دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003172720171023Effectiveness of Number sense Instruction on Improvement of of Preschoolers at Risk of Math Difficultiesاثربخشی آموزش حس عدد بر بهبود مهارتهای عدد کودکان در خطر مشکلات ریاضی در دوره پیشدبستان129823310.22054/jpe.2018.24136.1609FAمسعودقاسمیعضو هیئت علمی،گروه روانشناسی دانشگاه آزاد واحد مرکزی تهرانفریبرزدرتاجروانشناسی تربیتی/دانشکده روانشناسی/ دانشگاه علامه طباطبائی/تهران/ایرانhttp://orcid.org/000اسماعیلسعدی پورروانشناسی تربیتی/ روانشناسی/ علامه طباطبائی/تهران ایرانعلیدلاورسنجش و اندازه گیری/ روانشناسی/دانشگاه علامه طباطبایی/تهران/ایران0000-0001-5922-3119صدیقهسرابیبهداشت/پزشکی/یو کی ام/سلانگور/مالزیJournal Article20170814This study investigates the effectiveness of a number sense instruction program for children at risk of math difficulties in the preschool age. This program was designed based on the fundamental components of number sense and through a developmental approach (e.g. quantity, number, line number, and connection number). First, 426 preschoolers were selected and assessed through two screening questionnaires (teacher form and parent form) and then, after execution of Jordan’s number sense test and number knowledge on these children, 90 children were identified at risk of math difficulties. Using quasi-experimental and random techniques, subjects were classified into two experimental and control groups The experimental group experienced instructional treatments for number sense for 45 minutes for eight weeks. Then, once again both experimental and control groups were evaluated by Jordan’s number understanding test. The results were analyzed using the MANCOVA method, which indicated a meaningful difference between experimental group students’ progression (under the influence of instructional treatment of number sense) in the items of counting, quantity and number relations with the control groups in post-test. The results also indicate that instruction of number sense for improvement of calculation skills in children with math difficulties would play a preventive role in math disabilities in elder ages.این مطالعه اثربخشی یک برنامه آموزش حس عدد را بر روی کودکان در خطر مشکلات ریاضی در سنین پیش از دبستان بررسی کرده است. این برنامه بر اساس مولفه های بنیادی حس عدد (شمارش، عملیات عدد، دانش عدد) و با رویکردی تحولی برای سنین پیش از دبستان طراحی شد. در ابتدا، تعداد 424 کودک پیش از دبستان از طریق دو پرسشنامه غربالگری (فرم مربی و فرم والدین) مورد ارزیابی قرار گرفتند و سپس با اجرای آزمون حس عدد جردن و دانش عدد از بین این کودکان،90 کودک در خطر مشکلات ریاضی تشخیص داده شدند. با بهره گیری از یک طرح شبه آزمایشی و با روش تصادفی آزمودنیها در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند گروههای آزمایشی به مدت 4 هفته و هر هفته 3 جلسه 45 دقیقه ای تحت آموزش مداخله ای حس عدد قرار گرفتند. سپس مجددا هم گروهای آزمایشی و هم کنترل توسط آزمون حس عدد جردن مورد سنجش قرار گرفتند. نتایج توسط روش تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تفاوت معنی دار بین پیشرفت دانش آموزان گروه آزمایشی (تحت تاثیر آموزش مداخله ای حس عدد) در مولفه های شمارش، عملیات عدد و دانش عدد در پس آزمون با گروه کنترل نشان داد. نتایج دلالت بر این دارد که آموزش حس عدد با بهبود مهارتهای حساب کودکان دارای مشکلات ریاضی، نقش پیشگیرانه ای در اختلالات ریاضی سنین بعدی خواهد داشت.دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003172720171023Effect of Self-Regulation Ability Training on Decreasing Aggressive Behaviors of Students with disruptive behaviorتأثیر آموزش توانایی خودنظم بخشی بر کاهش رفتارهای پرخاشگرانه دانش آموزان با مشکلات رفتاری3152823410.22054/jpe.2018.24319.1614FAعباسعلیحسینخانزادهعضو هیات علمی دانشگاه گیلان0000-0003-4060-0011Journal Article20170817One of the main reasons for maladaptive behaviors of students in schools, lack the ability to management of different emotions. The purpose of the present research was to examine the effectiveness of self-regulation ability training on decreasing aggressive behavior of maladjusted students. The research method was quasi-experimental with pretest-posttest design with control group. The statistical population consisted of all boy high school students in Rasht city, wich among them after performing maladjustment questionnaire a sample of 20 students were selected by random cluster sampling method and assigned in two groups control and experimental randomly. Self-regulation instruction was conducted for the experimental group in 9 sessions, while the control group received no training at all. The Bass and Perry (1992) and Student Adaptation Inventory (Sins & Singh, 1993) were used to collect of data. Finally data were analyzed using univariate and multivariate analysis of covariance. The results indicated that self-regulation training were significantly effective in aggression reduction. Also, experimental group in all four subscales (physical aggression, verbal aggression, anger, and hostility) achieved lower scores on the pretests than the posttest. Therefore, it can be concluded that self-regulatory education programs help to reduce aggressive behaviors by increasing the ability to adjust and manage excitement.یکی از دلایل اصلی مشکلات رفتاری دانشآموزان در مدارس، عدم توانایی تنظیم هیجانهای مختلف است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر برنامه آموزش توانایی خودنظم بخشی بر کاهش میزان پرخاشگری دانش آموزان با مشکلات سازشیافتگی بود. روش پژوهش از نوع شبهآزمایشی با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانشآموزان پسر مقطع دبیرستان در سال تحصیلی1392 - 1393 شهرستان رشت بود که از بین آنها پس از اجرای اولیه پرسشنامه ناسازگاری 20 نفر که دارای پرخاشگری معناداری بودند، انتخاب و در دو گروه 10 نفره آزمایش و کنترل به شیوه تصادفی جایدهی شدند. برای گروه آزمایش، 9 جلسه 80 دقیقهای برنامه توانایی خودنظمبخشی، آموزش داده شد در حالی که گروه کنترل چنین آموزشی را دریافت نکردند، و در پایان هر دو گروه مورد پسآزمون قرار گرفتند. ابزار سنجش مقیاس هوش وکسلر کودکان، پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992) و پرسشنامهی سازگاری دانشآموزان (سینها و سینگ، ۱۹۹۳) بود. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش توانایی خودنظم بخشی به طور معناداری موجب کاهش انواع پرخاشگری در دانش آموزان ناسازگار میگردد (۰۵/۰≥p)؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که برنامههای آموزش خودنظم بخشی با افزایش توان تنظیم و مدیریت هیجان به کاهش رفتارهای پرخاشگرانه کمک میکند.دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003172720171023The effectiveness of reality therapy training to increase happiness and responsibility in the mothers of children with Autism disorderاثربخشی آموزش واقعیت درمانی بر شادکامی و مسئولیت پذیری مادران کودکان درخودمانده5377823510.22054/jpe.2018.18761.1487FAسپیدهشیشه فردانشگاه علامه طباطباییفرنگیسکاظمیدانشگاه علامه طباطباییشهلاپزشکدانشگاه علامه طباطباییJournal Article20170203Having a child with Autistic Disorder can lead to experience unpleasant emotions in their parents. Therefore, This study aims to determine the effectiveness of reality therapy training to increase responsibility and happiness in the mothers of children with Autism disorder. This research was of a semi-experimental with pre-test and post-test and control group. By applying the available sampling, 31 mothers of children with Autism were selected and assigned randomly as experimental and control groups having 15 and 16 people respectively. The experimental group received group reality therapy training for seven treatment sessions (90 minutes for each session), while the control group was not exposed to any intervention. The data were collected using happiness questionnaire (Argyl) and responsibility (Gaff). The results of multivariate analysis indicated that there is significantly difference in scores of two groups in happiness and responsibility. thus, the group reality therapy training allows for a increase in the responsibility and happiness among mothers of the experimental group. According to the results obtained, group reality therapy training can be useful and applicable as the psychological therapeutic interventions for increasing happiness as well as responsibility in the mothers of children with Autism.داشتن یک کودک مبتلا به اختلال درخودماندگی میتواند منجر به تجربه هیجانات و احساسات ناخوشایند در والدین آنان گردد. از این رو پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش واقعیتدرمانی بر افزایش شادکامی و مسئولیتپذیری مادران کودکان مبتلا به اختلال درخودماندگی انجام گرفت. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. با روش نمونهگیری در دسترس، 31 نفر از مادران کودکان مبتلا به اختلال طیف درخودمانده انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و 16 نفری کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش آموزش واقعیت درمانی را به مدت 7 جلسه 90 دقیقهای و به صورت هفتگی دریافت کردند، در حالی که گروه گواه در معرض هیچ مداخلهای قرار نگرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه شادکامی آرگیل و پرسشنامه مسئولیتپذیری گاف استفاده شد. نتایج آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره حاکی از تفاوت معنادار بین دو گروه در نمرات شادکامی و مسئولیتپذیری بود؛ بدین ترتیب، آموزش واقعیتدرمانی موجب افزایش شادکامی و مسئولیتپذیری در مادران گروه آزمایش شد. با توجه به نتایج به دست آمده می-توان از آموزش واقعیتدرمانی گروهی به عنوان روشی موثر و مفید در افزایش شادکامی و مسئولیتپذیری مادران کودکان درخودمانده در مداخلات درمانی و بالینی استفاده کرد.دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003172720171023The comparison of the effect of executive function training and social emotional training on the performance of continuous attention in in students with mathematical learning disability in elementary schoolsمقایسه اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی و آموزش اجتماعی- هیجانی بر بهبود عملکرد توجه مداوم در دانش آموزان با اختلال ریاضی79113823610.22054/jpe.2018.21729.1557FAپریساخسروتاشگروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایرانخدیجهابوالمعالی الحسینیدانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران0000-0002-9714-1816کیانوشهاشمیاندانشیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایرانJournal Article20170522The purpose of this study was to compare the effect of executive function and social-emotional training on performance of continuous attention (the correct answer to image and numbers, reaction time about images and reaction time about numbers) among the girl students with learning disability in 3-5 grades at district 5 in Tehran. The method of this research was quasi-experimental and pre- test and post- test with control group design. For identifying students with mathematical learning disability was used Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders- 5, Raven test, and Iran Key math diagnostic test. Identified students were randomly assigned to two experimental groups and one control group (n= 7, in each group). They did performance of continuous attention test in pre-test and post-test. The first and second experimental groups received executive function and social-emotional training respectively, and control group did not receive any treatment. The data were analyzed with MANCOVA. Results showed that social-emotional training leads to improve performance of continuous attention (in the correct answer to images and numbers, and reaction time about numbers). Effectiveness of executive function training on performance of continuous attention is not significant, and there is not significant difference between the effects of executive function training and social - emotional training on the performance of continuous attention. In general, it can be concluded that sociol-emotional learning is a good way to increase performance of continuous attention in students with mathematical learning disorders.هدف این پژوهش مقایسه اثرات آموزش کارکردهای اجرایی و آموزش اجتماعی- هیجانی بر بهبود عملکرد توجه مداوم (پاسخ صحیح به اعداد و تصاویر و زمان واکنش اعداد و تصاویر) در دانشآموزان دختر دارای اختلال یادگیری ریاضی در پایههای 5-3 ابتدایی در منطقه 5 آموزش و پرورش شهر تهران بود. روش پژوهش شبهآزمایشی و طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. برای شناسایی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری در ریاضیات، از ملاکهای راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی- 5، آزمون ریون و آزمون ریاضی ایران کیمت استفاده شد. دانشآموزان شناسایی شده به تصادف در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند (7 نفر در هر گروه) و آزمون عملکرد توجه مداوم را در مرحله پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. گروه آزمایش اول و دوم به ترتیب تحت آموزش کارکردهای اجرایی و آموزش اجتماعی-هیجانی قرار گرفتند و گروه کنترل مداخلهای را دریافت نکرد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارت اجتماعی- هیجانی منجر به بهبود میانگین عملکرد توجه مداوم (در پاسخ صحیح به تصویر، پاسخ صحیح به اعداد و زمان واکنش در مورد اعداد) میشود. تأثیر آموزش کارکرد اجرایی بر عملکرد توجه مداوم معنادار نبود و تفاوت معناداری بین اثرات آموزش کارکرد اجرایی و آموزش مهارت اجتماعی - هیجانی بر عملکرد توجه مداوم وجود نداشت. در کل میتوان نتیجه گرفت که یادگیری اجتماعی- هیجانی روش مناسبی برای افزایش عملکرد توجه مداوم در دانشآموزان دارای اختلال در یادگیری ریاضی است.دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003172720171023Parental Stress, Religious Coping and Dyadic Adjustment in Parents of Children with an Autism Spectrum Disorderبررسی ارتباط استرس والدینی، مقابله مذهبی و سازگاری زناشویی در والدین کودکان با اختلال اتیسم115133823710.22054/jpe.2018.24665.1621FAسیدرضافلاح چایگروه روانشناسی و مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس ، ایرانعارفهموذن جامیگروه روانشناسی و مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس ، ایرانمریمفلاحیگروه روانشناسی و مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایرانJournal Article20170829The aim of this study was to investigate the relationship between parental stress, religious coping and marital adjustment in the parents of autistic children. The sample consisted of 124 mothers and fathers with autistic children who were selected from the available population in Mashhad. Data were collected from demographic information questionnaire, short form of Parenting Stress Index, Religious Coping Activity Scales, and Marital Adjustment Scale that the validity and reliability of those were collected in Iran. A descriptive correlation design was employed in this study. For data analysis, Pearson correlation test and stepwise regression were utilized. The results showed that there is a positive relationship between parental stress and positive religious coping with marital adjustment, and there is a negative and significant relationship between negative religious coping with marital adjustment. Therefore, it seems that parental stress and religious coping variables are important and effective factors in the marital adjustment of autistic children's parents.این پژوهش با هدف بررسی رابطه استرس والدینی، مقابله مذهبی و سازگاری زناشویی در والدین کودکان با اختلال اتیسم انجام گرفت. نمونه پژوهش شامل 124 نفر از مادران و پدران دارای کودک مبتلا به اختلال اتیسم در شهر مشهد بود که با شیوه نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. روش تحقیق این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. دادههای این مطالعه از پرسشنامههای اطلاعات جمعیت شناختی، فرم کوتاه شاخص استرس والدینی، پرسشنامه مقابله مذهبی پارگامنت، و پرسشنامه سازگاری زناشویی که روایی و پایایی این ابزارها در ایران مورد تایید قرارگرفته است، جمعآوری گردید. دادهها با آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تجزیه و تحلیل شدند . نتایج نشان داد که بین متغیر استرس والدینی، و مقابله مذهبی مثبت با سازگاری زناشویی رابطه مثبت؛ و بین مقابله مذهبی منفی با سازگاری زناشویی، رابطه منفی و معنی داری( 01/0 P<) وجود دارد. بنابراین به نظر می رسد که متغیرهای استرس والدینی و مقابله مذهبی به عنوان سازههایی مهم و تاثیرگذار در سازگاری زناشویی والدین کودکان با اختلال اتیسم می باشند.دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003172720171023The Effectiveness of Adlerian Parent Training on Change of parenting styles of parents with Children Suffering from Attention- Deficit/ Hyperactivity Disorderاثربخشی آموزش والدین با رویکرد آدلری بر تغییر شیوههای فرزندپروری والدین دارای کودکان با اختلال نارسایی/توجه بیشفعالی135159823810.22054/jpe.2018.21922.1563FAشهنازهاشمی ملکشاهدانشگاه علامه طباطباییJournal Article20170529The aim of this study was to investigate the effectiveness of Adlerian parent training on the change of parenting styles of parents with children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. The research method was quasi-experimental with pre-and-post test and follow up design with control group. A total of 30 parents whose children were diagnosed with a diagnostic and statistical diagnostic manual for psychiatric disorders (2013), were selected by available sampling and randomly assigned to two groups of experimental and control groups. The research tools were Attention Deficit Hyperactivity Disorder diagnostic (2013) questionnaire and Robinson parent style (2000) Inventory. parent training with Adlerian approach was accompolished in 10 sessions of 90- minutes. At the end and in follow up, the two groups of experiment and control completed the parenting style questionnaire as a post-test. data was analyzed using Repeated Measure. The results showed that this Adlerian parent training program did have a significant effect on increasing the Authoritative parenting style of mother and no father. It should also be noted that this parenting education program did not have a significant effect on authoritarian and permissive parenting style of mother and father. Accordingly we conclude that this Adlerian parent training program could change Authoritative parenting styles of mothers with Children with Attention- Deficit Hyperactivity/Disorder.هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش والدین با رویکرد آدلری بر تغییر شیوههای فرزندپروری والدین دارای کودکان با اختلال نارسایی توجه بیشفعالی است. روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. تعداد 30 نفر از والدینی که فرزندانشان با استفاده از پرسشنامه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی (2013) دارای این اختلال تشخیص داده شده بودند به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی جای گرفتند. ابزارهای پژوهش، پرسش نامه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی (2013) و سبکهای فرزندپروری رابینسون و همکاران (2000) بود. آموزش والدین با رویکرد آدلری در قالب 10 جلسه 90 دقیقهای برای گروه آزمایش اجرا شد. در پایان و در پیگیری، دو گروه آزمایش و کنترل، پرسشنامه سبک فرزندپروری را به عنوان پسآزمون تکمیل کردند. دادهها با استفاده از تحلیل تحلیل واریانس همراه با اندازه گیری مکرر تحلیل شد. نتایج به دست آمده در این پژوهش نشان داد که این برنامه آموزش والدین توانسته است در افزایش شیوة فرزندپروری مقتدرانه (مادر) و نه پدر تأثیر معنادار داشته باشد. همچنین لازم به ذکر است که این برنامه آموزش والدین برشیوة فرزندپروری مستبدانه و سهلگیرانه (پدر و مادر) تأثیر معنادار نداشت. بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که این برنامه آموزش والدین به شیوه آدلری، شیوه فرزندپروری مقتدرانه مادران دارای کودکان با اختلال نارسایی توجه بیشفعالی را تغییر داده است.دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003172720171023The relationship between disordered eating behavior with early maladaptive schemas and anxiety in adolescent femaleبررسی رابطه بین رفتار خوردن آشفته با طرحواره های ناسازگار اولیه و اضطراب در دختران نوجوان161183823910.22054/jpe.2018.23683.1598FAمنیژهکاوهاستادیار دانشگاه شهر کردفریباتابع بردباردانشگاه پیام نور شیرازJournal Article20170722Aim: The current research aim is studying the relationship between disordered eating behavior (DEB) with early maladaptive schemas(EMS) and anxiety in adolescent female students in Shiraz .Method: The method of present research is descriptive correlation. For this purpose, 190 female students of one to third year of high school of Shiraz selected by cluster sampling method and complete questionnaires. Young's schema Questionnaire short form (SQ-SF), Eating Attitudes Test (EAT-26) Garner and Garfinkel (1979) and Depression, anxiety, Stress Scale (DASS) were used was utilized to evaluate early maladaptive schemas, disordered eating behavior and anxiety, respectively. Data analyzed through the SPSS21 software. Result: Pearson's correlation coefficient showed that a significant correlation between most domains of area early maladaptive schemas (EMS) with disordered eating behavior (DEB). Also anxiety has significant correlation with disordered eating behavior (DEB). Stepwise regression Indicated impaired autonomy and performance (P<0/01& =β 0/48), disconnection and rejection (P<0/01& =β 0/32), impaired limits (P<0/01& =β 0/29) and anxiety (P<0/01& =β 0/15) explain significant variance of disordered eating behavior (DEB). Conclusion: According to significant role of early maladaptive schemas and anxiety in explains variance of disordered eating behavior in adolescent females, correction of maladaptive schemas and reduction of anxiety can be effective in reducing eating problems.هدف: هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین رفتار خوردن آشفته با طرحواره های ناسازگار اولیه و اضطراب دانش آموزان دخترشهر شیراز می باشد. روش:روش پژوهش حاضر همبستگی است. تعداد 190 دانش آموز به شیوه خوشه ای تصادفی انتخاب شدند و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس(DASS) لاویبوند ،پرسشنامه طرحواره های ناسازگار اولیه یانگ و آزمون بازخورد خوردن گارنر و گارفینکل (1979) را تکمیل نمودند. داده ها با استفاده از 21 SPSS مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: ضرایب بدست آمده بر اساس آزمون همبستگی پیرسون نشان دهنده ارتباط مثبت و معنادار اکثر حوزه های طرح واره ها با رفتار خوردن آشفته بود. همچنین اضطراب ارتباط معناداری با رفتار خوردن آشفته داشت. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که سه حوزه خودگردانی/عملکرد مختل (میزان بتای 48/0=β و P<0/01)، طرد و بریدگی (میزان بتای 32/0=β و P<0/01) و محدودیت مختل (میزان بتای 29/0=β و P<0/01) همراه با اضطراب (میزان بتای 15/0=β و P<0/01) تبیین کننده معنادار واریانس رفتار خوردن آشفته بودند. نتیجه گیری: با توجه به نقش طرحواره های ناسازگار و اضطراب در تبیین واریانس رفتارهای خوردن آشفته دختران نوجوان، کاهش اضطراب و تصحیح افکار ناکارآمد اولیه می تواند در کاهش مشکلات خوردن موثر باشد.دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003172720171023Effectiveness of response to intervention- based Targeted Reading Intervention on Comprehension in students with Specific Learning Disabilityاثربخشی مداخله هدفمند خواندن مبتنی بر پاسخ به مداخله بر درک مطلب دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ویژه185208824010.22054/jpe.2018.26375.1653FAسالارفرامرزیگروه کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و رانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000-0002-0493-9723عادلمحمدزادهدانشگاه اصفهانJournal Article20171027The purpose of this study was to investigate the effectiveness of targeted reading intervention (TRI) on comprehension in students with specific learning disability (SLD). The design of study was quasi experimental pre-test/post-test with control group. The statistical population consisted of all male students with SLD at grade 3 at schools of Dorche city in 2016. The sample included 30 students that were selected by Simple Random Sampling and then assigned into two groups of 15 people (experimental group and control group). The experimental group parents received the targeted reading intervention (Sisson and Sisson, 2014) for 12 sessions and 3 sessions in per week. At this time, the control group didn’t receive any intervention. The data was collected by the NAMA reading and dyslexia test (korminori and Moradi, 2005) and MANCOVA was analyzed. The results showed that TRI was efficient on comprehension was significant with α=0.05 level. Therefore, the targeted reading intervention can be suggested to increase comprehension skills of students with SLD.پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخلهی هدفمند خواندن بر درک مطلب دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ویژه انجام شد. این مطالعه از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون همراه گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش کلیهی دانشآموزان پسر را شامل میشد که در سال تحصیلی 96-95 در پایهی تحصیلی سوم ابتدایی مدارس شهر درچه مشغول به تحصیل بودند. از جامعهی مذکور، با روش تصادفی ساده 30 دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب شدند و در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه قرار گرفتند. سپس گروه آزمایش به مدت 12 جلسه و هر هفته 3 جلسه تحت مداخلهی هدفمند خواندن (سیزون و سیزون، 2014) قرار گرفت. در این زمان، گروه گواه هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش آزمون خواندن و نارساخوانی نما (کرمی نوری و مرادی، 1384) بود. دادههای بدست آمده از پژوهش، با آزمون آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که تأثیر مداخلهی هدفمند خواندن بر درک مطلب دانشآموزان در سطح 05/0=α معنیدار میباشد. بنابر نتایج پژوهش پیشنهاد میشود از مداخلهی هدفمند خواندن به منظور افزایش مهارتهای درک مطلبی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ویژه استفاده گردد.دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003172720171023Effectiveness of Reality Therapy on the Stigma of Mothers of Children with Intellectual and Developmental Disabilitiesتأثیر واقعیت درمانی بر استیگمای مادران کودکان دارای ناتوانیهای رشدی و ذهنی209236824210.22054/jpe.2018.24534.1618FAربابهغلامیگروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی سبزوارعلی محمدناعمیاستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد سبزوارJournal Article20170824This study was done to determine the effectiveness of reality therapy on the Stigma of mothers of children with intellectual and developmental disabilities of Sabzevar city. This study was semi -experimental and pretest-posttest with control group. The statistical population of this research was all mothers of children with intellectual and developmental disabilities of Sabzevar in the academic year 2016-2017 that 34 mothers of children with intellectual and developmental disabilities were selected by available sampling method and randomly assigned to two experimental groups (17 persons) and control group (17 persons), then both groups were given pre-test. The experimental group received reality therapy intervention during 8 sessions (each session 75 minutes), while the control group received no intervention. After the intervention, the two groups were given a post-test. Data was collected using a standard questionnaire of Stigma Rittcher et al. (2003).The collected data was analyzed using descriptive statistics methods (mean and standard deviation) and inferential statistics (covariance analysis). The results showed that Reality Therapy have a significant effect on the Stigma and its components including alienation, stereotype endorsement, discrimination experience and social withdrawal of the mothers of children with intellectual and developmental disabilities and the mothers of the experimental group had significantly less stigma than the control group mothers in the post-test (pپژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش واقعیت درمانی بر استیگما و مولفههای مادران کودکان دارای ناتوانیهای رشدی و ذهنی شهر سبزوار انجام شد. روش تحقیق نیمهتجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری این پژوهش شامل همة مادران کودکان دارای ناتوانیهای رشدی و ذهنی شهر سبزوار در سال تحصیلی 1395-1396بود که تعداد 34 مادر دارای فرزند با ناتوانیهای رشدی و ذهنی با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش (17 نفر) و گواه (17 نفر) جایگزین شدند. آنگاه از هر دو گروه پیشآزمون بهعمل آمد.گروه آزمایش مداخله واقعیت درمانی طی10 جلسة 75 دقیقهای بهصورت هفتگی دریافت نمود، در حالی که گروه گواه هیچ مداخلهای را دریافت نکرد. پس از انجام مداخله، از هر دو گروه پسآزمون بهعمل آمد. دادههای موردنیاز با استفاده از پرسشنامة استاندارد استیگمای ریتشر و همکاران (2003) جمعآوری شد. سپس دادههای جمع-آوری شده با استفاده از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی(تحلیل کواریانس) تجزیه و تحلیل گردید. نتایج نشان داد که واقعیت درمانی بر استیگما و مولفههای آن شامل بیگانگی، تایید تصورات قالبی، تجربة تبعیض اجتماعی، کنارهگیری اجتماعی مادران کودکانِ دارای ناتوانیهای رشدی و ذهنی موثر است و مادران گروه آزمایش نسبت به مادران گروه کنترل در پس-آزمون، به طور معناداری استیگمای کمتری داشتند)001/0(p