@article { author = {Mohammadi, Hatam and Naderi, Ezzat o allah}, title = {COMPARING THE RATE OF PREVALNT BEHAVIOUR DISORDERS AMONG ARDEBIL ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS WITH AND WITHOUT SPECIFIC LEARNING DISABILITIES}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {1}, number = {1}, pages = {1-26}, year = {2011}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {The aim of This study is to investigate the prevalence of behavior disorders among elementary Ardebil school students with and without specific learning disabilties.‏ The subjects of this study were a sample of 377 (191 boys and 186 girls) without  specific learning disabilties and 80 students with specific learning disabilties (40 boys and 40 girls) enrolled for the academic year (1388–1389) in Ardebil/ Iran.‏ the sample was taken via stratified random sampling.‏ the Achenbach teacher from was completed by both groups. The specific learning disabilties sample showed significantly more and higher degrees of symptorms in all types of behaviour disorders, including emotional, anxiety, defiant, ADHD/ hyperactive and conduct disorders.‏ with only the exception of physical disorders. another intere sting finding has been the prevalence of ADHD among both groups. Educational settings and helping profesionals should be more aware of this comorbid symptoms along with specific learning disabilities in such students.‏}, keywords = {Specific learning disabilities,Behavior disorders,T R F,Rate of Prevalence}, title_fa = {مقایسه میزان شیوع انواع اختلالات رفتاری دانش‏آموزان دبستانی با نارسایی‏ها‏ی ویژه در یادگیری و عادی شهر اردبیل}, abstract_fa = {این پژوهش به منظور مقایسه میزان شیوع انواع اختلالات رفتاری در دانش‏آموزان دبستانی با نارسایی‏های ویژه در یادگیری و عادی شهر اردبیل انجام گرفته است. نوع تحقیق کاربردی و به روش تحقیق زمینه ای انجام پذیرفته است. جامعه آماری کلیه دانش‏آموزان عادی و با نارسایی‏های ویژه در یادگیری شهر اردبیل است. نمونه آماری شامل 377 نفر از دانش‏آموزان عادی دوره ابتدایی (191 نفر پسر و 186 نفر دختر) و 80 دانش‏آموز با نارسایی‏های ویژه در یادگیری (40 نفر دختر و 40 نفر پسر) بوده‏اند که در سال تحصیلی89- 1388 در آموزشگاه‏های شهر اردبیل تحصیل می‏کردند. این پژوهش به روش نمونه‏گیری تصادفی طبقه‏ای انجام شد و برای جمع‏آوری داده‏ها از فرم گزارش معلم آخنباخ برای هر دو گروه (دانش‏آموزان عادی و دانش‏آموزان با نارسایی‏های ویژه در یادگیری) استفاده شد. نتایج نشان داد که: 1) دانش‏آموزان با نارسایی‏های ویژه در یادگیری و عادی در میزان شیوع انواع اختلال‏های‏رفتاری، مشکلات‏عاطفی، مشکلات اضطرابی، مشکلات نارسایی توجه/ بیش فعالی، مشکلات رفتار مقابله‏ای و مشکلات سلوک تفاوت معنی‏داری دارند، به سخن دیگر این مشکلات در دانش ‏آموزان با نارسایی‏های ویژه در یادگیری بیشتر است. اما در میزان شیوع مشکلات جسمانی تفاوت‏ها‏ معنی‏دار نیست. 2) در هر‏دو گروه، بیشترین میزان شیوع مشکل در مقیاس مشکلات نارسایی توجه/ بیش فعالی و کمترین میزان شیوع مشکل در مقیاس مشکلات جسمانی است. براساس یافته‏های این پژوهش، پیشنهاد می‏شود اولیاء مدارس و روان‏شناسان علاوه بر در نظر داشتن متغیر نارسایی‏های ویژه در یادگیری، مراقب مشکلات رفتاری این دانش‏آموزان نیز باشند.}, keywords_fa = {نارسایی‏های ویژه در یادگیری,اختلالات رفتاری,فرم گزارش معلم آخنباخ,میزان شیوع}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_2021.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_2021_5a91880556f4e524efa20867f012bc08.pdf} } @article { author = {Bahmani, Tahereh and Alizadeh, Hamideh}, title = {Impact of Mother Management Training on Parenting Styles and Attention Deficit/Hyperactivity Disorder Symptoms in Children}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {1}, number = {1}, pages = {27-44}, year = {2011}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to examine the impact of mother management training on parenting styles and attention deficit /hyperactivity disorder (ADHD) Symptoms in Children. This research was done through a quasi-experimental design of pre test- post test with equivalent groups.  Twenty-six schools were selected randomly in Behbahan. Teacher/parent forms of CSI-4 students were utilized to diagnose ADHD. Participants included 40 students who met ADHD criteria, and randomly assigned into 2 experimental and control groups. The experimental mother’s group was invited to participate in training sessions. The training package was based on Barkley (1997). The control group received no training. MANCOVA analysis showed some significant differences in improvement of parenting styles and decreasing the symptoms of children with ADHD. Accordingly, we can conclude that mother management training can be useful in helping these mothers and their children with ADHD.}, keywords = {Mother management training,Attention Deficit Hyperactivity Disorder,ADHD,parenting styles}, title_fa = {بررسی اثر آموزش مدیریت به مادران بر بهبود شیوه‏های فرزندپروری و کاهش نشانه‏های اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی فرزندان}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مدیریت به مادران برای بهبود شیوه‏های فرزند‏پروری و کاهش نشانه‏های اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی فرزندان است. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‏آزمون و پس‏آزمون و جامعه آماری کلیه دانش‏آموزان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و والدین آنها در شهر بهبهان است. با انتخاب تصادفی26 مدرسه و با استفاده از پرسشنامه نشانه‏های مرضی کودکان CSI-4 (فرم والد و معلم)، عده‏ای دانش‏آموز با این اختلال انتخاب و از نظر متغیرهایی مانند میزان تحصیلات دانش‏آموز و والدین، سن، محل زندگی، شدت اختلال، و اختلال‏های همبود همتاسازی و 40 نفر به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای ارزیابی شیوه‏های فرزندپروری از پرسشنامه فرزند‏پروری رابینسون، ماندلکو، الس، و‏هارت (2001)، استفاده شد. مادران گروه آزمایش در جلسات آموزش مدیریت والدین مبتنی بر رویکرد رفتاری بارکلی (1997) شرکت داده شدند. مادران گروه کنترل هیچ‏گونه آموزشی دریافت نکردند. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری، تفاوت معناداری میان میانگین نمرات گروه آزمایش و کنترل در نشانه‏های اختلال را نشان داده و نمره شدت اختلال گروه آزمایش پس از آموزش کاهش یافته بود. همچنین نتایج تحلیل نشان داد که نمره شیوه‏های فرزندپروری خودکامه و سهل‏گیر مادران کاهش و نمره شیوه مقتدرانه افزایش یافته است. به طور کلی، می‏توان به این نتیجه رسید که برنامه آموزش والدین (بارکلی، 1997) سبب بهبود شیوه‏های فرزندپروری مادران و کاهش نشانه‏های اختلال در فرزندان شده است}, keywords_fa = {آموزش مدیریت به مادران,شیوه‏های فرزندپروری,اختلال نارسایی توجه/ بیش‏فعالی}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_2024.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_2024_65bf1a6b523ae0382f1423819859dd07.pdf} } @article { author = {Sharifi daramadi, Parviz}, title = {The effect of Social skills training based on cognitive- behavioral approach on psychological adjustment of Blind male students.}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {1}, number = {1}, pages = {45-66}, year = {2011}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {Aim: The purpose of the present study was to investigate the effectiveness of social skill training on psychological adjustment of Blind male students. This is an experiment study with pre test- post test control group design. The statistical population consisted of all (36) Blind students of middle grades (12‏to‏14 years) of Ababasir School in Esfahan as both experimental and control group. A sample of 18 student from each group were chosen from the population, by purposive sampling. Before intervention, the bell's Adjustment inventory (Be, 1967) was administrated to both groups. Afterwards experimental group received social skills training for 16 sessions (60 minutes each) in a period of two month, twice a week. One week after, the training, the post test was given to both groups. Results were analyzed using T test. findings indicated that social training were significantly effective in enhance psychological adjustment (P<0.01). What has been achieved in this research is the effectiveness training in social skills to increase the students psychological adjustment. The possible explanation for the increasing student's psychological adjustment might be due to participation of the experimental group in the social skills training program. }, keywords = {social skill,cognitive-behavioral approach,psychological adjustment,vision loss,Student}, title_fa = {بررسی تأثیر آموزش مهارت‏های اجتماعی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری برسازگاری دانش آموزان نابینا}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت‏های اجتماعی بر سازگاری دانش‏آموزان نابینای پسر پایه سوم راهنمایی انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش آن نیمه آزمایشی با طرح پیش‏آزمون‏‏‏- پس‏آزمون‏‏‏ با گروه کنترل است. جامعه آماری کلیه دانش‏آموزان پایه سوم راهنمایی شهر اصفهان است. حجم نمونه شامل 36 دانش آموز پسر نابینا که به صورت نمونه‏گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 18 نفر) جایگزین شده اند. ابزار پژوهشی پرسشنامه سازگاری بل (1961) بود که قبل ازانجام مداخله ( ارائه متغیر مستقل) دو گروه با استفاده از آن پیش آزمون شدند. سپس گروه آزمایش در جلسات آموزش مهارت‏های اجتماعی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری میچن بام (1977) به صورت گروهی شرکت داده شدند. در حالی که گروه کنترل برنامه عادی روزانه خود را دنبال می‏کرد. یک هفته پس از اتمام مداخله مجددا ًهر دو گروه با استفاده از آزمون سازگاری بل پس‏آزمون‏‏‏ شدند. با استفاده از آزمون tوابسته نمرات بدست آمده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‏های تحقیق حاضر نشان داد که آموزش مهارت‏های اجتماعی دربهبود سازگاری دانش آموزان پسر نابینا در گروه آزمایش به طور معناداری موثر بوده است (P<./.1).آموزش مهارت‏های اجتماعی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری میچن بام (1977) سبب افزایش سازگاری دانش‏آموزان نابینا شده و کاهش نشانه‏های نقص مهارت‏های اجتماعی در آنها گردیده است.}, keywords_fa = {مهارت‏های اجتماعی,رویکرد شناختی- رفتاری,سازگاری,دانش‏آموزان,‌نابینا}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_2025.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_2025_bd1b6a65e9c4260848458bbdeea63225.pdf} } @article { author = {Ebrahim Ghavam, Soghra}, title = {The Relationship between Resiliency and Job satisfactionin the Teachers of Conventional and Exceptional Schools in Tehran}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {1}, number = {1}, pages = {67-82}, year = {2011}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {In order to study the relationship between resiliency and job satisfaction in teachers of Conventional and Exceptional Schools in Tehran in the Academic of 2009-2010. In this regard, 270 male and female teachers (135 teacher of Conventional and 135 Exceptional Schools were selected randomly and completed the relevant questionnaires. Data were analyzed with Pearson correlation coefficient and in order to investigate the differences between the correlation coefficients, fisher’s Z was applied. The results revealed that although, a strong positive relationship between the two variables (%27).On the contrary there was not any significant difference between the resiliency and job satisfaction values obtained from the teachers of conventional and exceptional schools. Resiliency is main factor to determine job satisfaction in academic setting. And the role of job satisfaction is critical in quality of work in occupational and academic environment.}, keywords = {teacher’s resiliency,conventional and exceptional schools,Job Satisfaction}, title_fa = {رابطه بین تاب‏آوری و رضایت‏مندی شغلی در میان معلمان مدارس عادی و استثنایی شهر تهران}, abstract_fa = {به منظور بررسی ارتباط میان تاب آوری و رضایت‏مندی شغلی، تحقیقی کاربردی و به روش همبستگی میان معلمان مدارس عادی و استثنایی منطقه 18 شهر تهران در سال تحصیلی 1388-1389 با حجم نمونه 270 معلم زن و مرد (135 معلم مدارس عادی و135 معلم مدارس استثنایی) انجام شده و این انتخاب تصادفی صورت گرفته و آنها به دو پرسشنامه تاب آوری و رضایت‏مندی شغلی هرزبرگ پاسخ گفتند. برای تعیین میزان همبستگی از روش ضریب همبستگی پیرسون و برای تعیین میزان اختلاف ضرایب همبستگی از Z فیشر و تعیین تفاوت میانگین‏ها‏ از آزمون تی مستقل استفاده شده است.یافته‏ها نشان دادند هرچند بین تاب‏آوری معلمان مدارس استثنایی و عادی تفاوت معناداری دیده نشد.اما رابطه ی مثبت و بالایی بین دو متغیر تاب آوری و رضایت‏مندی شغلی وجود دارد و واریانس مشترک بین دو متغیر 27 درصد بدست آمد. این به آن معناست که که رضایت‏مندی شغلی و تاب‏آوری دارای ارتباط متقابل می‏باشند و می‏توان با اجرای مداخله‏های مناسب بر هریک، خواه تاب‏آوری و یا رضایت‏مندی شغلی، سطح متغیر دیگر را ارتقابخشید و از این ارتباط برای توانمندسازی روان‏شناختی معلمان بهره جست.}, keywords_fa = {تاب‏آوری معلمان,مدارس عادی و استثنایی,رضایت‏مندی شغلی}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_2026.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_2026_bf53ba198efd515dc0cb8c4ac7e05153.pdf} } @article { author = {Moghadas, Alireza}, title = {Report of Non Syndromic Mental Retardation In Three Sisters}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {1}, number = {1}, pages = {83-98}, year = {2011}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {This case report is Significantly important, Due to the fact, that so far no documeted report has shown the presence of three female members of the same family having mental retardation. History and Mental  status examination and physical examination was taken and the diagnosis was undertaken according to DSM IV-TR. Incidence of Mental Retardation is estimated about 1-3% in normal Population at any time (schaefer 2010). This disorder is 1.5 times more common in men than women (Sadock, 2007). Mental Retardations occure secondary to genetics, developmental, acquired or combination of these causes (Sadock, 2007). But what is rare and unusual is the fact that three Sisters are affected by mental Retardation in one and the same Family. There are some reports of new presentation and Etiology of Mental Retardation in medical literature (phadke, 2010). In this paper we will discuss and study different biological, social and cultural aspects of Mental Retardation and Present some mechanisms for primary prevention as well. }, keywords = {mental retardation,Familial Marriage,primary prevention}, title_fa = {گزارش و بررسی یک مورد اختلال عقب ماندگی ذهنی بدون تغییرات سندرمی در سه خواهر}, abstract_fa = {ابتلا 3 خواهر هم زمان به سندرم عقب ماندگی ذهنی در منابع کمتر آمده است از جهت اهمیت موضوع و پیشگیری از جهت بروز موارد مشابه در دیگر خانواده‏ها این سندرم مورد بحث قرار خواهد گرفت. در ابتدا از بیماران و خانوادة آنها شرح حال گرفته سپس با بیماران مصاحبه بالینی روانی انجام شد و همچنین معاینات فیزیکی به عمل آمد و در نهایت براساس معیارهای تشخیصی DSMIV-TR تشخیص نهایی بدست آمد. شیوع اختلال عقب ماندگی ذهنی در هر زمان تا 3 درصد کل جمعیت تخمین زده می‏شود (شیفر[1] و همکاران، 2010). سندرم عقب ماندگی ذهنی در میان مردان 5/1 برابر شایع‏تر از زنان است (سادوک[2] و سادوک، ترجمه رضاعی، 1388). متأسفانه شیوع اختلال عقب ماندگی ذهنی موضوعی است که به علل ژنتیکی، رشدی، اکتسابی و یا ترکیبی از این‏ها (سادوک و سادوک، ترجمه رضاعی، 1388) اتفاق می‏افتد، ولی آنچه غیر طبیعی و نادر است، وجود 3 خواهر مبتلا به این اختلال در یک خانواده است. اخیراً گزارش‏هایی مبنی بر بروز عقب‏ ماندگی ذهنی با علل و تظاهرات جدید در منابع دیده می‏شود (فادکه[3]، 2010). علت بروز این گونه اختلالات جدید از جنبه‏های گوناگون بیولوژیک و زیست محیطی قابل بررسی و پژوهش است. در این مقاله، این موضوع از زوایای گوناگون بیولوژیکی و اجتماعی و فرهنگی مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت و برای جلوگیری از این گونه اختلالات در خانواده‏ها راهکارهایی بر مبنای اصول پیشگیری‏های اولیه ارائه می‏شود. [1]. Schaefer [2]. Sadock [3]. Phadke}, keywords_fa = {عقب ماندگی ذهنی,ازدواج فامیلی,پیشگیری اولیه}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_2027.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_2027_4e801513bc948c33c0b7fc6a889ec621.pdf} } @article { author = {Pshneh, Kambiz and Khusravi, Ali akbar and Mahdavi, Maryam}, title = {Virtual Instruction for Teaching Science :An Experimental Study on Students with Hearing Impairmen}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {1}, number = {1}, pages = {99-112}, year = {2011}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {This semi- experimental study was conducted to investigate the effect of virtual instruction in students with hearing loss‏.‏Using a pretest-posttest control group design, 24 fifth grade elementary students were selected by multistage random sampling and then assigned in to two equal size experimental and control groups. The virtual instruction for science was administered to the experimental group in 3 weeks (60 minutes, three times per week). During this period the control group received routine program. before and after the experiment, the two groups were assessed by an achievement test in three parallel forms‏.‏ANOVA showed that virtual instruction could increase both learning and recalling in the experimental group.Virtual instruction can increase the amount of science learning and recalling  can be applied as an effective teaching method for students with hearing impairment in educational settings.}, keywords = {Student with Hearing impairment. Virtual Instruction. Science}, title_fa = {آموزش علوم به شیوه مجازی: یـــک مطالعه آزمایشی با دانش‏آموزان مبتلا به نارسائی شنیداری}, abstract_fa = {:21/2/90                                    تاریخ پذیرش:22/3/90 چکیده پژوهش حاضر به بررسی تأثیر آموزش مجازی بر یادگیری درس علوم دانش‏آموزان با نارسائی شنیداری پرداخته است. در چارچوب روش پژوهش نیمه آزمایشی‏،‏24 دانش آموز پایۀ پنجم ابتدایی به شیوه نمونه گیری تصادفی چند مرحله انتخاب و سپس به دو گروه مساوی آزمایش و کنترل تقسیم شدند. طرح پژوهش از نوع پیش آزمون- پس‏آزمون با گروه کنترل بوده است. آزمودنی‌های گروه‏آزمایشی طی سه‏هفتۀ متوالی (هر هفته 3جلسه 60 دقیقه‌ای) به شیوه مجازی و آزمودنی‏های گروه کنترل با روش مرسوم در کلاس مورد آموزش یک موضوع درس علوم قرار گرفتند. به منظور بررسی تأثیر روش آموزش از آزمون پیشرفت تحصیلی معلم ساخته در سه فرم موازی استفاده شد. تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر دادها نشان داد آموزش به شیوه مجازی در مقایسه با شیوۀ رایج به یادگیری و یادآوری بیشتر مطالب درسی منجر شده است. آموزش علوم به شیوه مجازی منجر به افزایش بیشتر یادگیری و یادآوری درس علوم دانش‏آموزان با نارسائی شنیداری می‌شود و می‏تواند به عنوان یک شیوۀ آموزش اثر بخش در کلاس مورد استفاده قرار گیرد.}, keywords_fa = {آموزش مجازی,دانش آموزان با نارسائی شنیداری,درس علوم}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_2028.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_2028_5ca79fcfe644262100dd4b490f2b7563.pdf} } @article { author = {Zarei zavaraki, Esmail and Rostami nezhad, Mohammad ali and iziy, Maryam}, title = {Re-architecting higher education for students with special educational needs according to universal design for learning}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {1}, number = {1}, pages = {113-134}, year = {2011}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {The aim of this paper is identifying existing management structures, strategies and processes available for higher education services for students with special educational needs. The qualitative case study research method has been used. Three university selected according to the research question and Athabasca University from Canada has been selected and analyzed deeply as a case. Literatures have been used as background knowledge for findings. Both, literature and case study are emphasized on applying the principles of universal design for learning and using assistive technology to deliver educational services to students with special educational needs. This study reviewed the nine principles of universal design for learning , some assistive technology and global experience in these fields. At the end for re-architecting teaching - learning process in Iranian higher education the paper highly suggest  to use universal design for learning in educational institute specially higher education institutes. }, keywords = {educational technology in higher education,student with special educational needs,Instructional design,universal design for learning,assistive technology}, title_fa = {معماری مجدد آموزش عالی برای دانشجویان با نیازهای آموزشی ویژه بر اساس اصول طراحی جهانی برای یادگیری}, abstract_fa = {هدف اصلی مقاله شناسایی ساختار مدیریتی، استراتژی‏ها و فرایند‏های موجود برای ارائه خدمات آموزش عالی به افراد دارای نیازهای آموزشی ویژه است. در این پژوهش از روش مطالعه موردی که یکی از انواع روش تحقیق کیفی است استفاده شده است؛ سه دانشگاه از نظر ارائه خدمات به دانشجویان با نیازهای ویژه شناسایی و دانشگاه آتاباسکا از کشور کانادا با توجه به اهداف پژوهش عمیقاً تحلیل شد. از ادبیات پژوهش نیز به عنوان دانش زمینه‏ای‏ برای یافته‏های تحقیق استفاده شده است. ادبیات تحقیق و مطالعه موردی هر دو بر به کارگیری اصول طراحی جهانی برای یادگیری و استفاده از فناوری‏های کمکی برای ارائه خدمات آموزشی به افراد دارای نیازهای آموزشی ویژه تأکید دارند. این پژوهش ضمن معرفی اصول نه گانه طراحی جهانی برای یادگیری و برخی فناوری‏های کمکی، تجارب جهانی را در این زمینه‏ها بررسی می‏نماید. برای معماری مجدد ساختار مدیریتی و فرایند‏های یاددهی- یادگیری آموزش عالی ایران، توجه به اصول طراحی جهانی را در روش‏ها و محتوای آموزش عالی کشور پیشنهاد می‏کند.}, keywords_fa = {تکنولوژی آموزشی در آموزش عالی,دانشجویان دارای نیازهای آموزشی ویژه,طراحی آموزشی,طراحی جهانی برای یادگیری,فناوری‏های کمکی}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_2029.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_2029_dfc8110e266f29a3c169d25033061bb0.pdf} }