per
دانشگاه علامه طباطبائی
روانشناسی افراد استثنایی
2252-0031
2476-647X
2012-04-08
2
5
1
20
2133
Research Paper
تأثیر آموزشی چندرسانهای بر میزان یادگیری و یادداری ریاضی دانش آموزان دختر کم توان ذهنی پایۀ چهارم شهر اراک
The Impact of instructional multimedia on learning and retention of mathematics of fourth grade educable Mentally Retarded girl Students of elementary schools in Arak City
اسماعیل زارعی زوارکی
ezaraii@yahoo.com
1
فرزانه غریبی
2
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزشی چند رسانهای بر میزان یادگیری و یادداری ریاضی دانشآموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر پایۀ چهارم ابتدایی صورت پذیرفته است. روش موردنظر در این پژوهش شبه آزمایشی و جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانش آموزان دختر کم توان ذهنی کلاس چهارم ابتدایی شهر اراک و نمونۀ آماری، نمونۀ تمام شمار از جامعۀ مورد پژوهش بود که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه تقسیم بندی شدند. گروه آزمایش طی سه جلسه با استفاده از نرم افزار آموزشی محقق ساخته آموزش دیدند. اما گروه گواه به شیوۀ متداول و بدون بهره گیری از چندرسانهای آموزش دیدند. به منظور بررسی تغییرات حاصله، ابتدا یک پیش آزمون بر روی هر دو گروه اجرا شد. پس از اجرای پیش آزمون، گروه آزمایش در معرض متغیر مستقل قرار گرفت و از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد و بعد از گذشت زمان دوهفتهای، پس آزمون دوم با هدف اندازه گیری میزان یادداری اجرا گردید. در تجزیه و تحلیل آماری از آمار توصیفی و استنباطی کمک گرفته شد. یافتهها نشان داد که میزان یادگیری و یادداری دانش آموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه به طور معناداری افزایش یافته است. به طور کلی نتایج به دست آمده از این پژوهش برتری میزان یادگیری و یادداری دانش آموزانی که مطالب را از طریق چند رسانهای آموزشی دریافت کرده بودند نشان داد. بنابراین پیشنهاد میشود که در تدریس و یادگیری ریاضیات برای این دانش آموزان میتوان از چندرسانهای آموزشی ریاضی استفاده کرد.
Objective: The aim of this research was to examine the impact of instructional multimedia on learning and retention of mathematics of fourth grade educable mentally retarded girl students of elementary schools in the Arak city.
Method: The quasi-experimental research method has been used. The statistical population include all fourth grade educable mentally retarded students of elementary schools in the Arak city and the sample included all the statistical population , that were randomly assigned into an experimental and a control group. While the experimental group received three training sessions with a researcher made instructional multimedia software, the control group was trained with the conventional method without using the multimedia. In order to study the probable resulting changes, first, a pre-test was applied on both groups. After running the test, the experimental group was exposed to the independent variable. Both groups underwent the post test, and a second post test was performed to measure the retention after a two weeks time.
Results: The statistical analysis was descriptive and inferential statistics. Findings showed that learning and retention rates of students in the experimental group as compared with the control group were significantly increased.
Conclusion and recommendations: Overall, the results of the research show the excellence of learning and retention rates of students who had received training through multimedia software. Based on the results, it can be recommended that instructional multimedia can be useful in teaching and learning of mathematics for this group of students.
https://jpe.atu.ac.ir/article_2133_9c5232c9c58de3ff1b1b3ea05d50298b.pdf
چندرسانهای آموزشی
ریاضی
دانشآموز کمتوان ذهنی
یادگیری
یادداری
Instructional Multimedia
Mathematics
Mental retarded students
Learning
Retention
per
دانشگاه علامه طباطبائی
روانشناسی افراد استثنایی
2252-0031
2476-647X
2012-04-08
2
5
21
42
2134
Research Paper
بررسی کــارکـردهای اجـــرایی استـــدلال، بـــرنامه ریزی ـ سازماندهی و حافظـۀ کاری در دانشآموزان با و بدون اختلال ریاضی در مقطع ابتدایی استان تهران
Study of the executive functions of reasoning, planning, organizing and working memory among the students with or without mathematics disorder at primary schools in Tehran province.
مژده جانه
1
صغری ابراهیمی قوام
2
حمید علیزاده
3
هدف: پژوهش حاضر مقایسۀ کارکردهای اجرایی استدلال، برنامه ریزی ـ سازمان دهی و حافظۀ کاری در دانشآموزان مقطع ابتدایی با و بدون اختلال ریاضی است. روش: این پژوهش از نوع کاربردی و روش انجام گرفتن آن زمینهای است. جامعۀ آماری شامل، دانشآموزان دختر مقطع دبستان با و بدون اختلال ریاضی شهرستان تهران است. 60 دانش آموز دختر مقطع ابتدایی در دو گروه 30 نفره با و بدون اختلال ریاضی در مقطع سنی 8 تا 11 سال به صورت تصادفی انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از آزمونهای کی مت، آزمون آندره ری و خرده آزمونهای تشابهات و حافظۀ عددی وکسلر کودکان استفاده شد. دادهها با آزمون تحلیل واریانس چند متغیره تحلیل شدند. یافتهها: نشان داد که این کودکان در کارکردهای اجرایی استدلال، برنامهریزی ـ سازماندهی و حافظۀ کاری با گروه عادی تفاوت داشتند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که: بین دو گروه کودکان عادی و دارای اختلال ریاضی در متغیرهای وابسته ترکیبی استدلال، برنامهریزی ـ سازماندهی و حافظۀ کاری تفاوت معنیداری مشاهده میشود. برای تعیین معنادار بودن نتیجۀ نهایی از تصحیح بفرونی استفاده شد که سطح معناداری را که 05/0 بود به 4 تقسیم نمودیم. مقدار 0125/0 شد و برای آزمون معناداری مدنظر قرار گرفت.
نتیجه گیری: با توجه به نظریهها و تحقیقات انجام شده در حوزههای مورد بحث و با توجه به نتایج تحقیق حاضر میتوان نتیجهگیری نمودکه، بین عملکرد استدلال، حافظۀ کاری و برنامه ریزی ـ سازماندهی دانش آموزان عادی با دانش آموزان دارای اختلال ریاضی تفاوت وجود دارد. البته این پژوهش تنها سه حوزه از کارکردهای اجرایی شامل استدلال، برنامهریزی ـ سازماندهی و حافظه کاری را مورد بررسی قرار داد. پیشنهاد میشود در تحقیقات آتی سایر کارکردهای اجرایی نیز مورد بررسی قرار گیرند .
Purpose: The present research’s purpose is to compare the executive functions of reasoning, planning, organizing and working memory between the students with or without mathematics disorder at primary school.
Method: The research is of an applied type and the method to carry it out is contextual. The statistical population includes girl students with or without mathematics disorder at primary schools in the Tehran province.
60primary school girls at the age of 8 to 11 were randomly assigned in 2 groups of 30with or without mathematics disorder. In order to gather data tests of key math Andre Rey, subtests of similarities and children numerical memory and W.I.S.C were used. The data was analyzed by multiple variance analysis tests.
Results: The findings showed that the students with mathematics disorders were different in terms of the executive functions of reasoning, planning, organizing and working memory as compared with the normal group. The outcomes of the present research showed that: there is a meaningful difference in related-combined variables of reasoning, planning, organizing and working memory between the two groups of normal and those having mathematical dysfunction. To specify the meaningfulness of the final outcome Bonferroni correction was used and P which was equal to 0.05 was divided by 4. Amount of P turned to be 0.0125 and meaningfulness was assigned to the test.
Conclusion and recommendations: With regard to existing theories and researches so far undertaken in the area and the results of the present research we can conclude that there are obvious differences in the functions of reasoning, working memory and planning-organizing of normal students and those having mathematical dysfunction. However this research studied 3 areas of the executive functions including reasoning, planning-organizing and working memory. It is suggested that other executive functions be also studied in future research projects
https://jpe.atu.ac.ir/article_2134_08fc2378407b288c5900f67fa8eeb009.pdf
کارکردهای اجرایی
استدلال
برنامهریزی ـ سازمان دهی
حافظهکاری
اختلال ریاضی
executive functions
reasoning
Planning-Organizing
Working memory
Mathematics Disorder
per
دانشگاه علامه طباطبائی
روانشناسی افراد استثنایی
2252-0031
2476-647X
2012-04-08
2
5
43
64
2135
Research Paper
الگوی پیشبینی احساس تنهایی بر مبنای تعامل معلم با دانشآموز و ابعاد ادراک شایستگی در میان نوجوانان با و بدون نقص بینایی
Predictive Pattern of Loneliness based on Dimensions of Teacher-Student Interaction, and Perceived Competence among Students with and without Visual Impairment
لیلی صالحی
1
دیبا سیف
2
هدف از انجام گرفتن این پژوهش پیش بینی احساس تنهایی براساس تعامل معلم با دانشآموز و ابعاد ادراک شایستگی در میان نوجوانان با و بدون نقص بینایی بود، که با روش تحقیق همبستگی به انجام رسید. جامعۀ آماری تحقیق شامل کلیۀ نوجوانان با و بدون نقص بینایی بود که در مقطع راهنمایی مدارس تلفیقی تحصیل مینمودند. آزمودنیهای پژوهش که با روش هدفمند انتخاب شدند، شامل 46 دانشآموز با نقص بینایی (25 پسر و 21 دختر) و 46 دانشآموز بدون نقص بینایی(25 پسر و 21 دختر) بودند که به صورت تلفیقی در مقطع راهنمایی مدارس شهرستان شیراز به تحصیل اشتغال داشتند. مقیاس تعامل معلم ـ دانشآموز، مقیاس ادراک شایستگی، و پرسشنامۀ احساس تنهایی به عنوان ابزار سنجش مورد استفاده قرار گرفت. مطالعۀ ویژگیهای روانسنجی این ابزارها در پژوهش حاضر، نشان از روایی و پایایی قابل قبول آنها داشت. یافتهها مبیّن آن بود که با فزونی یافتن هر یک از ابعاد ادراک شایستگی، احساس تنهایی کاهش مییابد. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که شایستگی اجتماعی مهمترین عامل پیش بینیکنندۀ احساس تنهایی است. تعارض در تعامل معلم و دانشآموز، که رابطه ای مستقیم با احساس تنهایی داشت، دومین عامل پیش بینی کننده این متغیر شناخته شد. نتایج نشانگر آن بود که دختران نسبت به پسران، احساس تنهایی بیشتری را تجربه مینمایند. همچنین، یافتهها حاکی از آن بود که احساس تنهایی دانشآموزان، در مدارس مجری طرح تلفیقی، از نقص بینایی تأثیر نمیپذیرد. از پیشنهادهای این پژوهش، کمک به گسترش شایستگی اجتماعی دانشآموزان است. همچنین، توصیه می شود که به منظور روشن ساختن نقش تعامل معلم ـ دانشآموز در خود ادراکی و احساس تنهایی دانش آموزان تحقیقات بیشتری در آموزش تلفیقی صورت پذیرد.
The purpose of the present study was to investigate the predictive pattern of loneliness based on teacher-student interaction and perceived competence among students with and without visual impairment.
Method: The method of this research was descriptive-correlational. Statistical population involved all adolescents with and without visual impairment at inclusive guidance schools. Subjects were 46 guidance school students with visual impairment (25 males, 21 females) and 46 students without visual impairment (25 males, 21 females) in Shiraz. Pianta Student-Teacher Interaction Scale (PTIS), Perceived Competence Scale (PCS) and Loneliness Scale (LS) were used as measurement instruments. Factor analysis, inter-correlations between subscales, and item analysis revealed the validity of these instruments. Reliability of these instruments was assessed by the use of Cronbach alpha coefficients. Results: The results provided acceptable validity and reliability for the measuring instruments. Findings of this study revealed that all of the dimensions of perceived social competence are negatively correlated with loneliness. Multiple regression analysis showed that social competence is the most important negative predictor of loneliness. The second predictor of loneliness was teacher-student conflict which predicted loneliness positively. Findings also revealed that girls feel lonelier than boys. Furthermore, there were no significant effects of visual impairment on loneliness.
Conclusion and recommendations: Based on the findings of this study, improving social competence in students is recommended. Also, more studies need to be conducted in order to clarifying the role of teacher – student interaction in perceived competence and loneliness in inclusive education.
https://jpe.atu.ac.ir/article_2135_5f013415bd8c9cf52d7c32bc5cdeb35a.pdf
احساس تنهایی
تعامل معلم با دانشآموز
ادراک شایستگی
دانشآموز با نقص بینایی
Social skills training
Aggression
anxiety and exceptional children
per
دانشگاه علامه طباطبائی
روانشناسی افراد استثنایی
2252-0031
2476-647X
2012-04-08
2
5
65
98
2136
Research Paper
بررسی مقایسهای اثربخشی آموزشهای گروهی عزت نفس، خودکارآمدی و انگیزش پیشرفت بر عزت نفس زنان با معلولیت جسمی ـ حرکتی 35-18 اصفهان سال 1387
Effectiveness of Self-Esteem, Self-Efficacy, and Achievement Motivation Group Trainings on Self-esteem of Physically Disabled Females
اعظم مرادی
am902801@gmail.com
1
صدیقه رضایی دهنوی
2
هدف: هدف این تحقیقبررسی و مقایسۀ اثربخشی آموزشهای گروهی عزت نفس، خودکارآمدی و انگیزش پیشرفت بر عزت نفس زنان با معلولیت جسمی ـ حرکتی شهر اصفهان بود. روش:طرح تحقیق نیمه تجربی بود. جامعۀ آماری شامل کلیۀ اعضای زن 35-18 سالۀ تشکل غیردولتی جامعۀ معلولان شعبۀ شهر اصفهان بود. برای نمونهگیری 80 نفر از جامعه آماری به طور تصادفی انتخاب شدند و پس از اجرای مقیاس عزت نفس روزنبرگ، 40 نفر از آنهاکه عزت نفسشان از نیم دیگر آزمودنیها پایینتر بود، به عنوان نمونۀ نهایی انتخاب و به طور تصادفی به سه گروه آزمایشی ویک گروه گواه واگذار شدند. سپس برای هر یک از گروههای آزمایشی 1، 2 و 3 به ترتیب برنامۀ آموزش گروهی عزت نفس، آموزش گروهی خود کارآمدی و آموزش گروهی انگیزش پیشرفت، در قالب 9 جلسۀ هفتگی 120 دقیقهای برگزار شد. پس از اتمام جلسات آموزش، پس آزمون با به کارگیری مقیاس عزت نفس روزنبرگ، بر روی هر سه گروه آزمایشی و گروه گواه انجام شد. برای سنجش ویژگیهای آزمودنیها علاوه بر پرسشنامۀ کیفیت زندگی، پرسشنامه مشخصات جمعیت شناختی نیز به کار برده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس، تحلیل مانکوا و آزمون تعقیبی LSD استفاده شد. برای آزمون فرضیهها سطح احتمال 05/0P< استفاده شد. یافتهها: یافتهها حاکی از اثربخشی آموزش گروهی عزت نفس (023/0=P)،آموزش گروهی خود کارآمدی (006/0=P) و آموزش گروهی انگیزش پیشرفت (016/0P=) بر عزت نفس بود، اما اثر بخشی سه نوع آموزش گروهی با یکدیگر تفاوتی نداشت. نتیجه گیری: هر یک از روشهای آموزش گروهی عزت نفس، آموزش گروهی خود کارآمدی و آموزش گروهی انگیزش پیشرفت میتواند بر بهبود عزت نفس افراد با معلولیت جسمی و در نتیجه توانبخشی آنها مؤثر باشد. بر این اساس پیشنهاد میشود که این سه نوع برنامۀ آموزشی به صورت منظم در مراکز درمانی و آموزشی و تشکلهای غیردولتیِ مخصوص افراد با معلولیت جسمی اجرا گردد.
Objective: The purpose of this study was to examine and compare the effectiveness of achievement motivation, self-efficacy and self-esteem group trainings on self-esteem of physically disabled females in Isfahan city.
Method: Research design was semi-experimental. The statistical population included all 18-35 year old women members of Isfahan branch of the NGO named the Society of Disabled. A random sample of 80 of the statistical population was selected, and after responding to Rosenberg Self-Esteem Scale(RSES), forty of the primary sample whose self-esteem scores were lower than the other half were selected as the final sample and assigned to three experimental groups and one control group randomly. Then nine weekly sessions of self esteem group training, self-efficacy group training, and achievement motivation group training were administrated for 1, 2, and 3 experimental groups respectively. At the end of all sessions, post- test (RSES) again administrated for three experimental groups and control group. For assessing subject's characteristics, in addition Rosenberg Self-Esteem Scale (RSES), a demographic characteristics questionnaire was used. Data were analyzed using analysis of covariance and LSD Post Hoc test. Probability level P<0/05 was used to test the hypotheses.
Results: Results showed a significant effect for self esteem group training(P=0/023), self-efficacy group training(P=0/006), and achievement motivation group training(P=0/016); but there was no significant difference between the effect of self esteem group training, self-efficacy group training and achievement motivation group training. Conclusion and recommendations: self esteem group training, self-efficacy group training and achievement motivation group training can be effective for enhance self-esteem of physically disabled persons and in result for their rehabilitation. Accordingly it is proposed that these three types of educational programs be implemented on a regular basis in medical centers and educational and non-governmental organizations for people with physical disabilities.
https://jpe.atu.ac.ir/article_2136_ba8230c40df65dfaff7dc14b1e973570.pdf
عزت نفس
آموزش گروهی عزت نفس
آموزش گروهی خود کارآمدی
آموزش گروهی انگیزش
زنان با ناتوانی جسمی ـ حرکتی
Self-esteem
self esteem group training
self-efficacy group training
achievement motivation group training
physically disabled
females
per
دانشگاه علامه طباطبائی
روانشناسی افراد استثنایی
2252-0031
2476-647X
2012-04-08
2
5
99
124
2137
Research Paper
مقایسۀ شکلگیری مفهوم در دانشآموزان 17- 5 سال با و بدون نقص شنوایی در شهرستان قزوین، سال 1387
Comparing the trend of concept formation in five to eleven year old children with and without hearing impairment of Qazvin province
محمدرضا جلالی
1
لیلا حسن پور
2
هدف: در پژوهش حاضر به منظور بررسی ماهیت و جهت رابطۀ تفکر و زبان، تشکیل مفهوم (به عنوان اساسی ترین عنصر تفکر) در دانش آموزان شنوا و مبتلا به نقص شنوایی مورد مقایسه قرار گرفت تا از این طریق تأثیر فقدان یا تأخیر در آموزش زبان و همچنین تفاوت در نوع دروندادهای زبانی (زبان نشانهای) بر تشکیل مفهوم و به تبع آن تفکر مورد ارزیابی قرار گیرد. روش:این مطالعه از نوع کاربردی و روش انجام آن زمینهای است. نمونه آماری براساس سطوح شنوایی، سطوح سنی و جنسیت در گروهها جایگزین شدهاند. با این حال متغیر وابستۀ پژوهش (فرایند شکل گیری مفهوم) و تأثیر سطوح متغیر مستقل بر آن به شیوۀ تجربی مورد بررسی قرار میگیرد. جامعۀ آماری: در گروههای مبتلا به نقص شنوایی، شامل کلیۀ افراد 17- 5 سال ناشنوایی است که تحت نظارت مرکز آموزش استثنایی شهر قزوین، آموزشهای ویژه را دریافت میکنند و در گروه شنوا، شامل کلیۀ افراد 17- 5 سالی است که در مقاطع پیش دبستانی تا دبیرستان شهرستان قزوین مشغول به تحصیل هستند.
نمونۀ آماری: پژوهش عبارت از 110 نفر است که شامل سه گروه 30 نفری (ناشنوا، نیمه شنوا و شنوا) است. هر گروه متشکل از 15 دختر و 15 پسر است (5 نفر در هر یک از ردههای سنی پیش عملیاتی، عملیات عینی و عملیات صوری) و یک گروه 20 نفری (کم شنوا) که متشکل از 10 دختر و 10 پسر (5 نفر در هر یک از ردههای سنی عملیات عینی و صوری) است. در گروه مبتلا به نقص شنوایی به دلیل محدود بودن جامعۀ آماری، کلیۀ افراد مورد آزمون قرار گرفتند. گروه شنوا با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای در گروه جایگزین شدند. ابزار و روش تحلیل دادهها: نمرات حاصل از آزمون شکل گیری مفهوم ویگوتسکی در دو گروه به وسیلۀ نرم افزار آماری SPSS و با استفاده از آزمون های تحلیل واریانس یک راهه، تحلیل واریانس چند متغیره، آزمون تعقیبی توکی و آزمون t مستقل مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج: پژوهش نشان میدهد توالی مراحل و سن ظهور شکلگیری مفهوم در دو گروه یکسان بوده، در گروههای پیش عملیاتی و عملیات عینی بین دو گروه شنوا و ناشنوا تفاوتی وجود ندارد؛ اما در گروه عملیات صوری، اگر چه ناشنوایان قادر به تشکیل مفهوم هستند، اما در مقایسه با گروه شنوا تفاوت معناداری نشان میدهند. از میان عوامل سن، جنس و سطح شنوایی، تنها عامل سن در تشکیل مفهوم تأثیر داشته و بین دختر و پسر در تشکیل مفهوم در دو گروه شنوا و مبتلا به نقص شنوایی تفاوتی مشهود نیست. پیشنهاد: میشود با توجه به محدودیتهای این تحقیق، در پژوهشهای بعدی با نمونۀ آماری بزرگتر، عوامل هوش، همتاسازی نمونه و نمونهگیری تصادفی لحاظ شود.
Purpose: The current study was designed to investigate nature and direction of relationship between thought and language. For this aim, concept formation in deaf and hearing students compared until influence of lack and delay in language instruction and also differential language input (sign language) upon concept formation and subsequently thought evaluated.
Method: The statistical population is thehearing- impaired including all 5 – 17 years deaf people in an educational center, under the supervision of Qazvin exceptional institution, who receive educations and the non –impaired group includes all 5 – 17 years hearing people in kindergartens, elementary, secondary and high schools of Qazvin. TheSample groupincluded three 30-members groups (hearing, profound deafness and moderate deafness). Each groups consist of 15 girls and 15 boys (pre operational age (5), concrete operational age (5) and formal operational age (5) and a 20-members group (mild deafness) which is composed of 10 girls and 10 boys (concrete operational (5) and formal operational (5). Tools of research were Vygotskii’s concept formation test and data was analyzed with SPSS software and by using one-way Anova, multiday ANOVA, Tuckey post hoc and independent sample T tests analysis.
Results: indicate that appearance and development of real concepts in deaf and hearing children is equal and concept formation in preoperational and concrete operational don’t show significant difference, but in formal operational group there was a significant difference between hearing and deaf people in concept formation. From agents of age, gender and deafness, only the age affected the concept formation, deafness only in formal operational groups influenced concept formation. Girls and boys show similar functioning in concept formation.
Conclusion and Recommendations: With regard to limitations of this study, future researches should make use of random sampling and more agents must be considered.
https://jpe.atu.ac.ir/article_2137_7f393d46da1bcb12c29d01d5a8c0c81e.pdf
تشکیل مفهوم
نقص شنوایی
Concept formation
development of
hearing impaired children
per
دانشگاه علامه طباطبائی
روانشناسی افراد استثنایی
2252-0031
2476-647X
2011-04-09
2
5
125
144
2138
Research Paper
اثربخشی آموزش برنامۀ فراشناخت پانورا و فیلیپو بر بهبود عملکرد حل مسأله و دانش و مهارت فراشناخت دانشآموزان با نارسایی ویژه در ریاضی
Effect of teaching Panoura&Philippou's meta-cognitive program on performance of problem- solving & meta-cognitive knowledge and skill in student's with math learning disability
احمد عابدی
abedi44@gmail.com
1
مریم قادری نجف آبادی
2
مژگان شوشتری
mojganshooshtari@yahoo.com
3
فرشته گلشنی
4
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر آموزش برنامۀ فراشناخت پانوراو فیلیپو بر بهبود عملکرد حل مسأله و دانش ومهارت فراشناخت دانش آموزان با نارسایی ویژه در ریاضی انجام گرفت. ازروش پژوهش نیمه تجربی، با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل دانش آموزان پایۀ چهارم ابتدایی با نارسایی ویژه در ریاضی شهرستان نجفآباد در سال تحصیلی 90-89 بود. به منظور انجام گرفتن این پژوهش، 20 دانش آموز با نارسایی ویژه در ریاضی، انتخاب و با روش تصادفی به گروههای آزمایش و کنترل گمارده شدند (یک گروه 10 نفری آزمایش و یک گروه 10 نفری کنترل). ابزارهای مورد استفاده عبارت از پرسشنامۀ فراشناخت پانورا و فیلیپو، چک لیست تشخیصی اختلال ریاضی تبریزی، مقیاس هوش ریون و آزمون عملکرد تحصیلی ریاضی بودند. مداخلۀ مربوط به آموزش برنامۀ فراشناخت پانورا و فیلیپو بر روی گروه آزمایش به صورت انفرادی و در 8 جلسه 45 دقیقهای انجام گرفت. دادههای به دست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که بین میانگین نمرات دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود داشت (05/0= p). در مجموع یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که آموزش برنامه فراشناخت پانورا و فیلیپو بر عملکرد حل مسأله و دانش و مهارت فراشناخت دانشآموزان با نارسایی ویژه در ریاضی مؤثر میباشد. پیشنهاد میگردد که از روش آموزش فراشناخت پانورا و فیلیپو به عنوان یک روش مفید در رفع مشکلات حل مسألۀ دانشآموزان با نارسایی ویژه در ریاضی استفاده گردد.
Objective: The present survey aims to study the effect of teaching the meta-cognitive program of Panoura and Philippou on the improvement of problem- solving performance, the students’ meta- cognitive knowledge and skill of students with a disability of math learning. Method: Methodology has been empirical. The statistical population of this survey was all the students of the4th grade of elementary schools in Najaf Abad in 2010-2011who had a disability of math learning. To do this survey, 20 students with a disability of math learning were selected and assigned to an experimental and a control group (n1=10 and n2=10). The tools used included a meta-cognition questionnaire of Panoura and Philippou, the checklist of math disorder diagnosis of Tabrizi, Raven intelligence scale and a math academic performance test. Intervention related to teaching the meta-cognition program of Panoura and Philippou was applied on the experimental group. The data obtained have been analyzed by using a statistical method of co-variance. Results: The results of co- variance analysis showed that there is a significant difference (P 0.01) between the average grades in pre-test and post-test. Conclusion and recommendations: Altogether, the findings of this survey indicate that teaching the meta-cognition program of Panoura and Philippou is effective on problem- solving performance and the metacognition knowledge and skill of students with a disability of learning. It is suggested that the use of teaching Panoura& Philippou's meta -cognitive program can be considered as a useful method for program- solving problems in student's with math learning disability. Objective: The present survey aims to study the effect of teaching the meta-cognitive program of Panoura and Philippou on the improvement of problem- solving performance, the students’ meta- cognitive knowledge and skill of students with a disability of math learning. Method: Methodology has been empirical. The statistical population of this survey was all the students of the4th grade of elementary schools in Najaf Abad in 2010-2011who had a disability of math learning. To do this survey, 20 students with a disability of math learning were selected and assigned to an experimental and a control group (n1=10 and n2=10). The tools used included a meta-cognition questionnaire of Panoura and Philippou, the checklist of math disorder diagnosis of Tabrizi, Raven intelligence scale and a math academic performance test. Intervention related to teaching the meta-cognition program of Panoura and Philippou was applied on the experimental group. The data obtained have been analyzed by using a statistical method of co-variance. Results: The results of co- variance analysis showed that there is a significant difference (P 0.01) between the average grades in pre-test and post-test. Conclusion and recommendations: Altogether, the findings of this survey indicate that teaching the meta-cognition program of Panoura and Philippou is effective on problem- solving performance and the metacognition knowledge and skill of students with a disability of learning. It is suggested that the use of teaching Panoura& Philippou's meta -cognitive program can be considered as a useful method for program- solving problems in student's with math learning disability.
https://jpe.atu.ac.ir/article_2138_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
ناتوانی ریاضی
برنامهپانورا و فیلیپو
حلمسأله
دانش ومهارت فراشناخت
math disability- Panoura and Philippou program- problem solving
meta-cognition knowledge and skill
per
دانشگاه علامه طباطبائی
روانشناسی افراد استثنایی
2252-0031
2476-647X
2012-04-08
2
5
145
166
2139
Research Paper
بررسی میزان شیوع کودک آزاری و نیز پیشبینی آن از طریق بررسی افسردگی و اضطراب والدین، سبکهای دلبستگی و سلامت روانی نوجوانان پسر آنان
A study of the prevalence of child abuse and its prediction from parents’ depression and anxiety, attachment styles and mental health of their adolescent boys
نیلوفر میکاییلی
nadermasom@gmail.com
1
خدیجه زمانلو
2
هدف پژوهش حاضر تعیین میزان شیوع کودکآزاری و همچنین، پیشبینی آن از طریق بررسی متغیرهای افسردگی و اضطراب والدین، سبکهای دلبستگی و سلامت روانی نوجوانان پسر آنان میباشد. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانش آموزان پسر دورۀ راهنمایی شهر اردبیل بود. به منظور تعیین شیوع کودکآزاری یک مطالعه از نوع کاربردی و برای پیشبینی آن روش همبستگی از نوع تحلیل ممیز به کار رفته است. 2000 دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای برای شیوع شناسی و از بین آنان 200 دانش آموز که بالاترین نمره و 200 دانش آموز که پایینترین نمره را گرفته بودند، برای آزمون فرضیهها انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای ضربه کودکی (CTQ)، افسردگی بک، اضطراب اسپیل برگر، سبک دلبستگی هازان و شیور و مقیاس تجدیدنظر شده نود سؤالی علائم روانی (SCL 90 – R) میباشد. برای تحلیل دادهها علاوه بر روشهای آمار توصیفی، روش تحلیل ممیز نیز مورد استفاده قرار گرفت. براساس نتایج به طورکلی، 85/14درصد آزمودنیها در معرض کودک آزاری بالاتر از متوسط قرار گرفته بودند و کودکآزاری عاطفی شایعترین نوع بود. همچنین، کودک آزاری را میتوان از طریق متغیرهای افسردگی و اضطراب والدین، سبکهای دلبستگی و سلامت روانی فرزندان پیشبینی نمود. از سوی دیگر با توجه به اثرات مخرب کودک آزاری، با انجام دادن پژوهش و شناسایی عوامل پیشبینیکنندۀ آن میتوان اقدامات مداخلهای لازم را به منظور پیشگیری از وقوع آن انجام داد.
Objective:The aim of the present study was to a) to determine the prevalence of child abuse and b) to predict it from a study of parents’ depression and anxiety, and attachment style and mental health of their adolescent sons.
Method: The population of the study comprises all adolescent boys enrolled in middle schools in Ardabil city. To determine the prevalence of different types of child-abuse a survey was conducted, and to predict it a discriminant functional analysis was used. The prevalence sample comprised 2000 students selected through a multi-stage random sampling procedure, of which 200 students scoring high and 200 scoring low were selected for hypotheses testing. Data were collected using the Childhood Trauma Questionnaire (CTQ), Beck Depression Inventory, II (BDI-II),State Trait Anxiety Inventory (STAI), modified Hazan & Shaver Attachment Style Questionnaire (ASQ) and Symptom Check List 90 (SCL-90-R). Descriptive statistics and discriminant function analysis were used to analyze the data.
Results: The results showed that 14.85% of the subjects were exposed to child-abuse, with emotional abuse being most prevalent. Furthermore, child abuse can be predicted from the variables of parents’ depression and anxiety, attachment style and mental health of their adolescent sons. Conclusion and recommendations: Considering the destructive effects of child abuse, by research into child abuse and identification of its predictive factors, necessary interventions can be implemented to prevent it.
https://jpe.atu.ac.ir/article_2139_5eb1220a103ca5b708fe4eb8c4617b33.pdf
کودک آزاری
افسردگی
اضطراب
سبکهای دلبستگی
سلامت روانی
child abuse
parental depression and anxiety
attachment styles
Mental Health