دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003141620141222The Effectiveness of Reciprocal Imitation Training on Reducing Symptoms of Children with Autism Disorderتاثیر روش آموزش تقلید متقابل بر بهبود نشانگان کودکان با اختلال درخودماندگی1191454FAکامبیزپوشنهاستادیار گروه استثنایی دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران مرکزینجمهصیامکارشناسی ارشد روانشناسی کودکان با نیازهای خاصمهیاعابدی کوپاییدانشجوی دکترا روانشناسی عمومی. دانشگاه آزاداسلامی تهران مرکزJournal Article20140610The purpose of this study was investigating the effectiveness of Reciprocal Imitation Training (RIT) on reducing symptoms of children with autism disorder.Twenty four autistic children (30-54 months old) were selected from a rehabilitation center in Tehran and assigned randomly in to two equal groups of experimental and control groups. The experimental group received 70 sessions (3 days per week, 20 minutes for each session) of RIT through the intervention. The GARZ questionnaire was used as the pre-test and the post-test for the two groups. ANCOVA analysis showed that there were significant differences between mean scores of autisticsymptoms (social interaction, communication and stereotype movements) in two groups. This study provides evidence for the effectiveness of naturalistic behavioral interventionfor improving autistic symptoms in young autistic children. <br />هدف پژوهش حاضر به بررسی تأثیر آموزش تقلید متقابل بر بهبود نشانگان کودکان با اختلال درخودماندگی بود. بدین منظوربا استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 24 کودک با اختلال درخودماندگی( 30 تا 54 ماهه ) از یک مرکز توانبخشی و نگهداری کودکان درخودمانده انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش آموزش تقلید متقابل را طی70جلسه( 3روز در هفته و هر جلسه 20 دقیقهای )دریافت کردند. در این پژوهش از آزمون گارز به عنوان پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس دادهها نشان داد که آموزش تقلید متقابل بر بهبود نشانگان کودکان با درخودماندگی گروه آزمایش تاثیر معنی دار داشته است. بنابراین می توان نتیجه گرفت روش آموزش تقلید متقابل منجر به بهبود نشانگان(تعاملات اجتماعی، ارتباطات و رفتارکلیشهای) در کودکان درخودمانده میشود. به بیان دیگر مداخله رفتاری ـ طبیعی به عنوان یک درمان انتخابی جدید و بالقوه مهم برای کودکان درخودمانده موثر است. <br /> https://jpe.atu.ac.ir/article_1454_9859b465a3eef2c41e304c9319395a42.pdfدانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003141620141222Achievement Motivation in with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder Taking and Non-taking Ritalin and Normal Groupانگیزه پیشرفت در دانشآموزان دارای اختلال نارساییتوجه/ بیش فعالی با و بدون مصرف ریتالین و گروه عادی21361430FAندااکرمیدانشجوی علامهفرنگیسکاظمیهیات علمیحمیدعلیزادههیات علمیJournal Article20150928 <br />The purpose of this research was conducting a comparison of achievement motivation rate in students with attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD), consumers and non-consumers of Ritalin, as well as normal students. in this causal-comparative research, the samples were recruited from the students who were studying in the 5<sup>th</sup> and 6<sup>th</sup> grades of elementary public schools in district 8 of Tehran. These students were chosen based on the cluster sampling method and they were divided into three different groups. The Hermans’s Achievement Motivation Questionnaire was applied, and the results were analyzed by ANOVA. The results indicated that there were significant differences in the achievement motivation rate among these three groups. It was revealed that the normal students had the most achievement motivation rate. The students with ADHD who took Ritalin had a higher achievement motivation level than those with ADHD who did not take Ritalin. It can be inferred that consuming Ritalin can lead to an increase in theachievement motivation in the students with ADHD. <br /> هدفازاین پژوهش مقایسه انگیزهپیشرفت در دانشآموزان دارای اختلالنارساییتوجه/بیشفعالیمصرفکنندهو غیرمصرفکننده ریتالین وگروه عادی است.طرح پژوهش انجامشده علّی- مقایسهای بود، تعداد نمونه این پژوهش شامل60 نفر از دانشآموزانپسرمقطعپنجموششم ابتدایی(12-11)سالهدارایاختلالنارسایی/بیش فعالی مصرفکننده و غیرمصرفکنندهریتالینوگروهعادی مشغول به تحصیل در مدارس دولتی منطقه 8 تهران بودند که به روش نمونهگیری تصادفیخوشهای انتخاب ودرسهگروه مجزا مشتمل برمصرفکننده ریتالین،بدون مصرف ریتالینوگروه عادی دستهبندی شدند. در این پژوهش از پرسشنامه انگیزهپیشرفت هرمنس استفاده شد؛و برای تجزیهوتحلیل دادههای بهدستآمده نیز از مدل آماری تحلیل واریانس (برای مقایسهگروههابراساسمیانگین) وtبرای دو گروه مستقل استفادهگردید،نتایج حاصل از یافتهها نشانبین سه گروه به لحاظ انگیزهپیشرفت تفاوت معناداری وجود دارد،بدین ترتیب که بیشترین انگیزه پیشرفت متعلق به دانشآموزانگروه عادی بدون اختلال نارساییتوجه/ بیشفعالی، سپس درگروه مصرفکننده ریتالین وکمترین میزان انگیزهپیشرفت دردانشآموزان دارایاختلال نارساییتوجه/ بیشفعالی بدون مصرف ریتالین بوده است؛بنابراین میتوان نتیجهگیریکردکه احتمالاً ریتالینمیتواند بهعنوان یک عاملافزایشدهندهانگیزهپیشرفت در کودکان دارای اختلال نارساییتوجه/بیش فعالی مؤثر باشد.https://jpe.atu.ac.ir/article_1430_cc63d727ff6187a4290955b9a2c17a09.pdfدانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003141620141222The Comparative Study of the Effectiveness of Social Stories with Humanistic and Inanimate Content on Participation and Cooperation of Children with Asperger's Syndromeبررسی مقایسهای تأثیر داستانهای اجتماعی با محتوای انسانی و محتوای بیجان بر مشارکت و همکاری کودکان مبتلابه سندرم آسپرگر37551431FAصدیقهسی جانیدانشجوی نویسندهژانتهاشمی آذرهیات علمی دانشگاه علامه طباطباییفرنگیسکاظمیهیات علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20140720The purpose of this research was to investigate the comparative study of the effectiveness of social stories with humanistic and inanimate content on participation and cooperation of children with Asperger's syndrome (AS). The method of this research was single subject design (AB). The statistical population included all the children with AS in Tehran who were selected through accessible simple sampling. Then 4 children with high-functioning autism were chosen. The research tools included the Social Skill Questionnaire (SSRS) and social stories. Using the SSRS, the data and pretest and posttest scores were calculated. The participants’ progress was determined with the progress percentage formula. The results revealed that both social story interventions with humanistic and inanimate content were effective. However, social stories with inanimate content were more effective than those with humanistic content that can have roots in neurological aspects and the personalities of autistic children. It is suggested that social stories with inanimate content can be used in teaching/educating autistic children.هدف این مطالعه بررسی مقایسهای تأثیر داستانهای اجتماعی با محتوای انسانی و محتوای بیجان بر مشارکت و همکاری کودکان مبتلابه سندرم آسپرگر است. روش پژوهش طرح تک آزمودنی از نوع طرح AB است. جامعه آماری شامل کلیه کودکان مبتلابه سندرم آسپرگر در شهر تهران است و با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 4 کودک مبتلابه اتیسم با عملکرد بالا بهعنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه مهارت اجتماعی (SSRS) و داستانهای اجتماعی است. هر یک از شرکت کنندگان به تفکیک قبل از اعمال مداخله 3 بار مورد آزمون ارزیابی قرار گرفتند (مرحله A) و پس از آن به تفکیک تحت آموزش داستانهای اجتماعی قرار گرفتند (مرحله B) و نتایج پس از هر مرحله آموزش مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که هر دو مداخله محتوای انسانی و بیجان مؤثر بودند. ولیکن داستانهای اجتماعی با محتوای بیجان تأثیر بیشتری را در مقایسه با محتوای انسانی نشان دادند که میتواند ریشه در جنبههای عصبشناختی و ویژگیهای فردی کودکان اتیستیک داشته باشد؛ بنابراین پیشنهاد میشود که از داستانهای اجتماعی با محتوای بیجان برای آموزش کودکان اتیستیک استفاده شود.https://jpe.atu.ac.ir/article_1431_dfb7950badf6dd8cc6ccc1d3fc8acef0.pdfدانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003141620141222Factorial Structureand Psychometric Properties of Nadeau College-Level ADHD Questionnaire– thePersian Versionپرسشنامه کمبود توجه / بیش فعالی دانشجویان نادو ـ نسخه فارسی57761435FAفرشتهباعزتدانشیار گروه روانشناسی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندراناحمداحمدی قوزلوجهدانشجوی دکتری تخصصی مشاوره دانشگاه شهید چمران اهواز.Journal Article20140616<span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-language: JA; mso-ansi-language: EN-US;">The purpose of this study<br />was to investigate</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: AR-SA; mso-fareast-language: JA; mso-ansi-language: EN-US;">Factorial Structureand<br />Psychometric Properties of<span style="background: white; color: black;"> Nadeau<br />College-level ADHD Questionnaire</span>-thePersian Version</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-language: JA; mso-ansi-language: EN-US;"> for Iranian university students. 612 students </span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: AR-SA; mso-fareast-language: JA; mso-ansi-language: EN-US;">were selected from the population of undergraduate<br />students in ShahidBeheshti University through proportional random sampling. </span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-language: JA; mso-ansi-language: EN-US;">These students filled out thePersian version of </span><span style="background: white; color: black; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: AR-SA; mso-fareast-language: JA; mso-ansi-language: EN-US;">Nadeau College-level<br />ADHD Questionnaire</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: AR-SA; mso-fareast-language: JA; mso-ansi-language: EN-US;">. To analyze the data,<br />Cronbach's alpha coefficient and exploratory factor analysis were used.<br />Cronbach's alpha coefficient for the whole <span style="background: white; color: black;">questionnaire</span> was 0.96. In the exploratory factor analysis of<br />this <span style="background: white; color: black;">questionnaire, </span>by<br />analyzing the principal components, 9 factors were extracted: memory,<br />organization, anxiety, aggression, academic performance, inattention,<br />hyperactivity/impulsivity, having conflict tendencies, and self-regulation.<br />Cronbach's alpha coefficient for extracted factors was between 0.74 to 0.90,<br />and for the whole questionnaire it was 0.97. This showed <span style="background: white; color: black;">an acceptable reliability in </span>Persian<br />version of the questionnaire. Also, the high correlation coefficient among<br />factors and the whole <span style="background: white; color: black;">questionnaire,</span></span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-language: JA; mso-ansi-language: EN-US;">revealed</span><span style="background: white; color: black; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: AR-SA; mso-fareast-language: JA; mso-ansi-language: EN-US;">appropriate structural</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: AR-SA; mso-fareast-language: JA; mso-ansi-language: EN-US;"> validity of the questionnaire</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-language: JA; mso-ansi-language: EN-US;">. Finally, by eliminating 25 items, the Persian<br />version with 100 items and 9 factors was extracted. This test had </span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: AR-SA; mso-fareast-language: JA; mso-ansi-language: EN-US;">an appropriate</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-language: JA; mso-ansi-language: EN-US;"> reliability and validity for Iranian undergraduate<br />students and</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: AR-SA; mso-fareast-language: JA; mso-ansi-language: EN-US;"> it can be used to<br />measure </span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-language: JA; mso-ansi-language: EN-US;">Attention-Deficit<br />Hyperactivity Disorder.</span>هدف این پژوهش بررسی ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه کمبود توجه / بیش فعالی دانشجویان نادو در بین دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی بود. 612 نفر (271 مذکر و 341 مؤنث) از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران در سال تحصیلی 90-1389 به روش نمونهگیری تصادفی نسبتی بهعنوان نمونه انتخاب شدند و ترجمه فارسی پرسشنامه کمبود توجه / بیش فعالی دانشجویان نادو را پر کردند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ برای ترجمه فارسی پرسشنامه 125 آیتمی 96/. به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی (تحلیل مؤلفههای اصلی) 9 عامل حافظه، سازماندهی، اضطراب، پرخاشگری، عملکرد تحصیلی، بیتوجهی، بیش فعالی / تکانش گری، گرایشها تضادورزی و خودنظمدهی را نشان داد. ضریب آلفای کرونباخ برای عاملهای استخراجشده بین 74/. تا 90/. و برای کل پرسشنامه 97/. به دست آمد که نشاندهنده اعتبار مطلوب فرم فارسی پرسشنامه بود. همچنین ضرایب همبستگی بهدستآمده بین عاملهای استخراجشده با یکدیگر و با کل پرسشنامه نشاندهنده روایی سازه مطلوب پرسشنامه بود. با توجه به حذف 25 آیتم، درنهایت فرم فارسی پرسشنامه با 100 آیتم و 9 عامل استخراج شد؛ بنابراین پرسشنامه مذکور در جامعه دانشجویان ایرانی از پایایی و اعتبار مطلوبی برخوردار است و میتوان از آن برای ارزیابی اختلال کمبود توجه / بیش فعالی دانشجویان ایرانی استفاده کرد.https://jpe.atu.ac.ir/article_1435_9b9b77e72a7c38d690f0cdab73699958.pdfدانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003141620141222The Effectiveness of Reciprocal Imitation Training on Reducing Symptoms of Children with Autism Disorderطراحی برنامۀ مداخلهای مبتنی بر آموزش بازداری پاسخ و بررسی اثربخشی آن بر نشانههای اختلال نارسایی توجه-بیش-فعالی77961437FAالهامحکیمی رادگروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتیeغلامعلیافروزگروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران0000000323863223احمدبه پژوهگروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهرانJournal Article20140531The purpose of this study was investigating the effectiveness of Reciprocal Imitation Training (RIT) on reducing symptoms of children with autism disorder.Twenty four autistic children (30-54 months old) were selected from a rehabilitation center in Tehran and assigned randomly in to two equal groups of experimental and control groups. The experimental group received 70 sessions (3 days per week, 20 minutes for each session) of RIT through the intervention. The GARZ questionnaire was used as the pre-test and the post-test for the two groups. ANCOVA analysis showed that there were significant differences between mean scores of autisticsymptoms (social interaction, communication and stereotype movements) in two groups. This study provides evidence for the effectiveness of naturalistic behavioral interventionfor improving autistic symptoms in young autistic children.پژوهش<br />حاضر با هدفطراحی برنامۀ آموزش بازداری پاسخ و بررسی تأثیر آن بر نشانههای اختلال<br />نارسایی توجه—بیشفعالی کودکان انجام شد. روش<br />پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و گروه گواه بود. جامعۀ آماری شامل همه<br />کودکان دارای اختلال نارسایی توجه-بیشفعالی سنین هفت تا 11 سال شهر تهران بود<br />که به بیمارستانتوانبخشی رفیده مراجعه و تشخیص روانپزشکی دریافت کرده بودند.<br />تعداد 16 آزمودنی به شیوۀ هدفمند انتخاب شده و به روش تصادفی در دو گروه آزمایشی و<br />گواه جای گرفتند. به منظور بررسینشانههای اختلال نارسایی توجه-بیشفعالی کودکان<br />از مقیاس درجهبندی معلم کانرز و برای ارزیابی هوش کودکان از آزمون ریون استفاده<br />شد. برنامۀ آموزش بازداری پاسخ توسط پژوهشگران طراحی شد و کودکان گروه آزمایشی دراین<br />برنامۀ 12جلسهای<br />(هر جلسه 45 دقیقه)شرکت کردندو کودکان گروه گواه هیچ گونه آموزشی دریافت نکردند. نتایج<br />دادههای به دست آمده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس نشان داد که بین میانگین<br />نمرههای گروه آزمایشی و گواه در نشانههای اختلال نارسایی توجه-بیشفعالی تفاوت<br />معنیداری وجود دارد(01/0>P).بنابراینمیتوان نتیجهگیری کرد که برنامۀ آموزش بازداری پاسخباعث<br />کاهش معنی دار نشانههای اختلال نارسایی توجه-بیشفعالی در کودکان گروه آزمایشی<br />شده استhttps://jpe.atu.ac.ir/article_1437_d5077618a20ab8bac34232d32e74a7ac.pdfدانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003141620141222The Effectiveness of the Training of Positivism on Increasing Happiness and Hardiness among the Blind Children's Mothersاثر بخشی آموزش مثبتنگری بر افزایش شادکامی و سخترویی مادران دارای فرزند نابینا971161440FAزهراغلامی حیدرآبادیشکوهنوابی نژاداستاد گروه مشاورهدانشگاه تربیت معلمعلیدلاوراستاد گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائیعبداللهشفیع آبادیاستاد گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20140713The aim of this research was to survey the effectiveness of positivism group training program on increasinghappinessandhardiness among mothers of blind children. The research method was semi-experimental one, based on pretest - posttest with control group. Statistical population included all the mothers who had a blind childin the city of Tehran. These children were studying in blinds schools of Tehran. The sample included 30 mothers of fore mentioned population. These mothers were selected according topurposeful sampling method and they were randomly assigned into two groups (15 in experimental group and 15 in control group). The experimental group was taught positivism in 10 sessions. The subjects in experimental and control group were assessed in 2 stages (pretest and posttest) by happinessandhardiness questionnaire. The achieved data were analyzed by the covariance analytical statistic method. The research results showed that positivism group training program was effective on increasing happinessandhardiness among mothers who had a blind child (P≤0.05). The people with more hardiness have higher levels of happiness.<span style="line-height: 107%; font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-GB; mso-fareast-language: EN-US; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-font-width: 90%;" lang="AR-SA" dir="RTL">هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی برنامه گروهی آموزش مثبتنگری<br />بر افزایش شادکامی و سخترویی مادران دارای فرزند نابینا بود. روش پژوهش از نوع </span><span style="line-height: 107%; font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-GB; mso-fareast-language: EN-US; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-font-width: 90%;" lang="FA" dir="RTL">آزمایشی </span><span style="line-height: 107%; font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-GB; mso-fareast-language: EN-US; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-font-width: 90%;" lang="AR-SA" dir="RTL">با طرح پیش آزمون </span><span style="line-height: 107%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-GB; mso-fareast-language: EN-US; mso-font-width: 90%;" lang="AR-SA" dir="RTL">–</span><span style="line-height: 107%; font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-GB; mso-fareast-language: EN-US; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-font-width: 90%;" lang="AR-SA" dir="RTL">پس آزمون با گروه<br />کنترل بود. </span><span style="line-height: 107%; font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-GB; mso-fareast-language: EN-US; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-font-width: 90%;" lang="FA" dir="RTL">جامعه آماری شامل همه<br />مادران دارای فرزند نابینا شهر تهران بود که فرزندانشان در مدارس نابینایان مشغول<br />به تحصیل بودند. نمونه شامل 30 نفر از مادران یادشده بود که به روش نمونه گیری<br />هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (15 نفر در گروه آزمایش<br />و 15 نفر درگروه کنترل) قرار گرفتند. گروه آزمایش در 10 جلسه تحت آموزش گروهی مثبتنگری<br />قرارگرفتند. آزمودنیهای گروه آزمایش و کنترل در 2 مرحله، پیش آزمون و پس آزمون از<br />طریق پرسشنامه شادکامی و سخترویی مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادههایگردآوری شده<br />با روش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش<br />نشان داد که آموزش گروهی مثبتنگری بر افزایش شادکامی و سخترویی مادران دارای<br />فرزند نابینارا افزایش </span><span style="line-height: 107%; font-family: 'Calibri','sans-serif'; font-size: 11pt; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-font-family: 'B Zar'; mso-fareast-theme-font: minor-latin;">(P≤0/05)</span><span style="line-height: 107%; font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri;" lang="FA" dir="RTL"> داده<br />است.نتایج نشان داد بین مثبت نگری با سخت رویی و شادکامی رابطه مثبت و معناداری<br />وجود دارد و افراد سخت رو از میزان شادکامی بالاتری برخوردارند.</span>https://jpe.atu.ac.ir/article_1440_43757e503dc1568f947110ae6906962c.pdfدانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003141620141222Moral Judgment in Students with and without Intellectual Disabilityمقایسه قضاوت اخلاقی در دانشآموزان با و بدون کمتوانیذهنی1171371441FAمحمدمهدیتیموری آسفیچیکارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه شیرازشهلاالبرزیگروه کودکان استثنایی دانشگاه شیرازقربانهمتی علمدارلواستادیار گروه کودکان استثنایی دانشگاه شیرازفریباخوشبختاستادیار گروه آموزش و پرورش دانشگاهJournal Article20140508<span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: AR-SA; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-language: EN-US;">The purpose of the present study was to compare<br />moral judgment in students with and without intellectual disability in Shiraz. The<br />research method was causal-comparative, and the statistical population included<br />the secondary students with and without intellectual disability ageing 16 years<br />old. The sample size was 160 students (80 with intellectual disability and 80<br />without intellectual disability). These students were selected by a cluster sampling<br />method. The Moral Judgment Scale was used to measure moral judgment. The<br />collected data were analyzed by t-test, MANOVA and two-way ANOVA. The results<br />indicated that there was a significant difference between the two groups in the<br />total scores of moral judgment and its dimensions (p<0.01). Also, the results<br />showed that there were no significant differences between males and females in this<br />respect (p>0.05).According to the findings, it is suggested that any plan to<br />promote and internalize students' moral values must be considered based on<br />their cognitive development level, because there is a relationship between<br />moral and cognitive development of students</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 12pt; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: AR-SA; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-language: EN-US;">.</span>هدف پژوهش حاضر مقایسه قضاوت اخلاقی در دانشآموزان با و بدون کمتوانیذهنی شهر شیراز بود. این پژوهش از نوع علی – مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشآموزان با و بدون کمتوانیذهنی بالای 16 سال دوره متوسطه شهر شیراز بود. نمونههای پژوهش 160 دانشآموز(80 دانشآموز با کمتوانیذهنی و 80 دانشآموز بدون کمتوانیذهنی) که به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. برای اندازهگیری قضاوت اخلاقی از مقیاس قضاوت اخلاقی(گیبز و همکاران،1992) استفاده شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از روش آماری تی مستقل، تحلیل واریانس چند متغیری و تحلیل واریانس دو راهه تحلیل شد. نتایج نشان داد بین دانشآموزان با و بدون کمتوانیذهنی در نمره کل مقیاس قضاوت اخلاقی و ابعاد آن، در سطح (001/0p<) تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد بین دو گروه دختران و پسران در نمره کل مقیاس قضاوت اخلاقی و ابعاد آن، تفاوت معناداری وجود ندارد(05/0p>). با توجه به یافتههای این پژوهش پیشنهاد میشود که هرگونه برنامهریزی در زمینه ارتقاء ارزشهای اخلاقی و درونی شدن آن، با توجه به رشد شناختی دانشآموزان انجام شود. زیرا بین رشد اخلاقی و رشد شناختی دانشآموزان رابطه وجود دارد.https://jpe.atu.ac.ir/article_1441_0dad325c0419290cdb7270a442adc462.pdfدانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003141620141222The Effectiveness of Training Mental States on the of Theory of Mind among Intellectual Disabled Childrenاثر آموزش حالتهای ذهنی بر نظریهذهن دانشآموزان کمتوانذهنی1231581442FAمهدیعبدالهزاده رافیدکترای روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه فرهنگیان، مرکز شهید رجایی تربت حیدریهنرگسادیب سرشکیکارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثناییمریمحسنزاده اولکارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، آموزش و پرورش شهرستان تربت حیدریه. hassanzadeh.maryam@gmail.comمعصومهپورمحمدرضای تجریشیدکترای روانشناسی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثناییعباسعلییزدانیدانشجوی دکترای مددکاری اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه مددکاری اجتماعیJournal Article20150930The theory of mind describes the ability of predicting and attributing mental states of self and others; and is essential for one’s social interaction. Previous studies show that intellectually disabled children have deficient and immature theory of mind. The present study wants to survey the effectiveness of training mental states on acquisition and promotion of theory of mind of students with intellectual disabilities. In this semi-experimental study, 60 intellectually disabled male and female students were selected by the multiple cluster sampling method in the city of Tehran. These students were randomly assigned into two groups: 30 students (15 boys and 15 girls) were placed in the experimental group and 30 others (15 boys and 15 girls) were placed in the control group. To assess the theory of mind the <em>38-Item Theory of Mind Test</em>, and <em>unexpected task</em>, were used for both groups in pretest and posttest. The experimental group received nine sessions of training mental states, and the control group used normal school education. To analyze the data, covariance was used. The results revealed that the scores of theory of mind in experimental group was significantly higher than the control group (p<0.05). Training mental states is effective on acquiring and promoting the theory of mind in intellectually disabled students.نظریه ذهن توانایی پیشبینی و شرح دادن رفتار خود و دیگران با توجه به حالتهای ذهنی است و برای برقراری تعاملات اجتماعی ضروری است. این در حالی است که بررسیها نشان میدهند کودکان کمتوان ذهنی در نظریه ذهن با نارسایی و تحول نایافتگی روبرو هستند. پژوهش حاضر، در پی بررسی اثر آموزش حالتهای ذهنی بر نظریه ذهن دانشآموزان کمتوان ذهنی بود. در این پژوهش آزمایشی 60 دانشآموز پسر و دختر کمتوان ذهنی به روش تصادفی خوشهای از شهر تهران انتخاب شدند و بهصورت تصادفی ساده 30 دانشآموز (15 پسر و 15 دختر) در گروه آزمایش و 30 دانشآموز (15 پسر و 15 دختر) در گروه کنترل جای داده شدند. با استفاده از آزمون نظریه ذهن 38 سؤالیو تکلیف محتوای غیرمنتظره نظریه ذهن دانشآموزان هر دو گروه در دو موقعیت پیشآزمون و پسآزمون سنجیده شد. گروه آزمایش 9 جلسه آموزش حالتهای ذهنی دریافت کرد ولی گروه کنترل فقط از آموزشهای رایج مدرسه استفاده کرد. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس[ij1] تحلیل شد. یافتهها نشان داد که آموزش حالتهای ذهنی بر بهبود نظریه ذهن دانشآموزان گروه آزمایش تأثیر معنیداری داشته است (05/0p<)؛بنابراین، آموزش حالتهای ذهنی باعث بهبود نظریه ذهن دانشآموزان کمتوان ذهنی میشود. <br /> <br /> <br /> <br /> [ij1]ایمیل نویسنذگانhttps://jpe.atu.ac.ir/article_1442_3da74354106c3f316765db7f273abcf7.pdfدانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003141620141222Emotional Insight and Attachment Styles of ...مقایسه هوش هیجانی و سبکهای دلبستگی دانشآموزان تیزهوش و عادی دوره متوسطه زاهدان1591701456FAحسینجناآبادی1دانشیار، دکترای روانشناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان0000-0002-4373-9353مهدیهسرحدیدستیار علمی، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور سراوانJournal Article20140704This study investigated the relationship between emotional insight and attachment styles of intelligent and normal students in Zahedan. It was an applied research using field study method. Among all intelligent and normal students of a high school in Zahedan, 120 intelligent students and 120 normal students were chosen by simple random sampling method. To collect data, the questionnaire for emotional insight features and the revised questionnaire of a dual attachment scale were used which were developed by Collins and Read. t-test results showed that there was a significant difference between intelligent and normal students in their emotional insight; in other words, the emotional insight of intelligent students was more than that in normal students. Also the secure attachment style in intelligent students was more than that in normal students, but the dual and avoidance attachment styles in normal students was more than that in intelligent students. Pearson correlation method showed that there was a significant difference between emotional insight and secure attachment of normal and intelligent students; on the other hand, there was a direct relationship between emotional insight and secure attachment. Also, there was a reversed relationship between avoidance attachment and emotional insight.: It can be concluded that intelligent students had a better secure attachment, and this attachment style in normal students can be improved through exercise and training. <br />پژوهش حاضر باهدفمقایسههوش هیجانی و سبکهای دلبستگی دانشآموزان تیزهوش و عادی دوره متوسطه شهرستان زاهدان در سال تحصیلی 91-90 انجام شد.روش پژوهش از نوعمقطعیمقایسهای بود که به شیوه نمونهگیری تصادفی تعداد240دانشآموزتیزهوش و عادی دوره متوسطه شهر زاهداناز طریق پرسشنامههایهوش هیجانی و سبک دلبستگی مورد مطالعه قرار گرفتند. دادهها از طریق آزمونهای تی برای گروههای مستقل با کمک نرم افزارspss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد: دانشآموزان تیزهوش در مقایسه با دانشآموزان عادیتیزهوشهوش هیجانی بالاتری دارند،ازنظرسبکهای دلبستگی، دانشآموزان تیزهوش سبک دلبستگی ایمن و دانشآموزان عادی سبکهای دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا را داشتند. با توجه به یافتهها آموزش هوش هیجانی و سبک دلبستگی ایمن به دانشآموزان بهویژهدانشآموزان عادی توصیه میگردد. <br /> https://jpe.atu.ac.ir/article_1456_fc6c920150dc799cc4e813c4bb46e055.pdfدانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003141620141222--مقاله شناسی 15 شماره فصلنامه افراد استثنایی2002011459FAمعصومهبابامحمدیمدیر داخلی فصلنامهJournal Article20151012--فهرستی ار تمام مقالات چاپ شده در فصلنامه روانشناسی افراد استثناییhttps://jpe.atu.ac.ir/article_1459_fbd45654b6f2ecf665318e9f2a404283.pdf