دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003182920180421Designing and Validating of Learning Environment Enriched by Virtual Social Network Instructional Model for Deaf and Hard of Hearing Studentsطراحی و اعتباریابی الگوی آموزشی محیط یادگیری غنی شده با شبکههای اجتماعی مجازی برای دانشآموزان با آسیب شنوایی134903810.22054/jpe.2018.28895.1705FAاحسانطوفانی نژادگروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامهطباطبائی، تهران، ایران
محقق مهمان، مرکز نوآوریهای تدریس، دانشگاه استرالیای جنوبی، آدلاید، استرالیا.0000-0001-6440-0992اسماعیلزارعی زوارکیدانشیار تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامهطباطبائی، تهران، ایران0000-0003-3584-4118پرویزشریفی درآمدیاستاد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامهطباطبائی، تهران، ایران0000-0002-4608-8453شینداسوناستاد واکاوی یادگیری، مرکز نوآوریهای تدریس، دانشگاه استرالیای جنوبی، آدلاید، استرالیا0000-0003-2435-2193محمدرضانیلی احمدآبادیمعاون آموزشی و دانشیار تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامهطباطبائی، تهران، ایران.0000-0002-1951-883علیدلاوراستاد روش تحقیق و آمار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامهطباطبائی، تهران، ایران0000-0001-5922-3119Journal Article20180116<span>The goal of this study was to design a learning environment enriched by virtual social network instructional model for deaf and hard of hearing (DHH) students and find the validity of this model. Considering that in order to ascertain the aims of this research a mixed method in a type of the exploratory was used. In the qualitative part, to obtain an instructional design model, an inductive content analysis was performed. In addition, in the quantitative part, for internal validity, the experts’ judgment using a questionnaire survey method was used. The population in qualitative part was all related studies and faculty members familiar with the domain of educational technology, special education, educational technologists, and educationists, teachers of special education, DHH students and their parents, and experiences of successful countries in the field of the research topic. By the goal-oriented sampling procedure, 39 experts for qualitative and 34 experts for the quantitative part was chosen from Iran, Australia and United States. The results showed that in regards to content analysis seven main categories of the model was obtained: engagement, interaction, feedback, content, sources, evaluation, and support. 24 subcategories also were extracted. Finally, the results of all content analyses were presented as a model. Also, the results of internal validation according to the experts' judgment indicated that the instructional model enjoys a good validity and has the effectiveness on learning environments of DHH student</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">هدف این پژوهش </span><span lang="PS-AF" dir="RTL">شناسایی مولفه</span><span lang="FA" dir="RTL"></span><span lang="PS-AF" dir="RTL">ها و چارچوب الگوی </span><span lang="FA" dir="RTL">آموزشی</span><span lang="PS-AF" dir="RTL">محیط یادگیری غنی شده با شبکههای اجتماعی مجازی برای دانشآموزان با آسیب شنوایی و اعتباریابی درونی آن </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">است<strong>. </strong>روش این پژوهش آمیخته</span><span lang="PS-AF" dir="RTL">،</span><span lang="AR-SA" dir="RTL"> از نوع طرح </span><span lang="PS-AF" dir="RTL">اکتشافی </span><span lang="FA" dir="RTL">است</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">. در بخش کیفی برای بهدست آوردن الگوی طراحی آموزشی، از تحلیل محتوای استقرایی و در بخش کمی برای اعتباریابی درونی از نظر متخصصان به روش پیمایشی پرسشنامهای استفاده شد. </span><span lang="PS-AF" dir="RTL">جامعه آماری </span><span lang="FA" dir="RTL">در بخش کیفی </span><span lang="PS-AF" dir="RTL">متخصصین مرتبط با موضوع</span><span lang="FA" dir="RTL">،</span><span lang="PS-AF" dir="RTL"> اسناد و منابع مکتوب و الکترونیکی از پایگاه</span><span lang="FA" dir="RTL"></span><span lang="PS-AF" dir="RTL">های داخلی و خارجی</span><span lang="FA" dir="RTL">، و در بخش کمی متخصصین در حوزه تکنولوژی آموزشی و آموزش ویژه بود. انتخاب نمونهها در هر دو بخش بهصورت هدفمند و در بخش کیفی جهت مصاحبه 39 نفر از متخصصین و کارشناسان و در بخش کمی 34 نفر از متخصصین در دانشگاههای و موسسات مختلف کشور ایران، استرالیا و آمریکا بودند.</span><span lang="PS-AF" dir="RTL">جمعآوری دادهها در بخش کیفی با استفاده مصاحبه نیمه ساختار یافته و تحلیل محتوا از اسناد و پایگاه های اطلاعاتی داخلی و خارجی</span><span lang="FA" dir="RTL">،</span><span lang="PS-AF" dir="RTL"> و در بخش کمی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفته است. </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه کیفی نیز با استفاده از روش تحلیل </span><span lang="PS-AF" dir="RTL">محتوای </span><span lang="FA" dir="RTL">استقرایی</span><span lang="PS-AF" dir="RTL">و در بخش کمی با استفاده روش</span><span lang="FA" dir="RTL"></span><span lang="PS-AF" dir="RTL">های آماری توصیفی و استنباطی </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">انجام شد</span><span lang="PS-AF" dir="RTL">ه است</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">. طبق تحلیل محتوای انجام شده، هفت طبقه درگیرشدن، تعامل، بازخورد، محتوا، منابع، ارزشیابی و پشتیبانی به دست آمد. </span><span lang="FA" dir="RTL">همچنین 24 زیر مؤلفه برای طبقههای اصلی استخراج شدند.</span><span lang="AR-SA" dir="RTL"> پس از تحلیل محتوا و استخراج کدها، مؤلفهها و زیر مؤلفهها در قالب الگو ارائه گردید. نتایج حاصله از اعتباریابی درونی بر اساس نظر متخصصان نشان داده است که الگوی آموزشی ارائه شده از اعتبار درونی بالایی برخوردار است و اثربخشی لازم را برای آموزش به دانشآموزان با آسیب شنوایی دارد</span>https://jpe.atu.ac.ir/article_9038_b84cfe30bbbabad84da9347a909ad0c5.pdfدانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003182920180421Comparison of the Effectiveness Computer-Assisted Working memory rehabilitation and Multi-Sensory Method on Improvement Executive Functions of Students with Dyslexiaمقایسه اثربخشی توانبخشی حافظة کاری به کمک رایانه و روش چندحسی بر بهبود کارکرد های اجرایی دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی3560903710.22054/jpe.2018.21814.1558FAعباسعلیحسینخانزادهعضو هیات علمی دانشگاه گیلان0000-0003-4060-0011مونالطیفکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایرانمحبوبهطاهراستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، شاهرود، ایران0000-0003-1320-3643Journal Article20170525Dyslexia is the most common learning disability that involves about 80 percent of learning’s problems to itself. The aim of this study was to compare the effectiveness of computer-assisted working memory rehabilitation and multisensory method on improvement of the executive functions of students with Dyslexia. The research methodology is an experimental study with pretest-posttest design with two experimental groups and one control group. The statistical population consisted of all primary school dyslexic students in Rasht in 2014-2015 academic years that among them a sample of 45 students were selected by random sampling and were assigned in both control and experimental groups. To collecting data intelligence test (Wechsler, 2003), the formal reading and dyslexia test (Kormi Noury and Moradi, 2008), and Wisconsin card sorting test software (Shahgholian et al. 2011) were used. In this study, computer-aided working memory rehabilitation program was trained to the first experimental group, during the first 11 sessions, multisensory education program, during the 9 session to the second experimental group, while the control group did not receive training in these areas. The results of comparing two methods showed that computer-aided working memory rehabilitation techniques more than multisensory method help to improves executive functioning of students with dyslexia in reading (p<0/001). Method of computer-aided cognitive rehabilitation by creating a learning experience that focuses on flexibility and restore brain function is impaired in children with dyslexia helps improve executive functions.نارساخوانی رایجترین نوع ناتوانیهای یادگیری است که حدود 80 درصد مشکلات یادگیری را در بر میگیرد. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی توانبخشی حافظة کاری به کمک رایانه و روش چندحسی بر بهبود کارکردهای اجرایی دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی بود. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان مقطع ابتدایی مبتلا به نارساخوانی شهر رشت در سال تحصیلی 94-1393 بودند که از بین آنها 45 نفر با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه جایدهی شدند. برای جمعآوری دادهها از ویرایش چهارم مقیاس هوش وکسلر کودکان، آزمون رسمی خواندن و نارساخوانی و نسخه نرمافزاری آزمون مرتب کردن کارتهای ویسکانسین استفاده شد. برنامه توانبخشی حافظة کاری به کمک رایانه در 11 جلسه به گروه آزمایش اول و برنامه آموزش چندحسی در 9 جلسه به گروه آزمایش دوم آموزش داده شد؛ درحالیکه گروه گواه، آموزشی در این زمینهها دریافت نکردند. تحلیل دادهها نشان داد که در مرحله پسآزمون بین گروههای آزمایش و گواه از نظر میزان بهبودی کارکردهای اجرایی تفاوت وجود داشت؛ بهطوریکه روش توانبخشی حافظة کاری به کمک رایانه بیشتر از روش چندحسی باعث بهبود کارکردهای اجرایی دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی شده بود. بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که روش توانبخشی حافظة کاری به کمک رایانه با ایجاد نوعى تجربة یادگیرى که معطوف به انعطافپذیری و بازگرداندن کارکردهای مغزىِ دچار اشکال است به بهبود کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به نارساخوانی کمک بیشتری میکند.https://jpe.atu.ac.ir/article_9037_2f320e1c411191c535f325cbc3e8ff1a.pdfدانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003182920180421Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Depression and Anxiety of ADHD Childrens' Mothersاثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افسردگی و اضطراب مادران دارای فرزند اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی6184903910.22054/jpe.2018.25533.1638FAمهدیزمستانیاستادیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه کردستان0000-0002-2140-2434زلیخاقلی زادهاستادیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه کردستانمریمعلاییکارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه کردستانJournal Article20170928The presence of a child with ADHD in families can lead to mothers' depression and anxiety, the sense of limiting the role of parents and the sense of inadequacy in child rearing in ADHD children's families. In this study، a quasi-experimental pre test- post test control group، the sample of sample available from mothers of ADHD children referred counseling clinic in sanandaj، among them، 30 persons were randomly 15 experimentrol groups were divided in the pre-test، in order to measure anxiety and depreeion، the Beck Depression and Anxiety Inventory and for assessing symptoms of ADHD children kaners parent questionnaire was used. The experimental group received 8 sessions of 2 hours Acceptance and Commitment Therapy, and the control group recived not treatment in the pre-test، questinaires were administered to both groups at post test. The results showed that in the post-test scores significantiy decreased depression and anxiety. Therfore، Acceptance and Commitment Therapy، the treatment of depression and anxiety in mothers of ADHD children has been effective. The results emphasize the importance of using these interventions in depressions and anxiety in mothers of children with ADHD and provide new horizons in clinical interventions from mothers and children is emphasized for these patients.وجود فرزند مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی در خانوادهها میتواند منجر به افسردگی و اضطراب مادران، احساس ناتوانی در ایفای نقش والدینی و احساس عدم کفایت در امر تربیت فرزند در خانواده های این کودکان شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افسردگی و اضطراب مادران دارای فرزند با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی بود. در پژوهش حاضر که با روش نیمه آزمایشی و طرح یش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود، گروه نمونه با روش نمونهگیری در دسترس و از مادران دارای فرزند با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی مراجعهکننده به کلینیکهای روانشناسی و روانپزشکی شهر سنندج انتخاب شدند. از بین این گروه تعداد30 نفر به طور تصادفی انتخاب و به دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه تقسیم شدند. در مرحله پیش آزمون از پرسشنامه افسردگی و اضطراب بک و پرسشنامه کانرز والدین استفاده شد. گروه آزمایش تحت درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، طی 8 جلسه 2 ساعته قرار گرفت و گروه گواه هیچگونه مداخله ای دریافت نکردند. در مرحله پس آزمون، پرسشنامه های فوق روی هر دو گروه مجددأً اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که در مرحله پس آزمون نمرات افسردگی و اضطراب کاهش معناداری داشته است. بنابراین درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بردرمان افسردگی و اضطراب مادران دارای فرزند با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی مؤثربوده است. نتایج بر اهمیت کاربرد این مداخله بر علائم افسردگی و اضطراب در مادران دارای فرزند با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی و ارائه افقهای جدید در مداخلات بالینی این مادران و فرزندان این بیماران تأکید دارد.https://jpe.atu.ac.ir/article_9039_2dbe6481683b54c326d5a77fa2a1f340.pdfدانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003182920180421Effectiveness of group therapy based on acceptance and commitment on Resilience mothers of children with mental retardationاثربخشی درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تابآوری مادران دارای کودک کمتوان ذهنی85109904010.22054/jpe.2018.24311.1613FAایمانمصباحکارشناسی ارشد/ دانشگاه رازی0000-0003-4548-4961سید محسنحجت خواهعضو هیئت علمی گروه راهنمایی و مشاوره /دانشگاه رازی0000-0002-4238-5127محسنگل محمدیانعضو هیئت علمی گروه راهنمایی مشاوره، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانJournal Article20170816The aim of Present study was study the effectiveness of therapy based on acceptance and commitment on Resiliency mothers of children with mental retardation. Study type was semi experimental, pretest-posttest design with control group and the follow up. Population include all mothers of children with mental retardation whose children were studying at exceptional schools in Dezful city in the academic year of 2016-2017. . 30 Mother were chosen with Multi-step cluster sampling method and assigned into tow experimental and control groups randomly (each group n=15). The experimental group received group therapy in 10 sessions of 90 minutes (2 session weekly)and The control group did not receive group therapy. The Instruments was Friborg Revised Resiliencyscale (2003). data analyzed with analyze of variance. The results showed that there is significant differences in level Posttest <strong> </strong>and Follow up between experimental and control groups in Resiliency (p>0/001). According to research findings, group therapy based on acceptance and commitment is an effective method in increasing the resiliency in mothers with mental retardation children.هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تابآوری مادران دارای کودک کمتوان ذهنی بود. روش پژوهش نیمه تجربی از نوع طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه پژوهش شامل تمامی مادران دارای کودک کمتوان ذهنی بودند که فرزندانشان در مدارس استثنایی شهرستان دزفول در سال تحصیلی 96-1395 به تحصیل اشتغال داشتند. از جامعه فوق تعداد 30 نفر از مادران دارای کودک کمتوان ذهنی به روش تصادفی خوشهای انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. شرکتکنندگان گروه آزمایش طی 10 جلسه نوددقیقهای، (هر هفته دو جلسه) درمان گروهی را دریافت کردند. ابزار پژوهش شامل مقیاس تابآوری فرایبورگ (2003) بود. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس آمیخته تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد بین دو گروه آزمایش و کنترل در تابآوری تفاوت معناداری وجود دارد. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان گفت درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد روشی کارآمد در افزایش تابآوری در مادران دارای کودک کمتوان ذهنی استhttps://jpe.atu.ac.ir/article_9040_95a4c60bcebd813746dbd1f1415a9614.pdfدانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003182920180421The Effect of Positive Thinking Training on the alexithymia and self-forgiveness of Children with learning disabilities Mother’s of Sabzevarتاثیر آموزش مثبتاندیشی بر ناگویی هیجانی و خودبخشایشگری مادران کودکان دارای ناتوانیهای یادگیری111145904110.22054/jpe.2018.25734.1643FAعلی محمدناعمیاستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد سبزوارJournal Article20171006The aim of the present study was to investigate the effectiveness of positive thinking training on the alexithymia and self- forgiveness of the mothers of children with learning disabilities of Sabzevar in 2017. Semiexperimental pretest-posttest with control-group was used for this study. 34 mothers of children with learning disabilities 6-12 years old were randomly selected and replaced in two groups. After conducting the pre-test using the Torento alexithymia scale (TAS-20) and self-forgiveness scale of Wohl, Deshea & Wahkinney. The experimental group received positive thinking training during twelve sessions 75 minutes, and then the post-test was conducted. Data were compared using covariance analysis. The results showed that positive thinking training increased the Self-Forgiveness and components (Self-Forgivenessf feelings and actions, Self-Forgiveness beliefs) and decreased alexithymia with components (diffculty in identifying feelings, diffculty in describing feelings, and externally oriented thinking). Accordingly, positive thinking training is an effective intervention program for helping mothers of children with learning disabilities.پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مثبت اندیشی بر ناگویی هیجانی و خودبخشایشگری مادران کودکان دارای ناتوانیهای یادگیری سبزوار (1395) انجام شد. این پژوهش، نیمه تجربی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. 34 نفر از مادران کودکان دارای ناتوانیهای یادگیری 6 - 12 ساله سبزوار به صورت تصادفی انتخاب شده و در دو گروه جایگزین شدند. پرسشنامههای ناگویی هیجانی تورنتو و خودبخشایشگری ول، دیشی و واکینی به عنوان پیشآزمون اجرا شد. مادران گروه آزمایشی 8 جلسة 75 دقیقهای دربرنامة آموزش مثبت اندیشی شرکت کردند و آنگاه پسآزمون اجرا شد. دادهها با روش تحلیل کوواریانس مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مثبت اندیشی موجب کاهش ناگویی هیجانی و مولفههای آن ( دشواری در شناسایی احساسات، دشواری در توصیف احساسات و تمرکز بر تجارب بیرونی ) و نیز افزایش خودبخشایشگری و مولفههای آن (احساسات و کنشهای خودبخشایشگری و باورهای خودبخشایشگری) شد. براین اساس آموزش مثبت اندیشی یک برنامة مداخلهای موثر برای کمک به مادران کودکان دارای اختلال یادگیری میباشد.https://jpe.atu.ac.ir/article_9041_39c979b6df85fb466b60cd230d70776e.pdfدانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003182920180421Comparison Emotional Investment in Body, Individual Protective Factors Index and Children’s Coping Behavior with Blind and Deaf Children Cope Problems in the City of Tabrizمقایسه سرمایه گذاری عاطفی در بدن، عوامل حمایتهای فردی و رفتارهای کنارآمدن با مشکلات کودکان نابینا و ناشنوا شهر تبریز147178904210.22054/jpe.2018.25425.1706FAپریاامنابیگروه روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیهعلیشاکر دولقمدیر گروه روانشناسی دانشگاه آزاد واحد ارومیهJournal Article20180116The purpose of this study was to compare emotional investment in body, Individual protective factors index and children’s Coping Behavior with blind and deaf children cope Problems in the city of Tabriz. This study was a descriptive, causal – comparative one. The study population was all blind and deaf children in exceptional schools in Tabriz city by cluster sampling, a sample of 150 blind children were selected by convenience sampling method. To gather data two standard questionnaires were applied: Body Investment Scale questionnaire and child coping behavior questionnaire and data analysis was done through multi-variable analysis of variance. The results of this study indicated that in the significant level (P <0.05) among the components of emotional investment in the body, only below the variable only below the variable of body image and feeling (p=0/032), among the components of Individual Protective Factors IndexThere is a significant difference between the social competence (p=0/012) and the components of children’s coping behavior with problems only unde r destructive coping (p=0.019), There is a significant difference between blind and deaf children. This finding has important implications as regards the education and mental health of Blind and Deaf students. Can be used in educational strategies and can offer valuable guidelines to families, officials and experts.هدف این تحقیق مقایسه سرمایهگذاری عاطفی در بدن، عوامل حمایتهای فردی و رفتارهای کنارآمدن با مشکلات در میان دانشآموزان نابینا و ناشنوا شهر تبریز بود.روش پژوهش حاضر از نوع علیّ- مقایسه ای است. جامعه پژوهش را کلیه کودکان نابینا و ناشنوا موجود در مدارس استثنایی شهر تبریز به تعداد 742 نفر در نیمسال اول سال تحصیلی 96-97 تشکیل میدادند که از بین آنها 150 نفر بصورت شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه سرمایهگذاری بدن، رفتارهای کنارآمدن کودکان وعوامل حمایت کننده فردی استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد در سطح معناداری (05/0P<) از بین مؤلفههای سرمایهگذاری عاطفی در بدن، تنها در زیر متغیر تصور و احساس در مورد بدن (032/0=p)، از بین مؤلفههای عوامل حمایتهای فردی فقط در زیر مؤلفه توانش اجتماعی (012/0=p) و در میان مولفههای رفتارهای کنارآمدن با مشکلات فقط در زیر مؤلفه کنارآمدن ویرانگر(019/0=p) کودکان نابینا و ناشنوا تفاوت معناداری وجود دارد. این نتایج تلویحات مهمی در زمینهی آموزش و ارتقای بهداشت روانی دانشآموزان نابینا و ناشنوا دارد و میتواند راهبردهای آموزشی، تربیتی و کاربردی ارزندهای به خانوادهها، مسئولین و کارشناسان مسائل تربیتی ارائه نمایدhttps://jpe.atu.ac.ir/article_9042_4cc67fb93ab1ca6f93e68b6c2aa8a4ba.pdfدانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003182920180421The Effectiveness of Child-Centered Mindfulness Training on Social Adjustment and Depression Symptoms in Depressed Childrenاثربخشی آموزش ذهن آگاهی کودک محور بر سازگاری اجتماعی و علائم افسردگی کودکان مبتلا به اختلال افسردگی179200904310.22054/jpe.2018.26467.1655FAغلامرضامنشئیدانشیار گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران.لالهحسینیکارشناسی ارشد روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران.Journal Article20171030This study aims to determine the effectiveness of child-centered mindfulness education on social adjustment and depression symptoms in depressed children in Isfahan. The statistical population of this study included all children with depression disorder in Isfahan city during the academic year of 2016-2017 who referred to centers for counseling and psychological services of education system. The research method was semi-experimental with pretest-posttest plan and a control group and a 45-day follow-up. The number of samples in the study were 30 children with depression disorder who were selected by available non-random sampling method, and were randomly assigned to two experimental and control groups. The experimental group received therapeutic interventions related to mindfulness over a period of two and a half months and as a weekly 60-minute session. However, the control group did not receive any intervention during the study. Then, the individuals of both groups were subjected to post-test. The instruments used included the Social Adjustment Questionnaire and Children's Depression Questionnaire The results of the data analysis indicated that child-centered mindfulness education have had an effect on social adjustment, happiness, anxiety and depression symptoms in depressed children aged 8 to 13 years old, at an error level of 0.05. In this way that child-centered mindfulness education has led to improved social adjustment and reduced depression symptoms of depressed children aged 8 to 13 years.پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش ذهنآگاهی کودکمحور بر سازگاری اجتماعی و علائم افسردگی کودکان مبتلا به اختلال افسردگی شهر اصفهان صورت پذیرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام کودکان دارای اختلال افسردگی شهر اصفهان در سال تحصیلی 96-1395 بودند که به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی آموزش و پرورش مراجعه کرده بودند. روش پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری 45 روزه بود. مرحله پیگیری بدین سبب اجرا گردید تا مشخص شود که آیا درمان ذهنآگاهی در طول زمان دارای کارآیی معنادار پایدار است یا خیر. تعداد نمونه در پژوهش 30 کودک دارای اختلال افسردگی بود که به شیوه نمونهگیری غیرتصادفی دردسترس انتخاب و به صورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه به شکل مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش مداخلات درمانی مربوط به ذهنآگاهی را در طی دو ماه و نیم به صورت هفتهای یک جلسه 60 دقیقهای دریافت نمودند. این در حالی است که گروه کنترل هیچگونه مداخله ای را در طول پژوهش دریافت نکرد. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه سازگاری اجتماعی و افسردگی کودکان بود. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که آموزش ذهنآگاهی کودکمحور بر سازگاری اجتماعی و علائم افسردگی کودکان دارای اختلال افسردگی تاثیر داشته است (0/<em>01>p</em>). بنابراین درمان ذهنآگاهی میتواند به عنوان درمانی کارآ برای کودکان دارای افسردگی مورد استفاده بالینی قرار گیرد.https://jpe.atu.ac.ir/article_9043_fb7ecef9f297ebe06dd16891d4000751.pdfدانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003182920180421Comparison of parenting styles and the quality of the relationship between the mothers of children with separation anxiety disorder and normal children's mothersمقایسه سبکهای فرزند پروری و کیفیت روابط موضوعی مادران کودکان با اختلال اضطراب جدایی و مادران کودکان عادی201212880510.22054/jpe.2018.22679.1580FAسودابهمیر صادقیدانشجوی دکتری روان شناسی- دانشگاه علامه طباطباییفرامرزسهرابیاستاد روان شناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائیاحمدبرجعلیدانشیار روان شناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائیحسیناسکندریدانشیار روان شناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائینورعلیفرخیدانشیار روان شناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-5941-2750Journal Article20170619The purpose of this study was to compare parenting styles and the quality of subject relations in mothers with children with normal and anxiety disorder. The research method is descriptive of causal-comparative type. The statistical population of the study consisted of mothers of children with separation anxiety disorder referring to counseling centers and mothers of normal children in Tehran. Sixty individuals (30 people per group) were selected using available sampling method. The research tools included parenting styles questionnaire (Robinson et al., 1995) and thematic relationships (Bell, Bilington and Baker, 1985). Data were analyzed using multivariate analysis of variance and independent t-test. The results showed that there is a significant difference between parenting styles and the quality of maternal relationships between children with anxiety disorder and normal children's mothers (pهدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه سبکهای فرزند پروری و کیفیت روابط موضوعی در مادران دارای کودکان با اختلال اضطراب جدایی و عادی بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع علی- مقایسه ای است. جامعه آماری پژوهش شامل مادران کودکان با اختلال اضطراب جدایی مراجعه کننده به مراکز مشاوره و مادران کودکان عادی شهر تهران بود که از این جامعه با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 60 نفر (30 نفر برای هر گروه) انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سبکهای فرزندپروری (رابینسن و همکاران، 1995) و روابط موضوعی (بل، بیلینگتون و بیکر، 1985) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تی مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که بین سبکهای فرزند پروری و کیفیت روابط موضوعی مادران کودکان با اختلال اضطراب جدایی و مادران کودکان عادی تفاوت معناداری وجود دارد (0/05>p). بنابراین میتوان نتیجه گیری کرد که وجود سبکهای فرزند پروری و کیفیت روابط موضوعی مادران کودکان با اختلال اضطراب جدایی میتواند زمینه ساز این اختلال باشد.https://jpe.atu.ac.ir/article_8805_ba1ab0167ceb64b8b0383209f702dd8e.pdfدانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003182920180421The Effectiveness of Cognitive Rehabilitation of Working Memory in Reducing Sleep Disorders and Behavioral Symptoms of Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorderاثربخشی توانبخشی شناختی حافظه کاری بر بهبود مشکلات خواب و نشانگان رفتاری در کودکان دارای نارسایی توجه/بیش فعالی213234904410.22054/jpe.2018.29350.1717FAکامرانیزدانبخشروانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران0000-0002-6499-4783سیماعیوضیروانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران0000-0001-7728-5962آسیهمرادیروانشناسی، دانشکده علوم احتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانJournal Article20180130The aim of this study was to measure the effectiveness of cognitive rehabilitation of working memory in reducing sleep disorders and behavioral symptom of children with Attention Deficit/hyperactivity Disorder (ADHD). The present study was semi-experimental design with pre-test and post-test with control group. In this study, children aged 7 to 12 years who were diagnosed with (ADHD) by psychological experts of the counseling center of Kermanshah were selected. The Conners-Parent's Questionnaire and the Petersburg Sleep Inventory by parents and the Conners-Teacher Form by teachers were completed. 20 people who had the weakest performance in a working memory test were randomly divided into two groups. The experimental group was subjected to 12 sessions of The Captain's Log Mind Power Builder and the control group did not receive treatment. After the last session of treatment, both groups were re-evaluated. The findings showed that cognitive rehabilitation of working memory was effective in reducing sleep problems (P <0.001) and behavioral symptoms of attention deficit/ hyperactivity disorder (P <0.001). Therefore, it can be concluded that cognitive rehabilitation of working memory is effective on the reduce of sleep problems and behavioral symptoms in ADHD. It is suggested that cognitive therapy for cognitive-psychological rehabilitation in health centers to use by mental health professionals to reduce sleep problems and behavioral symptoms in children with ADHD.مطالعه حاضر با هدف سنجش اثربخشی توانبخشی شناختی حافظه کاری در بهبود مشکلات خواب و نشانگان رفتاری در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی اجراشد. روش مطالعه حاضر از نوع نیمه آزمایشی است که با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. در این پژوهش کودکان 7 تا 12 سالی که توسط کارشناسان روانشناسی مرکز مشاوره آموزش و پرورش کرمانشاه مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی تشخیص داده شده بودند، بعنوان جامعه انتخاب شدند. بعد از تکمیل پرسشنامه کانرز-فرم والدین و پرسشنامه خواب پترزبورگ توسط والدین و مقیاس سنجش کانرز-فرم معلم توسط معلمان آنها، 20 نفر که ضعیفترین عملکرد را در آزمون حافظه کاری ان-بک داشتند به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش تحت 12 جلسه درمان توانبخشی شناختی کاپیتان لاگ قرار گرفتند و گروه کنترل درمانی دریافت نکردند. پس از آخرین جلسه درمانی، هر دو گروه مجدداً ارزیابی شدند. داده ها با تحلیل کوواریانس و با کمک نرم افزار SPSS_23 تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها نشان داد که توانبخشی شناختی حافظه کاری در بهبود مشکلات خواب (001/0P<) و نشانگان رفتاری نارسایی توجه/بیش فعالی (001/0P<) تأثیر دارد. بنابراین می توان نتیجه گرفت توانبخشی شناختی حافظه کاری بر بهبود مشکلات خواب و نشانگان رفتاری کودکان مبتلا به نارسایی توجه/بیش فعالی مؤثر است. پیشنهاد می شود روش درمانی توانبخشی شناختی رایانه یار در مراکز درمانی توسط متخصصین بهداشت روانی، در کنار روشهای درمانی دیگر به منظور بهبود مشکلات خواب و نشانگان رفتاری در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی استفاده شود.https://jpe.atu.ac.ir/article_9044_ab5ec033cc6b0e5c45f69baa7f996498.pdf