دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003162420170219Developing Direct Instruction program and evaluation of its effectiveness on math problem solving skills in students with Learning Disorderتدوین برنامه آموزش مستقیم و ارزیابی اثربخشی آن بر مهارت های حل مسئله ریاضی در دانش آموزان با اختلال یادگیری ویژه129752710.22054/jpe.2017.21514.1547FAمعصومهایمانیکودکان استثنایی، روانشناسی و علوم تربیتی، علامه طباطبایی، کرج، ایرانحمیدعلیزادهاستاد دانشگاه علامه طباطباییفرنگیسکاظمیاستاد دانشگاهباقرغباری بناباستاد دانشگاه تهران0000-00002-0627-8236Journal Article20161105Objective: The aim of this study was Developing training programs based on Direct Instruction and evaluation of its effectiveness on solving math problem in students with Learning Disorders. Methods: To fulfill the stated goal five students who were studying in fifth grade in one of primary school in karaj, selected as subjects and the following instruments were administered on them: questionnaire of diagnosis for learning disability(sadeghi & alizadeh, 2016), test of mathematical problem solving which was developed and validated by researcher and personal records of participants. Data were collected by using a single subject research design during baseline and intervention phases. After collecting the data on baseline conditions, a DI program based on the content of the fourth grade math book in elementary school was designed and implemented on all five students and every student was instructed on problem solving based DI program between 7 to 13 sessions lasted for 45- 60 minuets. Results: Comparing students during baseline and intervention phases showed that Direct Instruction program was effective on improving mathematics problem solving skills in five students. All five students were reached the criterion level that was established in advance. Conclusion: It is concluded that DI is effective on improvement of mathematics problem solving skills and it can be used in related interventions.هدف از پژوهش حاضر تدوین برنامه آموزش مستقیم و تعیین اثر بخشی آن بر یادگیری مهارتهای حل مسئله ریاضی در دانشآموزان بااختلال یادگیری بود. بدین منظور 5 دانشآموز پسر با اختلال یادگیری ریاضی در پایه پنجم ابتدایی از یک مدرسه ابتدایی در ناحیه یک آموزشوپرورش شهر کرج بهعنوان شرکتکنندگان در پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تشخیص اختلال یادگیری، آزمون محقق ساخته حل مسئله ریاضی، آزمون هوش وکسلر ، مصاحبه با والدین و معلمان و پرونده تحصیلی دانشآموزان بود. بر این اساس، دادههای مورد نیاز با استفاده از طرح پژوهش تک آزمودنی از نوع تغییر ملاک در شرایط خط پایه، مداخله آموزشی و پیگیری جمعآوری شد. پس از جمعآوری دادهها در خط پایه، برنامه آموزش مستقیم که بر اساس محتوای کتاب ریاضی پایه چهارم ابتدایی طراحی شده بود، در شرایط مداخله آموزشی بر روی 5 نفر از دانشآموزان شرکتکننده اجرا گردید و هر یک از شرکتکنندگان بین 7 تا 13 جلسه آموزش مستقیم حل مسئله ریاضی در سه سطح (ساده، متوسط و سخت) و به مدت 45 تا60 دقیقه دریافت نمودند. مقایسه عملکرد شرکتکنندگان در شرایط خط پایه، مداخله آموزشی و پیگیری نشان داد که آموزش مستقیم در افزایش مهارت حل مسئله تمامی شرکتکنندگان تأثیر مثبت داشته است و شرکتکنندگان پس از اجرای برنامه آموزشی توانستند به ملاک موفقیت و رفتار هدف دست یابند. بر این اساس میتوان نتیجهگیری کرد که دراین مطالعه برنامه آموزش مستقیم طراحیشده در افزایش و یادگیری مهارت های حل مسئله ریاضی اثربخش بودهاست.دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003162420170219Developing of an applied reading application with family interaction approach and its effectiveness on Expressive language;Receptive Language;Spoken language( spoken language skills) of children with down syndromeطراحی نرم آفزار آموزش خواندن کاربردی خانواده محور و ارزیابی اثربخشی آن بر مهارت های زبان بیانی، درکی وگفتاری دانش آموزان آهسته گام با نشانگان داون3155752810.22054/jpe.2017.20817.1530FAکوثربریهیدانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان اسنثنایی,واحدعلوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران،ایرانشهلاپاکدامندانشیار دانشگاه شهید بهشتیغلامعلیافروزاستاد دانشگاه تهران.0000000323863223Journal Article20161103Abstract<br /> Objective: this study aimed to design an creative educational application for family-centered reading and evaluation of its effectiveness in reading skills among the slow-paced students with Down syndrome.<br /> Methods: this applied semi-experimental study is a per-test-post-test project, follow-up with the test and control groups. Twenty slow-paced students with Down syndrome were randomly selected and assigned in two test and control groups. Wechsler IQ test, TOLD test and Peabody Picture Vocabulary Test (PPVT) were run for students in the per-test, and TOLD test was run in the post-test and a half month after follow-up stage. Results were analyzed with Analyze of Co-variance (ANCOVA) and repeated measures analysis.<br /> Results: in general, results showed a significant difference in reading between test and control groups and the difference remained sustainable in the follow-up stage. <br /> Conclusion: innovation in family- centered reading application was effective in increase in reading skills among the slow-paced students with Down syndrome and this effect remained sustainable. Education by new technologies in the form of software for children with Down syndrome should be seriously considered. Family- centered reading application Can be used for teaching children, families and educators.چکیده : <br /> هدف : هدف از پژوهش حاضر ، طراحی نرم افزارآموزش خواندن کاربردی خانواده محور و ارزیابی اثر بخشی آن بر مهارت های زبان بیانی،درکی و زبان گفتاری در دانش آموزان آهسته گام با نشانگان داون بود. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و مطالعه ای نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون _ پس آزمون، پیگیری با گروه آزمایش و کنترل است.20 دانش آموز آهسته گام با نشانگان داون به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند.اجرای تست هوشی وکسلر و آزمون TOLD و آزمون درک واژگان تصویری پی بادی بر دانش آموزان در پیش آزمون و اجرای آزمون TOLD در پس آزمون و یک ماه ونیم بعد در مرحله پیگیری صورت گرفت. یافته ها با روش تحلیل کوواریانس یک راهه و تحلیل اندازه گیری های مکرر و آزمون تعقیبی بونفرنی مورد بررسی قرار گرفتند.یافته ها:یافتهها درباره مهارت های زبان بیانی، درکی و زبان گفتاری تفاوت معنی داری را بین میانگین گروههای آزمایش وکنترل، با برتری نمرات گروه آزمایش نشان داد و این تفاوت در مرحله پیگیری پایدار ماند.نتیجه گیری: نرم آفزار آموزش خواندن کاربردی خانواده محور برافزایش مهارت های زبان بیانی،درکی و زبان گفتاری دانش آموزان آهسته گام با نشانگان داون مؤثر بود و این اثر پایدار ماند.توجه به آموزش توسط فناوری های نوین در قالب نرم آفزارهابرای کودک با نشانگان داون به ویژه با تکیه مشارکت خانواده ضروری به نظر می رسد . نرم آفزارآموزش خواندن کاربردی خانواده محور می تواندبرای کودک ،خانوادهها و مربیان در جهت آموزش مورد استفاده قرار گیرد.دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003162420170219The Prediction Of Children Living Habits Based On The Movement Of Capital Physical, Psychological And Social Support Perceived Their Mothersپیش بینی عادات زندگی کودکان کم توان جسمی- حرکتی بر اساس سرمایه روانشناختی و حمایت اجتماعی ادراک شده مادران آنان5780752910.22054/jpe.2018.7529FAمهرزادرمضانلودانشجوی کارشناسی ارشدفریبرزدرتاجهیأت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20160815AIM: The Purpose Of This Study Is The Prediction Of Children Living Habits Based On The Movement Of Capital Physical, Psychological And Social Support Perceived Among Their Mothers <br /> METHOD: The Method Of This Study Is Correlational.150 Of Mothers Were Selected By At Reach Method. 4 Questionnaires Were Used Are Included: Demographic, Lotanz the Movement of Capital Physical Questionnaire, Psychological Assets Questionnaire. Philips Et Al And Social Support Perceived Questionnaire & Children Living Habits Questionnaire. . The Descriptive Statistics Like Mean & SD, & Inferential Statistics Including; Pearson Correlational Methods & Regression Were Used. Data Were Analyzed By SPSS-16 <br /> RESULTS: There Are Relationships between Children Living Habits , the Movement of Capital Physical, Psychological And Social Support Perceived Their Mothers. 34% Of Children Living Habits Variance Is Predicted By The Movement Of Capital Physical & Psychological And Social Support Perceived Their Mothers<br /> Consequences: Some Variables Are Related To Physical Children Living Habits Including By The Movement Of Capital Physical & Psychological And Social Support Perceived Their Mothersهدف بررسی رابطه عادات زندگی کودکان کم توان جسمی- حرکتی ، سرمایه روانشناختی و حمایت اجتماعی ادراک شده مادران آنها و پیش بینی عادات زندگی کودکان کم توان جسمی- حرکتی بر اساس دو متغیر دیگر می باشد. پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه متشکل از کلیه مادران دارای کودک با ناتوانی جسمی – حرکتی در شهر تهران در سال 1394 می باشد. تعداد 150 نفر از مادران کودکان به روش نمونه گیری در دسترس بعد از اخذ رضایت آگاهانه انتخاب شدند . جمع آوری اطلاعات از 4 پرسشنامه : دموگرافیک، پرسشنامه حمایت اجتماعی فلیپس و همکاران(1986)، پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز ، پرسشنامه عادات زندگی کودکان ناتوان جسمی- حرکتی .تحلیل داده ها از آمار توصیفی مانند: میانگین و انحراف استاندارد و از آمار استنباطی مانند همبستگی و رگرسیون استفاده شد. داده ها از طریق نرم افزار 16 spss- تحلیل شد. یافته ها نشان داد که رابطه معناداری بین عادات زندگی کودکان کم توان جسمی- حرکتی ، سرمایه روانشناختی و حمایت اجتماعی ادراک شده مادران آنها وجود دارد. 34 درصد از واریانس متغیر عادات زندگی کودکان کم توان جسمی- حرکتی توسط 2 متغیر دیگر تبیین می شود. و از طریق این دو متغیر می توان عادات زندگی کودکان کم توان جسمی - حرکتی را پیش بینی کرد . نتیجه گیری : بسیاری از عوامل روانشناختی والدین ، خصوصا مادران با عادات زندگی کودکان کم توان جسمی- حرکتی مرتبط هستند و می توان از مهمترین آنها یعنی سرمایه روانشناختی و حمایت اجتماعی ادراک شده مادران آن ها نام برد.دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003162420170219The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Frustration Tolerance and Dysfunctional Attitudes of Mothers of Students with Intellectual Disabilitiesاثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تحمّل ناکامی و نگرشهای ناکارآمد مادران دانش آموزان کم توان ذهنی81108753010.22054/jpe.2017.20384.1522FAحسینعباسیدانشجوی کارشناسی ارشدبهروزکریمیاستادیار روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایرانداودجعفریاستادیار روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر، ایرانJournal Article20160930Abstract:<br /> The aim of this study was to evaluate the effectiveness of acceptance and commitment therapy on frustration tolerance and dysfunctional attitudes of mothers of students with Intellectual disabilities in malayer city. Methods this study was a quasi-experimental design with pre-test, post-test and follow-up with the control group. The statistical population consisted of all mothers of students with intellectual disabilities, male or female students in primary schools; especial for students with intellectual disabilities. The sample consisted of 32 mothers of students with intellectual disabilities who were selected as sample and 16 patients in the control group and experimental group, 16 patients were replaced. Mothers in the experimental group meetings Acceptance and Commitment Therapy Group were exposed to eight 60-minute sessions, each session in a week, and the control group received no training. Both groups were measured via surveys frustration tolerance scale and dysfunctional attitudes a week before the first session and one week after the last session and 45 days after the last session. Results of the study, multivariate analysis of variance and analysis of variance and repeated measures analysis of variance showed that acceptance and commitment therapy on frustration tolerance and dysfunctional attitudes is effective. These results indicate that the Acceptance and Commitment Therapy can adjust frustration tolerance and dysfunctional attitudes of mothers of children with intellectual disability and is a good way to reduce the problems.چکیده<br /> هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تحمل ناکامی و نگرشهای ناکارآمد مادران دانشآموزان با کمتوانی ذهنی بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعهی آماری شامل تمامی مادران دارای دانشآموز کمتوان ذهنی دختر یا پسر در مدارس ابتداییِ ویژه دانشآموزان کمتوان ذهنی بودند. نمونهی پژوهش شامل 32 نفر از مادران دارای دانشآموز با کمتوانی ذهنی بودند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه 16 نفره آزمایش و گواه جایگزین شدند. مادران گروه آزمایش درمان پذیرش و تعهد را در جلسات گروهی که شامل 8 جلسه 60 دقیقهای بهصورت هفتهای یک جلسه دریافت کردند و گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکردند. هر دو گروه یک هفته پیش از جلسه اول و یک هفته پس از جلسهی آخر و 45 روز بعد از طریق پرسشنامهی تحمل ناکامی و نگرشهای ناکارآمد سنجش شدند. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری، تک متغیره و تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تحمل ناکامی و نگرشهای ناکارآمد تاثیر دارد. نتایج نشان داد که درمان پذیرش و تعهد میتواند تحمل ناکامی و نگرشهای ناکارآمد مادران را تعدیل کند و روش مناسبی برای کاهش مشکلات مادران دارای کودکان کمتوان ذهنی باشد.دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003162420170219he role of psychological capital and organizational citizenship behavior in predicting job burnout of exceptional elementary school teachersنقش سرمایه روانشناختی و رفتار شهروندی سازمانی در پیش بینی فرسودگی شغلی معلمان مقطع ابتدایی مدارس استثنایی109133753110.22054/jpe.2017.7531FAمحسنگل محمدیانعضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاهسیده نسیمسجادیکارشناسی ارشدJournal Article20160518Abstract: the purpose of present study was to investigate the role of psychological capital and organizational citizenship behavior in predicting job burnout of elementary exceptional school teachers. Research type was Correlation. Population of study includes all Exceptional elementary school teachers in Kermansha 2014-2015 Academic year. All teachers (N=108) selected as sample .instruments was psychological capital (Luthanz, 2007), organizational citizenship behavior (Pvdsakf, 1999) and job satisfaction (Barry Field & Ruth, 1951) questioners. Data were analyzed using descriptive statistics, Pearson correlation and linear regression stepwise method. Correlation analysis explored that there is a significant positive relationship between dimensions of psychological capital with dimensions of burnout. Also significant relationship between organizational citizenship behavior (Except Chivalry) with depersonalization and personal accomplishment obtained. There is a significant negative relationship between chivalries with job burnout. The findings indicated that chivalry and resiliency can predict ٪27 of variant of emotional exhaustion. More over results showed that psychological capital, civility and chivalry can predicts ٪39 & ٪25 of variant of depersonalization and personal accomplishment in teachers’ .findings indicated the importance of psychological capital and organizational citizenship behavior in predicting burnout in teachers.چکیده: هدف این پژوهش، بررسی نقش سرمایه روانشناختی و رفتار شهروندی سازمانی در پیشبینی فرسودگی شغلی معلمان مقطع ابتدایی مدارس استثنایی بود. پژوهش از نوع همبستگی و جامعهی پژوهشی شامل کلیهی معلمان مقطع ابتدایی مدارس استثنایی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 94-93 بود. حجم جامعهی پژوهشی 108 نفر بودند و به علت کوچک بودن جامعه، کل آنها انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای سرمایه روانشناختی لوتانز (2007)، رفتار شهروندی سازمانی پودساکف (1999) و رضایت شغلی بری فیلد و روث (1951) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادههای پزوهش از طریق شاخصهای آمار توصیفی، همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره به روش گام به گام استفاده شد. یافتهها نشان داد بین ابعاد سرمایه روانشناختی با ابعاد فرسودگی شغلی رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. همچنین در ابعاد شهروندی سازمانی به جزء مؤلفهی جوانمردی با مسخ شخصیت و کفایت شخصی رابطه مثبت و معنیدار به دست آمد. بین مؤلفهی جوانمردی با ابعاد فرسودگی شغلی رابطه منفی و معنیدار وجود دارد. یافتهها نشان داد جوانمردی و تابآوری 27/0 خستگی هیجانی را پیش بینی و سرمایه روانشناختی کل، تواضع و جوانمردی، مسخ شخصیت و کفایت شخصی در معلمان را به ترتیب 39/0 و 55/0 پیش بینی میکنند. نتایج پژوهش، نقش و اهمیت سرمایه روانشناختی و رفتار شهروندی سازمانی را در پیشبینی فرسودگی شغلی معلمان متذکر میسازد.دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003162420170219The Effect of Group Hope Therapy on Life Satisfaction of Physical-Motor Disable Men'sتأثیر امیددرمانی گروهی بر رضایت از زندگی مردان با ناتوانی جسمی-حرکتی135151753210.22054/jpe.2017.7532FAعلیشیخ الاسلامیعضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی0000-0002-7700-7206شکوفهرمضانیکارشناس ارشد مشاورۀ توانبخشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20161008The purpose of this study was to investigate the effect of group hope therapy on life satisfaction of physical-motor disable men's. The research method was experimental with pretest-posttest control group. The statistical population of study included all the physical-motor disable men's under welfare organization of Kamyaran city in 2015-2016 year, That among them by using available sampling, 30 men’s were selected, and randomly assigned in experimental (15 individuals) and control (15 individuals) groups. The experimental group had received 8 sessions of hope therapy. To collect data on life satisfaction questionnaire (1985) was used. Data were analyzed by covariance statistical method. Findings indicated that the research hypothesis effect of hope therapy on life satisfaction of physical-motor disable men's had been proven and physical-motor disable men's of experimental group in comparison with control group, in posttest had a significantly high life satisfaction. So, we can conclude that hope therapy has a significant effect on increase of life satisfaction of physical-motor disable men's. So the method used in this study is an appropriate method for psycho-educational interventions, counseling in men treated with physical-motor disability.هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر امیددرمانی گروهی بر رضایت از زندگی مردان با ناتوانی جسمی-حرکتی بود. این پژوهش به روش آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعهی آماری پژوهش را تمامی مردان با ناتوانی جسمی-حرکتی تحت پوشش بهزیستی شهر کامیاران در سال 95-1394 تشکیل میدادندکه از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 30 نفر انتخاب شده و بهطور تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جایگزین گشتند. شرکتکنندگان گروه آزمایش، امیددرمانی را طی 8 جلسه دریافت نمودند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی رضایت از زندگی داینر و همکاران استفاده شد. دادهها با روش آماری کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که فرضیهی پژوهش مبنی بر تأثیر امیددرمانی بر رضایت از زندگی مردان با ناتوانی جسمی-حرکتی مورد تایید قرار گرفته است و شرکتکنندگان گروه آزمایش نسبت به شرکت-کنندگان گروه کنترل، در پسآزمون به طور معناداری، رضایت از زندگی بیشتری داشتند (01/0>p). بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که امیددرمانی گروهی موجب افزایش رضایت از زندگی مردان با ناتوانی جسمی-حرکتی شده است و روش مناسبی برای مداخلات روانی-آموزشی مربوط به مردان با ناتوانی جسمی-حرکتی میباشد.دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003162420170219effectiveness of group therapy based on acceptance and commitment on social adjustment and internalized shame mothers of children with mental retardationاثربخشی درمان گروهی پذیرش و تعهد بر سازگاری اجتماعی و احساس شرم درونی شده مادران دارای کودک کم توان ذهنی153180753310.22054/jpe.2017.7533FAسید محسنحجت خواهعضو هیئت علمی گروه راهنمایی و مشاوره /دانشگاه رازی0000-0002-4238-5127ایمانمصباحکارشناسی ارشد/ دانشگاه رازی0000-0003-4548-4961Journal Article20160725The aim of Present study was study the effectiveness of therapy based on acceptance and commitment on social adjustment and internalized shame mothers of children with mental retardation. Study type was semi experimental, pre-posttest design with control group. Population include all mothers of children with mental retardation of Andimeshk city in 2016. 30 students were chosen with cluster sampling method and assigned into tow experimental and control groups (each group n=15).experimental group received 10 sessions group therapy based on acceptance and commitment weekly (each session 90 minute duration). Instruments were bell social adjustment Inventory and Cook internalized shame scale. data analyzed with multiple analyze of covariance. Findings showed that there is significant differences between experimental and control groups in social adjustment and internalized shame (p>0/001). In whole findings indicated the role and importance group therapy based on acceptance and commitment on increasing social adjustment and decreasing internalized shame mothers of children with mental retardation.هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سازگاری اجتماعی و احساس شرم درونی شده مادران دارای کودک عقب مانده ذهنی یود. نوع پژوهش ، نیمه تجربی طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه مادران دارای کودک عقب ماده ذهنی که فرزندان شان در مدارس استثنایی شهرستان در سال تحصیلی 96-95 مشغول به تحصیل بودند. از جامعه فوق 30 از مادران دارای کودک عقب مانده ذهنی به روش تصادفی خوشه ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند(هر گروه 15 نفر). گروه آزمایشی طی 10 جلسه نود دقیقه ای، (هر هفته یک جلسه)درمان گروهی را دریافت کردند. ابزار های پژوهش شامل پرسشنامه سازگاری اجتماعی بل و مقیاس شرم درونی شده کوک بود. داده ها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد بین دو گروه آزمایش وگواه از سازگاری زناشویی و احساس شرم درونی شده تفاوت معناداری وجود دارد(001/0>p). به طور کلی یافته های پژوهش نقش و اهمیت درمان گروهی پذیرش و تعهد را بر افزایش سازگاری اجتماعی و کاهش احساس شرم درونی شده در مادران دارای کودک عقب مانده ذهنی نشان می دهد.دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003162420170219The effectiveness of self-regulated learning education on Executive functions of dyslexic studentsاثربخشی آموزش خودگردانی یادگیری بر کارکردهای اجرایی دانشآموزان نارساخوان181203753410.22054/jpe.2017.7534FAزهرانظریدانشگاه یزدتقیجباری فرعضو هیات علمی دانشگاه یزدکاظمبرزگر بفروییعضو هیات علمی دانشگاه یزد0000-0002-5649-0016Journal Article20161226The aim of this study was to examine the self-regulated learning education on executive functions and reading performance of dyslexic students in fifth grade of Yazd. The study population included all fifth students in Yazd in academic year 2015 – 2016 that were dyslexia. The research method was experimental with pretest-posttest on two experimental and control groups. Sampling was done in two stages. 30 dyslexic students were diagnosed of being dyslexia by specialists of learning disability by use of sampling method were selected and divided into two experimental group (n = 15) and control one (n = 15). The research instrument for data collection was Coolidge neurological questionnaire and the checklist to diagnose dyslexia. Teaching self-regulated learning were conducted on experimental group during 14 sessions of 45 minute twice a week. Results of examining the hypothesis by use of analysis of covariance (significance level = 0/05) indicated that teaching self-regulated learning has effect on executive functions (planning, organizing and pregnancy) of dyslexic students and it has improved them. Self-regulated learning education can be used to improve executive functions of dyslexic students.هدف پژوهش حاضر بررسی آموزش خودگردانی یادگیری بر کارکردهای اجرایی دانشآموزان نارساخوان بود. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان نارساخوان پسر پایه پنجم مقطع ابتدائی ناحیه 1 آموزش و پرورش شهر یزد که در سال تحصیلی 1395-1394 در مدارس دولتی مشغول به تحصیل بودند. روش پژوهش از نوع آزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. 30 دانشآموز نارساخوان با تائید متخصصان مرکز اختلال یادگیری با بهرهگیری از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. ابزار پژوهش برای گردآوری دادهها، چکلیست تشخیص نارساخوان و پرسشنامه عصبشناختی کولیج بود. آموزش خودگردانی یادگیری در نهایت طی ۱4 جلسۀ 45 دقیقهای به تواتر هفتهای دوبار بر روی گروه آزمایش اجرا گردید. نتایج بررسی فرضیهها از طریق تحلیل کوواریانس (سطح معناداری 05/0) نشان داد که آموزش خودگردانی یادگیری بر کارکردهای اجرایی (برنامهریزی، سازماندهی و بازداری) دانشآموزان نارساخوان مؤثر است. در نتیجه میتوان از آموزش خودگردانی یادگیری برای بهبود کارکردهای اجرایی دانشآموزان نارساخوان استفاده کرد.دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003162420170219The Effectiveness of Play with the feeling words on Reducing Alexithymia in Students with Learning Disabilityاثربخشی بازی با کلمات احساسی بر کاهش نارسایی هیجانی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری205225753510.22054/jpe.2017.20693.1526FAاکرمآبباریکیکارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه رازی کرمانشاهبیتاشلانیکارشناسی ارشد گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران0000-0003-0193-9864Journal Article20161114Specific learning disability is a neurodevelopmental disorder. Students with this disability, in addition to academic problems, have high levels of socio-emotional problems. The aim of this study was the effectiveness of play with feeling words on reducing alexithymia in students with learning disabilities. This study is quasi-experimental with pre-post test. The population included all students second to six grade with learning disabilities in Kermanshah that 24 student selected and randomly assigned in two experimental and control groups. The research instrument was Toronto Alexithymia Scale. The experimental group plays feeling words eight sessions 30-minute and twice a week. Covariance analysis indicated that play therapy with feeling words caused reduction in children's alexithymia (P<0/001). Results of this study showed that play therapy with feeling words can be used as a convenient way to help students with learning disorders to reduce their alexithymia. This type of play therapy with symbolic expression of feelings increases ability to express of negative emotions such as anxiety and led to the adaptation.اختلال یادگیری ویژه، یک اختلال عصبی تکاملی است. دانشآموزان مبتلا به این اختلال علاوه بر مشکلات تحصیلی، سطح بالایی از مشکلات اجتماعی_ هیجانی دارند. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی بازیدرمانی با کلمات احساسی بر نارسایی هیجانی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری انجام شد. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با پیشآزمون_پسآزمون بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه دوم تا ششم دارای ناتوانی یادگیری شهر کرمانشاه بود که نمونهای به حجم 24 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه ناگویی خلقی تورنتو بود. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 30 دقیقهای و دو بار در هفته به بازی کلمات احساسی پرداختند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد بازیدرمانی با کلمات احساسی موجب کاهش نارسایی هیجانی این کودکان شده است (001/0>P). نتایج پژوهش حاضر نشان داد بازیدرمانی با کلمات احساسی می تواند به عنوان روشی مناسب در کاهش نارسایی هیجانی کودکان به کار رود، این نوع از بازیدرمانی با بیان نمادین احساسات توان ابراز هیجانات منفی مثل اضطراب را افزایش داده و منجر به سازگاری عمومی میگردد.