ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر روش آموزش تقلید متقابل بر بهبود نشانگان کودکان با اختلال درخودماندگی
هدف پژوهش حاضر به بررسی تأثیر آموزش تقلید متقابل بر بهبود نشانگان کودکان با اختلال درخودماندگی بود. بدین منظوربا استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 24 کودک با اختلال درخودماندگی( 30 تا 54 ماهه ) از یک مرکز توانبخشی و نگهداری کودکان درخودمانده انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش آموزش تقلید متقابل را طی70جلسه( 3روز در هفته و هر جلسه 20 دقیقهای )دریافت کردند. در این پژوهش از آزمون گارز به عنوان پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس دادهها نشان داد که آموزش تقلید متقابل بر بهبود نشانگان کودکان با درخودماندگی گروه آزمایش تاثیر معنی دار داشته است. بنابراین می توان نتیجه گرفت روش آموزش تقلید متقابل منجر به بهبود نشانگان(تعاملات اجتماعی، ارتباطات و رفتارکلیشهای) در کودکان درخودمانده میشود. به بیان دیگر مداخله رفتاری ـ طبیعی به عنوان یک درمان انتخابی جدید و بالقوه مهم برای کودکان درخودمانده موثر است.
https://jpe.atu.ac.ir/article_1454_9859b465a3eef2c41e304c9319395a42.pdf
2014-12-22
1
19
درخودماندگی
آموزش تقلید متقابل
نشانگان درخودماندگی
کودکان
کامبیز
پوشنه
kam.poshneh@iauctb.ac.ir
1
استادیار گروه استثنایی دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران مرکزی
LEAD_AUTHOR
نجمه
صیام
n_siyampour@yahoo.com
2
کارشناسی ارشد روانشناسی کودکان با نیازهای خاص
AUTHOR
مهیا
عابدی کوپایی
mahya_abedi@yahoo.com
3
دانشجوی دکترا روانشناسی عمومی. دانشگاه آزاداسلامی تهران مرکز
AUTHOR
دقیقی خداشهری، آ. ، پوشنه، ک. و همایون جعفری، ا. ( 1391 ). تأثیر استفاده از روبات انساننما در بهبود تماس چشمی کودکان با اختلال درخودماندگی (اوتیسم) فصلنامه تحقیقات علوم رفتاری،10( 3 ): 169 ـ 179.
1
رفیعی، مجید. ( 1387 ). تاثیر تقلید حرکات غیرگفتاری بر افزایش واژگان بیانی و طول گفته در کودکان مبتلا به اتیسم. پایاننامه دکترا. دانشگاه تبریز. گروه روانشناسی.
2
Baker-Ericzen, M, Stahmer, A. C, & Burns, A. (2007). Association of child demographics with child outcomes in a community-based pivotal response training program. Journal of Positive Behavior Interventions, 9(1), 52-60.
3
Carpenter, M, Akhtar, N, & Tomasello, M. (1998). Fourteen- through eighteen-month-old infants differentially imitate intentional and accidental actions. Infant Behaviour and Development, 21, 315–330.
4
DeMyer, M, Alpern, G, Barton, S, DeMyer, W, Churchill, D, Hingtgen, J, Bryson, C, Pontius, W, & Kimberlin, C. (1972). Imitation in autistic, early schizophrenic, and non-psychotic subnormal children. Journal of Autism and Childhood Schizophrenia, 2, 264-287.
5
Hobson, R. P, & Lee, A. (1999).Imitation and identification in autism. Journal of Child Psychology & Psychiatry, 40, 649-659.
6
Ingersoll, B. ( 2003 ). Teaching children with autism to imitate using a Naturalistic Treatment Aproach: Effect on imitation, language, play, and social behaviors.( Unpublished Doctoral Dissertation, University of California, San Diego).
7
Ingersoll, B. (2008). The social role of imitation in autism: Implications for the treatment of imitation deficits. Infants & Young Children, 21(2), 107–119.
8
Ingersoll, B. & Gergans, S. (2007). The effect of a parent-implemented naturalistic imitation intervention on spontaneous imitation skills in young children with autism. Research in Developmental Disabilities, 28, 163-175.
9
Ingersoll, B. & Lalonde, K. (2010). The Impact of Object and Gesture Imitation Training on Language Use in Children With Autism Spectrum Disorder. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 53, 1040–1051.
10
Ingersoll, B, Lewis, E, & Kroman, E. (2007). Teaching the imitation and spontaneous use of descriptive gestures to young children with autism using a naturalistic behavioral intervention. Journal of Autism and Developmental Disorders, 37, 1446–1456.
11
Ingersoll, B., Schreibman, L, & Tran, Q. (2003). The effect of sensory feedback on immediate object imitation in children with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 33, 673-683.
12
Ingersoll, B. & Schreibman, L. (2006). Teaching reciprocal imitation skills to young children with autism using a naturalistic behavioral approach: Effects on language, pretend play, and joint attention. Journal of Autism and Developmental Disorders, 36, 487-505.
13
Poushaneh, Kambiz, Siampour, Najmeh, ZadehMohamadi, Ali (2012).The Effect of Reciprocal Imitation Training on Imitation Ability to Children with Autism. Conference WCPCG-2012 in Izmir in Turkey.
14
Rogers, S, Bennetto, L, McEvoy, R, & Pennington, B. (1996). Imitation and pantomime in high-functioning adolescents with autism spectrum disorders. Child Development, 67, 2060–2073.
15
Rogers, S. J. & Williams, J. H. G. (2006).Imitation in autism findings and controversies. In S.J. Rogers & J. H. G. Williams (Eds.), Imitation and the social mind autism and typical development (pp. 277–309). New York, NY: Guilford Press.
16
Schreibman L. 2000. Intensive Behavioral/ Psychoeducational Treatments for Autism: Research Needs and Future Directions. Journal of Autism and Developmental Disorders.. 30(5):373-378.
17
Smith, I. M, & Bryson, S. E. (1998). Gesture imitation in autism I: Non symbolic postures and sequences. Cognitive Neuropsychology, 15, 747–770.
18
Tsakiris, E. (2000). Evaluating effective interventions for children with autism and related disorders: Widening the view and changing the perspective. In Interdisciplinary Council on Developmental and Learning Disorders' clinical practice guidelines: Redefining the standards of care for infants, children, and families with special needs (pp. 725-818). Bethesda, MD: Interdisciplinary Council on Developmental and Learning Disorders.
19
Vanvuchelen, M. (2009). Imitation problems in children with autism spectrum disorders .A study of their nature, clinical significance and utility in diagnosis. (Unpublished Doctoral Dissertation, University Leuven, Belgium).
20
Want, S. C, & Harris, P. L. (2002). How do children ape? Applying concepts from the study of non-human primates to the developmental study of ‘‘imitation” in children. Developmental Science, 5, 1–4.
21
Whalen, Ch. Schreibman, L & Ingersoll, B. (2006). The Collateral Effects of Joint Attention Training on Social Initiations, Positive Affect, Imitation, and Spontaneous Speech for Young Children with Autism, Journal of Autismand Developmental Disorders, 36:6
22
ORIGINAL_ARTICLE
انگیزه پیشرفت در دانشآموزان دارای اختلال نارساییتوجه/ بیش فعالی با و بدون مصرف ریتالین و گروه عادی
هدفازاین پژوهش مقایسه انگیزهپیشرفت در دانشآموزان دارای اختلالنارساییتوجه/بیشفعالیمصرفکنندهو غیرمصرفکننده ریتالین وگروه عادی است.طرح پژوهش انجامشده علّی- مقایسهای بود، تعداد نمونه این پژوهش شامل60 نفر از دانشآموزانپسرمقطعپنجموششم ابتدایی(12-11)سالهدارایاختلالنارسایی/بیش فعالی مصرفکننده و غیرمصرفکنندهریتالینوگروهعادی مشغول به تحصیل در مدارس دولتی منطقه 8 تهران بودند که به روش نمونهگیری تصادفیخوشهای انتخاب ودرسهگروه مجزا مشتمل برمصرفکننده ریتالین،بدون مصرف ریتالینوگروه عادی دستهبندی شدند. در این پژوهش از پرسشنامه انگیزهپیشرفت هرمنس استفاده شد؛و برای تجزیهوتحلیل دادههای بهدستآمده نیز از مدل آماری تحلیل واریانس (برای مقایسهگروههابراساسمیانگین) وtبرای دو گروه مستقل استفادهگردید،نتایج حاصل از یافتهها نشانبین سه گروه به لحاظ انگیزهپیشرفت تفاوت معناداری وجود دارد،بدین ترتیب که بیشترین انگیزه پیشرفت متعلق به دانشآموزانگروه عادی بدون اختلال نارساییتوجه/ بیشفعالی، سپس درگروه مصرفکننده ریتالین وکمترین میزان انگیزهپیشرفت دردانشآموزان دارایاختلال نارساییتوجه/ بیشفعالی بدون مصرف ریتالین بوده است؛بنابراین میتوان نتیجهگیریکردکه احتمالاً ریتالینمیتواند بهعنوان یک عاملافزایشدهندهانگیزهپیشرفت در کودکان دارای اختلال نارساییتوجه/بیش فعالی مؤثر باشد.
https://jpe.atu.ac.ir/article_1430_cc63d727ff6187a4290955b9a2c17a09.pdf
2014-12-22
21
36
اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی
انگیزه پیشرفت
ریتالین
ندا
اکرمی
email:neda_akrami2010@yahoo.com
1
دانشجوی علامه
AUTHOR
فرنگیس
کاظمی
farangis_kazemi@yahoo.com
2
هیات علمی
AUTHOR
حمید
علیزاده
hamidalizaeh1@yahoo.com
3
هیات علمی
AUTHOR
اسلاوین،ر. (2006).روانشناسی تربیتی. (ترجمه سیدمحمدی،ی. 1385). تهران:انتشارات روان.
1
ریو، ج. م. (2005).انگیزش و هیجان. (ترجمه سیدمحمدی، ی. 1389). تهران: نشر ویرایش.
2
جدیدی، م.شمسایی، م. مظاهری، م. خوشایی، ک.فرخی،ن.(1391). تاچهاندازههریکازمداخلاتآموزش مدیریت والدین، نروفیدبکوریتالین بر بهبوداختلالنارساییتوجه/بیشفعالی وشاخص استرس والدین تأثیر دارند.فصلنامه خانواده پژوهی، سال هشتم، شماره 29، 101.
3
سیف، ع. الف. (1386). روانشناسی پرورشی (ویرایش ششم). تهران: نشر دوران.
4
علیزاده، ح.(1385).رابطهکارکردهایعصبی-شناختیاجراییبااختلالهایرشدی.فصلنامه شناختی، شماره4، 57-7.
5
علیزاده،ح.(1384).تبیننظریاختلالنارساییتوجه/بیشفعالی:الگویبازداریرفتاریوماهیتخودکنترلی.پژوهشدر حیطهکودکان استثنایی 17،سال پنجم،شماره 3،348-323.
6
فاکر، ح.داوریآشتیانی، ر. عربگل،ف.راجزی،س.حیدریان،ط؛وعصاریان،ف.(1387). مقایسهاثربخشیریتالین واستیمدیت در درمان اختلالات بیشفعالی–کم توجهی درکودکان 12-6 ساله. فصلنامه علوم مغزو اعصاب ایران،سال هفتم،شماره 24، 303 – 297.
7
کرمی، الف.(1386).پرسشنامه انگیزهپیشرفت هرمنس. تهران: مرکز نشر روانسنجی.
8
هاشمی نصرتآباد،ت.محمودعلیلو، م. نعمتی، ف؛و رستمی،ح.(1389).مقایسهاجرایی خودتنظیمیهیجانوانگیزشدرزیرمجموعههایاختلالکمبودتوجه-بیشفعالی براساس مدلبارکلی.فصلنامهتازههایعلومشناختی، سال دوازدهم،شماره 1، 16-1.
9
هومن،ح.(1379).تهیهواستانداردکردنآزمونانگیزهپیشرفت.مجلهپژوهشهایروانشناختی،شماره11، 32-9.
10
یعقوبی، الف. علیزاده، ح؛ومرادی امین، ف.(1389).مقایسهمیزانسلامتروان،انگیزهپیشرفتوعملکرد تحصیلیدردانشآموزان دارای اختلال نارساییتوجه/بیش فعالی و دانشآموزان عادی. فصلنامه روانشناسی تربیتی، سال ششم، شماره 16، 163-147.
11
Atkinson,J. W.(1981).Studingpersonalityin the context of an advancemotivationalpsychology.American psychologist,36,117-128.
12
American Psychiatric Association.(2000).Diagnostic and statical manual ofmental Disorder.(4thed.Revised). Washington, Dc:Author.
13
Barkley, R.A.(1997).Behavioral inhibition, Sustained attention, & executive functions:Constructing a unifying theory of ADHD. Psychological Bulletin, 121, 65-94.
14
Biederman,J.& Rohde,L.A.(2007).the World wide prevalence ADHD:A systematic reviewand meta- regression analysis.American Journal ofpsychiatry,164(6), 942-948.
15
Evans. T.D.(2005).The tools of encouragement.the international child andyauthcarenetwork.Issue.
16
Hunter. M.(2010).Synergy between behavioral andpharmacologic interventionsforADHD.ScienceDaily.RetrivedSeptember11,2010,Fromhttp:www Sciencedaily.com/releases2010/04/10040125719.htm.
17
Karen,L.Rutler,B.smitt,H.(2005).The effects of gender of grade level onthemotivational-need ofAchievement. Journal of family and consumer sciencesEducation.23(2):19-26.
18
Liu.Y.& Laang,Y. (2002). Cognitive functions of children with Attention deficit/ Hyperactivity
19
Disorder.Journal Zhonghud Yi exu Za Zhi, 82, 389-92. [English abstractfromwww.pubmed.com]
20
Madelein, J.Scerif, G.Liddele, P.F.Batty, M.J.Liddle,K.L.Cahill,J.D. Liotti, M.andHillis, C.(2009).Effects of motivation and medication on ElectrophsiologicalMarkers of Response Inhibition in children with Attention – Deficit/ HyperactivityDisorder.society of BiologicalPsychiatry,67(7):624- 631.
21
McClelland.D,C.(1987).Characteristics of successful entrepreneurs.The Journal of creativeBehavior,21,219-233.
22
Swanson,J.M.(2003).Role of executive function in ADHD.Journal of clinical psychiatry,64(14),35-39.
23
Volkow,ND.Wang,J.H.kollins,SH.Wigal,T.L.Telang,F.Fowler,J.S.Goldstein,R.Z. klein,N.Logan,L.Wang,C.Swanson.J.M.DepartmentBrookhaven NationalLaboratory, Upton,NY,USA.(2010).Motivation deficit in ADHD is associated withdysfunction ofthe dopamine reward pathway.Molecular psychiatry,16(11):1147-54.
24
Wehmeier, pm. Schacht, A. Barkley, RA.(2010). Social and emotional impairment inChildren and adolescents with ADHD and the impact on quality of life. Journal ofAdolesc Health, 46: 209-217.
25
Westby,G.&Watson, S.(2004). Perspectives on Attention–deficit/ Hyperactivitydisorder:exective Functions, Working memory & Language disabilities.Semin Speech language, Aug: 25(3): 247-54.
26
Wickens, J.R. Tripp,E.G.(2005). ALtered Sensitivity to reward in children withADHDDopamine timing is off. Behav Brain Sci,28:445-446.
27
Wender, E. H. (1998). Attention-deficit hyperactivity disorder on adolescence.Journal ofDevelopmental and Behavioral, 29, 108-117.
28
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی مقایسهای تأثیر داستانهای اجتماعی با محتوای انسانی و محتوای بیجان بر مشارکت و همکاری کودکان مبتلابه سندرم آسپرگر
هدف این مطالعه بررسی مقایسهای تأثیر داستانهای اجتماعی با محتوای انسانی و محتوای بیجان بر مشارکت و همکاری کودکان مبتلابه سندرم آسپرگر است. روش پژوهش طرح تک آزمودنی از نوع طرح AB است. جامعه آماری شامل کلیه کودکان مبتلابه سندرم آسپرگر در شهر تهران است و با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 4 کودک مبتلابه اتیسم با عملکرد بالا بهعنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه مهارت اجتماعی (SSRS) و داستانهای اجتماعی است. هر یک از شرکت کنندگان به تفکیک قبل از اعمال مداخله 3 بار مورد آزمون ارزیابی قرار گرفتند (مرحله A) و پس از آن به تفکیک تحت آموزش داستانهای اجتماعی قرار گرفتند (مرحله B) و نتایج پس از هر مرحله آموزش مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که هر دو مداخله محتوای انسانی و بیجان مؤثر بودند. ولیکن داستانهای اجتماعی با محتوای بیجان تأثیر بیشتری را در مقایسه با محتوای انسانی نشان دادند که میتواند ریشه در جنبههای عصبشناختی و ویژگیهای فردی کودکان اتیستیک داشته باشد؛ بنابراین پیشنهاد میشود که از داستانهای اجتماعی با محتوای بیجان برای آموزش کودکان اتیستیک استفاده شود.
https://jpe.atu.ac.ir/article_1431_dfb7950badf6dd8cc6ccc1d3fc8acef0.pdf
2014-12-22
37
55
داستانهای اجتماعی با محتوای انسانی و بیجان
مشارکت و همکاری
اتیسم
سندرم آسپرگر
صدیقه
سی جانی
nikita.f66@gmail.com
1
دانشجوی نویسنده
LEAD_AUTHOR
ژانت
هاشمی آذر
hashemiazar@atu.ac.ir
2
هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
فرنگیس
کاظمی
farangis_kazemi@yahoo.com
3
هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
احمدی، احمد (1389). تأثیر تکنیک داستانهای اجتماعی بر بهبود رفتارهای کلاسی کودکان اتیستیک. تهران: دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
1
ازونف، سالی، داسون، جرالدین، مک پارتلند، جیمز (2002). راهنمای والدین کودکان آسپرگر واتیسم با عملکرد بالا. ترجمه شریفی درآمدی، پرویز، حاج نوروزی، محبوبه (1385). اصفهان: سپاهان.
2
بارون- کوهن، سایمون (2008). اوتیسم و سندرم آسپرگر. مترجم: گنجی، مهدی (1388). تهران: نشر ساوالان.
3
دلاور، علی (1389). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: انتشارات رشد.
4
دلاور، علی (1384). احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات رشد.
5
رافعی، طلعت (1387). اتیسم، ارزیابی و درمان. تهران: نشر دانژه.
6
رامشینی، مریم (1390). بررسی اثربخشی آموزش داستان اجتماعی برافزایش تماس چشمی کودکان درخودمانده. دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.(3455 پ).
7
عیسی زاده، توحید (1388). بررسی و مقایسۀ پیشرفت تحصیلی، مسائل رفتاری و مهارتهای اجتماعی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی در مدارس مجری طرح ارزشیابی توصیفی و سنتی شهر مشهد در سال تحصیلی (88-1387). دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، (2488 پ).
8
کاکاوند، علیرضا (1388). شناخت، آموزش و درمان اختلالهای طیف اوتیسم. کرج: انتشارات سرافراز.
9
کاکاوند، علیرضا، شهبازپور، مهناز (1389). نابهنجاریهای طیف اوتیسم (راهبردهای عملی برای والدین، معلمان و سایر متخصصان). کرج: انتشارات سرافراز.
10
کله، پیتر، چان، لورنا (بی تا). روشها و راهبردها در تعلیم و تربیت کودکان استثنایی. ترجمه ماهر، فرهاد (1386). تهران: جیحون.
11
لارکی، سو (1968). راهبردهای عملی کار با کودکان اتیسم. ترجمه زمانی، آذر، عزیزی، منیره (1387). تهران: ویرایش.
12
ماتسیچ، پل، ماسنی، باربارا (بی تا). عوامل موفقیت همکاری. ترجمه نظری، مریم، علیدوستی، سیروس (1381). تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.
13
وال، کیت (بی تا). آموزش و مراقبت نواجوانان و بزرگسالان مبتلابه اتیسم. ترجمه جهانیان نجف آبادی، امیر، افلاکیان، هدی (1388). تهران: نشر دانژه.
14
Attwood. T .(2006). The complete guide to Asperger’s syndrome. Jessica kingsley publishers.
15
Baron-Cohen, Simon. Wheelwright, Sally (1999). Obsessions in children with Autism or Asperger Syndrome: a content analysis in terms of core domains of cognition. Departments of experimental Psychology and Psychiatry, University of Cambridge. British Journal of Psychiatry.
16
Hillman, Keith, Miller. L, Sheldon, Neidert, Watson- Thompson, Patterson (2011). Analysis of a Social Story Intervention to Increase Appropriate Social Interactions of Individuals with Autism. UMI Dissertation Publishing. www.ProQuest.com
17
Kokina, Kern (2010). Social Story Intervention for students with Autism Spectrum Disorders: A Meta-Analysis. Springer Science+ Business Media, LLC2010.
18
Meyer. A, Minshew. J (2002). An Update on Neuro cognitive profiles in Asperger Syndrome and High-Functioning Autism. Focus on Autism and other developmental Disabilities. Volume 17, number3.
19
Reynolds. R, Fletcher-Janzen (2002). Handbook of Clinical child NeuropSychology. Springer.
20
Riccio. A, Sullivan.R, Cohen. J (2010). Neuropsychological assessment and Intervention for childhood and adolescent disorders. John Wily &Sons, Inc. Hoboken, New Jersey.
21
Rogers. F, Myles. S (2010).Using Social Stories and Comic Strip Conversations to Interpret Social Situations for an Adolescent with Asperger Syndrome. Intervention in School and Clinic.www.proQuest.Com
22
Roome. D. (2010). Asperger syndrome & Obsessions & Special interests. www.google.com
23
Sansosti. J. Frank (2003). Effectiveness of social story interventions for children with asperger’s syndrome. Department of psychological and Social Foundations. University of South Florida.
24
Sansosti. J, Powell-Smith. A (2006). Using Social stories to improve the Social Behavior of Children with Asperger Syndrome. Journal of Positive Behavior Interventions. www. proQuest.com
25
Scapinello. S. (2009). Effectivenss of Social Stories for children with Autism Spectrum Disorders. A Dissertation Submitted to the Faculty of Graduate Studies through Psychology in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Philosophy at the university of Windsor.
26
Schultz. T, Gauthier, Klin, Fulbright. K, Anderson.W, Volkmar, Skudlarski, Lacadie, Cohen. J, Gore.C (2000).Abnormal Ventral Temporal Cortical Activity During Face Discrimmination among Individuals with Autism and Asperger Syndrome. American Medical Association. www.ARCHGEN PSY CHIATRY.COM
27
Semrud-Clikman, Teeter,Ellison (2009).Child Neuropsychology Assessment and Interventions for Neurodevelopmental disorders. Springer.
28
ORIGINAL_ARTICLE
پرسشنامه کمبود توجه / بیش فعالی دانشجویان نادو ـ نسخه فارسی
هدف این پژوهش بررسی ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه کمبود توجه / بیش فعالی دانشجویان نادو در بین دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی بود. 612 نفر (271 مذکر و 341 مؤنث) از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران در سال تحصیلی 90-1389 به روش نمونهگیری تصادفی نسبتی بهعنوان نمونه انتخاب شدند و ترجمه فارسی پرسشنامه کمبود توجه / بیش فعالی دانشجویان نادو را پر کردند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ برای ترجمه فارسی پرسشنامه 125 آیتمی 96/. به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی (تحلیل مؤلفههای اصلی) 9 عامل حافظه، سازماندهی، اضطراب، پرخاشگری، عملکرد تحصیلی، بیتوجهی، بیش فعالی / تکانش گری، گرایشها تضادورزی و خودنظمدهی را نشان داد. ضریب آلفای کرونباخ برای عاملهای استخراجشده بین 74/. تا 90/. و برای کل پرسشنامه 97/. به دست آمد که نشاندهنده اعتبار مطلوب فرم فارسی پرسشنامه بود. همچنین ضرایب همبستگی بهدستآمده بین عاملهای استخراجشده با یکدیگر و با کل پرسشنامه نشاندهنده روایی سازه مطلوب پرسشنامه بود. با توجه به حذف 25 آیتم، درنهایت فرم فارسی پرسشنامه با 100 آیتم و 9 عامل استخراج شد؛ بنابراین پرسشنامه مذکور در جامعه دانشجویان ایرانی از پایایی و اعتبار مطلوبی برخوردار است و میتوان از آن برای ارزیابی اختلال کمبود توجه / بیش فعالی دانشجویان ایرانی استفاده کرد.
https://jpe.atu.ac.ir/article_1435_9b9b77e72a7c38d690f0cdab73699958.pdf
2014-12-22
57
76
اختلال کمبود توجه / بیش فعالی
ساختار عاملی
دانشجویان
فرشته
باعزت
baezzat12@gmail.com
1
دانشیار گروه روانشناسی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران
AUTHOR
احمد
احمدی قوزلوجه
ahmad747kam@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری تخصصی مشاوره دانشگاه شهید چمران اهواز.
AUTHOR
ﺧﻮﺷﺎﺑﻲ، ک؛ و ﭘﻮراﻋﺘﻤﺎد، ح.ر. (1381). ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﻴﺰان ﺷﻴﻮع اﺧﺘﻼل ﻧﻘﺺ ﺗﻮﺟﻪ و ﺑﻴﺶﻓﻌﺎﻟﻲدرداﻧﺶآﻣﻮزان دﺑﺴﺘﺎﻧﻲﺷﻬﺮﺗﻬﺮان. ﺗﻬﺮان: اﻧﺘﺸﺎرات داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮمﺑﻬﺰﻳﺴﺘﻲ و ﺗﻮاﻧﺒﺨﺸﻲ.
1
درتاج، ف؛ و محمدی، ا. (1389). مقایسه عملکرد خانواده کودکان مبتلابه اختلال کمبود توجه / بیش فعالی با عملکرد خانواده کودکان بدون اختلال بیش فعالی. فصلنامه خانواده پژوهی. سال 6. شماره 22. ص 226-211.
2
صرامی فروشانی، پ؛ و هاشمی، ن. (1383). اختلال کمبود توجه / بیش فعالی علتی رایج برای دشواریهای یادگیری و ناهنجاریهای رفتاری در دانشجویان. فصلنامه طب و تزکیه. شماره 53. ص 31- 25.
3
عربگل، ف. حیاتی، م؛ و حدید، م. (1383). شیوع اختلال بیش فعالی ـ کمبود توجه در گروهی از دانشجویان. تازههای علوم شناختی. سال 6. شماره 1 و 2. ص 78-73.
4
گنجی، ک. عسگری، م؛ و ترک، ف. (1390). شیوع اختلال «نارسایی توجه / بیش فعالی» در دانشجویان دانشگاههای آزاد اسلامی استان مرکزی در سال 90-1389. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی. شماره 3. ص 140-109.
5
وندر، پ.ا. (1995). اختلال کمتوجهی / بیش فعالی در بزرگسالان. ترجمهی صرامی فروشانی، پ. (1387). تهران: انتشارات رشد.
6
یعقوبی، ا. علیزاده، ح؛ و مرادی امین، ف. (1389). مقایسه میزان سلامت روان، انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دارای اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی و دانش آموزان عادی. فصلنامه روانشناسی تربیتی. سال 6. شماره 16. ص 163-147.
7
Barkley, R. A. (2002). Major life activity and health outcomes associated with Attention – Deficit / Hyperactivity Disorder. Journal of clinical psychiatry, 63, 10-15. Biederman, J. Mick, E, Faraone, S. V (2000). Age-dependent decline of symptoms Attention Deficit Hyperactivity Disorder: impact of remission definition symptom type, American Journal of Psychiatry, 157, 816-818.
8
Brock, S.E, Jimerson, S.R & Hansen, R.L (2009). Identifying, Assessing, and Treating ADHD at School, Springer, New York.
9
DuPaul, G. & Power, T. J. (2008). Improving school outcomes for students with ADHD: Using the right strategies in the context of the right relationship. Journal of Attention Disorders, 11, 519–521.
10
DuPaul, G. & Power, T. J. (2008). Improving school outcomes for students with ADHD: Using the right strategies in the context of the right relationship. Journal of Attention Disorders, 11, 519–521.
11
Faraone, SV. Serdeant, J. Gillberg, C. Biederman, J (2003). The worldwide prevalence of ADHD: it is an American condition? World Psychiatry, 2, 104-130.
12
Mayes, S. D. Calhoun, S. L. & Crowell, E. W. (2000). Learning disabilities and ADHD: Overlapping spectrum disorders. Journal of Learning Disabilities, 33, 417–424.
13
Nadeau, K (1994). How do you know if you have ADD? In P. O. Quinn (Ed.), ADHD and the College Student (pp. 7-18), New York: Brunner/Mazel, Reprinted with permission.
14
Ohlmeier, M. D. Peters, K. Wildt, B. T. Zedler, M. Ziegenbein, M. Emrich, H.M. & Schneider,U. (2008). Co morbidity of alcohol and substance dependence with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD). Alcohol, 43, 300-304.
15
Pary, R. Lewis, S. Matuschka, P. R. Rudzinskiy, P. Safi, M. & Lippmann, S. (2002). Attention deficit disorder in adults. Annals Clinical Psychiatry, 14, 105-111.
16
Rasmussen, P. Gillbetrg, C (2000). Natural outcome of ADHD with developmental coordination disorder at age 22 years: a controlled, longitudinal, community-based study. JAM Acad Child Adolesc Psychiatry, 39, 14, 24-31.
17
Shifrin, J. G, Proctor, B. E. & Prevatt, F. F.(2010).Work performance differences between college students with and without ADHD, Journal of Attention Disorder,13(5),489-490.
18
Swanson, J. M. (2003). Role of executive function in ADHD. Journal of Clinical Psychiatry, 64(14),35-39.
19
Wender, P. H. (1987). The hyperactive child, adolescent, and adult, New York: Oxford University press.
20
Wender, P. H. Reimherr, F.W. Wood, D. R. (2007). Attention deficit disorders in adults. Archives of General psychiatry, 38, 449-456.
21
Wiener, S. (2004). Textbook of child & adolescent psychiatry (3rd ed). Philadelphia, Saunders.
22
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی برنامۀ مداخلهای مبتنی بر آموزش بازداری پاسخ و بررسی اثربخشی آن بر نشانههای اختلال نارسایی توجه-بیش-فعالی
پژوهشحاضر با هدفطراحی برنامۀ آموزش بازداری پاسخ و بررسی تأثیر آن بر نشانههای اختلالنارسایی توجه—بیشفعالی کودکان انجام شد. روشپژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و گروه گواه بود. جامعۀ آماری شامل همهکودکان دارای اختلال نارسایی توجه-بیشفعالی سنین هفت تا 11 سال شهر تهران بودکه به بیمارستانتوانبخشی رفیده مراجعه و تشخیص روانپزشکی دریافت کرده بودند.تعداد 16 آزمودنی به شیوۀ هدفمند انتخاب شده و به روش تصادفی در دو گروه آزمایشی وگواه جای گرفتند. به منظور بررسینشانههای اختلال نارسایی توجه-بیشفعالی کودکاناز مقیاس درجهبندی معلم کانرز و برای ارزیابی هوش کودکان از آزمون ریون استفادهشد. برنامۀ آموزش بازداری پاسخ توسط پژوهشگران طراحی شد و کودکان گروه آزمایشی دراینبرنامۀ 12جلسهای(هر جلسه 45 دقیقه)شرکت کردندو کودکان گروه گواه هیچ گونه آموزشی دریافت نکردند. نتایجدادههای به دست آمده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس نشان داد که بین میانگیننمرههای گروه آزمایشی و گواه در نشانههای اختلال نارسایی توجه-بیشفعالی تفاوتمعنیداری وجود دارد(01/0>P).بنابراینمیتوان نتیجهگیری کرد که برنامۀ آموزش بازداری پاسخباعثکاهش معنی دار نشانههای اختلال نارسایی توجه-بیشفعالی در کودکان گروه آزمایشیشده است
https://jpe.atu.ac.ir/article_1437_d5077618a20ab8bac34232d32e74a7ac.pdf
2014-12-22
77
96
برنامۀ مداخلهای
آموزش بازداری پاسخ
اختلال نارسایی توجه-بیشفعالی
الهام
حکیمی راد
e_hakimirad@sbu.ac.ir
1
گروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتیe
AUTHOR
غلامعلی
افروز
afrooz@ut.ac.ir
2
گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران
AUTHOR
احمد
به پژوه
behpajooh@ut.ac.ir
3
گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران
AUTHOR
بهپژوه، ا. (1391). خانواده و کودکان با نیازهای ویژه. تهران: انتشارات آوای نور.
1
صاحبان، ف؛ امیری، ش؛ کجباف، م. ب؛ و عابدی، ا. (۱۳۸۹). بررسی کوتاه مدت آموزش کارکردهای اجرایی، بر کاهش نشانههای کمبود توجه و بیش فعالی در دانشآموزان پسر دوره ابتدایی شهر اصفهان. تازه های علوم شناختی، ۱۲، (۱)، ۵2-۵8.
2
علیزاده، ح. (۱۳۸۷). اختلال نارسایی توجه / فزون جنبشی: ویژگیها، ارزیابی و درمان (چاپ دوم). تهران: انتشارات رشد.
3
شریفی، ح. پ. (1376). نظریه و کاربرد آزمونهای هوش و شخصیت. تهران: انتشارات سخن.
4
شهیم، س؛ یوسفی، ف؛ و شهائیان، آ. (۱۳۸۶). هنجاریابی و ویژگیهای روان سنجی مقیاس درجه بندی کانرز – فرم معلم. مجله علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران، ۳ (۱۴)، 26-1.
5
مشهدی، ع. (۱۳۸۸). بررسی کنشهای اجرایی و تأثیر شیوههای درمانگری (دارودرمانگری، آموزش کنشهای اجرایی و ترکیب این دو مداخله) در افزایش کنشهای اجرایی و کاهش نشانههای بالینی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی. رساله دکتری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس.
6
میرمهدی، س. ر؛ علیزاده، ح؛ و سیف نراقی، م. (1387). تأثیر آموزش کارکردهای اجرایی بر عملکرد ریاضیات و خواندن دانشآموزان دبستانی با ناتوانیهای یادگیری ویژه. مجله پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 9 (1)،12-1.
7
American Psychiatric Association. (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (4th E-Revised). Washington, DC: Author.
8
Baer, R. A, & Nietzel, M. T. (1991). Cognitive and behavioral treatment of impulsivity in children: A meta-analytic review of the outcome literature. Journal of Clinical Child Psychology, 20(4), 400-412.
9
Barkley, R. A. (1997). Behavioral inhibition, sustained attention, and executive functions: Constructing a unifying theory of ADHD. Psychological Bulletin, 121, 65-94.
10
Barkley, R. A. (2005). ADHD and the nature of self-control. New York: Guilford Press.
11
Barkley, R. A. (2006). Attention-deficit hyperactivity disorder. New York: Guilford Press.
12
Biederman, J, Monuteaux, M. C, Doyle, A. E, Seidman, L. J, Wilens, T. E, Ferrero, F, Morgan, C. L, & Faraone, S. V. (2004). Impact of executive function deficits and attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) on academic outcomes in children. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 72, 757-766.
13
Brown, T. E. (2005). Attention deficit disorder: The unfocused mind in children and adults. New Haven, DT: Yale University Press.
14
Cattons, M, Kiely, P. M, Crewther, D. P, Thamson, B, Laycok, R, & Crewthers, S. G. (2005). A normative and reliability study for the Raven’s colored progressive matrices for primary school aged children from Victoria, Australia, Personality and Individual Differences, 39(3), 647–659.
15
Chapman, R, France, J, & Shedlack, K. (2004). Stop-think-relax: Practical applications of a self-control technique in individuals with developmental disability and co-existing psychiatric illness. Proceedings of the National Association for Dual Diagnosis International Congress V: Boston, MA, March, 17–20.
16
Closson, M. S. (2010). Investigating the Role of Executive Function in Social Decision Making in Children with ADHD. A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of doctor of philosophy, Hofstra University.
17
Conners, C. K. (1990). Manual for Conners’ rating scales. Toronto: Multi Health System, Inc.
18
Denckla, M. B. (2007). Executive function: building together the definitions of Attention Deficit / Hyperactivity Disorder and Learning Disabilities. In L. Meltzer: Executive Function Education (2nd Ed), New York: Guilford Press. (pp. 5-18).
19
Gawrilow, C, & Gollwitzer, P. M. (2007). Implementation intentions facilitate response inhibition in children with ADHD. Cognitive Therapy and Research, 32, 261–280.
20
Houghton, S, Douglas, O, West, I, Whiting, K, Wall, M, Langsford, S, Powell, L, & Carroll, A. (1999). Differential patterns of executive function in children with attention-deficit/hyperactivity disorder according to gender and subtype. Journal of Child Neurology, 14, 801-805.
21
Itami, S. & Uno, H. (2002). Orbitofrontal cortex dysfunction in attentiondeficit/ hyperactivity disorder revealed by reversal and extinction tasks. Cognitive Neuroscience and Neuropsychology, 13 (18), 2453-2457.
22
Kimberlee, Z. J. (2009). Applied behavioral self-control intervention for impulsive preschoolers. A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy, Graduate Faculty at University of Grand Forks North Dakota.
23
Mclean, K, & Hitch, J. (2001). Executive functions in student with and without mathematics disorder. Journal of Learning Disabilities, 30, 214-225
24
Mikami, A. Y, Huang- Pollack, C. L, Pfiffner, L. J, McBurnett, K, & Hangai, D. (2007). Social skills differences among attention-deficit/hyperactivity disorder types in a chat room assessment task. Journal of abnormal Child psychology, 35, 509-521.
25
Milberger, S, Biederman, J, Faraone, S. V, Wilens, T, & Chu, M. P. (1997). Associations between ADHD and psychoactive substance use disorders: Findings from a longitudinal study of high-risk siblings of ADHD children. American Journal on Addictions, 6, 318–329.
26
Nigg, J. T. (2000). On inhibition/disinhibition in developmental psychopathology: Views from cognitive and personality psychology and a working inhibition taxonomy. Psychological Bulletin, 126, 220-246.
27
Nigg, J. T. (2006). What causes ADHD? New York: Guilford Press.
28
Pennington, B. F. & Ozonoff, S. (1996). Executive functions and developmental psychopathology. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 37, 51-87.
29
Poushaneh, K, Ghobari Bonab, B, & Hasanzadeh, F. N. (2010). Effect of training impulse control on increase attention of children with attention–deficit/ hyperactivity disorder. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5, 983–987.
30
Raven, J. (1995). Methodological problems with the 1992 standardization of the SPM: A response. Personality and Individual Differences, 18(3), 443–445.
31
Reid, R, Trout, A. L, & Schartz, M. (2005). Self-regulation interventions for children with ADHD. Exceptional Children, 71, 361–377.
32
Retz, W, & Klein, R. G. (2010). Attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD) in Adults. New York: Key Issues in Mental Health.
33
Satler, T. M. (1992). Assessment of adaptive behavior and behavior problem. Sandiago: Sandiago Publisher Inc, (PP. 393-395).
34
Schachar, R, Mota, V. L, Logan, G. D. & Tannock, R. (2000). Confirmation of an inhibitory control deficit in attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of Abnormal Child Psychology, 28, 227-235.
35
Shedlack, K. (2001). Creating a continuum of intensive psychiatric services for individuals with dual diagnosis: A perspective on the Massachusetts experience II. partial hospitalization. NADD Bulletin, 4, 5–6.
36
Swanson, J. (2002). Role of executive function in ADHD. Journal of Clinical Psychiatry, 64, 114, 35-39.
37
Thorell, L. B, Lindqvist, S. B, Bohlin, G, & Klingberg, T. (2009). Training and transfer effects of executive functions in preschool children. Developmental Science, 12(1), 106-113.
38
Willis, T. J, & Lovaas, I. (1977). Abehavioral approach to treating hyperactive children: The parent's role, In J. B. Millichap (Ed.). Learning Disabilities and Related Disorders, Chicago: Yearbook Medical Publication. (pp. 119-140).
39
ORIGINAL_ARTICLE
اثر بخشی آموزش مثبتنگری بر افزایش شادکامی و سخترویی مادران دارای فرزند نابینا
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی برنامه گروهی آموزش مثبتنگریبر افزایش شادکامی و سخترویی مادران دارای فرزند نابینا بود. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون –پس آزمون با گروهکنترل بود. جامعه آماری شامل همهمادران دارای فرزند نابینا شهر تهران بود که فرزندانشان در مدارس نابینایان مشغولبه تحصیل بودند. نمونه شامل 30 نفر از مادران یادشده بود که به روش نمونه گیریهدفمند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (15 نفر در گروه آزمایشو 15 نفر درگروه کنترل) قرار گرفتند. گروه آزمایش در 10 جلسه تحت آموزش گروهی مثبتنگریقرارگرفتند. آزمودنیهای گروه آزمایش و کنترل در 2 مرحله، پیش آزمون و پس آزمون ازطریق پرسشنامه شادکامی و سخترویی مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادههایگردآوری شدهبا روش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهشنشان داد که آموزش گروهی مثبتنگری بر افزایش شادکامی و سخترویی مادران دارایفرزند نابینارا افزایش (P≤0/05) دادهاست.نتایج نشان داد بین مثبت نگری با سخت رویی و شادکامی رابطه مثبت و معناداریوجود دارد و افراد سخت رو از میزان شادکامی بالاتری برخوردارند.
https://jpe.atu.ac.ir/article_1440_43757e503dc1568f947110ae6906962c.pdf
2014-12-22
97
116
آموزش مثبتنگری
شادکامی
سخترویی
مادران
نابینا
زهرا
غلامی حیدرآبادی
: zahra6100@ gmail.com
1
AUTHOR
شکوه
نوابی نژاد
: navabinejad@yahoo.com
2
استاد گروه مشاورهدانشگاه تربیت معلم
AUTHOR
علی
دلاور
--
3
استاد گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
عبدالله
شفیع آبادی
a
4
استاد گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
احمدی، زینب. (1377). مقایسه میزان عزت نفس مادران کودکان نابینا و مادران کودکان عادی شهر اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد اهواز.
1
اسدالهی، حسین. (1387). بررسی تأثیر درمانهای شناختی، با تکیه بر درمان عقلانی-عاطفی آلیس و خوش بینی سلیگمن، بر کاهش ناامیدی و افسردگی دانش آموزان دبیرستانهای دخترانه شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگا ه شهید چمران اهواز.
2
اصغر نژاد فرید، علی اصغر. (1387). رابطه سر سختی روانشناختی و خود تابآوری با سلامت روان در نوجوانان و بزرگسالان باز مانده زلزله شهرستان بم. مجله روانپزشکی و روانشناسی ایران، سال چهاردهم، شماره 1، 70-62.
3
اوتاری نیا، محمد علی (1387). نقشفعالیتهای گروهی فوق برنامه بر سازگاری روانی اجتماعی دانش آموزان با نیازهای ویژه استان گیلان، نشریه تعلیم وتربیت با نیازهای ویژه سال چهارم، شماره 87،14-3.
4
اهرمیان، افشین. (1389). اثر بخشی آموزش رویکرد راه حل محور به شیوه گروهی بر شادمانی و سازگاری زناشویی زوجهای مراجع کننده به مراکز مشاوره خانواده شهر بوشهر، تازههاو پژوهشهای مشاوره، سال 4، شماره 36،58-51.
5
به پژوه، احمد. (1391). خانواده و کودکان با نیازهای ویژه. تهران: انتشارات آوای نور.
6
پا لا هنگ، حسین. (1386). بررسی میزان شاد کامی وسخترویی کار کنان شرکت فولاد مبارکه و همسران آنها. خانواده پژوهی، سال 2، شماره 11، 669- 668.
7
جعفری، عیسی. (1385). بررسی مقایسه رابطه بین تیپ شخصیتی C، منبع کنترل و سخترویی در بیماران مبتلا به سرطان با افراد عادی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
8
جمهری، فرهاد. (1380). بررسی رابطه بین سخترویی و گرایش به افسردگی و اضطراب در بین زنان و مردان دانشجوی دانشگاههای تهران، پایان نامه دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی.
9
خانزاده، عباسعلی. (1389). بررسی مهارتهای اجتماعی مورد نیاز دانشآموزان با نیازهای ویژه در محیط شغلی. نشریه تعلیم و تربیت با نیازهای ویژه، سال 5، شماره 106، 48-44.
10
خدایاری فرد، محمد. (1386). روان درمانگری و توانبخشی زندانیان و بررسی اثربخشی آن در زندان رجایی شهر. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، سال دوازدهم، 1386، ص 45-23.
11
خسرویانی، مریم. (1389). بررسی رابطه سخترویی با شادکامی در دانش آموزان (دختر و پسر) سال اول متوسطه شهرتهران در سال 1389. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و پژوهشها اسلامی.
12
زارع، مهدی. (1382). مقایسه رابطه حمایت اجتماعی و سخت رویی با فرسودگی شغلی رانندگان اتوبوسهای شرکت واحد و رانندگان شرکت تاکسی رانی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
13
شجاعی، ستاره. (1389). موانع اشتغال افراد با آسیب بینایی، نشریه تعلیم و تربیت با نیازهای ویژه (ویژه نامه آموزش شغلی و توان بخشی حرفهای)، سال 8، شماره 106، 55-51.
14
عبادی، ندا، فقیهی، علی نقی. (1389). بررسی اثر بخشی آموزش مثبتنگری برافزایش امید به زندگی زنان بدون همسر شهر اهواز با تاکید بر قرآن فصلنامه روانشناسی ودین، سال سوم، شماره 2، 74-61.
15
علی پور، احمد، نور بالا، احمد علی. (1378). بررسی مقدماتی پایایی و روایی پرسشنامه، شادگامیآکسفورد در دانشجویان دانشگاههای تهران، فصلنامه اندیشه و رفتار، سال پنجم، شماره 1. 78-67.
16
قربانی، نیما. (1373). ارتباط سخت رویی با الگوی رفتاری مستعد بیماریهای کرونری، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
17
کاظمیان، کاظم. (1388). بررسی رابطه نگرش مذهبی با شاد کامی و سلامت روانی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان. روانشناسی و دین، سال 2، شماره 2.
18
کافمن، جیمز ام، شناخت کودکان با نیازهای ویژه، ترجمه فرهاد ماهر. (1388). تهران: انتشارات رشد.
19
کویلیام، سوزان، مثبت اندیشی و مثبت گرایی کاربردی. ترجمه فرید براتی سده و همکاران. (1386). تهران: انتشارات جوانه رشد.
20
مجیدیان، فرهاد. (1383). بررسی رابطه بین باورهای خود کار آمدی و سخترویی با استرس شغلی مدیران مقطع متوسطه شهر سنندج. پایان نامه کار شناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
21
ملک پور، مهدی. (1376). بررسی و مقایسه واکنشهای نوروتیک مادران کودکان عادی با مادران کودکان با نیازهای ویژه شهر اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز.
22
موحد، احمد. (1382). بررسی رابطة علی بین نگرشهای مذهبی، خوش بینی، سلامت روانی و سلامت جسمانی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز.
23
مهرابی زاده هنرمند، مهناز. (1380). مقایسه سلامت روانی والدین کودکان کم توان ذهنی تربیت پذیر 7-12 ساله با سلامت روانی والدین کودکان عادی. فصلنامه کودکان با نیازهای ویژه، سال اول، شماره 2،15-13.
24
میکائیلی، فرزانه. (1389). بررسی رابطه سازگاری با هوش هیجانی – اجتماعی در دانشجویان سال اول دانشگاه ارومیه: نقش سخترویی. تازههاو پژوهشهای مشاوره، سال 4، شماره 35، 132-102.
25
وردی، مینا. (1380). رابطه کمال گرایی وسر سختی روانشناختی با سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر مراکز پیش دانشگاهی شهر اهواز، پایان نامه کارشناسی ارشد: دانشگاه شهید چمران اهواز.
26
Alberto, J. & Joyner, B. (2010). Hope, optimism, and self-care among Better Breathers Support Group members with chronic obstructive pulmonary disease. Applied Nursing Research, V21, I.4, p.212-217.
27
Argile, M. (2008). Happiness as a function of personality and social encounters. In J. P. Forgas & J. M. Innes (Eds), Recent Advances in Social Psychology: An International Perspective (pp.189-203).North Holland:Elsevier.
28
Bannink, F. P. (2008). Postraumatic success: Solution-focused Brief Therapy. Journal Permissions Oxford University. Brief Treatment and crisis intervention Advance Access published.
29
Bohle, P. (2008). D0se hardiness Predict adaptation to shiftwork? Journal Work and Stress, Vol. 11, P.369-376.
30
Bolton, B. (2009). A longitudinal, structural equarion analysis of stress, hardiness social support, and illness, Multivariate Experimental Clinical Research, Vol.11, P.109-120.
31
Boulter, L. T. (2006). Self-concept as a predictor of college freshman academic adjustment. College Journal, Vol.36,P. 234-246.
32
Brooks, M. (2007). Health – related hardiness and chronic illness:A synthesis of current research nursing from. Philadephila,Vol. 38, P. 90-96.
33
Clarke, D. (2007). Vulnerabilit to stress as a function of age, sex, locus of control. Hardiness, and type A personality. Social Behaviour and personality,Vol.23, P. 285-296.
34
Crowleyh, B. j. (2003). Psychological hardiness and adjustment to life events in adulthood.journal of Adult Development,Vol.10, P.237-248.
35
Haldy, M. B. (2010). comparison of perceive competence in child-rearing between mothers of children without delay. Education and training in mental retardation,25(2).
36
Ho, M, F. Cheung, et al. (2009). The role of meaning in life and optimism in promoting well- being. The Chinese University of Hong Kong Shatin, University of Macau, China.
37
Kobasa, S. (1999). Early experience in hardiness development. Consulting psychology Journal Practice and research, 51, 106-116.
38
Kobasa, S. (1979). Stress full life eveints, personality and health: an inqurity in to hardiness. Journal of personality and social Psychology, 37, 1-11.
39
Kobasa, S. (1988) Effectiveness of hardiness, exercise and social support as resources against illness. Journal of psychosomatic Research, 29, 525- 533.
40
Lee, V. Cohen, S. R. eta. (2010). Meaning-makingintervention during breast or colorectal cancer treatment improves self-esteem, optimism, and self-efficacy. Social Science & Medicine, V.62, Is12, P.3.1-314.
41
Maddi, S. R (2005). "The personality construct of hardiness, Relation ship with comprehensive tests of personality and psychopathology", Journal of research in personality,Vol.36, pp.72-85.
42
Mathis, M (2005). Hardiness and College Adjustment: Identifying students in need of sevices. Journal of College Student Development, 40(3), 305-309.
43
Seligman, M. (2005). Attributional style and depressive symptoms among children. Journal of Abnormal Psychology Vol.93, P235-238.
44
Taylor, S. and Brown, J. (2007). Positive illusions and well-being revisited: separating fact from fiction. Psychological Bulletin, V.116, p.7-21.
45
Tracy, M. (2008). Effect of future writing and optimism on health behavioral medicine, Journal of Social Psychology, V. 43, p.20-37.
46
Troster,H. (2009). Sources of stress in mothers of children with impairment. Journal of with impairment and blindness. U. S. A: Black well publisher, 8, (1):13-26.
47
Trunzo, JJ. & Pinto, B M. (2009). Social support as a mediator of optimism and distress in breast Cancer Survivors. Journal of Consulting and Clinical Psychology, V.71, p.805-811.
48
Vandervelden, R. J. Grievink, K, L. & dijkand, D. (2007). The association between dispositional optimism and mental health problems among disaster victims and comparsion group: A prospective study. Journal of affective disorders, V 54, P.105-124.
49
Weinman, M. L. (2007). Associations of family support, hardness, and depression symptoms among indigent teens attendant a family planning clinic. Psychological Reports.VOL.93, P.713-719.
50
Wong, S. & Lim,T. (2008). Hope versus optimism in Singaporean adolescent: Contribution to depression and life satisfaction. Psychological Studies Academic Group, National Institute of Education, Nan Yang Technological University, 1 Nan Yang Walk, Singapore 637616, Republic of Singapore.
51
Zakin, G. (2008). Hardiness, attachment style, and long term psychological distress among Israeli Pows and combat veterans. Personality and Individual Differences, V0l. 34, P. 819-829.
52
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه قضاوت اخلاقی در دانشآموزان با و بدون کمتوانیذهنی
هدف پژوهش حاضر مقایسه قضاوت اخلاقی در دانشآموزان با و بدون کمتوانیذهنی شهر شیراز بود. این پژوهش از نوع علی – مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشآموزان با و بدون کمتوانیذهنی بالای 16 سال دوره متوسطه شهر شیراز بود. نمونههای پژوهش 160 دانشآموز(80 دانشآموز با کمتوانیذهنی و 80 دانشآموز بدون کمتوانیذهنی) که به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. برای اندازهگیری قضاوت اخلاقی از مقیاس قضاوت اخلاقی(گیبز و همکاران،1992) استفاده شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از روش آماری تی مستقل، تحلیل واریانس چند متغیری و تحلیل واریانس دو راهه تحلیل شد. نتایج نشان داد بین دانشآموزان با و بدون کمتوانیذهنی در نمره کل مقیاس قضاوت اخلاقی و ابعاد آن، در سطح (001/0p<) تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد بین دو گروه دختران و پسران در نمره کل مقیاس قضاوت اخلاقی و ابعاد آن، تفاوت معناداری وجود ندارد(05/0p>). با توجه به یافتههای این پژوهش پیشنهاد میشود که هرگونه برنامهریزی در زمینه ارتقاء ارزشهای اخلاقی و درونی شدن آن، با توجه به رشد شناختی دانشآموزان انجام شود. زیرا بین رشد اخلاقی و رشد شناختی دانشآموزان رابطه وجود دارد.
https://jpe.atu.ac.ir/article_1441_0dad325c0419290cdb7270a442adc462.pdf
2014-12-22
117
137
قضاوت اخلاقی
دانشآموزان
کمتوانیذهنی
محمدمهدی
تیموری آسفیچی
mteymouri1@gmail.com
1
کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه شیراز
AUTHOR
شهلا
البرزی
shahlaalb@yahoo.com
2
گروه کودکان استثنایی دانشگاه شیراز
AUTHOR
قربان
همتی علمدارلو
ghorban_hemati@yahoo.com
3
استادیار گروه کودکان استثنایی دانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR
فریبا
خوشبخت
khoshbakht@shirazu.ac.ir
4
استادیار گروه آموزش و پرورش دانشگاه
AUTHOR
دادستان، پ؛ و پور محمدرضا تجریشی، م. (1384). تحول مفاهیم اخلاقی و دیگر دوستی در دانشآموزان دوره راهنمایی. فصلنامه روانشناسان ایرانی، 2، 91-103.
1
ضیایی، م؛ پوراعتماد، ح؛ و حسن زاده، م. (1389). آیا قضاوت اخلاقی وابسته به فرهنگ است؟.مجله علوم رفتاری، 3، 225-231.
2
فرید، ا؛ سعدیپور، ا؛ کریمی، ی؛ و فلسفینژاد، م. (1389). اثربخشی روشهای آموزش مستقیم، آموزش شناختی اخلاقی، شفافسازی ارزشها، و تلفیقی بر قضاوت اخلاقی دانشآموزان. فصلنامه روانشناسی دانشگاه تبریز،5(19)، 116-96.
3
کدیور، پ. (1375). بررسی رشد قضاوت اخلاقی دانشآموزان و رابطه آن با جو سازمانی مدرسه و نحوه تعامل معلم و دانشآموز. فصلنامه تعلیم وتربیت، 48، 69-47.
4
Aronfreed, J. (1968). Conduct and conscience: the socialization of internalized control over behavior. New York: Academic Press.
5
Bandura, A. & McDonald, F. J. (1963). Influence of social reinforcement and the behavior of models in shaping children's moral judgments. Journal of Abnormal and Social Psychology, 67(3), 274-281
6
Bandura, A. (1991). Social cognitive theory of moral thought and action. In W. M. Kurtines & J. L. Gewirtz, (Eds.), Handbook of moral behavior and development. Hillsdale,NJ: Erlbaum.
7
Barriga, A. Q, Morrison, E.M, Liau, A.K. & Gibbs, J. C. (2001). Moral cognition: Explaining the gender difference in antisocial behavior. Merril-Palmer Quarterly, 47, 532-562.
8
Bender, N. N. (1980). Intent and outcome in the moral judgement of mentally retarded and nonretarded children. Mental Retardation, 18, 39–40.
9
Chudzik, L. (2006). Moral judgment and adolescent conduct disorders: a French study. Neuropsychiatry of Childhood and Adolescence, 54, 86-91.
10
Dianne, M. D. (2009). Ethical Leadership and Moral Reasoning: An Empirical Investigation: Nova Southeastern University.
11
Endicott, L, Bock. T, & Narvaez, D. (2003). Moral reasoning, intercultural development, and multicultural experiences: relations and cognitive underpinnings. Journal of Intercultural Relations, 27,403–419.
12
Eysenck, M. W. (2004). Psychology :An International perspective. Canada: Psychology press.
13
Fitzgerald, S, Gray N. S, Taylor, J. & Snowden R. J. (2011) Risk factors for recidivism in offenders with intellectual disabilities. Psychology, Crime and Law, 17, 43-58.
14
Freud, S. (1930). Civlisation and its discontent. London: Hogarth Press.
15
Fumagalli, M, Ferrucci, R, Mameli, F, Marceglia, S, Mrakic-Sposta, S, Zago, S, Lucchiari, C, Consonni, D, Nordio, F, Pravettoni, G, Cappa, S, & Priori, A. (2010) Gender-related differences in moral judgment. Cognitive Processing,11,219-226.
16
Gargiulo, R. M. (1984). Cognitive style and moral judgement in mentally handicapped and non-handicapped children of equal mental age. British Journal of Developmental Psychology, 2, 83–89.
17
Gargiulo, R. M, & Sulick, J. A. (1978). Moral judgement in retarded and nonretarded school age children. Journal of Psychology, 99, 23–26.
18
Gibbs, J. C. (2003). Moral Development and Reality: Beyond the Theories of Kohlberg and Hoffman. London: Sage Publications.
19
Gibbs, J. C. (2010). Moral development and reality: Beyond the theories of Kohlberg and Hoffman. Boston: Pearson, Allyn & Bacon.
20
Gibbs, J. C, Basinger, K. S, & Fuller, D. (1992). Moral maturity: Measuring the development of sociomoral reflection. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
21
Goodwin, E. J, Gudjonsson, G. H, Morris, R, Perkins, D, & Young, S. (2012). The relationship between sociomoral reasoning and intelligence in mentally disordered offenders. Personality and Individual Differences, 53, 974–979.
22
Grant, C. M, Boucher, J, Riggs, K. J, & Grayson, A. (2005). Moral understanding in children with autism. Autism, 9, 317–331.
23
Gump, L. S, Backer, R. C. and Roll, S. (2000). Cultural and gender differences in moral judgment: A study of Mexican Americans and Anglo-Americans. Hispanic Journal of Behavioral Sciences, 22(1), 78-93.
24
Hoffman, M. L. (2000). Empathy and moral development: Implications for caring and justice. Cambridge: Cambridge University Press
25
Jaffee, S, & Hyde, J. S. (2000).Gender differences in moral orientation: a meta-analysis. Psychological Bulletin, 12(6), 703–726.
26
Kohlberg, L. (1971). From Is to Ought: How to Commit the Naturalistic Fallacy and Get Away with It in the Study of Moral Development. New York: Academic Press.
27
Kohlberg, L. (1976). Moral stages and moralization: The cognitive developmental approach. In T. Lickona (Ed.), Moral development and behavior: Theory research and social issues (pp. 31–53). New York: Holt, Rinehart & Winston
28
Langdon, P. E, Clare, I. C. H, & Murphy, G. H. (2011). Moral reasoning theory and illegal behaviour by adults with intellectual disabilities. Psychology, Crime & Law, 17, 101–115.
29
Langdon, P. E, Murphy, G. H, Clare, I. C. H., & Palmer, E. J. (2010). The psychometric properties of the Sociomoral Reflection Measure-Short Form and the Moral Theme Inventory for men with and without intellectual disabilities. Research in Developmental Disabilities, 31, 1204–1215.
30
Langdon, P. E, Murphy, G. H, Clare, I. C.H, Palmer, E. J. and Rees, J. (2013), An Evaluation of the EQUIP Treatment Programme with Men who have Intellectual or Other Developmental Disabilities. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 26, 167–180.
31
Langdon, P. E, Murphy, G. H, Clare, I. C. H, Steverson, T. & Palmer, E.J. (2011). Relationships among moral reasoning, empathy, and distorted cognitions in men with intellectual disabilities and a history of criminal offending. American Journal on Intellectual and Developmental Disabilities, 116, 438 – 456.
32
Larden, M, Melin, L, Holst, U, & Langstrom, N. (2006). Moral judgment, cognitive
33
distortions and empathy in incarcerated delinquent and community control adolescents. Psychology, Crime & Law, 12 (5), 453-462.
34
Levine, C. G, Pakvis, P, & Alessandro, H. D. ( 2000). Ego and moral development in university contexts: the value of consistency thesis extended. Journal of Adolescent Research, 15, 482-503.
35
Lind, G. (2006). Efective Moral Education: The Konstanz Method Of Dilemma Discussion. Hellenic Journal of Psychology, 3, 189-196.
36
Murphy, G. H., & Mason, J. (2007). People with intellectual disabilities who are at risk of offending. In N. Bouras & G. Holt (Eds.),Psychiatric and behavioural disorders in intellectual and developmental disabilities (pp. 173–201). Cambridge, CambridgeUniversity Press.
37
Myyry. L, & Helkama, k.(2001). University student’s value priorities and emotional empathy. Educational Psychology, 21, 25-40.
38
Perry, J, & Krebs, D. L. (1980) Role-taking, moral development, and mental retardation. Journal of Genetic Psychology, 136, 95-108.
39
Piaget, J. (1965). The moral judgment of the child. New York: Free Press.
40
Rest, J. R. (1986). Moral development: Advances in research and theory. New York: Praeger.
41
Rose, J. D. (2012). Development of Moral Reasoning at a Higher Education Institution in Nigeria. Emerging Leadership Journeys, 5, 81- 101.
42
Sagan, E. (1988). Freud, Women, and Morality: The Psychology of Good and Evil.New York: Basic Books.
43
Sigelman, C. K. (1999). Life-span Human Development. USA: Brooks/Cole Publishing Company.
44
Stams, G. J, Brugman, D, Dekovic, M, Van Rosmalen, L, Van der Laan, P, & Gibbs, J.C. (2006). The moral judgment of juvenile delinquents: A meta-analysis. Journal of Abnormal Child Psychology, 34(5), 697-713.
45
Vutg, E. S. van., Hendriks, J, Stams, G. J. J. M, Van Exter, F, Bijleveld, C, Laan, P. v, & Asscher, J. J. (2011). Moral Judgment, Cognitive Distortions and Implicit Theories in Young Sex Offenders. Journal of Forensic Psychiatry and Psychology, 22, 603-619.
46
Weissbourd, R., Bouffard, S. M. & Jones, S. M. (2013).School climate,moral and social development. In Dary, T. & Pickeral,T.(ed) (2013). School Climate: Practices for Impelementation and Sustainability. A School Climate Practise Brief, Number1, NewYork,NY : National School Climate Center.
47
Wilson, K, Rest, J, Boldizar, J, & Deemer, D. (1992). Moral judgment development:The effects of education and occupation. Social Justice Research, 5, 31-48.
48
ORIGINAL_ARTICLE
اثر آموزش حالتهای ذهنی بر نظریهذهن دانشآموزان کمتوانذهنی
نظریه ذهن توانایی پیشبینی و شرح دادن رفتار خود و دیگران با توجه به حالتهای ذهنی است و برای برقراری تعاملات اجتماعی ضروری است. این در حالی است که بررسیها نشان میدهند کودکان کمتوان ذهنی در نظریه ذهن با نارسایی و تحول نایافتگی روبرو هستند. پژوهش حاضر، در پی بررسی اثر آموزش حالتهای ذهنی بر نظریه ذهن دانشآموزان کمتوان ذهنی بود. در این پژوهش آزمایشی 60 دانشآموز پسر و دختر کمتوان ذهنی به روش تصادفی خوشهای از شهر تهران انتخاب شدند و بهصورت تصادفی ساده 30 دانشآموز (15 پسر و 15 دختر) در گروه آزمایش و 30 دانشآموز (15 پسر و 15 دختر) در گروه کنترل جای داده شدند. با استفاده از آزمون نظریه ذهن 38 سؤالیو تکلیف محتوای غیرمنتظره نظریه ذهن دانشآموزان هر دو گروه در دو موقعیت پیشآزمون و پسآزمون سنجیده شد. گروه آزمایش 9 جلسه آموزش حالتهای ذهنی دریافت کرد ولی گروه کنترل فقط از آموزشهای رایج مدرسه استفاده کرد. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس[ij1] تحلیل شد. یافتهها نشان داد که آموزش حالتهای ذهنی بر بهبود نظریه ذهن دانشآموزان گروه آزمایش تأثیر معنیداری داشته است (05/0p<)؛بنابراین، آموزش حالتهای ذهنی باعث بهبود نظریه ذهن دانشآموزان کمتوان ذهنی میشود. [ij1]ایمیل نویسنذگان
https://jpe.atu.ac.ir/article_1442_3da74354106c3f316765db7f273abcf7.pdf
2014-12-22
123
158
ذهنخوانی
میل-باور
عقبماندهذهنی
مهدی
عبدالهزاده رافی
---
1
دکترای روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه فرهنگیان، مرکز شهید رجایی تربت حیدریه
AUTHOR
نرگس
ادیب سرشکی
-
2
کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
AUTHOR
مریم
حسنزاده اول
hassanzadeh.maryam@gmail.com
3
کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، آموزش و پرورش شهرستان تربت حیدریه. hassanzadeh.maryam@gmail.com
AUTHOR
معصومه
پورمحمدرضای تجریشی
mpmtajrishi@uswr.ac.ir
4
دکترای روانشناسی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
AUTHOR
عباسعلی
یزدانی
5
دانشجوی دکترای مددکاری اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه مددکاری اجتماعی
AUTHOR
زیگلر، ر؛ و آلیبالی، م. (2005). تفکر کودکان: روان شناسی رشد شناختی، ترجمه خرازی، ک. (1386). تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
1
شهیم، س. (1373). هنجاریابی مقیاس تجدیدنظر شده هوش وکسلر برای کودکان در ایران، شیراز: دانشگاه شیراز.
2
عبدالهزاده رافی، م. (1389). رابطه نظریه ذهن با عوامل فردی و خانوادگی در دانشآموزان عقب مانده ذهنی 8 تا 14 سال، پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده، گروه روانشناسی کودکان استثنایی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
3
عبداله زاده رافی، م؛ بهرامی، ه؛ میرزمانی، م؛ صالحی، م؛ و حسنزاده اول، م. (1389). تحول نظریه ذهن در دانشآموزان عقب مانده ذهنی و ارتباط آن با تعداد خواهران و برادران. مجله توانبخشی، 4، 19-28.
4
قمرانی، ا؛ البرزی و خیر، م. (1385)، بررسی روایی و اعتبار آزمون نظریه ذهندر گروهی از دانشآموزان عقب مانده ذهنی و عادی شهر شیراز، مجله روانشناسی، 2، 199- 181.
5
قمرانی، ا؛ و البرزی، ش. (1384). بررسی تحولی نظریه ذهن در دانشآموزان عقب مانده ذهنی خفیف و عادی 7 تا 9 سال، مطالعات روانشناختی، 5،30-7.
6
مشهدی، ع. (1382). نظریه ذهن: رویکردی جدید به روانشناسی تحولی، فصلنامه تازههای علوم شناختی، 3، 83-70.
7
مشهدی، ع؛ و محسنی، ن. (1385). بررسی مقایسه ای توانش های نظریه ذهن و نگهداری ذهنی عدد در کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر و کودکان عادی پیشدبستانی، مجله روانشناسی، 2، 155-134.
8
نسائیان، ع؛ بهرامی، ه؛ میرزمانی، م؛ و صالحی، م. (1389). تأثیر آموزش باور کاذب بر اکتساب نظریه ذهن دانشآموزان پسر کمتوان ذهنی. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 1، 11-20.
9
نسائیان، ع؛ عبدالهزاده رافی، م؛ مرادی، م؛ و کاوه، م. (1389). تأثیر آموزش باور کاذب بر پاسخگویی به تکالیف نظریه ذهن در کودکان 3 تا 6 سال. روانشناسی معاصر، (1) 5، 63-70.
10
Abbeduto, L, Short-Meyerson, K, Benson, G, & Dolish, J. (2004). Relationship between theory of mind and language ability in children and adolescents with intellectual disability. Journal of Intellectual Disability Research, 48, 150-159.
11
Abdollahzadeh-Rafi, M, Yazdani, A. A, & Hasanzadeh-Avval, M. (2013). Role of age, verbal and nonverbal ability and siblings in development of the theory of mind with regard to intellectually disabled students. Zahedan Journal of Research in Medical Sciences, 15: 1-5.
12
Amsterlaw, J, & Wellman, H. M. )2006). Theories of mind in transition: A microgenetic study of the development of false belief understanding. Journal of Cognition and Development, 7, 139 – 172.
13
Appleton, M, & Reddy, V. (1996). Teaching three year-olds to pass false belief tests: A conversational approach. Social Development, 5, 275 – 291.
14
Baurain, C, & Nader-Grosbois, N. (2013). Theory of Mind, Socio-Emotional Problem-Solving, Socio-Emotional Regulation in Children with Intellectual Disability and in Typically Developing Children. Journal of autism and developmental disorders, 1-18.
15
Bloom, P, & German, T. M (2000). Two reasons to abandon the false belief task as a test of theory of mind, Cognition, 77, 25-31.
16
Bosacki, S. & Astington, W. (1999). Theory of mind in preadolescence: Relations between social understanding and social competence. Social Development, 8, 237-255.
17
Brown, J. R, Donelan-McCall, N, Dunn, J. (1996) Why talk about mental states? The significance of children's conversations with friends, siblings, and mothers. Child Development, 67, 3, 836-849.
18
Clements, W. A, Rustin, C. L, & McCallum, S. (2000). Promoting the transition from implicit to explicit understanding: A training study of false belief. Developmental Science, 3, 81 – 92.
19
Doherty, M. (2009). Theory of Mind: How Children Understand Others' Thoughts and Feelings. Hove and New York, Psychology Press.
20
Feng,H; Yulo,y; Tsai,Sh; Cartledge,G(2008). The effects of theory of mind and social skill taining on the social competence of sixth – grade student with autism. Journal of positive behavior interventions, 10, 4, 228-242.
21
Fiasse, C, & Nader-Grosbois, N. (2012). Perceived social acceptance, theory of mind and social adjustment in children with intellectual disabilities. Research in Developmental Disabilities, 33(6), 1871-1880.
22
Fisher, N, & Happe, F. (2005). A training study of theory of mind and executive function in children with Autistic Spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorder, 35, 757-771.
23
Flavell, J. H. (2000). Development of children's knowledge about the mental world. International Journal of Behavioral Development, 24, 15.
24
Hadwin, J, Baron cohen, s, Howlin, p, &Hill, k.(1996). can we teach children with autism to understand emotions, belief or pretence?.Development and psychopathology, 8(2), 345-365.
25
Jenkins, J. M. & Astington, J. W (2000). Theory of mind and social behavior: Causal models tested in a longitudinal study. Merrill-Palmer Quarterly, 46, 203-220.
26
Lo, S. T, Siemensma, E, Collin, P, & Hokken-Koelega, A. (2013). Impaired theory of mind and symptoms of Autism Spectrum Disorder in children with Prader–Willi syndrome. Research in Developmental Disabilities, 34(9), 2764-2773.
27
Muris, P, Steerneman, P, Meesters, C, Merckelbach, H, Horselenberg, R, van den Hogen, T. et al. (1999). The TOM test: A new instrument for assessing theory of mind in normal children and children with pervasive developmental disorders. Journal of autism and developmental disorders, 29, 67-80.
28
Nader-Grosbois, N, Houssa, M, & Mazzone, S. (2013). How could Theory of Mind contribute to the differentiation of social adjustment profiles of children with externalizing behavior disorders and children with intellectual disabilities? Research in developmental disabilities, 34(9), 2642-2660.
29
Paynter, J, & Peterson, C. C. (2013). Further evidence of benefits of thought-bubble training for theory of mind development in children with autism spectrum disorders. Research in Autism Spectrum Disorders, 7(2), 344-348.
30
Semrud-Clikeman, M. (2007). Social competence in children. Springer Verlag.
31
Slaughter, V, Dennis, M. J, & Pritchard, M. (2002). Theory of mind and peer acceptance in preschool children. British Journal of Developmental Psychology, 20, 545-564.
32
Slaughter, V, Dennis, M. J, & Pritchard, M. (2002). Theory of mind and peer acceptance in preschool children. British Journal of Developmental Psychology, 20, 545-564.
33
Thirion-Marissiaux, A. F. & Nader-Grosbois, N. (2008). Theory of mind "beliefs", developmental characteristics and social understanding in children and adolescentswith intellectual disabilities. Research in Developmental Disabilities, 29, 547-566.
34
Vinden, P. G. (2001). Parenting attitudes and children's understanding of mind: A comparison of Korean American and Anglo-American families. Cognitive Development, 16, 793-809.
35
Yagmurlu, B, Berument, S, & Celimli, S. (2005). The role of institution and home contexts in theory of mind. Applied Developmental Psychology, 26, 521-537.
36
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه هوش هیجانی و سبکهای دلبستگی دانشآموزان تیزهوش و عادی دوره متوسطه زاهدان
پژوهش حاضر باهدفمقایسههوش هیجانی و سبکهای دلبستگی دانشآموزان تیزهوش و عادی دوره متوسطه شهرستان زاهدان در سال تحصیلی 91-90 انجام شد.روش پژوهش از نوعمقطعیمقایسهای بود که به شیوه نمونهگیری تصادفی تعداد240دانشآموزتیزهوش و عادی دوره متوسطه شهر زاهداناز طریق پرسشنامههایهوش هیجانی و سبک دلبستگی مورد مطالعه قرار گرفتند. دادهها از طریق آزمونهای تی برای گروههای مستقل با کمک نرم افزارspss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد: دانشآموزان تیزهوش در مقایسه با دانشآموزان عادیتیزهوشهوش هیجانی بالاتری دارند،ازنظرسبکهای دلبستگی، دانشآموزان تیزهوش سبک دلبستگی ایمن و دانشآموزان عادی سبکهای دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا را داشتند. با توجه به یافتهها آموزش هوش هیجانی و سبک دلبستگی ایمن به دانشآموزان بهویژهدانشآموزان عادی توصیه میگردد.
https://jpe.atu.ac.ir/article_1456_fc6c920150dc799cc4e813c4bb46e055.pdf
2014-12-22
159
170
هوش هیجانی
سبکهای دلبستگی
دانشآموزان تیزهوش و عادی
حسین
جناآبادی
hjenaabadi@ped.usb.ac.ir
1
1دانشیار، دکترای روانشناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان
LEAD_AUTHOR
مهدیه
سرحدی
mah754@gmail.com
2
دستیار علمی، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور سراوان
AUTHOR
اکبرزاده، حسین، نقی زاده، حسن.(1393). بررسی رابطه هوش عاطفی و فرسودگی مدیران و پرستاران بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، طب کار،6(1):37-47.
1
بشارت، محمدعلی، گلی نژاد، محمد، احمدی، علی اصغر. (1382). بررسی رابطه سبکهای دلبستگی و مشکلات بین شخصی، اندیشه و رفتار،8(4):74-81.
2
خجسته مهر، رضا، امان الهی، عباس، زهرهای، اسماعیل، رجبی، غلامرضا. (1393). سبکهایدلبستگی، اسناد علّی و اسناد مسئولیت بهعنوان پیشبینهای خشونت علیه زنان، روانشناسی خانواده،1(1):41-52.
3
دلپسند، منصور، نصیری پور، اشکان، رئیسی، پوران، شهابی، مسعود. (1390). رابطه هوش عاطفی بافرسودگی شغلی پرستاران بخشهای مراقبت ویژه، مجله پرستاری مراقبت ویژه،4(9)،79-86.
4
رحیمی نژاد، عباس، رحیمیان بوگر، اسحاق، اصغرنژادفرید، علیاصغر. (1387). رابطه سبک دلبستگی با سلامت روان در بزرگسالان زلزلهزده شهرستان بم، پژوهشهای روانشناختی،11(1 و 2):12-46.
5
عباسپور، پرستو، احمدی، سارا، احمدی، سید مجتبی، سیدی اصل، سیدتیمور. (1393). نقش سبکهای دلبستگی و کمالگرایی در پیشبینی سلامت روان دانشجویان، تحقیقات بالینی در پیراپزشکی،3(3):160-168.
6
فهیم دوین، حسن، امیرتاش، علی محمد، کریمی، یوسف، هادوی، سیده فریده. (1386). رابطه هوش عاطفی با راهبردهای مدیریت تعارض بین مدیران آموزشی و اجرایی دانشکدههای تربیتبدنی دانشگاههای کشور و ارائه الگو، نشریه حرکت، (32)،201-216.
7
کشتکاران، علی، حاتم، ناهید، رضایی، ریتا، لطفی، منصوره. (1390). رابطه هوش عاطفی با راهبردهای مدیریت تعارض در مدیران آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، فصلنامه حکیم، 14 (4):211-218.
8
لیوارجانی، شعله، گلمحمدنژاد، غلامرضا، قاسم شهانقی، معصومه. (1388). بررسی رابطه هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دختر دوره دبیرستانی تیزهوش و عادی شهرستان خوی،آموزش و ارزشیابی،2(5):185-210.
9
مختاری پور، مرضیه، سیادت، سید علی. (1384). مدیریت و رهبری باهوش هیجانی، تدبیر، 16 (165):18-20.
10
نایبی نیا، انورسادات، سالاری، پروین، مدرسغروی، مرتضی. (1393). بررسی ارتباط سبک دلبستگی بالغین به والدین با تنش، اضطراب و افسردگی، اصول بهداشت روانی،13(2):194-202.
11
Bar-On R, Parker JDA. (2000). Handbook of emotional intelligence: Theory, development, assessment and application at home, school and in the workplace, San Francisco: Jossey-Bass.
12
Cassidy J, Shaver PR. (2008). Handbook of attachment: Theory, research and clinical applications, NewYork, London: Guilford.
13
Collins NL, Cooper L, Albino A, & Allard L. (2002). Psychosocial vulnerability from adolescence to adulthood: A prospective study of attachment style differences in relationship functioning and partner choice, J Pers,70(6): 965-1007.
14
Herkenhoff L. (2004). Culturally tuned emotional intelligence: an effective change management tool?Strategic Change,13(2):73–81.
15
Kafetsios, K. (2004). Attachment and emotional intelligence abilities across the life course, Personality and individual Differences, 37(1):129-45.
16
Krikorian M. (2002). Emotional intelligence in relation to attachment type, Ph.D. Thesis, University of Detroit.
17
Linley PA, Joseph S.)2004). Positive change following trauma and adversity: A review, J Trauma Stress, 17(1):11-21.
18
Mandell B, Pherwani S. (2003). Relationship between emotional intelligence and transformational leadership style: A gender comparison, J Bus Psychol,13(3):387-405.
19
Marchand, JF. (2004). Husbands’ and wives’ marital quality: The role of adult attachment orientations, depressive symptoms, and conflict resolution behaviors, Journal of Attachment & Human Development, 6(1): 99-112.
20
Roberts JE, Gotlib IH, Kassel JD. (1996). Adult attachment security and symptoms of depression: The mediating roles of dysfunctional attitudes and low self-esteem, J Pers Soc Psychol, 59(1996): 981-86.
21
Safford. SM. (2002). The relationship of attachment style and cognitive style to depression, anxiety and negative affectivity, Ph.D. Thesis, Temple University.
22
Shif HA, Susanto E. (2010). Conflict Management Stiles, Emotional Intelligence, and job performance in Public Organizations, International journal of Conflict Management,21(2):147-68.
23
Stein M. (2006). The relationship between post-natal depression and mother child interaction,British Journal of Psychiatry,158(2006): 46-52.
24
Yusmarhain. Y, Carpenter. J.) 2013). A survey offamily therapists’ adult attachment styles in the United Kingdom, Journal of Contemporary Family Therapy, 35(3): 452-64.
25
ORIGINAL_ARTICLE
مقاله شناسی 15 شماره فصلنامه افراد استثنایی
فهرستی ار تمام مقالات چاپ شده در فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی
https://jpe.atu.ac.ir/article_1459_fbd45654b6f2ecf665318e9f2a404283.pdf
2014-12-22
200
201
مقاله شناسی
معصومه
بابامحمدی
1
مدیر داخلی فصلنامه
LEAD_AUTHOR