@article { author = {Basharpoor, Sajad}, title = {Comparison of Attention Control and Distraction between Students with and without Learning Impairment}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {3}, number = {12}, pages = {183-202}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {Attention deficit is one of the core elements of learning disorder. Aimed at studying attention deficit, this paper compares attention control and distraction in students with and without learning impairments. Three groups of students with learning impairments (one group of 15 with dyslexia-dysgraphia, another group of 15 with dyscalculia, and yet another group of 15 with mixed disorder) were randomly selected out of students enrolled in centers for learning impairments supervised by regional office of Ministry of Education in Uremia. A forth group of 15 normal students was also randomly selected. The study followed a causal-comparative research design. The diagnosis of type of learning impairment for each student was checked using structured clinical interviews, and the students were then asked to complete the attention control and effortful control questionnaires (the distraction-persistence subscale). The data were analyzed using one way ANOVA, MANOVA and the Least Significant Difference (LSD) test. The results showed significant differences between the groups’ mean test score in attention focus, attention control and level of distraction. The result of the LSD test showed that the main difference existed between the group of normal students and the other three groups, whose members were children with learning disorders. In other words, no significant difference existed in the three groups themselves. The results reveal that, compared to normal children, students with learning impairments have far less attention control and far more distractibility. Furthermore children with different types of learning impairments are homogeneous in terms of attention control and distractibility.}, keywords = {attention control,attention focus,attention shifting,distraction,learning impairment}, title_fa = {مقایسه میزان کنترل توجه و حواس‌پرتی در دانش‌آموزان با و بدون ناتوانی‌های یادگیری}, abstract_fa = {یکی از هسته­های اصلی ناتوانی­های یادگیری، نارسایی در توجه می­باشد. جهت بررسی این امر، هدف پژوهش حاضر مقایسه کنترل توجه و حواس­پرتی در دانش­آموزان با و بدون ناتوانی­های یادگیری بود. بدین منظورتعداد 3 گروه دانش­آموز با ناتوانی یادگیری (15 نفر با نارساخوانی/ نارسانویسی، 15 نفر با نارسایی در حساب و 15 نفر با نارسایی مختلط از هر سه ناتوانی) که از بین دانش­آموزان مراکز ناتوانی­های یادگیری اداره آموزش‌وپرورش شهر ارومیه به روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب‌شده بودند و یک گروه تصادفی 15 نفری از دانش­آموزان عادی در این مطالعه علّی- مقایسه­ای شرکت کردند. بعد از انجام مصاحبه بالینی ساختار­یافته برای ناتوانی­های یادگیری جهت تأیید یا رد نوع تشخیص، از این دانش­آموزان خواسته شد با کمک پژوهش­گر به مقیاس کنترل توجه و حواس­پرتی پاسخ دهند. داده­های به‌دست‌آمده نیز با استفاده از آزمون­های تحلیل واریانس یک‌راهه، تحلیل واریانس چند­متغیره و آزمون تعقیبی حداقل تفاوت معنی­دار (LSD) تحلیل شد.نتایج نشان داد که تفاوت آماری معنی­داری بین میانگین نمرات گروه­ها در میزان تمرکز توجه، نمره کلی کنترل توجه و میزان حواس­پرتی وجود دارد. نتیجه آزمون تعقیبی نیز آشکار کرد که این تفاوت بین گروه عادی با گروه­های با ناتوانی یادگیری می­باشد؛ یعنی تفاوت معنی‌داری بین سه گروه با ناتوانی یادگیری ازنظر این متغیرها به دست نیامد. این نتایج آشکار می­کنند که کودکان با ناتوانی یادگیری کنترل توجهی پایین و حواس­پرتی بالایی نسبت به گروه عادی دارند. همچنین سه گروه با ناتوانی یادگیری ازنظر کنترل توجه و حواس­پرتی همگن می­باشند.}, keywords_fa = {کنترل توجه,تمرکز توجه,تغییر توجه,حواس‌پرتی,ناتوانی یادگیری}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_118.html}, eprint = {} }