیفی و روش تحلیل از نوع تحلیل مضمون بود. جامعه آماری خانواده‍های ...  بیشتر

تأثیر تمرینات مربع گامبرداری بر حافظهکاری و تعادل کودکان مبتلا به اوتیسم ‏

میرجواد مجردآذر؛ جلال دهقانی زاده

دوره 13، شماره 50 ، تیر 1402، ، صفحه 43-68

https://doi.org/10.22054/jpe.2023.72432.2550

چکیده
  پژوهش حاضر باهدف ‏بررسی اثر تمرینات مربع گام‍برداری بر حافظه‍کاری و تعادل کودکان مبتلا به اوتیسم انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی و با طرح پیش‍آزمون و پس‍آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی کودکان 6 تا 12 سال مبتلا به اوتیسم خفیف شهرستان ارومیه در سال 1401 بود که به‌صورت تصادفی هدفمند 30 نفر از آن‌ها انتخاب و در ...  بیشتر

مقایسه اثربخشی آموزش دو روش سیستم ارتباطی مبادله تصویر و آموزش ماتریس بر مهارت‌های زبانی و مهارتهای اجتماعی کودکان با اختلال طیف اوتیسم

الهه فراهانی؛ محسن سعیدمنش؛ فرنگیس دمهری

دوره 12، شماره 47 ، مهر 1401، ، صفحه 225-248

https://doi.org/10.22054/jpe.2023.69579.2476

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش دو روش سیستم ارتباطی مبادله تصویر و آموزش ماتریس بر مهارت‌های زبانی و مهارت‌های اجتماعی کودکان با اختلال طیف اوتیسم بود. روش این پژوهش روش نیمه آزمایشی  با طرح پیش‌آزمون_پس‌آزمون همراه با گروه گواه در نظر گرفته شد. جامعه آماری شامل تمامی کودکان مراجعه‌کننده به مراکز اوتیسم شهر قم در سال ...  بیشتر

اثربخشی تحلیل رفتار متقابل بر آشفتگی روان‌شناختی و امید به زندگی مادران دارای کودکان اتیسم شهر اصفهان

عاطفه حیرت؛ شهره شریف زاده

دوره 11، شماره 41 ، فروردین 1400، ، صفحه 77-97

https://doi.org/10.22054/jpe.2021.60255.2311

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف اثربخشی تحلیل رفتار متقابل بر آشفتگی روان‌شناختی و امید به زندگی مادران دارای فرزند اختلال طیف اوتیسم انجام شده‌است؛ روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه مادران دارای فرزند اوتیسم ساکن شهر اصفهان در سال 1399 بودند که از بین آن‌ها به شیوه نمونه‌گیری ...  بیشتر

تأثیر آموزش نظریه ذهن بر ارتقاء همکاری، خویشتن داری و قاطعیت کودکان پسر اوتیستیک 12-7 سال از دیدگاه مادران
دوره 3، شماره 11 ، مهر 1392، ، صفحه 127-146

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش نظریه ذهن برارتقاء همکاری، خویشتن‏داری و قاطعیت کودکان اوتیستیک 12-7 سال شهر تهران بود. روشپژوهش از نوع پژوهش­های شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود.جامعه آماری شامل همه کودکان اوتیستیک 12-7 شهر تهران بود. نمونه شامل 12 کودک اوتیستیکبود که با نمونه‏گیری دردسترس انتخاب شدند و به ...  بیشتر