دانشگاه علامه طباطبائی
روانشناسی افراد استثنایی
2252-0031
2476-647X
3
11
2013
09
23
اثربخشی آموزش رایانه یار بر حافظه کاری بر بهبود کارکردهای اجرایی و عملکرد ریاضیات دانشآموزان با اختلال ریاضیات
1
20
FA
سکینه
سلطانی کوهبنانی
دانشجوی دکتری روانشناسی کودکان استثنایی
sakineh.soltani@gmail.com
حمید
علیزاده
دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائیHamidalizadeh1@yahoo.com
hamidalizadeh1@yahoo.com
ژانت
هاشمی
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائیhashemi@yahoo.com
hashemi@yahoo.com
غلامرضا
صرامی
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تربیت معلمabforo@yahoo.com
abforo@yahoo.com
ساجده
سلطانی کوهبانی
دانشجوی پزشکی دانشگاه سمنانsajedeh.soltani@gmail.com
sajedeh.soltani@gmail.com
تحقیق حاضر به منظور اثربخشی آموزش رایانهیار حافظة کاری بر بهبود کارکردهای اجراییو عملکرد ریاضی دانشآموزان با اختلال ریاضیات انجام گرفت. در تحقیق نیمه آزمایشی حاضر 20 دانش آموز با اختلال ریاضیات دختر پایه سوم تا پنجم ابتدایی به روش نمونهگیری در دسترس از مراکز اختلالهاییادگیری شهر تهران در سال تحصیلی 1390- 1391 انتخاب شدند. سپس به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایشی تقسیم شدند. تمامی آزمودنیها با استفاده از آزمون ریاضیات کیمت و آزمونهای کارکرد اجرایی (برج لندن، عملکرد مداوم، کارتهای استروپ)، مورد ارزیابی قرار گرفتند. در مرحله بعد گروه آزمایشی (دانشآموزان با اختلال ریاضیات) در معرض آموزش رایانه یار حافظه کاری قرار گرفتند. برنامه آموزشی به مدت 20 جلسه در 7 هفته ارایه شد. پس از این مرحله تمامی آزمودنیها(اعم از گروه آزمایش و کنترل) مجدداً از نظر کارکردهای اجرایی و عملکرد ریاضیمورد سنجش قرار گرفتند. یادآوری میگردد که دانشآموزان گروه کنترل در معرض هیچ یک از مداخلات قرار نگرفتند و هر دو گروه فقط آموزشهای مدرسه را دریافت میکردند. با فاصله یک ماه، آزمون پیگیری نیز انجام گرفت. دادههای به دست آمده از پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از t وابسته مورد تحلیل قرار گرفت. با توجه به یافتههای تحقیق میتوان بیان کرد که آموزش رایانه یار حافظه کاری تأثیر معنیداری بر کارکردهایاجرایی و عملکرد ریاضی دانشآموزان با اختلال ریاضیات داشته است. کارکردهایاجراییو عملکرد ریاضی دانشآموزان با اختلال ریاضیات در اثر آموزش برنامه رایانهیار حافظهکاری ارتقا مییابد. نتایج این تحقیق میتواند در مداخلههای عصب شناختی و آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.
آموزش رایانه یار,کارکردهای اجرایی,حافظه کاری,اختلال ریاضیات
https://jpe.atu.ac.ir/article_713.html
https://jpe.atu.ac.ir/article_713_dec634a3cefead22d3058fa0faf4a7b9.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
روانشناسی افراد استثنایی
2252-0031
2476-647X
3
11
2013
09
23
مهارتهای اجتماعی، رضایت از زندگی و جایگاه مهار در دانشآموزان دارای نارسایی شنوایی، بینایی و عادی
87
106
FA
ایران
داودی
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران استادیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران
davoudi_i@scu.ac.ir
رقیه
مزارعی کاسکانی
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه شهید چمران اهواز
مهناز
مهرابی زاده هنرمند
استاد گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
هدف این پژوهش مقایسه مهارتهای اجتماعی، رضایت از زندگی و جایگاه مهار در دانشآموزان دارای نارسایی شنوایی، نارسایی بینایی و عادی در مقطع راهنمایی و دبیرستان شهر اهواز بود. نمونه پژوهش حاضر 129 نفر، شامل 50 دانشآموز داراینارسایی شنوایی، 28 دانشآموز داراینارسایی بینایی و 51 دانشآموز عادی بود که با پر کردن پرسشنامههای مهارتهای اجتماعی، رضایت از زندگی و جایگاه مهار در این پژوهش شرکت کردند. طرح پژوهش علی-مقایسه ای بود و جهت آزمون فرضیهها از تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده شد. یافتهها بیان گر این بود که بین سه گروه تفاوت معنیداری وجود دارد (001/0<P). بین سه گروه در متغیرهای مهارتهای اجتماعی و جایگاه مهار تفاوت معنی داری وجود داشت و در نتیجه افراد عادی نسبت به افراد داراینارسایی شنوایی و نارسایی بینایی مهارتهای اجتماعی بالاتری داشته و از جایگاه مهار درونیتری برخوردار بودند، در پیگیری نتایج، این یافته به دست آمد که تفاوت مهارتهای اجتماعی در مقایسه دانشآموزان داراینارسایی شنوایی و بینایی معنیدار و به نفع گروه داراینارسایی بینایی بود. در مورد جایگاه مهار نیز پیگیری نشان دهنده تفاوت معنی دار جایگاه مهار بیرونی در مقایسه گروه عادی و گروه داراینارسایی شنوایی و به نفع گروه داراینارسایی شنوایی بود، اما در متغیر رضایت از زندگی تفاوت معنیداری بین سه گروه مشاهده نشد. کاربرد یافته ها در مقاله مورد بحث قرار گرفته است.
رضایت از زندگی,جایگاه مهار,مهارتهای اجتماعی,نارسایی شنوایی و نارسایی بینایی
https://jpe.atu.ac.ir/article_782.html
https://jpe.atu.ac.ir/article_782_429241b6cfcd9df6f62ed7c479fe08f1.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
روانشناسی افراد استثنایی
2252-0031
2476-647X
3
11
2013
09
23
مقایسه سبکهای تفّکر و خلاقیّت هیجانی در بین دانشآموزان تیزهوش و عادی
107
126
FA
علی
عیسی زادگان
دانشیار دانشگاه ارومیهali_issazadeg@yahoo.com
ali_issazadeg@yahoo.com
فرزانه
میکائیلی منیع
دانشیار دانشگاه ارومیه
حسین
جناآبادی
دانشیار دانشگاه سیستان و بلوچستان
فریده
قلی نژاد
کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی
<span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">هدف پژوهش حاضر بررسی تفاوتها در سبکهای تفّکر و<br />خلاقیّت هیجانی در بین دانشآموزان تیزهوش و عادی سال اوّل متوسطه شهر ارومیه بود.<br />روش پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه ای است. بدین منظور 400 دانش آموز (200<br />تیزهوش و 200 عادی) سال اوّل متوسطه به عنوان نمونه به شیوه روش نمونه گیری خوشه<br />ایچند مرحله ای انتخاب شدند و با پرسش نامه های سبکهای تفکر(استرنبرگ،1994) و<br />خلاقیت هیجانی (آوریل،1994) ارزیابی شدند. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس<br />چندگانه، مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج <span style="color: black;">آزمون تحلیل<br />واریانس چندگانه</span>نشان دادند که تفاوت معناداری بین خلاقیّت هیجانی و سبکهای<br />تفّکر دانشآموزان تیزهوش و عادی وجود دارد. میانگین سبکهای تفّکر قانونی و قضایی<br />دانشآموزان تیزهوش بالاتر از دانشآموزان عادی بود و میانگین سبکهای تفّکر<br />اجرایی، کلی، جزیی و محافظه کار، دانشآموزان عادی بالاتر از دانشآموزان تیزهوش<br />بود. یافته ها پیشنهاد میکند که تعامل بین سبکهای تفکر و هیجان یک عامل مهم برای<br />تفاوتهای فردی دانشآموزان در پیامد های یادگیری است. نتایج پژوهش این مطالعه<br />اگرچه در ماهیت اکتشافی است اما کاربردهای ضمنی در سطح عملی را نیز دارا است. </span>
خلاقیّت هیجانی,سبکهای تفّکر,دانشآموزان,تیزهوش
https://jpe.atu.ac.ir/article_783.html
https://jpe.atu.ac.ir/article_783_508e76042f00f6a045564b20ddfd155d.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
روانشناسی افراد استثنایی
2252-0031
2476-647X
3
11
2013
09
23
تأثیر آموزش نظریه ذهن بر ارتقاء همکاری، خویشتن داری و قاطعیت کودکان پسر اوتیستیک 12-7 سال از دیدگاه مادران
127
146
FA
<span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL">هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش نظریه ذهن بر<br />ارتقاء همکاری، خویشتنداری و قاطعیت کودکان اوتیستیک 12-7 سال شهر تهران بود. روش<br />پژوهش از نوع پژوهشهای شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود.<br />جامعه آماری شامل همه کودکان اوتیستیک 12-7 شهر تهران بود. نمونه شامل 12 کودک اوتیستیک<br />بود که با نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و<br />کنترل قرار گرفتند.ابزار پژوهشی پرسشنامه 38 سؤالی نظریه ذهن و پرسشنامه مهارتهای<br />اجتماعی گرشام و الیوت (1990)بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روشهای آمار<br />توصیفی و آمار استنباطی (آزمون </span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'B Zar'; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;">t</span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL"> مستقل و همبسته) استفاده شد.<br />یافتههای پژوهش نشان داد آموزش نظریه ذهن موجب ارتقاء همکاری، خویشتن داری و<br />قاطعیت کودکان اوتیستیک نمیشود یا به عبارتی تفاوت معنیداری بین گروه کنترل و<br />آزمایش پس از آموزش وجود ندارد(</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-font-family: 'B Zar'; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;">p>0/05</span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL">). با استناد به دادههای بدست<br />آمده از این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آموزش نظریه ذهن موجب ارتقاء همکاری،<br />خویشتن داری و قاطعیت کودکان پسر اوتیستیک 7-12 سال نمیشود. </span>
نظریه ذهن,مهارتهای اجتماعی,اوتیسم
https://jpe.atu.ac.ir/article_785.html
https://jpe.atu.ac.ir/article_785_b90dae40ed1b92895258af5232ba4543.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
روانشناسی افراد استثنایی
2252-0031
2476-647X
3
11
2013
09
23
اعتباریابی و تجدید نظر مقیاس نگرش والدین نسبت به کودک با نیازهای ویژهشان
147
163
FA
نگرشهای مثبت یا منفی والدین نسبت به کودکان دارای نیازهای ویژهشان، نه تنها منجر به ایجاد حالات هیجانی مطابق با آن نگرش در کودک، والدین و در دیگر اعضای خانواده میشود، بلکه به صورتِ مستقیم و به صورتِ واسطهای، پیگیری و دریافت خدمات آموزشی، مشاورهای و توانبخشی را نیز تحت تأثیر قرار میدهد. از این رو ارزیابی نگرش والدین نسبت به کودک با نیازهای ویژهشان و ارایه برنامه بهبود نگرش حائز اهمیت است. بنابراین هدف از این مطالعه اعتباریابی و تجدید نظر در مقیاس نگرش والدین کودکان با نیازهای ویژه به فرزندشان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع زمینهیابی بود. جامعه پژوهش دربرگیرنده تمامی والدینی بود که کودکان با نیازهای ویژهشان در مدارس ابتدایی دانشآموزان با نیازهای ویژه و مراکز توانبخشی در سال تحصیلی 91-1390 ثبت نام شده بودند. نمونهای 400 نفری به شیوهی تصادفی خوشهای از این مدارس انتخاب شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها در سطح توصیفی از آمارههای میانگین، انحراف استاندارد، درصد فراوانی و در سطح استنباطی از آزمونهای همبستگی پیرسون، و تحلیل عاملی تأییدی از طریق نرم افزارهای SPSS و LISREL استفاده شد. یافتهها نشان دادند که مقیاس نگرش والدین به فرزند با نیازهای ویژهشان، مقیاسی روا و پایا میباشد. از این رو استفاده از این مقیاس میتواند در بررسی و سنجش نگرش والدین نسبت به کودکان دارای نیازهای ویژهشان به درمانگران و پژوهشگران حوزه آموزش و توانبخشی کمک کند.
اعتباریابی,مقیاس,نگرش والدین,کودکان با نیازهای ویژه
https://jpe.atu.ac.ir/article_786.html
https://jpe.atu.ac.ir/article_786_68cc8da9a722fa7d221b68fc9f95ec76.pdf