دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003131020130622Identification and Prioritization of Necessary Social Skills for Students with Mental Retardation in Work Placeشناسایی و اولویتیابی مهارتهای اجتماعی مورد نیاز دانشآموزان کمتوانذهنی در محیط کار2144811FAعباسعلیحسینخانزادهاستادیار دانشگاه گیلان0000-0003-4060-0011علیرضامحمدی آریااستادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشیJournal Article20150309<span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-bidi-language: AR-SA; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-family: 'B Mitra'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;">This<br />research aims at identifying the necessary social skills for students with<br />mental retardation in work place.</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-bidi-language: AR-SA; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-family: 'B Mitra'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;">The present study is a descriptive-survey design. In this regard, 142<br />teachers are selected as sample using convenient sampling method. In the next<br />stage, perspectives of teachers are surveyed using a researcher-developed<br />questionnaire. After preliminary study and determination of the psychometric<br />properties of the questionnaire, it is administered on the target samples. </span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-family: 'B Mitra'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;">The data analysis</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-bidi-language: AR-SA; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-family: 'B Mitra'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;"> identified the 25<br />necessary social skills for students with mental retardation in work place. </span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-family: 'B Mitra'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;">As a conclusion, social skills<br />include various levels prioritized by teachers for the success of persons with<br />mental retardation in work place. </span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;">Therefore</span><span style="color: #333333; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-bidi-language: AR-SA; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;">, </span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-bidi-language: AR-SA; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;">social<br />skills identified in this study can be used in vocational planning for mentally<br />retarded students</span>رفتارهای اجتماعی مناسب و دیگر مهارتهای سازشی پایههای سازشیافتگی شخصی و اجتماعی را در زندگی تشکیل میدهند.پژوهش حاضر با هدف شناسایی مهارت های اجتماعی مورد نیاز دانشآموزان کمتوانذهنی در محیط کار صورت گرفت. پژوهش حاضر توصیفی از نوع زمینهیابی است. جامعه آماری شامل تمامی معلمان دانشآموزان کمتوانذهنی دوره راهنمایی استان تهران در سال تحصیلی 88-1387 بود که 142 نفر از آنها به عنوان نمونه به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه مهارتهای اجتماعی محقق ساخته استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از شاخصهای توصیفی درصد و فراوانی، میانگین و روش تحلیل عاملی انجام شد. نتایج تحلیل دادهها مهارتهای اجتماعی مورد نیاز دانشآموزان کمتوانذهنی را در محیط کار در 25 مهارت مشخص ساخت. با توجه به این کهمهارتهای اجتماعی از سطوح مختلفی برخوردار هستند که از سوی معلمان برای موفقیت دانشآموزان کمتوان ذهنی در محیط کار اولویت بندی شدند، بنابراین پیشنهاد می شود از مهارتهای اجتماعی شناسایی شده در پژوهش حاضر در برنامهریزی شغلی دانشآموزان کمتوانذهنی استفاده گردد.دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003131020130622The Effectiveness of Group Plays on Psychomotor Development of Educable Mentally Disabled Preschool Boys in Preschool in 2011تأثیر بازیهای گروهی بر رشد مهارتهای روانی حرکتی پسران پیشدبستانی کمتوانذهنی129144817FAآرزوشاه میوه اصفهانیدانشجوی دکترای رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه اصفهانطاهرهحیدریکارشناسی ارشد رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه اصفهان.احمدعابدیدکترای روانشناسی و عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهانمرضیهتوکل نیاکارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه اصفهانJournal Article20150309<span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-bidi-language: AR-SA; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;">The purpose of this research is to determine the<br />effect of group plays on psychomotor development of educable mentally disabled<br />boys (aged 5 to 7 years old). Thestatistical population of this study<br />includes all boys with educable mental disability in preschool. The sample<br />consists of 20 boys who are randomly selected from three special schools in<br />Isfahan city. Then they are randomly assigned into two experimental and control<br />groups. The instrument used in this research is Lincoln Oseretsky Test of Motor<br />Proficiency and Education Group Play. A pretest is administered on both the<br />experimental and control groups. Then education play training is employed on<br />the experimental group for one mouth and 12 sessions. A post test is<br />administered on both groups at the end of training. The results show there is a<br />significant difference between the mean scores of Lincoln Oseretsky Test of<br />Motor Proficiency in the experimental and the control groups in the post test<br />(p<0.001). The effect size is 69%. It is therefore concluded that group play<br />could increase psychomotor development in educable mentally disabled boys. So<br />we can use group plays on psychomotor development in preschool children in<br />addition to another methods</span>هدف این پژوهش بررسی تأثیر بازیهای<br />گروهی در یادگیری مهارتهای روانی- حرکتی کودکان پیش دبستانی کمتوانذهنی (سنین 5 تا 7 سال) بود. این<br />پژوهش از نوع کاربردی و شیوه انجام گرفتن آن شبهآزمایشی بود. برای این هدف، 20پسر<br />پیشدبستانی کمتوانذهنی مدارس ویژه دانشآموزان با کمتوانی ذهنی شهر اصفهان به<br />شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب، و به روش تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل<br />گمارده شدند(10 کودک در گروه آزمایش و 10 کودک در گروه کنترل). ابزار مورد استفاده<br />برای بررسی رشد حرکتی کودکان در پیشآزمون و پسآزمون، آزمون لینکن- اوزرتسکی بودکه به صورت انفرادی اجرا<br />گردید. گروه آزمایشطی<br />15جلسه یک ساعته تحت مداخله بازی های<br />گروهی قرار گرفتند و بر روی گروه کنترل هیچ مداخلهای انجام نشد. پس از پایان<br />مداخله کودکان هر دو گروه از لحاظ مهارتهای<br />روانی-حرکتی با آزمون لینکن-اوزرتسکی<br />مورد ارزیابی مجدد قرار گرفتند. دادههای حاصل با استفاده از آزمون آماری کواریانس<br />مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج<br />نشان داد بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون مهارتهای روانی-حرکتی در گروههای<br />آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری وجود دارد(001/0>P).<br />میزان اندازه اثر69 /0بدست آمد. نتایج این پژوهش نشان داد که بازیهای گروهی مهارتهای<br />روانی-حرکتی کودکان کمتوانذهنی را افزایش میدهد. نتایج تحلیل واریانس چندگانه (مانوا) نشان داد که تفاوت در خرده مقیاسهای<br />تعادل( 006/0=P)، مهارت انگشتان( 001/0=P)، هماهنگی چشم و دست(<br />001/0=P) مهارت تنه (005/0=P) معنیدار بود، اما در خرده مقیاسهای مهارت عضلات بزرگ دستها<br />(7/0=P) و مهارت بازوها( 17/0=P) و هماهنگی دست و پا(10/0=P) این تفاوت معنیدار نبود. بنابرین میتوان از بازیهای گروهی در کنار سایر روشها<br />برای تقویت مهارتهای روانی – حرکتی کودکان پیشدبستانی استفاده نموددانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003131020130622Factors Related to the Anxiety of Mothers with Exceptional Childrenعوامل مرتبط با اضطراب مادران دارای کودک با نیازهای ویژه145163818FAمریمعلیخانیدانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات خانواده دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت.علیرضامنظری توکلیاستادیار دانشگاه علوم تحقیقات کرمانحمداللهمنظریاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی کرمانJournal Article20150309<span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-bidi-language: AR-SA; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;">The purpose of this study is to examine and<br />predict factors related to anxiety of mothers with exceptional children in<br />Jiroft city in 2011. In this applied and correlative research, the statistical<br />population includes all the mothers of mentally retarded, deaf and blind<br />children who are being educated in schools special for exceptional children in<br />Jiroft. The sample consists of 60 mothers of exceptional children who are<br />selected by random sampling. The answers given to Beck anxiety and the<br />researcher-made questionnaires are analyzed by using correlation coefficient<br />and multiple regression method. Analysis of the data reveal that there is a<br />significant correlation between the mother’s anxiety and the knowledge of<br />mothers about how to raise and treat exceptional children, the social<br />limitations of mothers, the root cause of disability of the exceptional child,<br />the effect of the child’s disability on family relationships, sense of responsibility<br />of mothers, and the father’s presence. In addition, the result of this study<br />show there are factors that increase the mothers’ anxiety</span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 11pt; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL">این پژوهش با هدف کلی مطالعۀ<br />عوامل مرتبط با اضطراب مادران دارای کودکان با نیازهای ویژه در شهر جیرفت در سال<br />1390 انجام شد. این پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیهی مادران<br />دارای کودک با آسیبهای بینایی، شنوایی و ذهنی بود که کودک آنها در مدارس ویژهی<br />آموزش کودکان با نیازهای ویژه در شهر جیرفت در سال تحصیلی 90-1389 به تحصیل اشتغال<br />داشتند. از طریق روش نمونهگیری در دسترس 60 نفر از مادران دانشآموزان با نیازهای<br />ویژه در سه گروه (نابینا، ناشنوا و کمتوانذهنی) انتخاب شدند. پس از پاسخ به پرسشنامهها<br />به صورت انفرادی، پرسشنامه اضطراب بک و محقق ساخته دادهها با بهرهگیری از ضریب<br />همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری دادهها تحلیل شدند. نتایج نشان میدهد که<br />بین عواملی چون میزان اطلاعات مادران از نحوۀ تربیت و برخورد با کودک با نیازهای<br />ویژه، محدودیتهای اجتماعی مادران، ریشۀ معلولیت کودک با نیازهای ویژه، تأثیر آسیبدیدگی<br />فرزند بر روابط خانوادگی، احساس مسئولیت مادران، میزان حضور پدر با میزان اضطراب<br />مادران دارای کودک با نیازهای ویژه رابطه معنیداری وجود دارد. در مجموع یافتههای<br />این پژوهش حاکی از آن است که عواملی مربوط به کودکان با نیازهای ویژه وجود دارد که<br />اضطراب مادران این کودکان را افزایش میدهد. با شناخت این عوامل میتوان با<br />بالابردن سطح اطلاعات مادران از آسیبهای مختلف، چگونگی برخورد با این کودکان و<br />روابط عاطفی مناسب در خانواده همراه با حضور پدر، به اینگونه مادران کمک کرد </span>