ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی و اولویتیابی مهارتهای اجتماعی مورد نیاز دانشآموزان کمتوانذهنی در محیط کار
رفتارهای اجتماعی مناسب و دیگر مهارتهای سازشی پایههای سازشیافتگی شخصی و اجتماعی را در زندگی تشکیل میدهند.پژوهش حاضر با هدف شناسایی مهارت های اجتماعی مورد نیاز دانشآموزان کمتوانذهنی در محیط کار صورت گرفت. پژوهش حاضر توصیفی از نوع زمینهیابی است. جامعه آماری شامل تمامی معلمان دانشآموزان کمتوانذهنی دوره راهنمایی استان تهران در سال تحصیلی 88-1387 بود که 142 نفر از آنها به عنوان نمونه به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه مهارتهای اجتماعی محقق ساخته استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از شاخصهای توصیفی درصد و فراوانی، میانگین و روش تحلیل عاملی انجام شد. نتایج تحلیل دادهها مهارتهای اجتماعی مورد نیاز دانشآموزان کمتوانذهنی را در محیط کار در 25 مهارت مشخص ساخت. با توجه به این کهمهارتهای اجتماعی از سطوح مختلفی برخوردار هستند که از سوی معلمان برای موفقیت دانشآموزان کمتوان ذهنی در محیط کار اولویت بندی شدند، بنابراین پیشنهاد می شود از مهارتهای اجتماعی شناسایی شده در پژوهش حاضر در برنامهریزی شغلی دانشآموزان کمتوانذهنی استفاده گردد.
https://jpe.atu.ac.ir/article_811_8af18f5bffff188accc3183e19afae11.pdf
2013-06-22
21
44
مهارتهای اجتماعی
کمتوانذهنی
محیط کار
عباسعلی
حسینخانزاده
khanzadehabbas@guilan.ac.ir
1
استادیار دانشگاه گیلان
AUTHOR
علیرضا
محمدی آریا
mohammadiarya@yahoo.com
2
استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
AUTHOR
حسینخانزاده، ع .(1389). آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان و نوجوانان. تهران: رشد فرهنگ.
1
حسینخانزاده، ع و یعقوب نژاد، س. (1389). بررسی مهارتهای اجتماعی مورد نیاز دانشآموزان با نیازهای ویژه در محیطهای شغلی، مجله تعلیم و تربیت استثنایی، 106، 17-4.
2
سرمد، ز ؛ بازرگان، ع و حجازی، ا .(1389). روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران: آگاه.
3
غباری، ب و حسینخانزاده، ع. (1388). روان شناسی و آموزش کودکان با کم توانی هوشی. تهران: دانژه.
4
نادری، ع.، و سیف نراقی، م. (1389). غفلت ها و کاستیها در تحقیقات و مصادیق آنها. تهران: ارسباران.
5
سیف نراقی، م ؛ شریعتمداری، ع؛ نادری، ع و ابطحی، م. (1388). بررسی میزان تقویت توانمندسازی شغلی در برنامه درسی دانشآموزان کمتوانذهنی از دیدگاه کارشناسان ستادی، متخصصان برنامه ریزی درسی و دبیران ذیربط علوم تربیتی، 2، 135-160.
6
همتی علمدارلو، ق. (1389). نگهداری شغلی افراد کمتوانذهنی، مجله تعلیم و تربیت استثنایی، 106، 26-18.
7
Aydogan, Yasemin, Klinc, F. E., & Tepetas, S. (2009). Identifying parent views regarding social skills. Procedia Social and Behavioral sciences, 1, 1507-1512.
8
Black, R.S. (1991). A field test of the effects of instruction on work attitudes. Unpublished master’s thesis. University of Utah.
9
Black, R. S., & Langone, J. (1997). Social awareness and transition to employment for adolescents with mental retardation. Remedial and Special Education.18, 214-221.
10
Brolin, D. (1997). Life centered career education. Reston, VA: The Council for Exceptional Children.
11
Chadsey, J. & Sheldon, D. (2002) Social life. In K. Storey, P. Bates, & D. Hunter (Eds.), the Road Ahead, pp. 137–155. St. Augustine, FL: Training Resource Network, Inc.
12
Chung, K. M., Reavis, S., Mosconi, M., Drewry, J., Matthews, T., & Tasse, M. J. (2007).Peer-mediated social skills training program for young children with high-functioning autism. Research in Developmental Disabilities, 28, 423–436.
13
Cory, L., Dattilo, J, & Williams. (2008). Effects of a leisure education program on social knowledge and skills of youth with cognitive disabilities. Therapeutic Recreation Journal, 40,144-164.
14
Fantuzzo, J., Sekino, Y, & Cohen, H.L. (2004).An examination of the contributions of interactive peer play to salient classroom competencies for urban Head Start children. Psychology in the Schools, 41,323-336.
15
Foy, D.W., Massey, F.H., Duer, J.D., Ross, J.M., & Wooen, L.S. (1979).Social skills training to improve alcoholics’ vocational interpersonal competence. Journal of Counseling Psychology, 26,128-132.
16
Gomez-Estefan, C.C. (2004). The impact of a work-related interpersonal communication skills curriculum on the work- and social –relationships of ninth-graders. A Dissertation submitted to the department of educational psychology and learning systems in partial fulfillment of the requirements for the degree of doctor of philosophy.
17
Gresham, F .M. (2002).Teaching social skills to high-risk children and youth: preventive and remedial strategies. In M. R. Shinn, H. M. Walker, & Gstoner (Eds), Interventions for Academic and Behavior Problems II: Preventive and Remedial Approaches (pp.403-432). Bethesda, MD: National Association of school psychologists.
18
Gresham, F. M., Sugai, G., & Horner, R. H. (2001).Interpreting outcomes of social skills training for students with high-incidence disabilities. Exceptional Children, 67(3), 331-344.
19
Gresham, F. M., Van, M. B., & Cook, C. R. (2006). Social skills training for teaching replacement behaviors: Remediating acquisition deficits in at-risk students. Behavioral Disorders, 3, 363–377.
20
Heal, L. W., Gonzalez, P., Rusch, F. R., Gopher, J., & Destephano, L. (1990). A comparison of successful and unsuccessful placements of youths with mental handicaps into competitive employment. Exceptionality, 1, 181–195.
21
Hyatt, K.H, Filler, Y.W. (2007). A comparison of the effects of two social skills training approaches on teacher and child behavior. Journal of Research in Childhood Education, 22, 85-93.
22
Kampert, A.L & Goreczny, A .J. (2007). Community involvement and socialization among individuals with mental retardation. Research in Developmental Disabilities, 28,278-286.
23
Kiernan, W. (2000). Where we are now: Perspectives on employment of persons with mental retardation. Focus on autism and other developmental disabilities, 15, 90-97.
24
Lee Park.K., Loman, S., & Miller, M.A. (2008).Social skills. Adaptive Behavior Assessment-II: Clinical Use and Interpretation, Elsevier Inc.
25
Malecki, C.K., & Elliott. S. (2002). Children's social behaviors as predictors of academic achievement: A longitudinal analysis, Social Psychology Quarterly, 17, 1-23.
26
Matson, J.L, Dempsey, T., LoVullo, S.V. (2008).Characteristics of social skills for adults with intellectual disability, autism and PDD-NOS. Research in Autism Spectrum Disorders, 3,207-213.
27
Matson, J.L., Mayville, S.B., & Laud, R.B. (2003).A system of assessment for adaptive behavior, social skills, behavioral function, medication side-effects, and psychiatric disorders. Research in Developmental Disabilities, 24, 75-81.
28
Matson, J.L., & Wilkins, J. (2009).Psychometric testing methods for children's social skills. Research in Developmental Disabilities, 30,249-274.
29
O’Reilly, M.F., Lancioni, G.E., Sigafoos, J., O’Donoghue, D., Lacey, C., Edrisinha, C. (2004). Teaching social skills to adults with intellectual disabilities: a comparison of external control and problem-solving interventions. Research in developmental Disabilities, 25,399-412.
30
Panacek, L. & Dunlap, G. (2003). The social lives of children with emotional and behavioral disorders in self-contained classrooms: A descriptive analysis. Exceptional Children, 69, 333–348.
31
Rusch, F.R., Millar, D.M. (1998). Emerging transition best practices. In. F.R. Rusch & J.G .Chadsy (Eds). Beyond high school: Transition from school to work (pp. 36-59). Belmonth, CA: Wadsworth.
32
Salzberg, C.L., Agran, & Lignugaris/Kraft, B. (1986). Behaviors that contribute to entry-level employment: A profile of five jobs. Applied Research in Mental Retardation, 7,299-314.
33
Sargent, L. R. (1998). Social Skills for School and Community: Systematic Instruction for Children and Youth with Cognitive Delays,ِDes Moines, Iowa: Council for Exceptional Children.
34
Sugai, G. & Lewis, T.J. (1996).Preferred and promising practices for social skills instruction. Focus on Exceptional Children, 29, 1-16.
35
Van Yeast, Y.C. (2007). Social skills: identification of critical social abilities for high school students with mental retardation in the vocational setting. A Dissertation presented to the faculty of the graduate school of Saint Louis University in partial fulfillment of the requirements for the degree of doctor of philosophy.
36
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر بازیهای گروهی بر رشد مهارتهای روانی حرکتی پسران پیشدبستانی کمتوانذهنی
هدف این پژوهش بررسی تأثیر بازیهایگروهی در یادگیری مهارتهای روانی- حرکتی کودکان پیش دبستانی کمتوانذهنی (سنین 5 تا 7 سال) بود. اینپژوهش از نوع کاربردی و شیوه انجام گرفتن آن شبهآزمایشی بود. برای این هدف، 20پسرپیشدبستانی کمتوانذهنی مدارس ویژه دانشآموزان با کمتوانی ذهنی شهر اصفهان بهشیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب، و به روش تصادفی در گروههای آزمایش و کنترلگمارده شدند(10 کودک در گروه آزمایش و 10 کودک در گروه کنترل). ابزار مورد استفادهبرای بررسی رشد حرکتی کودکان در پیشآزمون و پسآزمون، آزمون لینکن- اوزرتسکی بودکه به صورت انفرادی اجراگردید. گروه آزمایشطی15جلسه یک ساعته تحت مداخله بازی هایگروهی قرار گرفتند و بر روی گروه کنترل هیچ مداخلهای انجام نشد. پس از پایانمداخله کودکان هر دو گروه از لحاظ مهارتهایروانی-حرکتی با آزمون لینکن-اوزرتسکیمورد ارزیابی مجدد قرار گرفتند. دادههای حاصل با استفاده از آزمون آماری کواریانسمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایجنشان داد بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون مهارتهای روانی-حرکتی در گروههایآزمایش و کنترل تفاوت معنیداری وجود دارد(001/0>P).میزان اندازه اثر69 /0بدست آمد. نتایج این پژوهش نشان داد که بازیهای گروهی مهارتهایروانی-حرکتی کودکان کمتوانذهنی را افزایش میدهد. نتایج تحلیل واریانس چندگانه (مانوا) نشان داد که تفاوت در خرده مقیاسهایتعادل( 006/0=P)، مهارت انگشتان( 001/0=P)، هماهنگی چشم و دست(001/0=P) مهارت تنه (005/0=P) معنیدار بود، اما در خرده مقیاسهای مهارت عضلات بزرگ دستها(7/0=P) و مهارت بازوها( 17/0=P) و هماهنگی دست و پا(10/0=P) این تفاوت معنیدار نبود. بنابرین میتوان از بازیهای گروهی در کنار سایر روشهابرای تقویت مهارتهای روانی – حرکتی کودکان پیشدبستانی استفاده نمود
https://jpe.atu.ac.ir/article_817_4f2edd180dff83609cb2543bf311ea0b.pdf
2013-06-22
129
144
کودکان پیشدبستانی
کمتوانذهنی
بازیهای گروهی
مهارتهای روانی- حرکتی
آرزو
شاه میوه اصفهانی
arezoo_sh2002@yahoo.com
1
دانشجوی دکترای رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
طاهره
حیدری
2
کارشناسی ارشد رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه اصفهان.
AUTHOR
احمد
عابدی
3
دکترای روانشناسی و عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
مرضیه
توکل نیا
4
کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
آناستازی، آ.(1976). روان آزمایی. ترجمه، براهنی، م.ت. (1371). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
1
انگجی، ل.، و عسگری، ع. (1385). بازی و تأثیر آن در رشد کودک. تهران: انتشارات طراحان ایماژ.
2
پورسلطانی، ح. (1381). رابطه بین فعالیت های ورزشی و سلامت عمومی جانبازان و معلولان جسمی – حرکتی ورزشکار ایرانی. خلاصه مقاله های نخستین همایش سراسری جانباز، تربیت بدنی و علوم ورزشی. ناشر: مدیریت امور تربیت بدنی. معاونت فرهنگی و ورزشی سازمان امور جانبازان.
3
دستجردی، م. (1381). بررسی مهارت های حرکتی پایه در دانش آموزان کم توان ذهنی. نشریه پژوهش در حیطه کودکان استثنایی.2(4)، 333-358.
4
کارگر، ز. (1378). مقایسه رشد اجتماعی در اختلالهای رفتاری دانش آموزانکمتوانذهنی ورزشکار و غیرورزشکار در شهر تهران. نشریه پژوهش در حیطه کودکان استثنایی،2(4)،423-440.
5
ملک پور، م. (1387). پلی کپی بازی درمانی. اصفهان: انتشارات دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.
6
علیزاده، ح.، و روحی، ع.ر. (1388). پرورش خلاقیت به کمک بازیهای وانمودی. محل نشر: تهران، انتشارات جوانه رشد.
7
محمد اسماعیل، ا. (1383). بازی درمانی، نظریه، روشها و کاربردهای بالینی.تهران: نشر دانژه.
8
یوسفی، س. (1382). تأثیر بازیهای دبستانی منتخب بر رشد حرکتی دانشآموزان دختر سال سوم مقطع دبستان منطقه5 (تهران)، پایاننامه کارشناسی ارشد تربیتبدنی، دانشگاه تهران.
9
نبوی، م. و ذکایی، م. (1387). بازی در مدرسه. تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
10
یاریاری، ف. و پاشازاده، ز.(1386). بررسی مقایسهای مهارتهای حرکتی و عملکرد عصبی – عضلانی دانش- آموزان مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیشفعالی و دانشآموزان عادی 10-7 سال. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی. تهران: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
11
Bushnell, E.W., & Boudreau, J.P. (2008). Motor development and the mind: The potential role of motor abilities as a determinant of aspects of perceptual development. Child Development, 64, 1005–1021.
12
Caillois, R. (2001). Man, play, and games. Urbana and Chicago, University of Illinois Press (originally published in 1958; translated from the French by Meyer Barash).
13
Clore, G.L., & Jeffrey, K.M.(1972).Emotional role playing, attitude change and attraction toward disabled person.Journal of personality and social psychology, 23,105-111.
14
Crebbin, W. (2009).Perceptual motor development and academic learning http:// www.Ballarat.Edu.au/Wcrebbin/ TB780/ Perceptual motor.Html.
15
Hatzitaki, V; Zisi, V; Kolloas, I; Kioumourtzoglou, E. (2011). Perceptual-motor contributions to static and dynamic balance control in children, journal of Motor Behavior, 34(2), 70-161.
16
Harkness, L., & Bundy, A.C. (2009).The test of playfulness and children with physical disabilities.The Occupational Therapy Journal of Research, 21, 73-89.
17
Kaplan-Snoff, M., Brewster, A., Stillwell, J., & Bergen, D. (2007). In D. Bergen (Ed.), Play: As a medium for learning and development: A handbook of theory and practice (pp. 137-161). Portsmouth, NH: Heinemann.
18
Lam, H. Yung, M., & Schiller, W. (2005). A pilot study on gross motor proficiency of Hong Kong preschoolers aged 5 to 6 years, Journal of perceptual Motor Skills, 171, 11-20.
19
Li A.K.F. (2005). Play and the mentally retarded child.Mental Retardation, 19, 121-126.
20
Massion, J. (2006). Sport practice in autism. Science & Sports, 21,243-248
21
Mistrett, s. (2006).A guide book for play & assistive technology lending libraries.University at buffalo.Buffalo,NY14214.
22
Payne, V.G., & Isaacs, L.D. (2010).Human Motor development, 5th ed. Boston: McGraw. Hill.
23
Schmidt, R.A. and Lee, T.D. (2006).Motor Learning and Performance: From Principle to Practice. 2nd ed. Champain, IL: Human Kinetic.
24
Setkowicz, Z. & Mazur, A. (2006).Physical training decreases susceptibility to subsequent pilocarpine – induced seizures in the rat. Epilepsy research. 142-148.
25
Vaccaro, M. (2007).Adapted play for children with special needs. Tenability enhancing .the lives of children with disabilities. wakeford@mail. fpg.unc. edu. 1-4.
26
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل مرتبط با اضطراب مادران دارای کودک با نیازهای ویژه
این پژوهش با هدف کلی مطالعۀعوامل مرتبط با اضطراب مادران دارای کودکان با نیازهای ویژه در شهر جیرفت در سال1390 انجام شد. این پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیهی مادراندارای کودک با آسیبهای بینایی، شنوایی و ذهنی بود که کودک آنها در مدارس ویژهیآموزش کودکان با نیازهای ویژه در شهر جیرفت در سال تحصیلی 90-1389 به تحصیل اشتغالداشتند. از طریق روش نمونهگیری در دسترس 60 نفر از مادران دانشآموزان با نیازهایویژه در سه گروه (نابینا، ناشنوا و کمتوانذهنی) انتخاب شدند. پس از پاسخ به پرسشنامههابه صورت انفرادی، پرسشنامه اضطراب بک و محقق ساخته دادهها با بهرهگیری از ضریبهمبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری دادهها تحلیل شدند. نتایج نشان میدهد کهبین عواملی چون میزان اطلاعات مادران از نحوۀ تربیت و برخورد با کودک با نیازهایویژه، محدودیتهای اجتماعی مادران، ریشۀ معلولیت کودک با نیازهای ویژه، تأثیر آسیبدیدگیفرزند بر روابط خانوادگی، احساس مسئولیت مادران، میزان حضور پدر با میزان اضطرابمادران دارای کودک با نیازهای ویژه رابطه معنیداری وجود دارد. در مجموع یافتههایاین پژوهش حاکی از آن است که عواملی مربوط به کودکان با نیازهای ویژه وجود دارد کهاضطراب مادران این کودکان را افزایش میدهد. با شناخت این عوامل میتوان بابالابردن سطح اطلاعات مادران از آسیبهای مختلف، چگونگی برخورد با این کودکان وروابط عاطفی مناسب در خانواده همراه با حضور پدر، به اینگونه مادران کمک کرد
https://jpe.atu.ac.ir/article_818_8ade671445e2701dd28bb546c1f1bc30.pdf
2013-06-22
145
163
اضطراب
عوامل مرتبط با اضطراب
کودکان با نیازهای ویژه
مریم
علیخانی
alitalkt7@gmail.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات خانواده دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت.
AUTHOR
علیرضا
منظری توکلی
2
استادیار دانشگاه علوم تحقیقات کرمان
AUTHOR
حمدالله
منظری
3
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی کرمان
AUTHOR
ابراهیمی،ا. (1384). مهارتهای مشاوره ای برای کمک به سازگاری والدین با ناشنوایی کودکشان. تعلیم و تربیت استثنایی، 41-40،ص 14.
1
آناستازی،آ.(1976). روان آزمایی. ترجمه محمد تقی براهنی.تهران:دانشگاه تهران.
2
جدیدی زاده، ن. (1377). بررسی رابطه میزان فشار روانی والدین کودکان عقب مانده ذهنی با شدت عقب ماندگی، جنسیت و سن کودک و وضعیت اقتصادی و میزان تحصیلات والدین. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.
3
حسنعلی،م. (1377). بررسی میزان استرس و مشکلات حاصل از داشتن فرزند ناشنوا. رساله دکترا، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان.
4
رهسپار،م. (1377). مقایسه استرس و شیوههای مقابله مادران کودکان عقبماندهذهنی خفیف (آموزشپذیر) با مادران کودکان بهنجار. تعلیم و تربیت استثنایی، 79، ص20.
5
علیزاده،ح. (1381). تأثیر فرزند معلول یا ناتوان بر خانواده. تعلیم وتربیت استثنایی، 14،3.
6
غرابی، ب. (1372). بررسی پاره ای از الگوهای شناختی در بیماران مبتلا به همبودی اضطراب و افسردگی. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی. انیستیتو روان پزشکی تهران.
7
کاویانی،ح.؛ موسوی، ا. (1378). ویژگیهای روان سنجی پرسشنامه اضطراب بک در طبقات سنی و جنسی جمعیت ایرانی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران.66(2). 14-136.
8
کرمانشاهی، س.، ونکی،ز.، احمدی،ف.، آزاد فلاح، پ.، وکاظمنژاد، ا. (1385). تجربیات مادران از داشتن کودک عقب مانده ذهنی.مقاله پژوهشی توانبخشی،7(3)،26.
9
گرامی،ا. (1383). بررسی تأثیر آمورش آرمیدگی بر کاهش فشار روانی مادران کودکان عقب مانده ذهنی تربیت پذیر. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، اصفهان:دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
10
ملک پور،م. (1375). مقایسه استرس مادران کودکان عقب مانده ذهنی با مادران ناشنوا و نابینا. اصفهان: مجله دانشکده پزشکی، 15(48).ص76-81.
11
ملک پور،م.، فراهانی،ح.،آقایی،ا.، و بهرامی، ع. (1385).تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش فشار روانی مادران کودکان عقب مانده ذهنی و عادی. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی،20، 661-676.
12
Beck,A.T, Steer, RA. (1990). The Beck Anxiety Inventory Manual. San Anto,io, TX: Psychological Corporation.
13
Caldron,R. & Greenberg.M.T.(1999). Strees and anxiety in hearing mohers of children with hearing loss: factors affecting mother and child adjustment. American Annals of the Deaf,144.165-171.
14
Chen,T.R. and,Tang,C.S.(1997).stress appraisl and social support of chines of adult children with mental retaralation.American journal of MentalRetardation, 101(5),471-489.
15
Fergusson,D. and Woodword.(1999).Maternalage and education and psychosocial outoomesin early educathon. From.http://www.pub Med.
16
Fisman,L.and,Wolf,D.(1997).family life style.London:sage publication.
17
Hassall,R. Rose,J. & McDonald.J.(2005). Parental stress in mothers of children with an intellectual disability: the effects of parental cognitions in relations to child characteristics and family support. Journal of Intellectual Disability Research,49, 418-424.
18
Hinteremair,M.(2000). Hearing impairment, social networks and coping. American Annals of the Deaf,145, 41-53.
19
Hoffman. Russell.6. Rodvique. James.R. & Andresjoel.M.(1995). Moderating effects of family functioning on the social abjustment of children with livrdiseuse. Jn. qournal.
20
Mapp,I. & Hadson,R. (1997). Stress and anxiety a mong African American and Hispanic parents of deaf children. American Annals of the Deaf,142. 48-56.
21
Oyserman,D.Bybee,D.Mowbray,C. and,Johnson,T.H.(2005).when mothers have serious mental health problems. Parenting as paroxy smal mediator.Journal of Adolescence. 28,443-463.
22
Smith,j.k & Erin,N.(2002) the Effects of practice with prescribed Reading Glasses on students with low vision. Journal of visual impairment and Blindness, 96 , 765-782.
23
Trostre,H.(2001).sources of stress in mother of children with impairment. Journal of Visuol Impairment and Blindness.U.S.A. Black well publisher.no 8(1).13-26.
24
Wake,M. Hughes,E. Collins,C. & Poulakhs,Z.(2004). Parent- Reported Health- Related Quality of Life in children with congenital Hearing loos: A population study. Ambulatory pediatrics.4, 411-417.
25
Witter,D.D.(2003).Parent Reaction to Having a Child with Disabilities .U.S.A: Education Publisher.
26