یکی از هستههای اصلی ناتوانیهای یادگیری، نارسایی در توجه میباشد. جهت بررسی این امر، هدف پژوهش حاضر مقایسه کنترل توجه و حواسپرتی در دانشآموزان با و بدون ناتوانیهای یادگیری بود. بدین منظورتعداد 3 گروه دانشآموز با ناتوانی یادگیری (15 نفر با نارساخوانی/ نارسانویسی، 15 نفر با نارسایی در حساب و 15 نفر با نارسایی مختلط از هر ...
بیشتر
یکی از هستههای اصلی ناتوانیهای یادگیری، نارسایی در توجه میباشد. جهت بررسی این امر، هدف پژوهش حاضر مقایسه کنترل توجه و حواسپرتی در دانشآموزان با و بدون ناتوانیهای یادگیری بود. بدین منظورتعداد 3 گروه دانشآموز با ناتوانی یادگیری (15 نفر با نارساخوانی/ نارسانویسی، 15 نفر با نارسایی در حساب و 15 نفر با نارسایی مختلط از هر سه ناتوانی) که از بین دانشآموزان مراکز ناتوانیهای یادگیری اداره آموزشوپرورش شهر ارومیه به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخابشده بودند و یک گروه تصادفی 15 نفری از دانشآموزان عادی در این مطالعه علّی- مقایسهای شرکت کردند. بعد از انجام مصاحبه بالینی ساختاریافته برای ناتوانیهای یادگیری جهت تأیید یا رد نوع تشخیص، از این دانشآموزان خواسته شد با کمک پژوهشگر به مقیاس کنترل توجه و حواسپرتی پاسخ دهند. دادههای بهدستآمده نیز با استفاده از آزمونهای تحلیل واریانس یکراهه، تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی حداقل تفاوت معنیدار (LSD) تحلیل شد.نتایج نشان داد که تفاوت آماری معنیداری بین میانگین نمرات گروهها در میزان تمرکز توجه، نمره کلی کنترل توجه و میزان حواسپرتی وجود دارد. نتیجه آزمون تعقیبی نیز آشکار کرد که این تفاوت بین گروه عادی با گروههای با ناتوانی یادگیری میباشد؛ یعنی تفاوت معنیداری بین سه گروه با ناتوانی یادگیری ازنظر این متغیرها به دست نیامد. این نتایج آشکار میکنند که کودکان با ناتوانی یادگیری کنترل توجهی پایین و حواسپرتی بالایی نسبت به گروه عادی دارند. همچنین سه گروه با ناتوانی یادگیری ازنظر کنترل توجه و حواسپرتی همگن میباشند.