@article { author = {Beh-Pajooh, Ahmad and Amirafshari, Sheyda and Ghobari Bonab, Bagher and Arjmandnia, Ali Akbar}, title = {Identification of the Effect of Prenatal Maternal Stressors on Children with Attention Deficit-Hyperactivity Disorder}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {2}, number = {8}, pages = {1-20}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {}, abstract = {The present study aims atidentifyingthe role of prenatal maternal stressors in having attention deficit-hyperactivity disorder (ADHD). In this ex post facto research, 64 children with ADHD and 61 normal children were identified by teachers in nursery and elementary schools in Parand, Iran using a diagnostic checklist for ADHD. In order to identify the prenatal maternal stressors, a checklist was developed by the researchers and administrated to two groups of mothers. Inthisstudy, the prenatal factors were considered as predictive variables, ADHD as criterionvariable and gender as control variable. Resultsshowedthatmother’s disease, argumentswith relativesandmother’s concern over financial problems during pregnancy were significantly higher in mothers of children with ADHD than the normal group. The results also showed that there was a significant difference between the average weight of ADHD and normal children at birth time. In other words the average weight of children with ADHD was significantly lower than normal children}, keywords = {prenatal maternal stressors,attention deficit-hyperactivity disorder}, title_fa = {شناسایی نقش عوامل تنش‌زای دوران بارداری در ابتلای کودکان به اختلال کاستی توجه و بیش‌فعالی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی و شناسایی نقش عوامل تنش‌زای دوران بارداری در ابتلای کودکان به اختلال کاستی توجه و بیش‌فعالی بود. در این پژوهش پس رویدادی 64 کودک با اختلال‌کاستی توجه و بیش‌فعالی و 61 کودک عادی از مراکز پیش دبستانی و مدارس ابتدایی پسرانه شهر جدید پرند در سال تحصیلی 90-1389 با استفاده از پرسشنامه تشخیص اختلال کاستی توجه و بیش فعالی توسط معلمان شناسایی شدند. سپس به مادران این دو گروه از دانش‏آموزان پرسشنامۀ محقق ساخته به منظور شناسایی عوامل تنش‌زای دوران بارداری داده شد. در این پژوهش، عوامل تنش‌زای دوران بارداری به عنوان متغیرهای تأثیرگذار و اختلال کاستی توجه و بیش فعالی به عنوان متغیر تأثیرپذیر و جنسیت به عنوان متغیر کنترل در نظر گرفته شد. نتایج به دست آمده نشان داد که بیماری مادر، بحث و مشاجره با نزدیکان، نگرانی‌های مالی مادر در دوران بارداری و نگرانی‌های مادر در مورد زنده ماندن نوزاد هنگام زایمان به طور معناداری در گروه کودکان با اختلال کاستی توجه و بیش‌فعالی بیشتر از گروه کودکان عادی بود. از یافته‌های مهم دیگر این بود که میانگین وزن کودکان با اختلال کاستی توجه و بیش‌فعالی هنگام تولد در مقایسه با کودکان عادی به طور معناداری کمتر بود.}, keywords_fa = {عوامل تنش‌زای دوران بارداری,اختلال کاستی توجه و بیش‌فعالی}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_2155.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_2155_92248bd068970529744e33e0aed48fe4.pdf} }