per
دانشگاه علامه طباطبائی
روانشناسی افراد استثنایی
2252-0031
2476-647X
2016-04-20
6
21
1
22
10.22054/jpe.2016.5279
5279
Research Paper
تأثیر آموزش مهارتهای جراتورزی بر بهبود روابط بین همسالان و حرمتخود دانش-آموزان دیرآموز
The Effectiveness of Assertiveness Skills Training in Improving Self- Esteem and Peer Relationships of Slow Learner Students
عباسعلی حسین خانزاده
khanzadehabbas@guilan.ac.ir
1
الیاس رحیمی
eliasrahimi5759@gmail.com
2
الهه استوی
elahe.o267@gmail.com
3
دانشیار گروه روانشناسی، دانشیار دانشگاه گیلان
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات گیلان
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه گیلان
جراتورزی عنوان عامل مهمی در ارتقاء حرمتخود و روابط بین فردی، محسوب میشود. نتایج پژوهشها نشان دادهاند که دانشآموزان دیرآموز از نظر اعتماد به خود و برقراری روابط بین فردی مشکل دارند. هدف این پژوهش تعیین تأثیر آموزش مهارتهای جراتورزی بر بهبود روابط بین همسالان و حرمت خود دانشآموزان دیرآموز بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی و طرح آن پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. 24 دانشآموز پسر پایه سوم تا ششم ابتدایی شهرستان رودبار که هوش مرزی داشتند بر حسب شرایط ورود به پژوهش انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه دوازده نفره آزمایش و گواه جایدهی شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه روابط بین همسالان والتر هادسون و پرسشنامه حرمتخود کوپراسمیت استفاده شد. به افراد گروه آزمایش طی 8 جلسهی یک ساعته مهارتهای جراتورزی آموزش داده شد، در حالی که شرکتکنندگان گروه گواه آموزشی دریافت نکردند. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس یکراهه نشان داد آموزش مهارتهای جراتورزی موجب بهبود روابط بین همسالان در دانشآموزان دیرآموز شده و نمره کل حرمتخود را در آنان افزایش داده است. بر اساس این نتایج میتوان گفت که از آموزش مهارتهای جراتورزی میتوان بهعنوان برنامه مداخلهای جهت ارتقاء روابط با همسالان و حرمتخود دانشآموزان دیرآموز استفاده کرد.
Assertiveness is considered as a significant factor in improving self-esteem and interpersonal relationships. Studies show that slow learner students have problem in self-confidence and interpersonal relationships. The purpose of this study was to investigate the effect of assertiveness skills training on improving self-esteem and peer relationships of slow learner students. The study design was experimental, running the pre-test, post-test, with a control group. 24 boys in third to sixth grades in Rudbaar were randomly assigned to control (n=12) and experimental group (n=12), and answered to Scale of Relationship between Peers (walter Hudson, 1997), and self-esteem questionnaire (Cooper Smith, 1967). Assertiveness skills training was performed during eight sixty-minute sessions for the experimental group while control group received no this training. Results of covariance analysis showed that assertiveness skills training improves peer relationships among slow learner students, and also increases total score of their self-esteem (P<0.001). The results of this research confirms that assertiveness skills training could be considered as an intervention to enhance self-esteem and peer relationships of slow learner students.
https://jpe.atu.ac.ir/article_5279_227cd440d92c86d1a6d65e906471f5ee.pdf
مهارتهای جراتورزی
روابط بین همسالان
حرمتخود
دانشآموزان دیرآموز
Assertiveness skills
peer relationships
Self-esteem
slow learner students
per
دانشگاه علامه طباطبائی
روانشناسی افراد استثنایی
2252-0031
2476-647X
2016-04-20
6
21
23
58
10.22054/jpe.2016.5280
5280
Research Paper
بررسی تواناییهای نیمکره راست و چپ مغز دانشآموزان تیزهوش با و بدون اختلال یادگیری
Investigation of the Right and Left Brain Hemisphere Capabilities among gifted students with and without learning disabilities
فاطمه ترابی
ftorabi1385@gmail.com
1
ژانت هاشمی آذز
2
علیرضا مقدس
moghadas@atu.ac.ir
3
آرش مانی
mania@sums.ac.ir
4
دانشجوی دکتری رشته روانشناسی کودکان استثنایی
عضو هیات علمی گروه روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی
عضو هیات علمی گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی شیراز
پژوهش حاضر با هدف بررسی توانمندیهای نیمکره راست و چپ مغز دانشآموزان تیزهوش با و بدون اختلال یادگیری انجام شد. این پژوهش علی- مقایسهای بر روی 23 دانشآموز تیزهوش با اختلال یادگیری (17 دختر و 6 پسر) و 29 دانشآموز تیزهوش (16 دختر و 13 پسر) در پایههای سوم تا پنجم دبستان شهر شیراز انجام شد. به منظور شناسایی شرکتکنندگان از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. در این پژوهش نسخه چهارم مقیاس هوشی وکسلر کودکان، آزمون غربالگری تشخیص اختلال در خواندن، آزمون تفکر خلاق کودکان تورنس، آزمون ریاضیات کیمت، آزمون خواندن و نارساخوانی و سیاههی مشاهدهای تیزهوشی کینگور به عنوان ابزارهای رسمی استفاده شدند و در کنار این آزمونها وضعیت پیشرفت تحصیلی، کارپوشه و نظرات مربیان نیز مورد توجه قرار گرفت. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد که در توانمندیهای نیمکره راست مغز بین دو گروه در توانمندیهای خلاقیت، شوخطبعی، سرعت پردازش دیداری، حساسیت، هوش سیال و استدلال سیال غیرکلامی تفاوت معناداری وجود دارد و در همه توانمندیهای مربوط به نیمکره چپ مغز بین دانشآموزان تیزهوش و دانشآموزان تیزهوش با اختلال یادگیری تفاوت معنادار به دست آمد. با آگاهی از نتایج این پژوهش نظام آموزشی میتواند گام مهمی در رسیدن دانشآموزان به توانمندیهای کامل آموزشی بردارد.
The purpose of the present study was to investigate right and left brain hemispheres’ capabilities in gifted students with and without learning disabilities. This causal-comparative study was conducted on 23 gifted students with learning disabilities (17 girls and 6 boys) and 29 gifted students (17 girls and 12 boys) who studied in third to fifth grades of elementary school in Shiraz. Purposive sampling was used to identify participants. Wechsler Intelligence Scale for Children-IV (2003), Screening Inventory Reading Test (2009), Torrance Creative Thinking Test, Keymath Test (1999), Reading and Dyslexia Test (2005) and The Kingore Observation Inventory (2001) were used as formal tools in this study. In addition, the state achievement tests, workbooks and teacher's comments were considered. The data in this study were analyzed by descriptive and inferential statistics. The results showed that there were significant differences between two groups in creativity, sense of humor, visual processing speed, fluid intelligence, and nonverbal fluid reasoning that relate to the capability of the right hemisphere (p< 0. 01). All abilities of the left hemisphere, there were a significant differences among gifted students and gifted students with learning disorders (p
https://jpe.atu.ac.ir/article_5280_22681cb47ca5859d59eab8652f01d46e.pdf
توانمندیهای مغز
نیمکره راست
نیمکره چپ
دانشآموزان تیزهوش
دانشآموزان تیزهوش با اختلال یادگیری
brain Capabilities
the right hemisphere
the left hemisphere
gifted students
gifted students with learning disabilities
per
دانشگاه علامه طباطبائی
روانشناسی افراد استثنایی
2252-0031
2476-647X
2016-04-20
6
21
59
79
10.22054/jpe.2016.5281
5281
Research Paper
خودجرحی بدونخودکشی در نوجوانان بزهکار و نوجوانان با سابقه بدرفتاری دوران کودکی: انگیزهها و احتمال خودکشی
Non-suicidal Self-injury in delinquent adolescents and adolescents with history of childhood maltreatment: motivation and suicide probability
حمید خانی پور
khanipur.hamid@gmail.com
1
احمد برجعلی
borjaliq@atu.ac.ir
2
محمدرضا فلسفی نژاد
3
دکتری روان شناسی، دانشگاه خوارزمی
دکتری روان شناسی. دانشگاه علامه طباطبایی تهران
دکتری سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبایی تهران
هدف پژوهش حاضر بررسی شیوهها و انگیزههای خودجرحی بدون خودکشی و تعیین ارتباط خودجرحی بدون خودکشی با احتمال خودکشی در نوجوانان بزهکار و نوجوانان با سابقه بدرفتاری دوران کودکی. به این منظور تعداد 238 نوجوان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. شرکتکنندگان به فهرست رفتارهای خودجرحی بدون خودکشی، سیاهه کارکردهای خودجرحی و مقیاس احتمال خودکشی پاسخ دادند. در 51 درصد از کل دو گروه 31 نفر از گروه بزهکار و 83 نفر از گروه با سابقه بدرفتاری دوران کودکی، سابقه یکی از انواع رفتارهای خودجرحی بدون خودکشی به روشهای بریدن، سوزاندن، کتک زدن خود، کوبیدن سر به دیوار و چنگ کشیدن وجود داشت. احتمال خودکشی در نوجوانان با سابقه خودجرحی بدون خودکشی بهطور معناداری بالاتر از گروه بدون سابقه این رفتار بود. تحلیل عاملی سیاهه کارکردهای خودجرحی، انگیزههای پذیرش گروهی، ابراز آشفتگی، ضدخودکشی، اثبات خود، تمایز خود از دیگران، ضد تجزیهای، تنظیم هیجانی و انتقام گرفتن را بهعنوان انگیزههای خودجرحی بدون خودکشی شناسایی کرد. انگیزههای تنظیم هیجانی، ابراز آشفتگی و پذیرش گروهی پیشبینیکننده احتمال خودکشی است.
The aims of this study were to (1) investigate methods and functions of Non suicidal self-injury (NNSI); (2) examine association between NSSI and suicide probability in delinquent adolescents and adolescent with history of childhood maltreatment. Participants included 238 adolescents selected based on convenient sampling. The participants completed Non suicidal self injury behaviors checklist, Inventory of Non suicidal self- injury-functions and suicide probability scale. Results showed that 51% (31 from delinquent and 83 from another group) has at least 1 type of خودجرحی بدون NSSI behaviors which included cutting, burning, self-hitting, head-banging and rubbing. Suicide probability was significantly higher in adolescents with NSSI behaviors. Confirmatory factor analysis indicated group acceptance, marking distress, anti-suicide, self-affirmation, interpersonal boundaries, affect regulation and revenge as motivations extracted from Inventory of Statements about Self-Injury. Affect regulation, marking distress and group acceptance were motivations that predicted suicide probability.
https://jpe.atu.ac.ir/article_5281_d182fa8676122abbb2f993913dcd66c6.pdf
خودجرحی
احتمال خودکشی
نوجوانان
خود آسیبرسانی
Self-Injury
Suicide probability
adolescents
Self-harm
per
دانشگاه علامه طباطبائی
روانشناسی افراد استثنایی
2252-0031
2476-647X
2016-04-20
6
21
81
100
10.22054/jpe.2016.5282
5282
Research Paper
مقایسه نظریه ذهن و کارکرد اجرایی در دانشآموزان دارای ناتوانییادگیری و عادی
Comparison theory of mind and executive function in the students with learning disabilities and normal
نیلوفر میکاییلی
nmikaeili@uma.ac.ir
1
معصومه اسمعیلی
masumehesmaeili@yahoo.com
2
دانشگاه محقق اردبیلی
دانشگاه محقق اردبیلی
پژوهش حاضر با هدف مقایسه نظریه ذهن و کارکرد اجرایی در دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری و عادی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر علی- مقایسه ای است. جامعه ی آماری در این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری و دانش آموزان عادی دبستانی شهر اردبیل می باشد که در سال تحصیلی 91-92 در مدارس شهرستان اردبیل مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 60 دانش آموز (30 نفر دانش آموز عادی و 30 نفر دانش آموز مبتلا به ناتوانی یادگیری) بود. دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری به صورت تصادفی ساده از مرکز توانبخشی دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری شهر اردبیل انتخاب شدند. همچنین 30 دانش آموزان عادی به شیوه همتاسازی بر اساس سن، جنسیت و پایه تحصیلی به صورت تصادفی خوشهای از مدارس عادی استان اردبیل انتخاب شدند. برای جمعآوری داده های پژوهش از آزمون باور نادرست دسته اول و دوم، آزمون ایجاد نقش و خرده آزمون حافظه ارقام استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها آزمون تجزیه و تحلیل واریانس چندمتغیری(MANOVA) به کار رفت. نتایج نشان داد که بین دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری در سطوح اول و دوم نظریه ذهن تفاوت معنی داری وجود داشت (001/0P<). همچنین بر اساس نتایج، دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری و دانشآموزان عادی در کارکردهای اجرایی تفاوت معنی داری داشتند. (05/0P<). در مجموع میتوان گفت کودکان دارای ناتوانی یادگیری دارای نقص در مهارتهای نظریه ذهن هستند و اینکه کودکان با ناتوانیهای یادگیری در مقایسه با کودکان عادی دارای ضعف درکنشهای اجرایی هستند که باید با ابزارهای استاندارد ارزیابی و مداخلات متناسب برای آنها طراحی شود.
This study is aim compared the theory of mind and executive function in students with learning disabilities and normal. The statistical population of this research included all of the students with learning disabilities and normal students in Ardabil were year 91-92 school in Ardabil city school are. The sample consisted of 60 students (30 normal students and 30 students with learning disabilities) who were selected by random sampling. Students with learning disabilities selected and matched with students normal on the basis of age, gender and grade. false belief test, Trail making test, digit span are used for data collection. For the analysis of test data multivariate analysis of variance (MANOVA) was used. The results showed that among students with and without learning disabilities in primary and secondary levels, there were significant differences in theory of mind. (p<0/0001). The results showed that the students with learning disabilities and normal students, there were significant difference in executive functions. (P<0/05). In children with learning disabilities can be said to have a theory of mind skills are impaired. Compared with normal children, children with learning disabilities who have a weak executive functions standardized assessment tools and interventions should be designed according to their.
https://jpe.atu.ac.ir/article_5282_26f828fd07513229ee4206a6a221af8f.pdf
نظریه ذهن
کارکردهای اجرایی
ناتوانی یادگیری
Theory of Mind
Executive Function
learning disabilities
per
دانشگاه علامه طباطبائی
روانشناسی افراد استثنایی
2252-0031
2476-647X
2016-04-20
6
21
101
117
10.22054/jpe.2016.5283
5283
Research Paper
اثربخشی بازی درمانی شناختی رفتاری بر پرخاشگری و اختلال املاء در کودکان دبستانی
Effectiveness of play therapy on elementary School student’s aggression and spelling disorder
محمود نجفی
m_najafi@semnan.ac.ir
1
بیتا سرپولکی
bita.sarpoulaki@gmail.com
2
استادیار، گروه روان شناسی بالینی دانشگاه سمنان
کارشناس ارشد روان شناسی، دانشگاه آزاد سمنان
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بازی درمانی شناختی رفتاری بر پرخاشگری و اختلال املاء کودکان دبستانی انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی و طرح آن پیشآزمون پسآزمون با گروه گواه بود. نمونه شامل 24 دختر و پسر دبستانی بین سنین 7 تا 12 سال بودند که به روش در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه 12 نفره آزمایش و گواه جایگزین شدند. مداخله بازی درمانی شناختی رفتاری به مدت 12 جلسهی یک ساعته بهصورت هفتگی به افراد گروه آزمایش آموزش داده شد. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه پرخاشگری شهیم و آزمون محقق ساخته املاء استفاده شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد بازی درمانی شناختی رفتاری موجب کاهش پرخاشگری کودکان گروه آزمایش در هر سه مؤلفه جسمانی، رابطهای و واکنشی شده بود. همچنین مداخله آموزشی موجب کاهش اختلال املاء در گروه آزمایش شده است. میتوان نتیجه گرفت که بازی درمانی شناختی رفتاری در کاهش پرخاشگری و بهبود اختلال املاء کودکان دبستانی روشی موثر است و در طرحریزی رویکردهای درمانی برای این گروه از کودکان میتواند امیدبخش باشد.
This research aimed to assess the efficacy of play therapy on student’s aggression and spelling disorder.This research method was quasi-experimental design from pretest-posttest with control group.The research sample was 24 girl and boy students in zone of dual of Tehran province that by convenience sampling with considering of entry criteria selected. Participants were randomly allocated into control and experimental groups.Shahim aggression questionnaires and researcher made of spelling test administered among selected sample.Results indicated that play therapy in the post-test step was effective in reduce aggression and improvement spelling disorder in the experimental group.Overall results indicated the importance and effectiveness of play therapy on aggression and spelling disorder. According to the results, can say that use of play therapy as an effective way and without harmful effects in health centers, useful in reducing aggression and improve spelling disorder.
https://jpe.atu.ac.ir/article_5283_796c65031bba7db6ef76522daea9cc68.pdf
اختلال یادگیری
بازی درمانی
پرخاشگری
اختلال املاء
learning disabilities
play therapy
Aggression
Spelling Disorder
per
دانشگاه علامه طباطبائی
روانشناسی افراد استثنایی
2252-0031
2476-647X
2016-04-20
6
21
119
135
10.22054/jpe.2016.5284
5284
Research Paper
تاثیر الگوی آموزش خوشبینی به روش ایفای نقش بر کاهش افسردگی نوجوانان دختر کمبینا
The effect of optimism training model by role-playing on reduce depression rate of low-vision teenager girls
اکرم هدیپور
1
آرزو شاهمیوه اصفهانی
2
سالار فرامرزی
salrfaramrz@yahoo.com
3
کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص
استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص
هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر الگوی آموزش خوشبینی به روش ایفای نقش بر کاهش افسردگی نوجوانان دختر کمبینای شهر تهران بود. پژوهش با روش نیمه آزمایشی و طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه انجام شد. تعداد 20 دختر نوجوان کمبینای افسرده که در مقطع راهنمایی مدرسه نابینایان نرجس تهران در سال تحصیلی 92- 1391 مشغول به تحصیل بودند، با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. شرکتکنندگان گروه آزمایش طی ده جلسه یک ساعته بهصورت گروهی آموزش ایفای نقش را دریافت کردند، اما به گروه گواه آموزشی در این زمینه داده نشد. دادههای پژوهش بهوسیله آزمون افسردگی کودکان و نوجوانان جمعآوری و با آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شد. نتایج نشان داد آموزش خوشبینی به روش ایفای نقش در کاهش افسردگی نوجوانان کمبینا تاثیر معنادار داشته است. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که آموزش خوشبینی به روش ایفای نقش میتواند بر کاهش افسردگی نوجوانان کمبینا تاثیر نسبتاً پایداری داشته باشد.
The aim of the present study was to determine the effect of optimism training model by role-playing on reducing the rate of depression among low-vision girls in city of Tehran. This study was a quasi-experimental design with pretest- posttest with control group. For this mean, the available sampling method was used. 20 low-vision teenager girls with depression in “Narjes Blind School”, in the 2011 to 2012 academic year, was selected and randomly assigned in experimental and control groups. Experimental group during ten sessions were trained by group role-play, but the control group did not receive any training in this area. The research data collected by ‘adolescence and children depression test’ (CADS) and analyzed using ANCOVA test was used. The obtained results indicated that the training of optimism by role-playing have a significant impact in reducing of low-vision teenager depression (p<0/0001). So, this can be concluded that the optimism training method by role-playing was nearly stable effective in reduce depression rate of low-vision teenager girls.
https://jpe.atu.ac.ir/article_5284_097ec2af7262c05e3edaa28db8427e7e.pdf
افسردگی
ایفای نقش
خوشبینی
کمبینا
Depression
Role-playing
Optimism
low-vision
per
دانشگاه علامه طباطبائی
روانشناسی افراد استثنایی
2252-0031
2476-647X
2016-04-20
6
21
137
152
10.22054/jpe.2015.1917
1917
Research Paper
اثربخشی روش واقعیتدرمانی بر کاهش نشانههای دانشآموزان پسر با اختلال نافرمانی مقابلهای
the effectiveness of reality therapy on the oppositional defiant disorder (ODD) symptom reduction among the students of the fifth and sixth grade in the city Tehran
عسگر چوبداری
asgar_choobdary@yahoo.com
1
فرنگیس کاظمی
farangis_kazemi@yahoo.com
2
شهلا پزشک
sh.pezesk@yahoo.com
3
دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی روش واقعیتدرمانی بر کاهش نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای در دانشآموزان پسر پایه پنجم و ششم دبستان در شهر تهران انجام شد. روش پژوهش، از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان پسر پایه پنجم و ششم دبستآنهای پسرانه شهر تهران در سال تحصیلی 94-1393 تشکیل میدادند. نمونهگیری به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انجام شد. پس از تکمیل پرسشنامه نشانههای مرضی کودکان توسط معلمان، 30 دانشآموز که در شاخص نافرمانی مقابلهای پرسشنامه نشانههای مرضی کودکان نمره بالاتر از نمره برش کسب کردند، انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. دانشآموزان گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقهای روش واقعیتدرمانی را دریافت کردند. بعد از پایان جلسات، پسآزمون از آنها به عمل آمد. برای تحلیل آماری دادهها نیز از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. بر اساس نتایج به دست آمده، در گروه آزمایش، نسبت به گروه کنترل، در مرحله پسآزمون کاهش معناداری در شدت نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای مشاهده شد (001/0p>). با توجه به یافتههای این پژوهش، روش واقعیتدرمانی، منجر به کاهش نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای در دانشآموزان میشود و میتوان از آن به عنوان یک روش مداخلهای مؤثر استفاده کرد.
The present study has been carried out to explore the effectiveness of reality therapy on the oppositional defiant disorder (ODD) symptom reduction among the students of the fifth and sixth grade in the city Tehran. The methodology has been of a quasi-experimental nature with a pretest posttest design and a control group. The statistical population has been composed of the male students of the fifth and sixth grade of the city Tehran in the academic year 1393-1394 and sampling was carried out by the multistage cluster random one. After the Children Symptom Inventory 4 (CSI-4) had been filled in by the teachers, 30 students with the points higher than the cut-off point in CSI-4 were selected and randomly assigned to the experimental and control group. The former group received 10 reality therapy sessions each for 90 minutes after which a posttest was given to them. To analyze the statistical data, a covariance method was applied as a result of which a meaningful reduction (p>0.001) was observed in the posttest intensity of ODD symptoms for the experimental group in comparison to the control one. Given the findings of the study, reality therapy is believed to contribute to the reduction of ODD symptoms among the students, rendering it as an effective intervention method.
https://jpe.atu.ac.ir/article_1917_0b0b5bf4f752d7e63c872ee29fff2eff.pdf
اختلال نافرمانی مقابلهای
روش واقعیت درمانی
دانشآموزان
: Oppositional Defiant Disorder Symptoms
Reality Therapy
Intervention Method
per
دانشگاه علامه طباطبائی
روانشناسی افراد استثنایی
2252-0031
2476-647X
2016-04-20
6
21
153
167
10.22054/jpe.2016.5286
5286
Research Paper
عاملهای بنیادی در اختلالهای کودکان بر پایه سیاهه رفتاری کودک آخنباخ و رسکولار
Fundamental factors in children disorders based on the Achenbach and Rescolar’s Child Behavior Checklist
حسین قمری کیوی
h_ghamarigivi@yahoo.com
1
بهنام خشنودنیای چماچائی
2
دانشیار مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی
کارشناس ارشد روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
هدف پژوهش حاضر تعیین عاملهای بنیادی در اختلالهای کودکان بر پایه سیاهه رفتاری کودک آخنباخ و رسکولار بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان و نوجوانان مراجعه کننده به مراکز درمانی و مشاوره شهرستان اردبیل در شش ماهه دوم سال 1391 بودند. گروه نمونه شامل 200 نفر از کودکان و نوجوانان (88 پسر و 112 دختر) مراجعه کننده به کلینیکهای درمانی بودند که به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش سیاهه رفتاری کودک آخنباخ و رسکولار بود. تحلیل عامل اکتشافی نشان داد که سه عامل برونریزی، درونریزی (اضطرابی) و جسمانیشده قابل استخراج است. همچنین، نتایج نشان داد که دو اختلال مشکلات تفکر و توجه به علت حضور در دو عامل 1 و 3، بیشتر بهعنوان یک عامل مشترک در آسیبشناسی روانی کودک و نوجوان عمل میکنند. بر این اساس میتوان گفت که سه عامل اختلالهای برونریزی، درونریزی و جسمانیشده بهعنوان اختلالهای محوری هستند که بهوسیله سیاهه رفتاری کودک آخنباخ و رسکولار قابل شناسایی هستند. مشکلات تفکر، اجتماعی و توجه بهعنوان عوامل مشترکِ قابل طبقهبندی محسوب میشوند. با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت سیاهه رفتاری کودک ابزار مناسبی برای استفاده در موقعیتهای بالینی و پژوهشی است.
present study examined the Fundamental factors in children disorders based on the Achenbach and Rescolar’s Child Behavior Checklist. Statistical society of the present research was the children and adolescents that were referred to health centers in second half of 1391. The sample sizes were 200 persons (88 boys and 112 girls) that were selected by accessible method. The instrument was Achenbach and Rescolar’s Child Behavior Checklist (2001). Exploratory factor analysis revealed three factors, internalizing and externalizing (anxiety) and physical health has been extracted. The results showed that both impaired thinking and attention problems caused by the presence of two factors: 1 and 3, the further to act as a common factor in Psychopathology of child. Three of Internalizing, Externalizing and somatization factors as disorders are centered that are detected by the Achenbach and Rescolar’s Child Behavior Checklist. Other problems such as thought, social and attention as Common factors are classified as significant. According to research Results can say suitable tool is Child Behavior Checklist for use in research and clinical situations.
https://jpe.atu.ac.ir/article_5286_f249c9f2c313d117e216fdcfc1aed506.pdf
عاملهای بنیادی
اختلالهای کودکان
سیاهه رفتاری کودک
fundamental factors
children disorders
Child Behavior Checklist
per
دانشگاه علامه طباطبائی
روانشناسی افراد استثنایی
2252-0031
2476-647X
2016-04-20
6
21
169
188
10.22054/jpe.2016.5287
5287
Research Paper
اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر اضطراب اجتماعی نوجوانان پسر کمتوان ذهنی
The Effect of Communicational Skills Training on Social Anxiety in Boys Adolescents with Intellectual Disability
کاظم برزگر بفروئی
1
مهدی زارعی حسین آبادی
2
مرتضی امیدیان
3
استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه
دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر اضطراب اجتماعی نوجوانان پسر کمتوان ذهنی شهر یزد انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی و طرح آن پیشآزمون پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر کمتوان ذهنی 11 تا 20 ساله را شامل میشدند که در سال تحصیلی 94-1393 در مدارس کمتوان ذهنی شهر یزد مشغول به تحصیل بودند. نمونه شامل 40 دانشآموز بود که بهطور تصادفی انتخاب و در دو گروه 20 نفره آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار پژوهش مقیاس اضطراب اجتماعی لاجرسا برای نوجوانان بود. برنامه آموزش مهارتهای ارتباطی طی 12 جلسه 50 دقیقهای به شرکتکنندگان گروه آزمایش آموزش داده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر آمار توصیفی از آمار استنباطی مانند آزمون t مستقل و تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین دو گروه آزمایش و گواه از لحاظ اضطراب اجتماعی و تمامی ابعاد آن تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشانگر آن بود که آموزش مهارتهای ارتباطی باعث کاهش اضطراب اجتماعی و مؤلفههای آن، یعنی ترس از ارزیابی منفی، اجتناب و اندوه اجتماعی در موقعیت جدید و اجتناب و اندوه عمومی در دانشآموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه شده است. از اینرو پیشنهاد میشود که بر آموزش مهارتهای ارتباطی به دانشآموزان کمتوان ذهنی تأکید شود.
This study examined the effect of communicational skills training on social anxiety in boys adolescents with intellectual disability in Yazd. The current investigation was Experimental method and design of this study was pretest-posttest with control group type and the population included boys with intellectual disability 11-20 years intellectual disability special schools in Yazd in the academic year 2014-2015. The sample of this study included 40 students that randomly selected and divided into experiment and control groups (20 persons in each group). The instruments used in this study was La Greca Social Anxiety Scale for Adolescents (SAS-A). The communicational skills training program including 12 sessions of 50 minutes was carried to the experimental group. Descriptive statistics and inferential statistics such as independent t-test and variance analysis was used for data analysis.The Results of this study showed that there is a significant difference between experiment and control groups among social anxiety and all its dimension (p<0/01). The obtained results of data analysis demonstrated that communicational skills training decreased social anxiety (58%) and its components [fear of negative evaluation; social avoidance and distress in new situations; and social avoidance and distress-general (59/30%)] in adolescents of experimental group in compare with control group. Therefore, the research suggests to emphasis on communicational skills training for student with intellectual disability.
https://jpe.atu.ac.ir/article_5287_119247c19b4edd081e2f429dc3b02230.pdf
مهارتهای ارتباطی
اضطراب اجتماعی
کمتوان ذهنی
نوجوانی
Communicational Skills
Social anxiety
Intellectual disability
adolescent