ارغوان شریعت؛ مختار ملک پور؛ امیر قمرانی
چکیده
تحقیق حاضر، بررسی اثربخشی آموزش الگوی ارتباطی زوجین بر عملکرد خانوادههای دارای فرزندان مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش فعالی بود. 60 نفر از والدین که فرزندان آنها دارای علائم اختلال نقص توجه- بیش فعالی بودند، به شیوه نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای خوشهای انتخاب شدند، سپس نمونهها بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (30 نفر) و ...
بیشتر
تحقیق حاضر، بررسی اثربخشی آموزش الگوی ارتباطی زوجین بر عملکرد خانوادههای دارای فرزندان مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش فعالی بود. 60 نفر از والدین که فرزندان آنها دارای علائم اختلال نقص توجه- بیش فعالی بودند، به شیوه نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای خوشهای انتخاب شدند، سپس نمونهها بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (30 نفر) و کنترل (30 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش 7 جلسه مداخلات آموزش الگوی ارتباطی زوجین را دریافت کردند. در هر دو گروه آزمایش و کنترل از دو پرسشنامهی عملکرد خانواده و علایم مرضی کودک در مرحلهی پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافتهها نشان داد که برنامهی آموزش الگوی ارتباطی زوجین منجر به افزایش عملکرد خانواده و زیر مقیاسهای آن شامل ارتباط، آمیزش عاطفی، ایفای نقش، حل مشکل، همراهی عاطفی،کنترل رفتار و عملکرد کلی خانواده میگردد(05/0p<). در نتیجه علایم اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی در کودکان این خانوادهها کاهش یافت(05/0p<). پژوهش حاضر نشان میدهد آموزش الگوی ارتباطی زوجین به والدین میتواند عملکرد خانواده و زیر مقیاسهای عملکرد خانواده شامل ارتباط، آمیزش عاطفی، ایفای نقش، حل مشکل، همراهی عاطفی،کنترل رفتار وعملکرد کلی آن را به صورت معنیداری افزایش دهد.