@article { author = {Sivoshifar, Nasim and Tajalli, Parisa and Sharyat Bagheri, Mohammadmahdi}, title = {Comparison the effect of Dovson-Guare program and Metacognitive processes education onexecutive functioning (attention, working memory, and behavioral inhibition) of students with dyslexia}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {10}, number = {37}, pages = {1-19}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {10.22054/jpe.2020.47995.2072}, abstract = {This study aims to compare the effect of Dovson-Guare program and Metacognitive processes education on executive functioning (attention, working memory, and behavioral inhibition) of students with dyslexia. Pre-test, Post-test, and control group were used for research method. A total of 45 primary students with reading learning disorder participated in this program at first half of school year (2018-2019), which they were from Ardabil city. They were divided into two experimental (each of them have 15 participants) and one control (15 participants) groups. One of the experimental group received Dovson-Guare program at 1 hour education about 8 sessions and the other one received Metacognitive processes education at 60-70 seconds about 10 sessions. Behavior Rating Inventory of Executive Functioning questionnaire (BRIEF) was used for data collection. (Multivariate analysis of Covariance) (MANCOVA) and Benofreni test with SPSS20 were used for data analysis. The findings showed that both programs have significant differences on improvements of attention, working memory, and behavioral inhibition of students with reading learning disorder (p˃0.01). Moreover the results of Benofreni test showed that there is no significant effect between groups on each of the variables (attention, working memory, and behavioral inhibition) (p˃ 0.05). Therefore the results provided important allusions about educational and consulting services as some cures for students with dyslexia.}, keywords = {Dovson-Goyther program,Metacognitive processes education,Executive functioning,and dyslexia}, title_fa = {مقایسه اثربخشی برنامه داوسون-گویئر و آموزش راهبردهای فراشناختی بر کارکردهای اجرایی (توجه، حافظه فعال و بازداری رفتاری) دانش آموزان دارای اختلال یادگیری با مشخصه خواندن}, abstract_fa = {هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی برنامه داوسون-گویئر و آموزش راهبردهای فراشناختی بر کارکردهای اجرایی (توجه، حافظه فعال و بازداری رفتاری) دانش آموزان دارای اختلال یادگیری با مشخصه خواندن بود. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون– پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص خواندن مقطع ابتدایی شهر اردبیل در نیمه اول سال تحصیلی 1397-1398 بودند که تعداد 45 نفر از جامعه آماری بودند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در 3 گروه 15 نفری (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) جایگزین شدند. یک گروه آزمایش 8 جلسه یک‌ ساعته آموزش داوسون-گویئر و یک گروه 10 جلسه 60 تا 75 دقیقه‌ای برنامه آموزش راهبردهای شناختی دریافت کردند. به منظور گردآوری داده‌ها از پرسشنامه درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی (BRIEF) استفاده شد. تجزیه تحلیل داده ها با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) و آزمون تعقیبی بنفرونی با نرم افزارآماری SPSS20 صورت گرفت. یافته ها نشان داد هر دو برنامه مداخله ای تأثیر معناداری بر بهبود توجه، حافظه فعال و بازداری رفتاری دانش آموزان دارای اختلال یادگیری با مشخصه خواندن دارد (p <0.01). نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نشلان داد که تفاوت بین گروه مداخله در هر سه متغیر توجه، حافظه فعال و بازداری رفتاری، معنادار نمی باشد(P>0.05). نتایج حاصله تلویحات مهمی در زمینه آموزش و خدمات مشاوره ای به عنوان بخشی از درمان برای دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص خواندن ارائه می دهد.}, keywords_fa = {برنامه داوسون-گویئر,آموزش راهبردهای فراشناختی,کارکردهای اجرایی,اختلال یادگیری,اختلال خواندن}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_11536.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_11536_0f3c55063ecec2826a102a55d424bc4d.pdf} } @article { author = {barzegar, saide and Aali, Shahrbanoo and Aghamohammadian sherbaf, Hamidreza}, title = {Effectiveness of Mindfulness-Based Stress Reduction Training Program on Psychological and Physical Well-Being of Mothers of Children with Down Syndrome}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {10}, number = {37}, pages = {21-38}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {10.22054/jpe.2020.45582.2040}, abstract = {Abstract Mothers of children with Down syndrome have difficult parenting experiences and are exposed to high levels of stress and psychological and physical consequences. These mothers' special education programs can help them to cope better with difficulties. Therefore, the present study was conducted to investigate the effectiveness of mindfulness-based stress reduction program on the psychological and physical well-being of mothers of children with Down syndrome. This study was conducted with a quantitative approach and a pretest-posttest design with a control group. The statistical population consisted of all mothers of students with Down Syndrome in Mashhad exceptional schools in the academic year of 2018-2019 who were selected by single stage cluster sampling. Thirty mothers of these children who scored higher than 22 on the General Health Questionnaire were selected and randomly assigned into two groups of mindfulness training and control group. Mothers in the experimental group received 8 two-hour sessions of mindfulness training program and the control group did not receive any training. The research instruments were life satisfaction scales, positive and negative affect, depression-happiness and physical symptoms. The results of covariance analysis showed that mindfulness-based stress reduction therapy significantly increased physical and psychological well-being of mothers of children with Down syndrome (p < 0/05). Therefore, this program is a good intervention program for mothers of Down syndrome children and can be used in medical centers and special schools for these children}, keywords = {Down syndrome,stress,Mindfulness}, title_fa = {اثربخشی آموزش برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهزیستی روانشناختی و جسمانی مادران کودکان با سندرم داون}, abstract_fa = {چکیده مادران کودکان مبتلا به سندرم داون، تجارب فرزندپروری دشواری دارند و در معرض سطوح بالای استرس و پیامدهای روانی و جسمانی آن قرار می‌گیرند. برنامه های آموزشی ویژه این مادران می‌تواند به آنها در مواجهه بهتر با دشواریها کمک نماید. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهزیستی روانشناختی و جسمانی مادران کودکان با سندرم داون انجام شد. این پژوهش با رویکرد کمی و طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری شامل تمام مادران دانش آموزان با سندرم داون مدارس استثنایی شهرستان مشهد در سال تحصیلی 98-1397 بودند که با نمونه گیری خوشه‌ای تک مرحله‌ای انتخاب شدند.30 نفر از مادران این کودکان که دارای نمره بالاتر از 22 در پرسشنامه سلامت عمومی بودند، انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آموزش ذهن آگاهی و گروه گواه جایگزین شدند. مادران در گروه آزمایش، 8 جلسه دوساعته برنامه آموزش ذهن آگاهی را دریافت نموده و گروه گواه هیچ نوع آموزشی دریافت نکردند. ابزارهای پژوهش مقیاسهای رضایت از زندگی، عاطفه مثبت و منفی، افسردگی – شادکامی و علائم جسمانی بودند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد درمان ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس موجب افزایش معنادار بهزیستی جسمانی و روانشناختی مادران دارای کودک مبتلا به سندرم داون می‌شود(p <0/05). بنابراین این برنامه برای مادران کودکان سندرم داون برنامه مداخله‌ای مناسبی بوده و می‌تواند در مراکز درمانی و مدارس ویژه این کودکان مورد استفاده قرار گیرد.}, keywords_fa = {واژگان کلیدی: سندرم داون,استرس,ذهن آگاهی}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_11537.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_11537_43ca871b1310ccd6282fa316c198296d.pdf} } @article { author = {ORAKI, MOHAMMAD and bitaneh, mozhgan}, title = {The Effectiveness of Self-Compassion Based Therapy on the Idealism and Attachment Styles in Secondary High School Female Students with Generalized Anxiety Disorder}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {10}, number = {37}, pages = {39-58}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {10.22054/jpe.2020.47902.2068}, abstract = {Generalized anxiety disorder can be followed by numerous psychological and emotional damages for the students that appropriate psychological therapies should be applied to treat this disorder. therefore the present study was conducted aiming to investigate the effectiveness of self-compassion-based therapy on the idealism and attachment styles in secondary high school female students with generalized anxiety disorder? it was a quasi-experimental study with pretest, posttest with control group. The statistical population of the current study was secondary high school female students with generalized anxiety disorder in zone 14 Tehran in academic year 2018-19. 30 high school female students with generalized anxiety disorder were selected through purposive sampling method and they were randomly accommodated into experimental and control groups (each group of 15). The experimental group received self-compassion-based therapy intervention (Gilbert, 2009) during two-and-a-half months in ten seventy-five-minute sessions. The applied questionnaires in this study included generalized anxiety disorder questionnaire (Spitzer, et.al, 2006) and idealism (Hill et.al, 2004) and attachment styles questionnaire (Collins and Reed, 1990). The data from the study were analyzed through MANCOVA method. the results showed that self-compassion-based therapy has had significant effect on the idealism and anxiety, safe and avoidant attachment styles in secondary high school female students with generalized anxiety disorder (p < 0.001)}, keywords = {anxiety disorder,self-compassion-based therapy,Idealism,attachment style}, title_fa = {اثربخشی درمان مبتنی بر خودشفقتی بر کمال‌گرایی و سبک‌های دلبستگی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه دارای اختلال اضطراب فراگیر}, abstract_fa = {اختلال اضطراب فراگیر، می‌تواند آسیب‌های روان‌شناختی و هیجانی فراوانی برای دانش‌آموزان در پی داشته باشد که ضروری است با بکارگیری درمان‌های روان‌شناختی مناسب نسبت به درمان این اختلال اقدام شود. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر خودشفقتی بر کمال‌گرایی و سبک‌های دلبستگی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه دارای اختلال اضطراب فراگیر انجام گرفت. پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه دارای اختلال اضطراب فراگیر منطقه 14 تهران در سال تحصیلی 98-1397 بود. در این پژوهش تعداد 30 دانش‌آموز دختر دوره دوم متوسطه دارای اختلال اضطراب فراگیر با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه‌ آزمایش و گواه گمارده شدند (15هر گروه 15 دانش‌آموز). گروه آزمایش مداخله درمان مبتنی بر خودشفقتی (گیلبرت، 2009) را طی دو و نیم ماه در 10 جلسه 75 دقیقه‌ای دریافت نمودند. پرسشنامه‌های مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه اختلال اضطراب فراگیر (اسپیتزر و همکاران، 2006)، کمال‌گرایی (هیل و همکاران، 2004) و پرسشنامه سبک‌های دلبستگی (کولینز و رید، 1990) بود. داده‌های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر خودشفقتی بر کمال‌گرایی و سبک‌های دلبستگی اضطرابی، ایمن و اجتنابی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه دارای اختلال اضطراب فراگیر تاثیر معنادار داشته است (p <0/01).}, keywords_fa = {اختلال اضطراب,درمان مبتنی بر خودشفقتی,کمال‌گرایی,سبک‌های دلبستگی}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_11538.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_11538_94a6d1ee3b96c3ec2736dfea4a52f448.pdf} } @article { author = {taghi garehbagh, mahsa and Mohamadzadeh, Hassan}, title = {The Effect of Selected Exercise Programs on the Simple and Selective Reaction Time among Students with Development Coordination Disorder}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {10}, number = {37}, pages = {59-74}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {10.22054/jpe.2020.37558.1899}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the effect of selected programs (including agility, speed, visual and auditory stimulation, mirror training, etc.) on the simple and choice response reaction time of children with developmental coordination disorder. Materials and Methods: In this research, a semi-experimental design with pre-test and post-test design was used for two groups of experimental and control children (DCD). A sample of 30 children (DCD) was selected using random sampling method. A pre-test was performed for both groups, and the speed of visual response, visual choice and auditory simplicity of the groups was measured by a four-way reaction speed measuring instrument. The experimental group was then tested for 12 session by selected exercises. The posttest was performed for both groups of children. The statistical methods included Kolmogorov-Smirnov test, and Covariance test. The results showed that the exercises for 8 weeks significantly improved the visual response rate (P = 0/001, t = -4/30), visual selectivity (p = 0/006, t =- 3/34), simple listening (P =0/.001, t =-5 /19) in the training group compared to the pretest. The results show that there is a significant correlation between the speeds of the children's response to the children (DCD), which is practiced.}, keywords = {developmental coordination disorder,Simple Reaction Time,Choice Reaction Time}, title_fa = {تاثیر برنامه های منتخب تمرینی بر سرعت عکس العمل ساده و انتخابی دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی}, abstract_fa = {هدف تحقیق تاثیر برنامه‌های منتخب تمرینی بر سرعت عکس العمل ساده و انتخابی دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی را بررسی‌می‌کند. تحقیق حاضر نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل است؛ جامعۀ آماری آن تمام دانش‌آموزان دختر 10 تا 14 سالۀ شهر ارومیه با تشخیص اختلال DCD در مدرسه استثنائی بودند. از بین آنها 30 دانش‌آموز به صورت تصادفی ساده (باملاحظه کردن معیارهای ورود به تحقیق) انتخاب و به صورت تصادفی‌ساده به دو گروه 15 نفری تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، شامل اندازه‌گیری سرعت عکس‌العمل از طریق دستگاه سنجش سرعت عکس‌العمل ساخت شرکت ساتراپ بود؛ در این تحقیق سرعت عکس‌العمل سادۀ دیداری، انتخابی و سادۀ شنیداری در دو مرحله از آزمودنی‌ها گرفته شد. روش انجام پژوهش بدین صورت بود که بعد از گردآوری داده‌های مربوط به پیش‌آزمون، گروه تجربی، با توجه به پروتکل تمرینی منتخب، در 12 جلسه تمرین یک ساعته شرکت کردند. بعد از انجام تمرین، مجددا آزمون‌های مورد نظر از هر دو گروه تکرار گردید. برای تحلیل داده‌های تحقیق از آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد، واریانس) و استنباطی (شاپیرو-ویلکز و تحلیل کوواریانس) استفاده گردید. یافته‌ها نشان داد تمرین‌های منتخب به مدت 12 جلسه باعث بهبود معنادار در سرعت عکس‌العمل ساده‌ٴ دیداری (811/3=F، 035/0=P)؛ انتخابی دیداری (126/4=F، 027/0=P)؛ و ساده‌ی شنیداری (380/4=F، 023/0=P) شدند. نتیجه‌ای که از تحقیق حاضر گرفته می‌شود این است که برنامه‌های تمرینی منخب بر سرعت عکس العمل ساده وانتخابی دیداری و ساده شنیداری در کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی تاثیر مثبت و معنادار دارد.}, keywords_fa = {اختلال هماهنگی رشدی,سرعت عکس‌العمل ساده,سرعت عکس‌العمل انتخابی}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_11539.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_11539_305820cfb370248f17e086fd07ac88f9.pdf} } @article { author = {Zahedi, Zahra and Azizi, Arman and khorshidi, peyman and hoseini, seide samire}, title = {Effectiveness of acceptance and commitment therapy on the empowerment of families with Multiple Sclerosis member}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {10}, number = {37}, pages = {75-90}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {10.22054/jpe.2020.46546.2053}, abstract = {Abstract: Aim: This study examined the effectiveness of therapy based on commitment and acceptance on the empowerment of families with member suffering from Multiple Sclerosis. Methods: In this quasi-experimental study, one experimental and one control groups were used. Sample selected by convenience sampling method included 40 parents that referred to counseling centers and specialty hospitals in Tehran. Experimental group received treatment based on acceptance and commitment therapy and the control group didn’t received any treatment. Family Empowerment Scale (FES) was used to assess the ability of families. Results: Results showed that treatment based on acceptance and commitment (ACT) has been significantly effective (sig <0/05) to empowering families with member suffering from Multiple Sclerosis. Conclusion: this conclusion can be obtained that with using a treatment based on acceptance and commitment we can improve the empowerment of families with children suffering from specific diseases. Keywords: Acceptance and commitment therapy, empowerment, Multiple Sclerosis}, keywords = {Acceptance and Commitment therapy,Empowerment,multiple sclerosis}, title_fa = {اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر توانمندی خانواده‌های دارای عضو مبتلا به بیماری مالتیپل اسکرولوزیس}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر توانمندی خانواده‌های دارای عضو مبتلا به بیماری مالتیپل اسکرولوزیس (MS) بود. روش: در این پژوهش روش مداخله‌ای نیمه آزمایشی با استفاده از گروه آزمایش و گروه کنترل انجام شد. نمونه شامل 40 نفر از والدین دارای فرزند مبتلا به بیماری مراجعه کننده به مراکز مشاوره و بیمارستان های تخصصی شهر تهران بود که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای گروه آزمایش آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد اجرا گردید وگروه کنترل هیچ نوع آموزشی دریافت نکردند. برای ارزیابی توانمندی خانواده‌ها از پرسشنامه توانمندسازی خانواده (FES) استفاده گردید. یافته‌ها: نتایج نشان داد که رویکرد درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد(ACT) بر توانمندسازی خانواده‌های دارای عضو مبتلا به بیماری MS به طور معناداری اثربخش بوده است (sig <0/05). نتیجه گیری: بنابراین با به کارگیری درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش می توان توانمندی خانواده های دارای فرزندان مبتلا به بیماری های خاص را بهبود بخشید.}, keywords_fa = {پذیرش و تعهد,توانمند سازی,مالتیپل اسکرولوزیس}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_11540.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_11540_28fbd858f98d01867101bfce540a4d13.pdf} } @article { author = {falamarzi, negar and Seif, Diba}, title = {Prediction of social anxiety based on social support and social self-efficacy in adolescents with physical-motor disabilities}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {10}, number = {37}, pages = {91-112}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {10.22054/jpe.2020.42291.1992}, abstract = {he purpose of this study was to predict social anxiety based on social support and social self-efficacy in physically-motorized disabled teens in Shiraz. Results showed that among the components of self-efficacy, self-efficacy for cognitive control (r = 0.41) and self-efficacy for control Emotional (r = -0.26) with a significant negative relationship with fear of negative evaluation. In addition, there was a significant relationship between social support components, emotional support / information (r = -0.24), and the support of kindness (r = -0.24) with general avoidance and distress. Among the components of social self-efficacy, self-efficacy for cognitive control (r = 0.32) and self-efficacy for emotional control (r = -0.36) is significantly correlated with avoidance and general grief. Also, there are no significant relationships between social support components with avoidance and distress in new situations. Also, among the components of self-efficacy, self-efficacy for cognitive control (r = 0.26) is significantly related to avoidance and grief in new situations. Regression results showed that among the components of social self-efficacy, only self-efficacy for cognitive control was significantly lowered by fear of negative evaluation (p <-0.401) and avoidance and general grief (p = 0.27) and anxiety and Predicts grief in new situations (p <0.01). Regarding the negative relationship between social support components and social anxiety, it is suggested that therapists and mental health professionals should pay more attention to the role of this variable in treatment interventions.}, keywords = {Social anxiety,social support,Social Self-efficacy,physical activity teens}, title_fa = {پیش‌بینی اضطراب اجتماعی بر مبنای حمایت اجتماعی و خودکارآمدی اجتماعی در نوجوانان معلول جسمی- حرکتی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر باهدف پیش‌بینی اضطراب اجتماعی بر مبنای حمایت اجتماعی و خودکارآمدی اجتماعی در نوجوانان معلول جسمی- حرکتی شهر شیراز انجام شد. روش پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر و پسر معلول جسمی-حرکتی در سال تحصیلی 95-94 در مقطع متوسطه‌ی اول و دوم شهرستان شیراز بودندنتایج نشان داد از بین مؤلفه‌های خودکارآمدی اجتماعی، خودکارآمدی برای کنترل شناختی (41/0 =r) و خودکارآمدی برای کنترل عاطفی (26/0-= r) با ترس از ارزیابی منفی رابطه معنی داری دارد. علاوه بر این، از بین مؤلفه‌های حمایت اجتماعی،حمایت هیجانی/اطلاع رسانی 24/0-r= و حمایت مهربانی 24/0- r=با اجتناب و اندوه عمومی رابطه معنی‌داری دارد. از بین مؤلفه‌های خودکارآمدی اجتماعی، خودکارآمدی برای کنترل شناختی (32/0 =r) و خودکارآمدی برای کنترل عاطفی 36/0- r= با اجتناب و اندوه عمومی رابطه معنی‌داری دارد. همچنین مؤلفه‌های حمایت اجتماعی با اجتناب و اندوه در موقعیت‌های جدید رابطه معنی‌داری ندارد. همچنین، از بین مؤلفه‌های خودکارآمدی، خودکارآمدی برای کنترل شناختی (26/0 =r) با اجتناب و اندوه در موقعیت‌های جدید رابطه معنی‌داری دارد. نتایج رگرسیون نشان داد از میان مؤلفه‌های خودکارآمدی اجتماعی، تنها خودکارآمدی برای کنترل شناختی به‌طور معنی‌داری ترس از ارزیابی منفی (01/0p < - 4/0β=) اجتناب و اندوه عمومی (001/0p= - 27/0β=) و اضطراب و اندوه در موقعیت‌های جدید (01/0p < - 27/0β=) را پیش‌بینی می‌کند. با توجه به رابطه منفی مؤلفه‌های حمایت اجتماعی، با اضطراب اجتماعی، پیشنهاد می‌شود که درمانگران و متخصصان حوزه بهداشت روان، به نقش این متغیر در مداخلات درمانی توجه بیشتری نشان دهند.}, keywords_fa = {اضطراب اجتماعی,حمایت اجتماعی,خودکارآمدی اجتماعی,نوجوانان معلول جسمی-حرکتی}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_11541.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_11541_7e4efe8ded54fe195d354c0cba1d0325.pdf} } @article { author = {Taheri, Aliakbar and Soleymani, Mehran}, title = {The Role of Flexibility in Prediction of The Symptoms of Behavioral Disorders in Educable Mentally Retarded Children in Primary School Mediated with Parenting Styles}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {10}, number = {37}, pages = {113-133}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {10.22054/jpe.2020.48433.2085}, abstract = {The aim of the present study was to investigate the role of flexibility in prediction of symptoms of behavioral disorders in educable mentally retarded children in primary school mediated with parenting styles. This study is descriptive correlational research. In this research, 158 mentally retarded students in primary school were selected from two Special Schools in Tabriz using purposeful sampling method. Then, Child Behavior Checklist (Achenbach) and Parenting Styles(Baumrind,) were completed by parents, and the Wisconsin Card Sorting Test (Berg and Grant ) was done by the subjects using a computer. After discarding 8 illegible questionnaires, the collected data of 150 subjects has been analyzed through Structural Equation Modeling with Partial Least Squares approach. Results of the study showed that there is a negative and significant relationship between flexibility with symptoms of behavioral disorders (P=0.001) and also between the authoritative parenting style and the symptoms of behavioral disorders (P=0.006). Moreover, most parents had an authoritative parenting style (79%). In addition, the results of Structural Equation Modeling with Partial Least Squares (PLS) approach revealed that flexibility and authoritative parenting style were able to predict the symptoms of behavioral disorders (P=0/001). The results of this study indicate the role of flexibility and authoritative parenting style in the symptoms of behavioral disorders of educable mentally retarded children . Therefore, it is suggested that new therapeutic interventions be designed to rehabilitate flexibility of educable mentally retarded children, and also educational sessions be held for training the parents of educable mentally retarded children about parenting styles}, keywords = {flexibility,Behavioral disorders,mentally retarded,Parenting}, title_fa = {نقش انعطاف‌پذیری در پیش‌بینی علائم اختلال‌های رفتاری کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر مقطع ابتدایی با میانجی‌گری سبک‌های فرزندپروری}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی نقش انعطاف‌پذیری در پیش‌بینی علائم اختلال‌های رفتاری کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر مقطع ابتدایی با میانجی‌گری سبک‌های فرزند پروری بود. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می باشد.که در این پژوهش 158 دانش‌آموز کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر مقطع ابتدایی به روش نمونه‌گیری هدفمند از دو مدرسه استثنایی گلستان و پرورش تبریز انتخاب شدند. سپس، پرسشنامه‌های سیاهه رفتاری کودک (آخنباخ،1991) و سبک‌های فرزند پروری (بامریند،1973) توسط والدین تکمیل گردید و آزمون دسته‌بندی کارت‌های ویسکانسین (برگ و گرانت، 1948) به ‌صورت رایانه‌ای توسط آزمودنی‌ها انجام شد. همچنین پس از حذف 8 پرسشنامه مخدوش، داده‌های گردآوری شده 150 نفر با روش مدل‌سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS) مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد بین انعطاف‌پذیری با علائم اختلال‌های رفتاری (001/0=P) و همچنین بین سبک فرزند پروری مقتدرانه با علائم اختلال‌های رفتاری رابطه منفی و معنادار وجود دارد) 006/0=P). همچنین نتایج نشان داد که اکثر والدین دارای سبک فرزند پروری مقتدرانه (79%) بودند. علاوه بر این نتایج معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی نشان داد که انعطاف‌پذیری و سبک فرزند پروری مقتدرانه توانایی پیش‌بینی علائم اختلال‌های رفتاری را دارند (184/0=R^2،001/0=P). نتایج این مطالعه از نقش انعطاف‌پذیری و سبک فرزند پروری مقتدرانه در علائم اختلال‌های رفتاری کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر حکایت دارد؛ بنابراین، پیشنهاد می‌شود مداخلات درمانی نوین درترمیم انعطاف‌پذیری در کودکان کم‌توان ذهنی طراحی شود و همچنین جلساتی برای آموزش والدین کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر درباره شیوه‌های فرزند پروری برگزار شود.}, keywords_fa = {انعطاف‌پذیری,اختلال‌های رفتاری,کم‌توان ذهنی,فرزند پروری}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_11542.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_11542_df4678101bd93984368693af70235c59.pdf} } @article { author = {dehghani, yousef and hekmatiyan fard, sadegh}, title = {Investigation Role of Educational Optimism, Metacognitive Beliefs and Cognitive Emotion Regulation in Prediction of Self-Handicapping in Students with Special Learning Disabilities}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {10}, number = {37}, pages = {135-159}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {10.22054/jpe.2020.50285.2112}, abstract = {The purpose of this study was to predict of self-handicapping based on educational optimism, metacognitive beliefs and cognitive emotion regulation in students with learning disabilities. The research method was descriptive correlational. The statistical population consisted of 540 third- to fifth-grade male primary students with all kinds of learning disabilities who had been referred by the schools to the Center for Learning Disabilities of Bushehr province’s Department of Education in 2018-2019 school year. Of these, using simple sampling and considering the requirements of the research project, 225 students were selected. The research instrument consisted of cognitive-emotional adjustment of Garnowsky et al questionnaire (2001), meta-cognitive beliefs of Wales and Carthage questionnaire (2004), academic happiness of Shirer and Carver questionnaire (1985) and Midgley self-advancement Scale (2000). The data from the implementation of the questionnaires were analyzed using Pearson correlation coefficient and regression methods. Findings showed that Educational optimism, metacognitive beliefs and cognitive emotional regulation can predict self-handicapping of students with learning disabilities negatively (p < 0.001, R2=0/156). These results indicate that there is existence of low educational optimism, metacognitive beliefs and cognitive emotion regulation in students with learning disabilities with procrastination in academic tasks and lack of positive motivation have effective role in self-handicapping, academic failure and consequently the continuation of this disorder in these students. Therefore, it is possible to improve the educational performance and mental health of these students through training and applying appropriate educational methods. It also provides the way for all-round advancement for students with low self-handicapping.}, keywords = {Self-handicapping,educational optimism,Metacognitive beliefs,cognitive emotion regulation,Special learning disorder}, title_fa = {بررسی نقش خوش بینی تحصیلی، باورهای فراشناختی و تنظیم شناختی هیجان در پیش بینی خودناتوان سازی دانش آموزان با اختلال یادگیری ویژه}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی خود ناتوان‌سازی بر اساس خوش‌بینی تحصیلی، باورهای فراشناختی و تنظیم شناختی هیجان در دانش-آموزان دارای اختلال یادگیری بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری 540 دانش‌آموز دچار انواع اختلال یادگیری پایه سوم تا پنجم ابتدایی ارجاع داده‌شده به مرکز اختلال یادگیری آموزش و پرورش بوشهر در سال تحصیلی 1398-1397 بود. از میان آن‌ها به‌روش نمونه‌گیری تصادفی ساده ۲۲۵ نفر که ویژگی‌های لازم را داشتند انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل، پرسشنامه تنطیم شناختی-هیجانی گارنفسکی و همکاران (2001)، پرسشنامه باورهای فراشناختی ولز و کاترایت (2004)، پرسشنامه خوش-بینی تحصیلی شیرر و کارور (1985) و مقیاس خودناتوان‌سازی تحصیلی میدگلی (2000) بود. داده‌های حاصل از اجرای پرسشنامه‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که خوش‌بینی تحصیلی، باورهای فراشناختی و تنظیم شناختی هیجان توان پیش‌بینی خود‌ناتوان‌سازی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری دارند(156/0=R2؛001/0˂ P). این نتایج نشان می‌دهد که وجود خوش‌بینی تحصیلی، باورهای فراشناختی و همچنین تنظیم شناختی پایین در دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری با ایجاد تعلل در تکالیف تحصیلی و عدم ایجاد انگیزه مثبت، نقش مؤثری در خود‌ناتوان‌سازی، افت تحصیلی و بالطبع تداوم این اختلال در این دانش‌آموزان می‌شود. لذا می‌توان از طریق آموزش و اعمال روش‌های مناسب تربیتی، موجبات عملکرد تحصیلی بهتر و سلامت روانی این دانش‌آموزان را فراهم آورد و همچنین زمینه پیشرفت همه جانبه‌ای را برای دانش‌آموزانی که از لحاظ خود‌ناتوان‌سازی پایین هستند را مهیا کرد.}, keywords_fa = {خودناتوان‌سازی,خوش‌بینی تحصیلی,باورهای فراشناختی,تنظیم شناختی هیجان,اختلال یادگیری ویژه}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_11543.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_11543_61b90b6f3e61b2052695d88c4be1d8ca.pdf} } @article { author = {safara, maryam and khanbabaee, mina and khanbabaee, minoo}, title = {The efficacy of Spiritual skills training in promoting quality of life and life hope of mothers Having Child with intellectual disability}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {10}, number = {37}, pages = {161-180}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {10.22054/jpe.2020.43806.2009}, abstract = {According to the situation of children with intellectual disability and the adverse effects of this crisis on mothers, by creating physical, psychological and social stresses that lead to isolation, a sharp decline in quality of life and life hope. Then it is necessary to be attentioned to the importance of spiritual skills. This is a pretest- posttest control group semi-experimental research. 20 having Child with intellectual disability at the Shahid Sarikhani Exceptional School in Tehran in 2017-2018 academic year, were assigned to two groups of 10 subjects. Data of mothers' quality of life and life hope was gathered by quality of life questionnaire (26-136 score ) and Snyder’s hope scale(12-48 score). The Spiritual skills training were performed for the experimental group in 8 sessions for 90 minutes, while control group did not receive any training. Subjects were compared and evaluated after the sessions.The results showed that the mean life hop score of mothers in the intervention group increased significantly from 20.11±3.21 before the intervention to 26.00±3.24 after the intervention and the mean quality of life score increased significantly form 67.00±11.83 to 72.22±10.10 (p < 0.01). Based on the results of this research, Spiritual skill training has positive effect on promoting quality of life and life hope of mothers having Child with intellectual disability.}, keywords = {Spirituality,Quality of life,Hope,Intellectual disability}, title_fa = {تأثیر آموزش مهارت های معنوی بر ارتقاء کیفیت زندگی و امید به زندگی مادران دارای کودک کم توان ذهنی}, abstract_fa = {توجه به شرایط کودکان کم‌‌توان‌ذهنی و تأثیرات نامطلوب این بحران بر مادران با ایجاد تنشهای جسمی، روانی و اجتماعی که منجر به انزوا وکاهش شدید در کیفیت زندگی و امید به زندگی آنها می‌شود، لازم است ضرورت آموزش مهارت معنوی مورد مداقه قرار گیرد. از این رو هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مهارت‌های معنوی بر ارتقاء کیفیت زندگی و امید به زندگی مادران با کودک کم توان ذهنی بود. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود.20 مادر با کودک کم‌‌توان‌ذهنی در مدرسه استثنایی شهید ساریخانی شهر تهران در سال تحصیلی 97- 1396 انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 10 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. اطلاعات کیفیت زندگی و امید به زندگی مادران با استفاده از پرسشنامه کیفیت زندگی و پرسشنامه امید جمع آوری شد. سپس آموزش مهارتهای معنوی در 8 جلسه 90 دقیقه‌ای برای گروه آزمایش اجرا شد، در حالی که به گروه کنترل این آموزش ارائه نشد. آزمودنیها پس از اتمام جلسات مجدداً مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند. برای تحلیل داده ها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد میانگین نمره امید به زندگی در گروه آزمایش از 21/3 ±11/20 قبل از مداخله به 24/3 ±00/26 بعد از مداخله و میانگین نمره کیفیت زندگی گروه آزمایش83 /11±00/67 قبل از مداخله به 10/10±22/72 افزایش معناداری یافت (01/0>p). براساس یافته‌های این پژوهش، آموزش مهارتهای معنوی تأثیر مثبتی در ارتقای کیفیت زندگی و امید به زندگی مادران دارای کودک کم‌توان‌ذهنی داشته است}, keywords_fa = {معنویت,کیفیت زندگی,امید,کم‌توان‌ذهنی}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_11544.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_11544_a391dab98942b7eab77fe2640e85e684.pdf} }