TY - JOUR ID - 10324 TI - اثربخشی آموزش توانایی های شناختی برحافظه کاری کلامی و غیر کلامی دانش آموزان نارساخوان JO - روانشناسی افراد استثنایی JA - JPE LA - fa SN - 2252-0031 AU - برقی, اسماعیل AU - استکی, مهناز AU - صالحی, مهدیه AD - دانشجوی دکتری روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی ، دانشگاه آزاد اسلامی تهران واحد مرکز، تهران، ایران AD - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی تهران واحد مرکز، تهران، ایران AD - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی تهران واحد مرکز، تهران، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 9 IS - 34 SP - 159 EP - 181 KW - اختلال یادگیری خاص KW - نارسا خوانی KW - حافظه کاری KW - رویکرد کتل – هورن – کارول KW - توانایی های شناختی DO - 10.22054/jpe.2019.41252.1971 N2 - این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش توانایی های شناختی مبتنی بر رویکرد کتل – هورن – کارول برحافظه کاری دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص انجام شد. روش پژوهش، نیمه‌آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه گواه بود و جامعه آماری شامل دانش‌آموزان پسر پایه سوم ابتدایی با اختلال یادگیری خاص شهر تهران در سال تحصیلی 97 – 1396 است که توسط مراکز آموزش و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی به عنوان کودک نارساخوان تشخیص داده شده بودند، از بین آن‌ها 30 دانش‌آموز با روش نمونه‌گیری هدفمند در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه جایگزین شدند. ابزار مورد استفاده، نسخه نوین هوش آزمای تهران- استانفورد- بینه و روش تحلیل داده‌ها اندازه گیری مکرر ترکیبی بود. نتایج نشان داد که بین گروه‌های آزمایش و گواه بر روی متغیرهای مقیاس کلی حافظه کاری کلامی و غیرکلامی در گروه های آزمایشی و گواه دانش‌آموزان تفاوت معنادار وجود دارد و روش آموزشی مبتنی بر رویکرد کتل – هورن – کارول در تقویت حافظه کاری دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص با مشخصه نارساخوانی ، موثر بوده است. می‌توان نتیجه گرفت که آموزش‌های مبتنی بر این رویکرد سبب بالا رفتن توانایی‌های شناختی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص با مشخصه نارساخوانی می‌شود و می‌توان از آن به‌عنوان یک روش مداخله ای مؤثر سود جست. UR - https://jpe.atu.ac.ir/article_10324.html L1 - https://jpe.atu.ac.ir/article_10324_c2f42fe5576f96545863d66a35f28287.pdf ER -