@article { author = {poushneh, kambiz and siam, najme and abedi, mahia}, title = {The Effectiveness of Reciprocal Imitation Training on Reducing Symptoms of Children with Autism Disorder}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {4}, number = {16}, pages = {1-19}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was investigating the effectiveness of Reciprocal Imitation Training (RIT) on reducing symptoms of children with autism disorder.Twenty four autistic children (30-54 months old) were selected from a rehabilitation center in Tehran and assigned randomly in to two equal groups of experimental and control groups. The experimental group received 70 sessions (3 days per week, 20 minutes for each session) of RIT through the intervention. The GARZ questionnaire was used as the pre-test and the post-test for the two groups. ANCOVA analysis showed that there were significant differences between mean scores of autisticsymptoms (social interaction, communication and stereotype movements) in two groups. This study provides evidence for the effectiveness of naturalistic behavioral interventionfor improving autistic symptoms in young autistic children.}, keywords = {Autism,Reciprocal Imitation Training,Autistic Symptoms}, title_fa = {تاثیر روش آموزش تقلید متقابل بر بهبود نشانگان کودکان با اختلال درخودماندگی}, abstract_fa = {  هدف پژوهش حاضر به بررسی تأثیر آموزش تقلید متقابل بر بهبود نشانگان کودکان با اختلال درخودماندگی بود. بدین منظوربا استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس، 24 کودک با اختلال درخودماندگی( 30 تا 54 ماهه ) از یک مرکز توانبخشی و نگه­داری کودکان درخودمانده انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. آزمودنی­های گروه آزمایش آموزش تقلید متقابل را طی70جلسه( 3روز در هفته و هر جلسه 20 دقیقه­ای )دریافت کردند. در این پژوهش از آزمون گارز به عنوان پیش­آ­زمون و پس­آ­زمون استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس داده­ها نشان داد که آموزش تقلید متقابل بر بهبود نشانگان کودکان با درخودماندگی گروه آزمایش تاثیر معنی دار داشته است. بنابراین می توان نتیجه گرفت روش آموزش تقلید متقابل منجر به بهبود نشانگان(تعاملات اجتماعی، ارتباطات و رفتارکلیشه­ای) در کودکان درخودمانده می­شود. به بیان دیگر مداخله رفتاری ـ طبیعی به عنوان یک درمان انتخابی جدید و بالقوه مهم برای کودکان درخودمانده موثر است.  }, keywords_fa = {درخودماندگی,آموزش تقلید متقابل,نشانگان درخودماندگی,کودکان}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_1454.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_1454_9859b465a3eef2c41e304c9319395a42.pdf} } @article { author = {akrami, neda and Kazemi, Farangis and alizade, hamid}, title = {Achievement Motivation in with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder Taking and Non-taking Ritalin and Normal Group}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {4}, number = {16}, pages = {21-36}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {  The purpose of this research was conducting a comparison of achievement motivation rate in students with attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD), consumers and non-consumers of Ritalin, as well as normal students. in this causal-comparative research, the samples were recruited from the students who were studying in the 5th and 6th grades of elementary public schools in district 8 of Tehran. These students were chosen based on the cluster sampling method and they were divided into three different groups. The Hermans’s Achievement Motivation Questionnaire was applied, and the results were analyzed by ANOVA. The results indicated that there were significant differences in the achievement motivation rate among these three groups. It was revealed that the normal students had the most achievement motivation rate. The students with ADHD who took Ritalin had a higher achievement motivation level than those with ADHD who did not take Ritalin. It can be inferred that consuming Ritalin can lead to an increase in theachievement motivation in the students with ADHD.  }, keywords = {attention-deficit/hyperactivity disorder,Achievement Motivation,Ritalin}, title_fa = {انگیزه پیشرفت در دانش‌آموزان دارای اختلال نارسایی‌توجه/ بیش فعالی با و بدون مصرف ریتالین و گروه عادی}, abstract_fa = {هدف­ازاین پژوهش مقایسه انگیزهپیشرفت در دانش­آموزان دارای اختلالنارساییتوجه/بیش­فعالی­مصرف­کننده­و غیرمصرف‌کننده ریتالین وگروه عادی است.­طرح پژوهش انجام‌شده علّی- مقایسه­ای بود، تعداد نمونه این پژوهش شامل60 نفر از دانش­آموزان­پسرمقطع­پنجم­­و­ششم ابتدایی­(12-11)­ساله­دارایاختلالنارسایی/­بیش فعالی مصرف­کننده و غیرمصرف‌کننده­ریتالین­و­گروهعادی مشغول به تحصیل در مدارس دولتی منطقه 8 تهران بودند که به روش نمونه­گیری تصادفیخوشه­ای انتخاب ودرسهگروه مجزا مشتمل برمصرف‌کننده ریتالین­،بدون مصرف ریتالین­وگروه عادی دسته­بندی شدند. در این پژوهش از پرسشنامه انگیزهپیشرفت هرمنس استفاده شد؛و برای تجزیه‌وتحلیل داده­های به‌دست‌آمده نیز از مدل آماری تحلیل واریانس (برای مقایسهگروه‌هابراساس­میانگین­) وtبرای دو گروه مستقل استفادهگردید،نتایج حاصل از یافته­ها نشانبین سه گروه به لحاظ انگیزهپیشرفت تفاوت معناداری وجود دارد،بدین ترتیب که بیشترین انگیزه پیشرفت متعلق به دانش­آموزانگروه عادی بدون اختلال نارسایی­توجه/ بیش­فعالی، سپس درگروه مصرف­کننده ریتالین وکمترین میزان انگیزه­پیشرفت در­دانش­آموزان دارایاختلال نارسایی­توجه/ بیش­فعالی بدون مصرف ریتالین بوده است؛بنابراین می­توان نتیجه­گیریکردکه احتمالاً ریتالین­می­­تواند به‌عنوان یک عاملافزایش‌دهندهانگیزهپیشرفت در کودکان دارای اختلال نارساییتوجه/بیش فعالی مؤثر باشد.}, keywords_fa = {اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی,‌انگیزه پیشرفت,‌ریتالین}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_1430.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_1430_cc63d727ff6187a4290955b9a2c17a09.pdf} } @article { author = {sijani, sedighe and hashemi azar, janet and kazemi, farangis}, title = {The Comparative Study of the Effectiveness of Social Stories with Humanistic and Inanimate Content on Participation and Cooperation of Children with Asperger's Syndrome}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {4}, number = {16}, pages = {37-55}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {The purpose of this research was to investigate the comparative study of the effectiveness of social stories with humanistic and inanimate content on participation and cooperation of children with Asperger's syndrome (AS). The method of this research was single subject design (AB). The statistical population included all the children with AS in Tehran who were selected through accessible simple sampling. Then 4 children with high-functioning autism were chosen. The research tools included the Social Skill Questionnaire (SSRS) and social stories. Using the SSRS, the data and pretest and posttest scores were calculated. The participants’ progress was determined with the progress percentage formula. The results revealed that both social story interventions with humanistic and inanimate content were effective. However, social stories with inanimate content were more effective than those with humanistic content that can have roots in neurological aspects and the personalities of autistic children. It is suggested that social stories with inanimate content can be used in teaching/educating autistic children.}, keywords = {Social Stories,Participation and Cooperation,Asperger's Syndrome}, title_fa = {بررسی مقایسه‌ای تأثیر داستان‌های اجتماعی با محتوای انسانی و محتوای بی‌جان بر مشارکت و همکاری کودکان مبتلابه سندرم آسپرگر}, abstract_fa = {هدف این مطالعه بررسی مقایسه‌ای تأثیر داستان‌های اجتماعی با محتوای انسانی و محتوای بی‌جان بر مشارکت و همکاری کودکان مبتلابه سندرم آسپرگر است. روش پژوهش طرح تک آزمودنی از نوع طرح AB است. جامعه آماری شامل کلیه کودکان مبتلابه سندرم آسپرگر در شهر تهران است و با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، 4 کودک مبتلابه اتیسم با عملکرد بالا به‌عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه مهارت اجتماعی (SSRS) و داستان‌های اجتماعی است. هر یک از شرکت کنندگان به تفکیک قبل از اعمال مداخله 3 بار مورد آزمون ارزیابی قرار گرفتند (مرحله A) و پس از آن به تفکیک تحت آموزش داستان‌های اجتماعی قرار گرفتند (مرحله B) و نتایج پس از هر مرحله آموزش مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که هر دو مداخله محتوای انسانی و بی‌جان مؤثر بودند. ولیکن داستان‌های اجتماعی با محتوای بی‌جان تأثیر بیشتری را در مقایسه با محتوای انسانی نشان دادند که می‌تواند ریشه در جنبه‌های عصب‌شناختی و ویژگی‌های فردی کودکان اتیستیک داشته باشد؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود که از داستان‌های اجتماعی با محتوای بی‌جان برای آموزش کودکان اتیستیک استفاده شود.}, keywords_fa = {داستان‌های اجتماعی با محتوای انسانی و بی‌جان,مشارکت و همکاری,اتیسم,سندرم آسپرگر}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_1431.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_1431_dfb7950badf6dd8cc6ccc1d3fc8acef0.pdf} } @article { author = {baezat, fereshte and ahmadi, ahmad}, title = {Factorial Structureand Psychometric Properties of Nadeau College-Level ADHD Questionnaire– thePersian Version}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {4}, number = {16}, pages = {57-76}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {The purpose of this studywas to investigateFactorial StructureandPsychometric Properties of NadeauCollege-level ADHD Questionnaire-thePersian Version for Iranian university students. 612 students were selected from the population of undergraduatestudents in ShahidBeheshti University through proportional random sampling. These students filled out thePersian version of Nadeau College-levelADHD Questionnaire. To analyze the data,Cronbach's alpha coefficient and exploratory factor analysis were used.Cronbach's alpha coefficient for the whole questionnaire was 0.96. In the exploratory factor analysis ofthis questionnaire, byanalyzing the principal components, 9 factors were extracted: memory,organization, anxiety, aggression, academic performance, inattention,hyperactivity/impulsivity, having conflict tendencies, and self-regulation.Cronbach's alpha coefficient for extracted factors was between 0.74 to 0.90,and for the whole questionnaire it was 0.97. This showed an acceptable reliability in Persianversion of the questionnaire. Also, the high correlation coefficient amongfactors and the whole questionnaire,revealedappropriate structural validity of the questionnaire. Finally, by eliminating 25 items, the Persianversion with 100 items and 9 factors was extracted. This test had an appropriate reliability and validity for Iranian undergraduatestudents and it can be used tomeasure Attention-DeficitHyperactivity Disorder.}, keywords = {Attention-Deficit Hyperactivity Disorder,Factorial structure,undergraduate students}, title_fa = {پرسشنامه کمبود توجه / بیش فعالی دانشجویان نادو ـ نسخه فارسی}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی ساختار عاملی و ویژگی­های روان‌سنجی پرسشنامه کمبود توجه / بیش فعالی دانشجویان نادو در بین دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی بود. 612 نفر (271 مذکر و 341 مؤنث) از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران در سال تحصیلی 90-1389 به روش نمونه‌گیری تصادفی نسبتی به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و ترجمه فارسی پرسشنامه کمبود توجه / بیش فعالی دانشجویان نادو را پر کردند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ برای ترجمه فارسی پرسشنامه 125 آیتمی 96/. به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی (تحلیل مؤلفه‌های اصلی) 9 عامل حافظه، سازمان‌دهی، اضطراب، پرخاشگری، عملکرد تحصیلی، بی‌توجهی، بیش فعالی / تکانش گری، گرایش‌ها تضادورزی و خودنظم­دهی را نشان داد. ضریب آلفای کرونباخ برای عامل‌های استخراج‌شده بین 74/. تا 90/. و برای کل پرسشنامه 97/. به دست آمد که نشان‌دهنده اعتبار مطلوب فرم فارسی پرسشنامه بود. همچنین ضرایب همبستگی به‌دست‌آمده بین عامل‌های استخراج‌شده با یکدیگر و با کل پرسشنامه نشان‌دهنده روایی سازه مطلوب پرسشنامه بود. با توجه به حذف 25 آیتم، درنهایت فرم فارسی پرسشنامه با 100 آیتم و 9 عامل استخراج شد؛ بنابراین پرسشنامه مذکور در جامعه دانشجویان ایرانی از پایایی و اعتبار مطلوبی برخوردار است و می‌توان از آن برای ارزیابی اختلال کمبود توجه / بیش فعالی دانشجویان ایرانی استفاده کرد.}, keywords_fa = {اختلال کمبود توجه / بیش فعالی,ساختار عاملی,دانشجویان}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_1435.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_1435_9b9b77e72a7c38d690f0cdab73699958.pdf} } @article { author = {hakimirad, elham and afroz, ghilamali and behpajooh, ahmad}, title = {The Effectiveness of Reciprocal Imitation Training on Reducing Symptoms of Children with Autism Disorder}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {4}, number = {16}, pages = {77-96}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was investigating the effectiveness of Reciprocal Imitation Training (RIT) on reducing symptoms of children with autism disorder.Twenty four autistic children (30-54 months old) were selected from a rehabilitation center in Tehran and assigned randomly in to two equal groups of experimental and control groups. The experimental group received 70 sessions (3 days per week, 20 minutes for each session) of RIT through the intervention. The GARZ questionnaire was used as the pre-test and the post-test for the two groups. ANCOVA analysis showed that there were significant differences between mean scores of autisticsymptoms (social interaction, communication and stereotype movements) in two groups. This study provides evidence for the effectiveness of naturalistic behavioral interventionfor improving autistic symptoms in young autistic children.}, keywords = {Autism,Reciprocal Imitation Training,Autistic Symptoms}, title_fa = {طراحی برنامۀ مداخلهای مبتنی بر آموزش بازداری پاسخ و بررسی اثر‌بخشی آن بر نشانه‌های اختلال نارسایی توجه‌-‌بیش-فعالی}, abstract_fa = {پژوهشحاضر با هدفطراحی برنامۀ آموزش بازداری پاسخ و بررسی تأثیر آن بر نشانههای اختلالنارسایی توجه­—بیش­فعالی کودکان انجام شد. روشپژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و گروه گواه بود. جامعۀ آماری شامل همهکودکان دارای اختلال نارسایی توجه­-­بیش­فعالی سنین هفت تا 11 سال شهر تهران بودکه به بیمارستانتوانبخشی رفیده مراجعه و تشخیص روان‌پزشکی دریافت کرده‌ بودند.تعداد 16 آزمودنی به شیوۀ هدفمند انتخاب شده و به روش تصادفی در دو گروه آزمایشی وگواه جای گرفتند. به منظور بررسینشانههای اختلال نارسایی توجه­-­بیش­فعالی کودکاناز مقیاس درجه‌بندی معلم کانرز و برای ارزیابی هوش کودکان از آزمون ریون استفادهشد. برنامۀ آموزش بازداری پاسخ توسط پژوهشگران طراحی شد و کودکان گروه آزمایشی دراینبرنامۀ 12جلسه‌ای(هر جلسه 45 دقیقه)شرکت کردندو کودکان گروه گواه هیچ گونه آموزشی دریافت نکردند. نتایجداده‌های به دست آمده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس نشان داد که بین میانگیننمره­های گروه آزمایشی و گواه در نشانه‌های اختلال نارسایی توجه­-­بیش­فعالی تفاوتمعنی­داری وجود دارد(01/0>P).بنابراینمی‌توان نتیجه‌گیری کرد که برنامۀ آموزش بازداری پاسخباعثکاهش معنی دار نشانههای اختلال نارسایی توجه­-­بیش­فعالی در کودکان گروه آزمایشیشده است}, keywords_fa = {برنامۀ مداخلهای,آموزش بازداری پاسخ,اختلال نارسایی توجه‌-‌بیش‌فعالی}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_1437.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_1437_d5077618a20ab8bac34232d32e74a7ac.pdf} } @article { author = {gholmi, zahra and navabinejad, shokoh and de;avar, ali and shafi abadi, abdollah}, title = {The Effectiveness of the Training of Positivism on Increasing Happiness and Hardiness among the Blind Children's Mothers}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {4}, number = {16}, pages = {97-116}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {The aim of this research was to survey the effectiveness of positivism group training program on increasinghappinessandhardiness among mothers of blind children. The research method was semi-experimental one, based on pretest - posttest with control group. Statistical population included all the mothers who had a blind childin the city of Tehran. These children were studying in blinds schools of Tehran. The sample included 30 mothers of fore mentioned population. These mothers were selected according topurposeful sampling method and they were randomly assigned into two groups (15 in experimental group and 15 in control group). The experimental group was taught positivism in 10 sessions. The subjects in experimental and control group were assessed in 2 stages (pretest and posttest) by happinessandhardiness questionnaire. The achieved data were analyzed by the covariance analytical statistic method. The research results showed that positivism group training program was effective on increasing happinessandhardiness among mothers who had a blind child (P≤0.05). The people with more hardiness have higher levels of happiness.}, keywords = {Positivism Training,Happiness,hardiness,blind}, title_fa = {اثر بخشی آموزش مثبت‌نگری بر افزایش شادکامی و سخت‌رویی مادران دارای فرزند نابینا}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی برنامه گروهی آموزش مثبت‌نگریبر افزایش شادکامی و سخت‌رویی مادران دارای فرزند نابینا بود. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون –پس آزمون با گروهکنترل بود. جامعه آماری شامل همهمادران دارای فرزند نابینا شهر تهران بود که فرزندان‌شان در مدارس نابینایان مشغولبه تحصیل بودند. نمونه شامل 30 نفر از مادران یادشده بود که به روش نمونه گیریهدفمند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (15 نفر در گروه آزمایشو 15 نفر درگروه کنترل) قرار گرفتند. گروه آزمایش در 10 جلسه تحت آموزش گروهی مثبت‌نگریقرارگرفتند. آزمودنی‌های گروه آزمایش و کنترل در 2 مرحله، پیش آزمون و پس آزمون ازطریق پرسشنامه شادکامی و سخت‌رویی مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌هایگردآوری شدهبا روش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌های پژوهشنشان داد که آموزش گروهی مثبت‌نگری بر افزایش شادکامی و سخت‌رویی مادران دارایفرزند نابینارا افزایش (P≤0/05) دادهاست.نتایج نشان داد بین مثبت نگری با سخت رویی و شادکامی رابطه مثبت و معناداریوجود دارد و افراد سخت رو از میزان شادکامی بالاتری برخوردارند.}, keywords_fa = {آموزش مثبت‌نگری,شادکامی,سخت‌رویی,مادران,نابینا}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_1440.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_1440_43757e503dc1568f947110ae6906962c.pdf} } @article { author = {teimori, mohammadmehdi and alborzi, shahla and hemati, ghorban and khoshbakht, fariba}, title = {Moral Judgment in Students with and without Intellectual Disability}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {4}, number = {16}, pages = {117-137}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {The purpose of the present study was to comparemoral judgment in students with and without intellectual disability in Shiraz. Theresearch method was causal-comparative, and the statistical population includedthe secondary students with and without intellectual disability ageing 16 yearsold. The sample size was 160 students (80 with intellectual disability and 80without intellectual disability). These students were selected by a cluster samplingmethod. The Moral Judgment Scale was used to measure moral judgment. Thecollected data were analyzed by t-test, MANOVA and two-way ANOVA. The resultsindicated that there was a significant difference between the two groups in thetotal scores of moral judgment and its dimensions (p<0.01). Also, the resultsshowed that there were no significant differences between males and females in thisrespect (p>0.05).According to the findings, it is suggested that any plan topromote and internalize students' moral values ​​must be considered based ontheir cognitive development level, because there is a relationship betweenmoral and cognitive development of students.}, keywords = {moral judgment,students,Intellectual disability}, title_fa = {مقایسه قضاوت اخلاقی در دانش‌آموزان با و بدون کم‌توانی‌ذهنی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر مقایسه قضاوت اخلاقی در دانش‌آموزان با و بدون کم‌توانی‌ذهنی شهر شیراز بود. این پژوهش از نوع علی – مقایسه­ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانش‌آموزان با و بدون کم‌توانی‌ذهنی بالای 16 سال دوره متوسطه شهر شیراز  بود. نمونه‌های پژوهش 160 دانش‌آموز(80 دانش‌آموز  با کم‌توانی‌ذهنی و 80 دانش‌آموز  بدون کم‌توانی‌ذهنی) که به روش نمونه‌گیری خوشه­ای تصادفی انتخاب شدند. برای اندازه­گیری قضاوت اخلاقی از مقیاس قضاوت اخلاقی(گیبز و همکاران،1992) استفاده شد. داده‌های گردآوری شده با استفاده از روش آماری تی مستقل، تحلیل واریانس چند متغیری و تحلیل واریانس دو راهه تحلیل شد. نتایج نشان داد بین دانش‌آموزان با و بدون کم‌توانی‌ذهنی در نمره کل مقیاس قضاوت اخلاقی و ابعاد آن، در سطح (001/0p<) تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد بین دو گروه دختران و پسران در نمره کل مقیاس قضاوت اخلاقی و ابعاد آن، تفاوت معناداری وجود ندارد(05/0p>). با توجه به یافته­های این پژوهش پیشنهاد می­شود که هرگونه برنامه­ریزی در زمینه ارتقاء ارزش‌های اخلاقی و درونی شدن آن، با توجه به رشد شناختی دانش‌آموزان انجام شود. زیرا بین رشد اخلاقی و رشد شناختی دانش‌آموزان رابطه وجود دارد.}, keywords_fa = {قضاوت اخلاقی,دانش‌آموزان,کم‌توانی‌ذهنی}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_1441.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_1441_0dad325c0419290cdb7270a442adc462.pdf} } @article { author = {abdolahzade, mehdi and adib, narges and hasanzadeh, mriam and pourmohamad, masomeh and iazdani, abasali}, title = {The Effectiveness of Training Mental States on the of Theory of Mind among Intellectual Disabled Children}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {4}, number = {16}, pages = {123-158}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {The theory of mind describes the ability of predicting and attributing mental states of self and others; and is essential for one’s social interaction. Previous studies show that intellectually disabled children have deficient and immature theory of mind. The present study wants to survey the effectiveness of training mental states on acquisition and promotion of theory of mind of students with intellectual disabilities. In this semi-experimental study, 60 intellectually disabled male and female students were selected by the multiple cluster sampling method in the city of Tehran. These students were randomly assigned into two groups: 30 students (15 boys and 15 girls) were placed in the experimental group and 30 others (15 boys and 15 girls) were placed in the control group. To assess the theory of mind the 38-Item Theory of Mind Test, and unexpected task, were used for both groups in pretest and posttest. The experimental group received nine sessions of training mental states, and the control group used normal school education. To analyze the data, covariance was used. The results revealed that the scores of theory of mind in experimental group was significantly higher than the control group (p<0.05). Training mental states is effective on acquiring and promoting the theory of mind in intellectually disabled students.}, keywords = {: Mind Reading,Mental States,Intellectually Disabled children}, title_fa = {اثر آموزش حالت‌های ذهنی بر نظریه‌ذهن دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی}, abstract_fa = {نظریه ذهن توانایی پیش­بینی و شرح دادن رفتار خود و دیگران با توجه به حالت‌های ذهنی است و برای برقراری تعاملات اجتماعی ضروری است. این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهند کودکان کم‌توان ذهنی در نظریه ذهن با نارسایی و تحول نایافتگی روبرو هستند. پژوهش حاضر، در پی بررسی اثر آموزش حالت‌های ذهنی بر نظریه ذهن دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی بود. در این پژوهش آزمایشی 60 دانش‌آموز پسر و دختر کم­توان ذهنی به روش تصادفی خوشه‌ای از شهر تهران انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی ساده 30 دانش­آموز (15 پسر و 15 دختر) در گروه آزمایش و 30 دانش­آموز (15 پسر و 15 دختر) در گروه کنترل جای داده شدند. با استفاده از آزمون نظریه ذهن 38 سؤالیو تکلیف محتوای غیرمنتظره نظریه ذهن دانش­آموزان هر دو گروه در دو موقعیت پیش­آزمون و پس­آزمون سنجیده شد. گروه آزمایش 9 جلسه آموزش حالت‌های ذهنی دریافت کرد ولی گروه کنترل فقط از آموزش­های رایج مدرسه استفاده کرد. داده­ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس[ij1]  تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد که آموزش حالت‌های ذهنی بر بهبود نظریه ذهن دانش‌آموزان گروه آزمایش تأثیر معنی‌داری داشته است (05/0p<)؛بنابراین، آموزش حالت‌های ذهنی باعث بهبود نظریه ذهن دانش‌آموزان کم­توان ذهنی می­شود.  [ij1]ایمیل نویسنذگان}, keywords_fa = {ذهن‌خوانی,میل-باور,عقب‌مانده‌ذهنی}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_1442.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_1442_3da74354106c3f316765db7f273abcf7.pdf} } @article { author = {jonaabadi, hosein and sarhadi, mahdie}, title = {Emotional Insight and Attachment Styles of ...}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {4}, number = {16}, pages = {159-170}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {This study investigated the relationship between emotional insight and attachment styles of intelligent and normal students in Zahedan. It was an applied research using field study method. Among all intelligent and normal students of a high school in Zahedan, 120 intelligent students and 120 normal students were chosen by simple random sampling method. To collect data, the questionnaire for emotional insight features and the revised questionnaire of a dual attachment scale were used which were developed by Collins and Read. t-test results showed that there was a significant difference between intelligent and normal students in their emotional insight; in other words, the emotional insight of intelligent students was more than that in normal students. Also the secure attachment style in intelligent students was more than that in normal students, but the dual and avoidance attachment styles in normal students was more than that in intelligent students. Pearson correlation method showed that there was a significant difference between emotional insight and secure attachment of normal and intelligent students; on the other hand, there was a direct relationship between emotional insight and secure attachment. Also, there was a reversed relationship between avoidance attachment and emotional insight.: It can be concluded that intelligent students had a better secure attachment, and this attachment style in normal students can be improved through exercise and training.}, keywords = {Emotional Quotient,attachment styles,Intelligent and Normal Students}, title_fa = {مقایسه هوش هیجانی و سبک‌های دلبستگی دانش‌آموزان تیزهوش و عادی دوره متوسطه زاهدان}, abstract_fa = {  پژوهش حاضر باهدفمقایسههوش هیجانی و سبک‌های دلبستگی دانش‌آموزان تیزهوش و عادی دوره متوسطه شهرستان زاهدان در سال تحصیلی 91-90 انجام شد.روش پژوهش از نوعمقطعیمقایسه‌ای بود که به شیوه نمونه‌گیری تصادفی تعداد240دانش‌آموزتیزهوش و عادی دوره متوسطه شهر زاهداناز طریق پرسشنامه‌هایهوش هیجانی و سبک دلبستگی مورد مطالعه قرار گرفتند. داده‌ها از طریق آزمون‌های تی برای گروه‌های مستقل با کمک نرم افزارspss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها نشان داد: دانش‌آموزان تیزهوش در مقایسه با دانش‌آموزان عادیتیزهوشهوش هیجانی بالاتری دارند،ازنظرسبک‌های دلبستگی، دانش‌آموزان تیزهوش سبک دلبستگی ایمن و دانش‌آموزان عادی سبک‌های دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا را داشتند. با توجه به یافته‌ها آموزش هوش هیجانی و سبک دلبستگی ایمن به دانش‌آموزان به‌ویژهدانش‌آموزان عادی توصیه می‌گردد.  }, keywords_fa = {هوش هیجانی,سبک‌های دلبستگی,دانش‌آموزان تیزهوش و عادی}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_1456.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_1456_fc6c920150dc799cc4e813c4bb46e055.pdf} } @article { author = {babamohmmadi, masoomeh}, title = {--}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {4}, number = {16}, pages = {200-201}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {--}, keywords = {--}, title_fa = {مقاله شناسی 15 شماره فصلنامه افراد استثنایی}, abstract_fa = {فهرستی ار تمام مقالات چاپ شده در فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی}, keywords_fa = {مقاله شناسی}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_1459.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_1459_fbd45654b6f2ecf665318e9f2a404283.pdf} }