@article { author = {SoltaniKouhbanani, sakineh and alizadeh, hamid and Hashemi, Janet and Sarami, Gholamreza and SoltaniKouhbanani, Sajedeh}, title = {The Effectiveness of Computer-Aided Working Memory Training on Improvement of Executive Functions and Math Performances in Students with Mathematics Disorder}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {3}, number = {11}, pages = {1-20}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {The present research aims to study the effect ofcomputer-aided working memory training on executive functions and mathperformances in students with mathematics disorders. This was aquasi-experimental research. From among all the students in centers forlearning disorders, 20 female students with mathematics disorder studying atthe 3rd, 4th and 5th grades of elementaryschools in the educational year 2011-2012 in Tehran were selected usingconvenience sampling method. The subjects were randomly assigned into the twocontrol and experiment groups. the Key Math Diagnostic Arithmetic Test as wellas executive functions tests (including the Tower of London Test, theContinuous Performance Test and Stroop test cards) were carried out on thesubjects. Then, the experiment group (including students with mathematicsdisorder) received 20 sessions of computer-aided working memory training in 7weeks. Afterwards, all the subjects (both experiment and control groups) wereassessed in terms of executive functions and math performances. It isnoteworthy that the control group did not receive any training. Both groupsreceived only the school trainings. One month later, the post-test wasadministrated. The results of the pre-test and post-test were analyzed usingt-test. The results showed that computer-aided working memory training had asignificant effect on executive functions and math performances of studentswith mathematics disorder, and could improve it. The findings of this researchcan be used in neurological and educational interferences}, keywords = {:Computer-Aided Training,executive functions,Working memory,Mathematics Disorder}, title_fa = {اثربخشی آموزش رایانه یار بر حافظه کاری بر بهبود کارکردهای اجرایی و عملکرد ریاضیات دانش‌آموزان با اختلال ریاضیات}, abstract_fa = {تحقیق حاضر به منظور اثربخشی آموزش رایانه­یار حافظة کاری بر بهبود کارکرد­های اجراییو عملکر­د ریاضی دانش­آموزان با اختلال ریاضیات انجام گرفت. در تحقیق نیمه آزمایشی حاضر 20 دانش آموز با اختلال ریاضیات دختر پایه سوم تا پنجم ابتدایی به روش نمونه­گیری در دسترس از مراکز اختلال­هاییادگیری شهر تهران در سال تحصیلی 1390- 1391 انتخاب شدند. سپس به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایشی تقسیم شدند. تمامی آزمودنی‌ها با استفاده از آزمون ریاضیات کی­مت و آزمون‌های کارکرد اجرایی (برج لندن، عملکرد مداوم، کارت‌های استروپ)، مورد ارزیابی قرار گرفتند. در مرحله بعد گروه آزمایشی (دانش­آموزان با اختلال ریاضیات) در معرض آموزش رایانه یار حافظه کاری قرار گرفتند. برنامه آموزشی به مدت 20 جلسه در 7 هفته ارایه شد. پس از این مرحله تمامی آزمودنی‌ها(اعم از گروه آزمایش و کنترل) مجدداً از نظر کارکردهای اجرایی و عملکرد ریاضیمورد سنجش قرار گرفتند. یادآوری می‌گردد که دانش‌آموزان گروه کنترل در معرض هیچ یک از مداخلات قرار نگرفتند و هر دو گروه فقط آموزش‌های مدرسه را دریافت می‌کردند. با فاصله یک ماه، آزمون پیگیری نیز انجام گرفت. داد­ه­های به دست آمده از پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از t وابسته مورد تحلیل قرار گرفت. با توجه به یافته­های تحقیق می­توان بیان کرد که آموزش رایانه یار حافظه کاری تأثیر معنی­داری بر کارکردهایاجرایی و عملکرد ریاضی دانش‌آموزان با اختلال ریاضیات داشته است. کارکردهایاجراییو عملکرد ریاضی دانش‌آموزان با اختلال ریاضیات در اثر آموزش برنامه رایانه­یار حافظه­کاری ارتقا می‌یابد. نتایج این تحقیق می‌تواند در مداخله­های عصب شناختی و آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.}, keywords_fa = {آموزش رایانه یار,کارکردهای اجرایی,حافظه کاری,اختلال ریاضیات}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_713.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_713_dec634a3cefead22d3058fa0faf4a7b9.pdf} } @article { author = {Azami, Saeed and Moqaddas, Alireza and Sohrabi, Faramarz}, title = {A Comparison of the Effect of Computer-Assisted Cognitive Remediation (CACR) and Psycho-Stimulant Drugs on Response Inhibition and Sustained Attention of Children with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder (ADHD)}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {3}, number = {11}, pages = {-}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {The present research aims to study and compare the extent of effectiveness of computer-assisted cognitive remediation (CACR) and psycho-stimulant drugs in improvement of response inhibition and sustained attention function in children with attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD).This was an experimental, prospective research with a pre-test and post-test design, and follow-up with two experiment groups. Using convenience sampling method, 23 children with ADHD were selected. They were matched in terms of severity of disorder, and were randomly assigned into two groups of psycho-stimulant drug therapy (n= 11) and CACR (n= 12). The research instruments included the Continues Performance Test (CPT), SNAP-IV questionnaire, the short form of WISC-R and Child Syndrome Inventory (CSI-4). The data were analyzed using multivariate ANOVA & repeated measures (RM-MANOVA), mixed-design analysis of variance, and follow-up tests. The CACR had a significant and enduring effect on the subjects’ performance in response inhibition and sustained attention. Although CACR, compared to drug therapy, was more effective in improvement of response inhibition and sustained attention; the differences were not statistically significant. Generally, both treatments were effective in improving response inhibition and sustained attention. Therefore, CACR can be used as an alternative technique to the psycho-stimulant drugs in treatment of ADHD.}, keywords = {response inhibition,Sustained Attention,computer-assisted cognitive remediation,Psycho-Stimulant Drug,Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder}, title_fa = {مقایسه تأثیر توانبخشی رایانه‌یار و داروی روان محرک در بازداری پاسخ و توجه پایدار کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف تعیین و مقایسه­ی اثربخشی توان‌بخشیشناختی رایانه­یار با داروی روان محرک در بهبود کارکرد بازداری پاسخ و توجه پایدارکودکان با اختلال نارسایی توجه- بیش‌فعالی انجام شد. روش پژوهش شبه آزمایشی و باطرحپیش‌آزمون- پس‌آزمون- پیگیری با دو گروه آزمایشی است. 23 کودک با اختلالنارسایی توجه- بیش‌فعالی به شیوه نمونه­گیری در دسترس و بر طبق ملاک­های ورود وخروج انتخاب و بر اساس شدت اختلال همتا شده و به طور تصادفی به دو گروه دارو روانمحرک (11 نفر) و توان‌بخشی شناختی رایانه­یار (12 نفر) انتساب یافتند. ابزارهایپژوهش شامل آزمون عملکرد پیوسته، پرسش‌نامه (SNAP-IV)، فرمکوتاه آزمون هوش تجدید نظر شده کودکان وکسلر و پرسش‌نامه نشانه های مرضیکودکان بود. برای تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل ورایانس چندمتغیری اندازه­گیری مکرر، تحلیل واریانس آمیخته و آزمون­های متعاقب آن استفاده شد.توان‌بخشی شناختی رایانه­یار منجر به تغییرات موثر و ماندگاری در عملکردآزمودنی­ها در بازداری پاسخ و توجه پایدار شد. افزون بر این، با وجود بیشتر وماندگارتر بودن تغییرات حاصل شده در گروه توان‌بخشی شناختی رایانه­یار نسبت بهگروه داروی روان محرک، این تغییرات به لحاظ آماری معنادار نشد. به طورکلی هر دو درمان در بهبود کارکرد اجرایی بازداری پاسخ و توجه پایدار موثر می­باشند،در نتیجه توان‌بخشی شناختی رایانه­یار را می­توان به عنوان جایگزین داروی روانمحرک به‌کار برد}, keywords_fa = {بازداری پاسخ,توجه پایدار,توان‌بخشی شناختی رایانه‌یار,داروی روان محرک,اختلال نارسایی توجه- بیش‌فعالی}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_780.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_780_332494f6592040e9838dd93d5ca4e160.pdf} } @article { author = {Yeganeh, Tayyebeh and Hossein-Khanzadeh, Abbasali and Zarbakhsh, Mohammadreza}, title = {The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Social Skills Training (CBSST) on Reducing Symptoms of Students with Externalizing Behavior Disorders}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {3}, number = {11}, pages = {-}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {Giventhe emphasis the specialists put on the necessity of mental health interventions for elementary school children as aprimary prevention, and also their focus on the treatment and development ofmental health, the present research aims to study the effectiveness of cognitiveـbehavioral social skills training onreducing symptoms of students with externalizingbehavioral disorders.This was an experimental research with apre-test and post-test design, with a two-month follow-up period. Thestatistical population included all female elementary school students withexternalizing behavior disorders studying at 5th and 6thgrades in Langarud city in the educational year 2012-2013. Using multi-stagecluster sampling method, 30 subjects were selected and randomly assigned intothe two experiment and control groups. The Child Behavior Checklist (CBCL) wasused to evaluate the rate of externalizing behavioral disorders in students.The Walker Social SkillsCurriculumwas presented in 17 sessions during two months tothe experiment group. The data were analyzed using repeatedmeasures/mixed-model ANOVA and the Bonferroni test. The results showed thatthere was a significant difference between the rate of symptoms of externalizingbehavior disorders in both control and experiment groups duringpost-test and follow-up stage. Moreover, social skill training withcognitive-behavioral approach proved to be an effective intervention inreducing the symptoms of externalizing behavior disorders}, keywords = {Externalizing Behavior Disorders,social skills,CognitiveـBehavioral Approach}, title_fa = {اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی به شیوه شناختی-رفتاری بر کاهش نشانه‌های اختلال‌های‌ رفتاری برون‌نمود در دانش‌آموزان}, abstract_fa = {با توجه به تأکید متخصصان بر انجام مداخله‌های بهداشت روان برای کودکان دبستانی به منظور پیشگیری اولیه، درمان و توسعه بهداشت روان؛پژوهش حاضربا هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت­های اجتماعی با شیوه شناختی- رفتاری بر کاهش نشانه­های اختلال­های­ رفتاری برون‌نمود در دانش­آموزان انجام شد.روش پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیش­آزمون­-پس­آزمون با گروه گواه و همچنین مرحله پیگیری دو ماهه است. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش‌آموزان دختر پایه پنجم و ششم ابتدایی با اختلال­های رفتاری برون‌نمود شهر لنگرود در سال تحصیلی 92-1391 تشکیل می­دادند که تعداد 30 نفر از دانش‌آموزان با روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. برای سنجش اختلال­های­ رفتاری برون نمود در دانش‌آموزان از سیاهه رفتاری کودک استفاده شد.برنامه آموزش مهارت­های اجتماعی والکردر طی 17 جلسه به مدت دو ماه برای افراد گروه آزمایش ارائه گردید. جهت تحلیل داده­های جمع­آوری شده از آزمون تحلیل واریانس مختلط همراه با اندازه­گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد.تحلیل داده­های این پژوهش نشان داد که در مرحله پس­آزمون و پیگیری، بین دو گروه آزمایش و گواه، در میزان نشانه­های اختلال­های رفتاری برون نمود تفاوت معنادار وجود دارد. با توجه به یافته‌های این پژوهش می‌توان گفت که آموزش مهارت­های اجتماعی با شیوه شناختی­- رفتاری روش مؤثری در کاهش نشانه­های اختلال­های رفتاری برون نمود است.}, keywords_fa = {اختلال های رفتاری برون نمود,مهارتهای اجتماعی,شیوه شناختی رفتاری}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_781.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_781_5f28c080e8b15449c0ff635840b27f55.pdf} } @article { author = {Davoudi, Iran and Mazare’iKaskani, Roqayyeh and MehrabizadehHonarmand, Mahnaz}, title = {Social Skills, Life Satisfaction, and the Locus of Control in Students with Hearing Impairment, Students with Vision Impairment, and Normal Students}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {3}, number = {11}, pages = {87-106}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {The present research aims to compare socialskills, life satisfaction, and the locus of control in students with hearingimpairment, students with visual impairment, and normal students at middleschool and high school levels of Ahvaz city. A Sample of 129 people, including50 students with hearing impairment, 28 students with visual impairment, 51normal students participated in this study and filled out social skills, lifesatisfaction, and the locus of control questionnaires. This was acausal–comparative research, and multivariate analysis of variance was used totest the hypotheses. The results indicated that there was a significantdifference between the three groups (P>0.001). There was a significantdifference in the variables of social skills and locus of control, resulting inbetter social skills and higher Locus of Control in normal individuals comparedto those with hearing impairment and vision impairment. Through investigatingthe results, this finding was obtained that the difference in the social skillsof students with hearing impairment and vision impairment was significant,being in favor of the group with vision impairment As for the locus of control,when comparing the normal group and the group with hearing impairment, theresults indicated a significant difference in external locus of control infavor of group with hearing impairment, but no significant difference wasobserved in the variable of life satisfaction among the three groups. The paperdiscusses the application of these findings}, keywords = {Life Satisfaction,locus of control,social skills,Hearing Impairment,visual impairment}, title_fa = {مهارت‌های اجتماعی، رضایت از زندگی و جایگاه مهار در دانش‌آموزان دارای نارسایی شنوایی، بینایی و عادی}, abstract_fa = {هدف این پژوهش مقایسه مهارت­های اجتماعی، رضایت از زندگی و جایگاه مهار در دانش­آموزان دارای نارسایی شنوایی، نارسایی بینایی و عادی در مقطع راهنمایی و دبیرستان شهر اهواز بود. نمونه پژوهش حاضر 129 نفر، شامل 50 دانش­آموز داراینارسایی شنوایی، 28 دانش­آموز داراینارسایی بینایی و 51 دانش­آموز عادی بود که با پر کردن پرسشنامه­های مهارت­های اجتماعی، رضایت از زندگی و جایگاه مهار در این پژوهش شرکت کردند. طرح پژوهش علی-مقایسه ای بود و جهت آزمون فرضیه­ها از تحلیل واریانس چند­متغیری استفاده شد. یافته­ها بیان گر این بود که بین سه گروه تفاوت معنی­داری وجود دارد (001/00.05). Therefore, it can be concluded that teaching theory of mind cannot improve the level of cooperation, self-control and assertiveness in the 7- to 12-year-old autistic children}, keywords = {Theory of Mind,social skills,Autism}, title_fa = {تأثیر آموزش نظریه ذهن بر ارتقاء همکاری، خویشتن داری و قاطعیت کودکان پسر اوتیستیک 12-7 سال از دیدگاه مادران}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش نظریه ذهن برارتقاء همکاری، خویشتن‏داری و قاطعیت کودکان اوتیستیک 12-7 سال شهر تهران بود. روشپژوهش از نوع پژوهش­های شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود.جامعه آماری شامل همه کودکان اوتیستیک 12-7 شهر تهران بود. نمونه شامل 12 کودک اوتیستیکبود که با نمونه‏گیری دردسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش وکنترل قرار گرفتند.ابزار پژوهشی پرسشنامه 38 سؤالی نظریه ذهن و پرسشنامه مهارت‏هایاجتماعی گرشام و الیوت (1990)بود. برای تجزیه و تحلیل داده‏ها، از روش‏های آمارتوصیفی و آمار استنباطی (آزمون t مستقل و همبسته) استفاده شد.یافته‏های پژوهش نشان داد آموزش نظریه ذهن موجب ارتقاء همکاری، خویشتن داری وقاطعیت کودکان اوتیستیک نمی‏شود یا به عبارتی تفاوت معنی‏داری بین گروه کنترل وآزمایش پس از آموزش وجود ندارد(p>0/05). با استناد به داده‏های بدستآمده از این پژوهش می‏توان نتیجه گرفت که آموزش نظریه ذهن موجب ارتقاء همکاری،خویشتن داری و قاطعیت کودکان پسر اوتیستیک 7-12 سال نمی‏شود.}, keywords_fa = {نظریه ذهن,مهارت‏های اجتماعی,اوتیسم}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_785.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_785_b90dae40ed1b92895258af5232ba4543.pdf} } @article { author = {}, title = {Validation and Revision of the Parental Attitudes Scale towards Children with Special Needs}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {3}, number = {11}, pages = {147-163}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {Positive and negative parental attitude towardschildren with special needs not only cause related emotional states in thesechildren, their parents and other family members, but also can affect, bothdirectly and indirectly, the process of tracking and receiving the educational,counseling, and rehabilitation services. Hence, assessment of parental attitudetowards children with special needs and also presentation of a program forimprovement of the attitude are of great importance. The present research aimsto study the validation and revision of parental attitude towards children withspecial needs. This was a survey research with a descriptive method. Thestatistical population included all the parents with children with specialneeds, who had enrolled their exceptional children in rehabilitation centersand exceptional elementary schools in the educational year 2011-2012. Usingcluster sampling method, 400 subjects were selected. The data were analyzed themethods of descriptive statistics (including mean, standard deviation, and frequencypercentile) as well as inferential methods (including Pearson’s correlation,and confirmatory factor analysis via SPSS and LISREL software). The resultsshowed that the scale of parental attitude towards children with special needswas a reliable and valid scale. Therefore, applying this scale can helpspecialists and researchers in the area of education and rehabilitation toevaluate the parental attitude towards children with special needs}, keywords = {Validation,Parental Attitudes Scale,children with Special Needs}, title_fa = {اعتباریابی و تجدید نظر مقیاس نگرش والدین نسبت به کودک با نیازهای ویژه‌شان}, abstract_fa = {نگرش­های مثبت یا منفی والدین نسبت به کودکان دارای نیازهای ویژه­شان، نه تنها منجر به ایجاد حالات هیجانی مطابق با آن نگرش در کودک، والدین و در دیگر اعضای خانواده می‌شود، بلکه به صورتِ مستقیم و به صورتِ واسطه­ای، پیگیری و دریافت خدمات آموزشی، مشاوره­ای و توانبخشی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. از این رو ارزیابی نگرش والدین نسبت به کودک با نیازهای ویژه­شان و ارایه برنامه بهبود نگرش حائز اهمیت است. بنابراین هدف از این مطالعه اعتباریابی و تجدید نظر در مقیاس نگرش والدین کودکان با نیازهای ویژه به فرزندشان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع زمینه­یابی بود. جامعه پژوهش دربرگیرنده تمامی والدینی بود که کودکان با نیازهای ویژه‌شان در مدارس ابتدایی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و مراکز توانبخشی در سال تحصیلی 91-1390 ثبت نام شده بودند. نمونه­ای 400 نفری به شیوه­ی تصادفی خوشه­ای از این مدارس انتخاب شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها در سطح توصیفی از آماره­های میانگین، انحراف استاندارد، درصد فراوانی و در سطح استنباطی از آزمون­های همبستگی پیرسون، و تحلیل عاملی تأییدی از طریق نرم افزارهای SPSS و LISREL استفاده شد. یافته­ها نشان دادند که مقیاس نگرش والدین به فرزند با نیازهای ویژه­شان، مقیاسی روا و پایا می­باشد. از این رو استفاده از این مقیاس می­تواند در بررسی و سنجش نگرش والدین نسبت به کودکان دارای نیازهای ویژه‌شان به درمان‌گران و پژوهش‌گران حوزه آموزش و توانبخشی کمک کند.}, keywords_fa = {اعتباریابی,مقیاس,نگرش والدین,کودکان با نیازهای ویژه}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_786.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_786_68cc8da9a722fa7d221b68fc9f95ec76.pdf} }