per
دانشگاه علامه طباطبائی
روانشناسی افراد استثنایی
2252-0031
2476-647X
2016-09-22
6
23
1
26
10.22054/jpe.2016.7365
7365
Research Paper
تاثیر آموزش غنیشده با تلفن همراه بر میزان انگیزش پیشرفت تحصیلی، مشارکت و یادگیری دانشآموزان آسیبدیده بینایی
The Effectiveness of Mobile-Assisted Instruction on Learning, Achievement Motivation and Cooperation among Students with Visual Impairment
زبیحاله اللهی
1
اسماعیل زارعی زوارکی
ezaraii@yahoo.com
2
پرویز شریفیدرآمدی
3
داریوش نوروزی
drd_noroozi@gmail.com
4
علی دلاور
alidelavar@yahoo.com
5
دانشجوی دکتری رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی
دانشیار تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی
استاد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی دانشگاه علامه طباطبائی
استادیار تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی
استاد سنجش و اندازهگیری تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
چکیدههدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر آموزش غنیشده با تلفن همراه بر میزان انگیزش پیشرفت تحصیلی، مشارکت و یادگیری دانش آموزان آسیب دیده بینایی در درس زبان انگلیسی بود. پژوهش با روش نیمهآزمایشی اجرا شد. جامعه آماری شامل دانش آموزان آسیب دیده بینایی پسر پایه دوم متوسطه در سطح کشور بودند. نمونه ی پژوهش شامل 52 دانش آموز آسیب دیده بینایی (26 نفر در گروه آزمایش و 26 نفر گروه گواه) بودند که به صورت داوطلبانه در پژوهش شرکت کردند. از پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی، پرسشنامه مشارکت محقق ساخته و آزمون زبان انگلیسی محقق ساخته برای جمع-آوری داده ها استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد بین میانگین نمرات یادگیری، انگیزش پیشرفت تحصیلی و مشارکت گروه آزمایش و گواه در مرحله پس آزمون تفاوت معناداری مشاهده میشود و میانگین تعدیلشده نمرات یادگیری در گروه آزمایش، بالاتر از میانگین تعدیل شده نمرات پسآزمون در گروه گواه بود. آموزش غنی شده با تلفن همراه بر افزایش میزان انگیزش پیشرفت تحصیلی، مشارکت و یادگیری دانشآموزان آسیب دیده بینایی در درس زبان انگلیسی تاثیر مثبت دارد. پیشنهاد می شود از تلفن همراه برای غنیسازی آموزش دانش آموزان آسیب دیده بینایی در درس زبان انگلیسی استفاده شود. نتایج پژوهش میتواند نقشه راهی برای طراحان آموزشی، دانشجویان رشته تکنولوژی آموزشی، متخصصان آموزش ویژه و معلمان آموزش ویژه و فراگیر جهت استفاده آموزشی از تلفن همراه باشد
Abstract This study aimed to examine the effectiveness of mobile-assisted instruction on learning, achievement motivation and cooperation of students with visual impairment in English language courses. This was a quasi-experimental study implemented on high school female students (grade 2) with visual impairment in Iran. The sample consisted of 52 students with visual impairment (26 in experimental group and 26 in control group) who voluntarily took the test. In the experimental group, in addition to regular classroom instructions, classroom activities were done using the students' mobile-phones, while the control group was only offered the classic method. To collect data, Abdekhodaee Achievement Motivation Questionnaire, the Researcher-Made Cooperation Questionnaire, and the Researcher-Made English Test were used. To analyze data, covariance analysis was used. The findings revealed that mobile-assisted instruction had a positive impact on increasing learning, achievement motivation and the cooperation of students with visual impairment in English language courses. So, the three hypotheses were confirmed. Therefore, it is concluded that mobile-phones can be utilized to help students with visual impairment in English language courses. This study was done in Iran for the first time, so the results can be a road-map for instructional designers, educational technology students, special education experts and teachers to use mobile-phones purposefully in education.
https://jpe.atu.ac.ir/article_7365_86279b956bbbce3e466cce252f702a63.pdf
واژگان کلیدی: تلفن همراه
آسیب دیده بینایی
انگیزش پیشرفت تحصیلی
مشارکت
یادگیری
mobile learning
Mobile Phone
visual impairment
academic achievement motivation
cooperation
per
دانشگاه علامه طباطبائی
روانشناسی افراد استثنایی
2252-0031
2476-647X
2016-09-22
6
23
27
48
10.22054/jpe.2016.7366
7366
Research Paper
رابطه الگوهای پردازش حسی با کارکردهای اجرایی در دانش آموزان با اختلال اوتیسم
Relationship between Executive Functions with Sensory Processing Patterns in Autistic Student
رقیه اسدی گندمانی
r.asadi@ub.ac.ir
1
فرنگیس کاظمی
farangis-kazemi@yahoo.com
2
ابراهیم پیشیاره
3
ژانت هاشمی آذر
psy-janazar@yahoo.com
4
عباس نسائیان
anesayan@gmail.com
5
دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استنایی، استادیار روانشناسی دانشگاه بجنورد
دکتری روانشناسی، استادیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبائی
دکتری علوم اعصاب شناختی، استادیار کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
دکتری روانشناسی، استادیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبائی
دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استنایی، استادیار روانشناسی دانشگاه بجنورد
چکیدههدف این پژوهش تعیین رابطه ی الگوهای پردازش حسی با کارکردهای اجرایی در دانش آموزان با اختلال اوتیسم از دیدگاه معلمان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. تعداد 50 دانش آموز با اختلال اوتیسم پس از بررسی ملاک های ورودی با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای سنجش الگوهای پردازش حسی از نیمرخ حسی دان فرم مدرسه و برای ارزیابی کارکردهای اجرایی از سیاهه رتبهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی (توزیع فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد) و برای استنباط از داده ها از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد بین الگوهای پردازش حسی با کارکردهای اجرایی رابطه منفی معنیدار وجود دارد. با استناد به یافته های این پژوهش میتوان پیشنهاد کرد که از مداخله های پردازش حسی بهنگام برای بهبود کارکردهای اجرایی استفاده شود.
Objective: The purpose of this study was to examine the relationship between executive function with sensory processing patterns in 7-12 year old children with autism, from the teachers' perspective. Methods: This study was a correlational design. After reviewing entry criteria, fifty 7 to 12 year old children were selected using purposive sampling method. Dunn Sensory Profile (school component) was used to assess sensory processing patterns and Behavioral Rating Inventory of Executive Functions was used to assess executive functions. For analyzing data, descriptive statistics (frequency distribution, mean and standard deviation) and Pearson correlation was used. Results: The results showed that there was a significant negative correlation between the sensory processing patterns with executive functions in autistic children (P<0.01). Conclusion: The findings of this study suggest that we can use sensory processing interventions to improve executive functions in autism disorder.
https://jpe.atu.ac.ir/article_7366_253b26a8146513b411277f19a92273ef.pdf
دانش آموزان با اختلال اوتیسم
الگوهای پردازش حسی
کارکردهای اجرایی
autistic children
sensory processing patterns
executive functions
per
دانشگاه علامه طباطبائی
روانشناسی افراد استثنایی
2252-0031
2476-647X
2016-09-22
6
23
51
81
10.22054/jpe.2016.7367
7367
Research Paper
اثربخشی برنامه تلفیقی آموزش مستقیم و آگاهی واجشناسی بر مهارتهای روانخوانی، درک مطلب و حافظه کاری در دانشآموزان دختر با مشکلات خواندن
The Effectiveness of a Combined Program of Direct Instruction and Phonological Awareness on Reading Fluency, Reading Comprehension, and Working Memory for First Grade Elementary School Students with Reading Problems
پرستو حریری
parastoohariri59@gmail.com
1
هاییده صابری
hayedesabery@riau.ac.ir
2
خدیجه ابوالمعالی الحسینی
abolmaali@riau.ac.ir
3
دانشجو دانشگاه آزاد رودهن
استادیار، گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
دانشیار، گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن
چکیدهپژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزش تلفیقیِ (آموزش مستقیم و آگاهی واجی) در مقایسه با روش واجشناسی و آموزش مستقیم بر افزایش مهارت خواندن و حافظه کاری در دانشآموزان دختر با مشکلات خواندن پایه اول دبستان صورت گرفت. پژوهش با روش نیمهآزمایشی و طرح پیشآزمون- پسآزمون- پیگیری با گروه گواه اجرا شد. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر پایه اول دبستان شهر تهران بود. نمونه شامل 60 دانشآموز با ضعف خواندن (15 نفر در هر گروه) بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند و در مداخلهای 13 جلسهای (هر جلسه 80 دقیقه) بر اساس برنامه تدوین شده آموزش دیدند. ابزارهای اندازهگیری شامل آزمون ریون رنگی، آزمون تشخیصی خواندن، حافظهی کاری وکسلر و ماتریسهای ریون بود. دادههای حاصل از پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیره آمیخته تحلیل شدند. بر مبنای آنچه به دست آمده میتوان گفت اگرچه گروه آموزش مستقیم نسبت به گروه آگاهی واجی در درک مطلب و حافظهی کاری و گروه آگاهی واجی در مهارت آگاهی واجی پیشرفت بیشتری داشتند؛ اما گروه آموزش تلفیقی در واجشناسی و حافظه مستقیم پیشرفت بیشتری نسبت به دو گروه دیگر داشتند که به دلیل ترکیب یک روش آگاهی واجی همزمان با روش رفتاری آموزش مستقیم بود. بنابراین روش آموزش تلفیقی با توجه به اثرگذاری و اجرای آسان میتواند جایگزین مناسبی برای روشهای مرسوم آموزش باشد.
This study aimed to investigate the effectiveness of the integrative training program consisted of a direct instruction and phonological awareness, compared with phonology and direct instruction programs on reading skills, and working memory in the first grade girl students with reading problems (RP). This study used pretest-posttest and follow-up sessions with experimental and control groups. Sixty girl students with RP were recruited through the purposeful sampling method (n = 15 in 4 groups), and the experimental groups were taught during 13 eighty-minute sessions. Measuring instruments included Diagnostic Reading Test, Phonological Awareness Test, Wechsler Memory, and Raven's Matrices. Mixed MANOVA analysis revealed that the DI group had better improvement in RC and WM rather than the PA group, and the PA group had better improvement in PA. The integrative group had better improvement in both PA and forward memory compared with the other two groups. This is probably due to receiving both instructions at the same time. Accordingly, it is concluded that the integrative method can be used for students with RP. phonologicalawareness, direct instruction, integrative method, comprehension, working memory
https://jpe.atu.ac.ir/article_7367_6ba0ed6fe29e20522ec0c0a207ed5aeb.pdf
آگاهی واجی
آموزش مستقیم
آموزش تلفیقی
درک مطلب
حافظهی کاری
اختلال خواندن
phonological awareness
direct instruction
integrative method
comprehension
Working memory
per
دانشگاه علامه طباطبائی
روانشناسی افراد استثنایی
2252-0031
2476-647X
2016-09-22
6
23
83
105
10.22054/jpe.2016.7368
7368
Research Paper
تاثیر آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر معناداری زندگی و خودافشایی هیجانی در مادران دارای فرزند کمتوان ذهنی
The Effectiveness of Acceptance and Commitment Based Training on the Meaningfulness of Life and Emotional Self-Disclosure among Mothers of Children with Intellectual Disability
جعفر بهادری خسروشاهی
jafarbahadorikhosroshahi@gmail.com
1
رامین حبیبی کلیبر
habibikaleybar@gmail.com
2
دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
، استادیار علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
چکیدهپژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر معناداری زندگی و خودافشایی هیجانی در مادران دارای فرزند کم توان ذهنی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی و طرح آن پیش-آزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران دارای فرزند کم توان ذهنی در مدارس استثنایی شهر تبریز در سال تحصیلی 96-1395 بودند. از این جامعه تعداد 40 نفر از مادرانی که در پرسشنامه معناداری زندگی و خودافشایی هیجانی نمرات پایینی کسب کرده بودند به روش نمونه گیری چندمرحلهای انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گواه (20 نفر) قرار گرفتند. داده های به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر و آزمون تعقیبی بانفرنی تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر معناداری زندگی و خودافشایی هیجانی مادران تاثیر دارد و باعث افزایش معناداری زندگی و خودافشایی هیجانی در مادران دارای فرزند کم توان ذهنی می شود. نتایج این پژوهش علاوه بر مشخص کردن نقش آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر معناداری زندگی و خودافشایی هیجانی می تواند راهبردهای آموزشی، تربیتی و کاربردی ارزنده ای به خانواده ها، مسئولین و کارشناسان مسائل تربیتی ارائه نماید.
The aim of this study was to investigate the effectiveness of training based on acceptance and commitment on the meaningfulness of life and emotional self-disclosure among mothers of mentally retarded children. The research design was quasi experimental and pretest-posttest with control group. The population consisted of all mothers with mentally retarded children in special schools in Tabriz in the academic year of 2015-16. A sample of 40 women who received low scores in the Meaning in Life Questionnaire and Emotional Self-Disclosure Questionnaire were selected randomly through multistage sampling. Then, they were divided into two groups of experimental (20) and control (20). Data were analyzed using analysis of variance with repeated measures and post hoc test and SPSS software. The results showed that training based on acceptance and commitment was effective on increasing meaningfulness of life and emotional self-disclosure among mothers of mentally retarded children. The findings of this study showed that training based on acceptance and commitment can be used in educational strategies and can offer valuable guidelines to families, officials and experts.
https://jpe.atu.ac.ir/article_7368_f81ed16e446bb08983e34bf2a6709703.pdf
خودافشایی هیجانی
معناداری زندگی
آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد
کمتوان ذهنی
emotional self-disclosure
meaningful life
training based on acceptance and commitment
disabled child
per
دانشگاه علامه طباطبائی
روانشناسی افراد استثنایی
2252-0031
2476-647X
2016-09-22
6
23
107
127
10.22054/jpe.2016.7369
7369
Research Paper
مقایسه احساس تنهایی در افراد با آسیب شنوایی، آسیب بینایی و عادی
Comparing Loneliness among People with Hearing Impairment, Vision Impairment and Normal People
ستاره شجاعی
setare_shojai@yahoo.com
1
حجت پیرزادی
h_pirzadi@yahoo.com
2
محمد خاموشی
mohammad_khamooshi@yahoo.com
3
سعید شریفی
saeed.sharifi69@gmail.com
4
استادیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه شیراز
دکترای روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه شیراز
چکیدهپژوهش حاضر با هدف مقایسه احساس تنهایی در افراد با آسیب شنوایی، آسیب بینایی و عادی انجام شد. جامعه آماری شامل افراد 13 تا 22 ساله ی با آسیب شنوایی، آسیب بینایی و عادی شهر شیراز بودند که از بین آنها نمونهای به حجم 116 نفر (32 فرد با آسیب بینایی، 21 فرد با آسیب شنوایی و 63 فرد عادی) انتخاب شد. گروههای با آسیب شنوایی و بینایی با روش نمونهگیری در دسترس و گروه عادی با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. از مقیاس احساس تنهایی برای سنجش احساس تنهایی استفاده شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک راهه و تحلیل واریانس چندمتغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد که احساس تنهایی در گروههای با آسیب شنوایی و آسیب بینایی بهطور معنیداری بیشتر از گروه عادی است. افزون بر این، نتایج نشان داد که احساس تنهایی افراد با آسیب شنوایی و بینایی در خرده مقیاسهای تنهاییِ ناشی از ارتباط با خانواده و نشانههای عاطفی تنهایی بهطور معنیداری بالاتر از گروه عادی است. بین سه گروه در خرده مقیاس تنهاییِ ناشی از ارتباط با دوستان تفاوت معنیداری مشاهده نشد. با توجه به بالاتر بودن میزان احساس تنهایی در افراد با آسیب های حسی میتوان بیان کرد که طراحی و اجرای برنامههای کاهش احساس تنهایی جهت ارتقای سلامت روانشناختی در این افراد ضروری است.
The aim of the present study was to compare the loneliness in people with hearing impairment, vision impairment and normal people. The statistical population included all people with hearing impairment, vision impairment and normal people in Shiraz city. So, 116 subjects (32 with visual impairment, 21 with hearing impairment and 63 without impairment) were selected as sample size. People with hearing impairment and vision impairment were selected by purposeful sampling and normal people were chosen through multistage random sampling method. The measurement tool was Loneliness Scale. To analyze data ANOVA and MANOVA were used. The results showed that loneliness in people with hearing and vision impairment was significantly more than in normal people. Moreover, analysis of data about subscales revealed that in two subscales of loneliness, loneliness due to relationship with family and affective symptoms of loneliness, loneliness in people with hearing and vision impairment was significantly more than normal people. But, in one subscale (loneliness due to relationship with friends) there was no significant difference between people with hearing impairment, vision impairment and normal people. Due to the higher levels of loneliness in people with sensory impairments, it can be concluded that designing and implementing programs to reduce loneliness is a necessity for promoting mental health in these people.
https://jpe.atu.ac.ir/article_7369_8705c66bbf3b2ae6ece1c2edb9020589.pdf
احساس تنهایی
افراد
آسیب بینایی
آسیب شنوایی
عادی
Loneliness
People
Hearing Impairment
vision impairment
without impairment
per
دانشگاه علامه طباطبائی
روانشناسی افراد استثنایی
2252-0031
2476-647X
2016-09-22
6
23
129
149
10.22054/jpe.2016.7370
7370
Research Paper
تاثیر آموزش یادگیری مستقل بر کاهش نشانهها در دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی
The Effectiveness of Independent Learning Program Training on Reducing of Symptoms in Students with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder
زهرا ازادی
zazadi7070@yahoo.com
1
ناهید اکرمی
n.akrami@yahoo.com
2
احمد عابدی
abedi44@gmail.com
3
دانشگاه اصفهان
استادیار دانشگاه اصفهان
دانشیار روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص دانشگاه اصفهان
هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش یادگیری مستقل بر بهبود علائم بیشفعالی و کم توجهی در دانشآموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی بود. پژوهش با روش آزمایشی و با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه اجرا شد. بدین منظور با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تعداد 30 دانشآموز پسر 10 تا 12 سال شهرستان شهرضا که در نیمسال دوم سال تحصیلی 94-1393 مشغول به تحصیل بودند و تشخیص اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی دریافت کرده بودند، انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. شرکتکنندگان گروه آزمایش طی 12 جلسه 45 دقیقهای در گروههای 5 نفره آموزش برنامه یادگیری مستقل را دریافت کردند؛ اما گروه گواه هیچگونه آموزشی در این زمینه دریافت نکردند. دادههای پژوهش بهوسیلهی پرسشنامه کانرز فرم والد و معلم گردآوری و با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد آموزش یادگیری مستقل بر کاهش علائم بیشفعالی و کم توجهی تأثیر معنادار دارد. بر این اساس میتوان گفت که آموزش یادگیری مستقل میتواند علائم اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی را در دانشآموزان بهبود دهد و به عنوان روشی برای درمان این گروه از دانشآموزان استفاده شود.
The objective of the present study was to investigate the effectiveness of independent learning program training on hyperactivity and attention-deficit symptoms among students suffering from ADHD. The research design was quasi-experimental with pretest-posttest and the control group. For this reason, thirty 10 to 12 year-old male students with ADHD were selected in the city of Shahreza through stratified random sampling method. Then, they were randomly divided into experimental and control groups. The students in the experimental group were taught by independent learning program training during twelve 45-minute sessions, but the control group received no training in this regard. Data were collected using the Connors Parent-Teacher Questionnaire to measure symptoms of ADHD and they were analyzed by MANCOVA. Findings indicated that independent learning program was significantly effective on ADHD (p<0.01). Therefore, it can be concluded that independent learning program training can result in improving the symptoms among students with ADHD. Furthermore, it can be used as a method for treating students with ADHD.
https://jpe.atu.ac.ir/article_7370_2800f5ae2bb7eca1d5cf48ac6eb6480a.pdf
اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی
یادگیری مستقل
دانش آموزان
attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD)
independent learning program
per
دانشگاه علامه طباطبائی
روانشناسی افراد استثنایی
2252-0031
2476-647X
2016-09-22
6
23
151
178
10.22054/jpe.2016.7371
7371
Research Paper
نقش واسطهای ذهنآگاهی مادر و تابآوری خانواده در رابطهی بین مشکلات رفتاری کودک دارای اختلالهای طیف اوتیسم و بهزیستی روانشناختی مادر
The Mediating Role of Mother’s Mindfulness and Family Resilience on the Relationship between Behavior Problems of Children with Autism and Mothers’ Psychological Well-Being
زهره حسین زاده
hosseinzadeh.zohreh@gmail.com
1
علیرضا کاکاوند
2
عبدالجواد احمدی
3
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه بین المللی امام خمینی
دانشیار روانشناسی دانشگاه بین المللی امام خمینی
دانشیار روانشناسی دانشگاه بین المللی امام خمینی
چکیده هدف پژوهش حاضر تعیین نقش واسطهای ذهنآگاهی مادر و تابآوری خانواده در رابطهی بین مشکلات رفتاری کودک دارای اختلالهای طیف اوتیسم و بهزیستی روانشناختی مادر بود. جامعه آماری شامل مادرانِ کودکان دارای اختلالهای طیف اوتیسم در دامنهی سنی 3 تا 16 سال شهرهای تهران، کرج و قزوین بودند که از بین آنها 170 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. از پرسشنامههای بررسی مشکلات و نقاط قوت کودک، مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف، پرسشنامه پنجوجهی ذهنآگاهی و پرسشنامهی تابآوری خانواده برای سنجش استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که دو متغیر ذهنآگاهی و تابآوری خانواده در رابطهی بین متغیرهای پیشبین (مشکلات رفتاری کودک دارای اختلالهای طیف اوتیسم) و ملاک (بهزیستی روانشناختی مادر) نقش واسطهای ایفا میکنند. با توجه به نتایج پیشنهاد میشود متخصصان این حوزه در اقدام برای مداخلههای درمانی، توجه خود را علاوه بر راهکارهای متمرکز بر کودک دارای اختلالهای طیف اوتیسم، بر شرایط سلامت روانی والدین، محیط خانواده، منابع موجود در جامعه و سایر عوامل مربوط به بافت زندگی کودک نیز معطوف کنند.
This research aimed to investigate the mediating role of the mother’s mindfulness and family resiliency on the relationship between child with autism spectrum disorder behavior problems and mother’s psychological well-being. Statistical populations of the study were mothers of children with autism spectrum disorder who were 3 to 16 years old in Tehran, Karaj and Qazvin cities. 170 mothers were selected through purposeful sampling. The research tools included Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), Ryff Scales of Psychological Well-Being (RSPWB-18), Five Facets Mindfulness Questionnaire (FFMQ), and Family Resilience Assessment Scale (FRAS). Path analysis showed that mother’s mindfulness and family resiliency played a mediating role in the relationship between child with autism spectrum disorder behavior problems and mother’s psychological well-being. So, it is suggested that psychotherapist not only pay enough attention to the problems of children with ASD but also consider their parent’s mental health, family circumstances and other available sources of support in the society for achieving a comprehensive view of the situation.
https://jpe.atu.ac.ir/article_7371_d56111f0ed9d15364dc463c31580d44c.pdf
بهزیستی روانشناختی
تابآوری
ذهنآگاهی
مشکلات رفتاری
کودک دارای اختلالهای طیف اوتیسم
ASD
child behavior problems
family resilience
Mindfulness
Psychological well-being
per
دانشگاه علامه طباطبائی
روانشناسی افراد استثنایی
2252-0031
2476-647X
2016-09-22
6
23
179
197
10.22054/jpe.2016.7372
7372
Research Paper
ویژگیهای شخصیتی و مکانیسمهای دفاعی بزهکاران پسر کانون اصلاح و تربیت بر اساس نوع جرم
Personality Traits and Defense Mechanisms of Delinquent Boys in Correction and Rehabilitation Centers According to Types of Crime
شمین صدری
shamin.sdr@gmail.com
1
شهلا پزشک
sh.pezashk@gmail.com
2
معصومه طیبلی
3
کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبائی
دانشیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبائی
دانشجوی دکتری روانشناسی آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبائی
هدف از پژوهش حاضر مقایسه ویژگی های شخصیتی بزهکاران و مکانیسم های دفاعی پسران بزهکار در 6 دسته جرم سرقت، ضرب و جرح، مواد، قتل، آدمربایی و جرائم جنسی بود. نمونه پژوهش شامل 60 نفر از بزهکاران پسر 15 تا 18 ساله ی کانون اصلاح و تربیت شهر تهران بودند که بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. از پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی و پرسشنامه سبک مکانیسم های دفاعی برای جمع آوری داده ها استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس یک طرفه نشان داد که در عامل گشودگی بین گروه سرقت با ضرب و جرح و ضرب و جرح با قتل تفاوت وجود دارد و بین میانگینهای مکانیسم دفاعی والایش گروههای سرقت با آدمربایی و آدمربایی با مواد تفاوت وجود دارد؛ اما بین میانگین سایر گروهها تفاوتی مشاهده نشد. با توجه به وجود تفاوت بین جرائم همراه با آسیب های بدنی به انسان با جرائم دیگر در عامل گشودگی و مکانیسم دفاعی والایش که معیارهایی برای سلامت روانی هستند، استفاده از مداخله های متفاوت برای افراد با جرائم متفاوت در کانون اصلاح و تربیت ضروری است.
The aim of this study was comparing personality traits and defense mechanisms of delinquent boys in six categories of thievery, quarrel, drugs, murder, sexual abuse and abduction. The sample included 60 guilty boys resided in the correction and rehabilitation center in Tehran who were selected by accessible sampling method. NEO Questionnaire was used for assessing personality traits and Defense Style Mechanisms Questionnaire was used to assess defense mechanisms. Using one-way ANOVA and Tukey, the results showed significant differences in openness factor between thievery group with quarrel group and quarrel group with murder group but there was no difference between other groups. There were also significant differences in sublimation mechanism between thievery group with abduction group and abduction group with substance abusive group. Since there are significant differences between crimes that are accompanied by injury and death with other crimes, it is necessary to use different interventions for people with different crimes in Correction and Rehabilitation Centers.
https://jpe.atu.ac.ir/article_7372_e099a793665e4873811015d8ea1b868d.pdf
بزهکاری
شخصیت
مکانیسم های دفاعی
جرم
Delinquency
personality
defense mechanism
Crime
per
دانشگاه علامه طباطبائی
روانشناسی افراد استثنایی
2252-0031
2476-647X
2016-09-22
6
23
199
215
10.22054/jpe.2015.1914
1914
Research Paper
دلبستگی به خدا و تابآوری در مادران کودکان کمتوان ذهنی و عادی
attachment to god and resilience among mothers of intellectual disability and normal childeren
شهروز نعمتی
sh.nemati@tabrizu.ac.ir
1
فرناز مهدی پور مارالانی
fmehdipourm@ut.ac.ir
2
باقر غباری بناب
bghobari@ut.ac.ir
3
استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تبریز
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران
دانشگاه تهران
پژوهش حاضر دلبستگی به خدا و تاب آوری را در مادران کودکان کم توان ذهنی و عادی مورد بررسی قرار داد. طرح پژوهش حاضر از نوع پس رویدادی و (همبستگی) بود. در این راستا، از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای دادهها از مدارس استثنایی و عادی استان اردبیل شهرستان مشگین شهر جمع آوری شدند. از مقیاس دلبستگی به خدا روات و کرکپاتریک و تاب آوری کانر و دیویدسون استفاده شد. پس از کنار گذاشتن پرسشنامه های ناقص ، دادههای 92 نفر از مادران دارای کودک کم توان ذهنی و 94 نفر مادران دارای کودک عادی برای تحلیل انتخاب شدند. تحلیل دادهها از طریق شاخص هوتلینگ برای نشان دادن تفاوت بین گروهها، نشان داد که در همه ابعاد (دلبستگی اجتنابی ، دلبستگی ایمن، دلبستگی اضطرابی به خدا و تاب آوری) بین دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد؛ در رگرسیون چند گانه به روش گام به گام، از بین دلبستگی ها، دلبستگی ایمن به خدا تاب آور بودن را در بین مادران دارای کودکان عادی و دلبستگی اجتنابی به خدا، کاهش تاب آوری را در مادران کودکان کم توان ذهنی در مقایسه بین این دو گروه به خوبی پیشبینی کرده است. نتایج بدست آمده نشان داد که نوع دلبستگی به خدا میتواند به نوعی بر تاب آوری افراد در مواجهه با چالشهای زندگی تاثیرگذار باشد.
This study examined the attachment to God and resiliency among mothers of normal and intellectual disability children. Ex post facto (correlational) design was used. In the same vein, to gathering data in school of regular and special education needs, clustering sampling was used. After excluding incomplete questionnaires, 92 mothers of children with intellectual disabilities and 94 mothers of children with normal were selected to analysis of data. The Hotelling's index revealed significant difference in all of aspects include (avoidance attachment, secure attachment, anxious attachment to God and resiliency) between two groups. In multiple regression model, The Stepwise method, have predicted the relationship between secure attachment to God with resiliency among mothers of normal children and avoidance attachment to God with decreased resiliency among mothers of intellectual disabilities as well. The results show that the type of attachment to God can be predicts the resiliency in the face of the challenges of life.
https://jpe.atu.ac.ir/article_1914_b4b87462e923ba8681f2b525047b1411.pdf
دلبستگی به خدا
تابآوری
مادران کودکان کمتوان ذهنی و عادی
Attachment to God
Resiliency
Mothers of children with normal and intellectual disabilities