دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-00313920130608The Efficacy of Working Memory Training on Executive Functions and Academic Performance of 3rd Grade Elementary Female Students with Spelling Learning Disabilityاثربخشی آموزش حافظۀ کاری بر کارکردهای اجرایی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان با نارسایی در املا1202169FAمختارملک پورساراآقاباباییاحمدعابدیمژگانشوشتریJournal Article20130304The aim of this research is to investigate into the efficacy of working memory training on executive functions and academic performance of students with spelling learning disability. In this semi-experimental research, 30 3rd grade elementary female students with spelling learning disability are selected through multistage random sampling. These students are randomly assigned into two groups (one experimental group and one control group, each consisting of 15 students). The instruments used in the study are NEPSY test, Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC), Checklist for Identifying Students with Spelling Learning Disability, Clinical Interview and Spelling Academic Performance Test. The data was analyzed by Analysis of Covariance. The findings indicated that working memory training can improve executive functions and spelling performance of students. So in can be concluded that working memory training can be used as an intervention method in improvement of executive functions and spelling difficulty in students with spelling learning disability.دراین پژوهش، اثربخشی آموزش حافظه کاری بر کارکردهای اجرایی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری املا مورد مطالعه قرار گرفت. روش این پژوهش نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش، دانشآموزان دختر پایۀ سوم ابتدایی دارای به ناتوانی یادگیری املا شهر اصفهان در سال تحصیلی 90 - 1389 بود. به منظور انجام پژوهش، 30 دانشآموز با ناتوانی یادگیری املا به شیوة نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای، انتخاب و با روش تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده عبارتند از آزمون عصب ـ روانشناختی نپسی (NEPSY)، مقیاس هوش کودکان وکسلر، چک لیست شناسایی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری املا، مصاحبه بالینی وآزمون عملکرد تحصیلی املا بود. آموزش حافظه کاری به صورت گروهی در گروه آزمایش انجام گرفت. برای آزمون فرضیهها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که تأثیر آموزش حافظه کاری بر کارکردهای اجرایی و عملکرد املای دانشآموزان با ناتوانی یادگیری املا به لحاظ آماری معنادار است. آموزش حافظه کاری میتواند به عنوان یک روش مداخله ای در بهبود کارکردهای اجرایی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری املا مورد استفاده قرار گیرد.دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-00313920130608Comparison of the Effects of Fernald Multi-Sensory and Frostig Visual Perception Methods on Improvement of Reading Performance in Dyslexic Male Students in Hamedan Cityمقایسه تأثیر روشهای چندحسی فرنالد و ادراک دیداری فراستیگ بر اصلاح عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان21322170FAابوالقاسمیعقوبیحسینمحققیمریمغفوری آثارخسرورشیدJournal Article20130314This research aims at studying the effects of Fernald multi-sensory & Frostig visual perception methods on improvement of reading performance in 2<sup>nd</sup> grade dyslexic male students in elementary schools in Hamedan. The subjects are 45 2<sup>nd</sup> grade dyslexic male students in elementary schools in Hamedan, out of which 15 students are placed in Fernald multi-sensory experimental group and 15 others in Frostig visual perception experimental group. The remaining 15 students are considered as the control group. The subjects are selected from a population through dyslexia check list based on teachers’ idea. In order to homogenize the groups, Raven's Children IQ Test is used. After performing the pre-test, Multi-sensory experimental group receives Fernald multi-sensory instruction, and the visual perception experimental group receives Frostig visual perception instruction for 10 sessions. However, the control group does not receive any instructions. Falah Chay Reading Test (1995) is administered for the three groups as pre-test and post-test. For data analysis, T-Test and Analysis of Covariance are used. The results show that the groups trained with Fernald multi-sensory and Frostig visual perception methods perform better in reading, comprehending the meaning of sentences and reading performance than the control group. Meanwhile, the group trained with Fernald multi-sensory has a better performance in reading and comprehending the meaning of sentences in comparison with the one receiving the Frostig visual perception method. It can therefore be concluded that the above said methods can improve the reading performance in dyslexic male students, and among these two methods, Fernald multi-sensory method may be applied as the more effective method in improvement of the reading performance in these students.این پژوهش با هدف بررسی تأثیر دو روش آموزشی چندحسی و فراستیگ بر اصلاح عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان پسر دوم ابتدایی شهر همدان انجام شد. آزمودنیها 45 نفر از دانشآموزان نارساخوان پایه دوم ابتدایی مدارس پسرانه شهر همدان بودند که از این تعداد 15نفر در گروه آزمایشی چندحسی فرنالد و 15نفر در گروه آزمایشی ادراک دیداری فراستیگ قرارگرفته و 15 نفر دیگر به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. آزمودنیها از جامعه ای انتخاب شدند که با توجه به نظرمعلمان ازطریق چک لیست نارساخوانی و برای همتاسازی و همگنی هوش هر سه گروه، آزمون ریون کودکان، استفاده شد. بعد از اجرای پیشآزمون، گروه آزمایشی چند حسی فرنالد، 10 جلسه آموزش روش چندحسی فرنالد و گروه آزمایشی ادراک دیداری فراستیگ، 10 جلسه آموزش روش ادراک دیداری فراستیگ، دریافت کردند ولی گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. برای انجام پیشآزمون و پسآزمون، از آزمون فلاح چای (1374)، برای هر سه گروه استفاده شد و برای تحلیل یافتهها ازتحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که گروه آموزش دیده با روش چندحسی فرنالد و گروه آموزش دیده با روش ادراک دیداری فراستیگ، در خواندن، درک معنی جملات و عملکرد خواندن، عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل داشتند. در ضمن، گروه آموزش دیده با روش چندحسی فرنالد در خواندن و درک معنی جملات، عملکرد بهتری نسبت به گروه آموزش دیده با روش ادراک دیداری فراستیگ، داشتند. روشهای آموزشی چندحسی فرنالد و ادراک دیداری فراستیگ میتواند موجب بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان پسر نارساخوان شود و از میان این دو روش، روش چندحسی فرنالد، را میتوان به عنوان روشی اثربخشتر در بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان، به کار برد.دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-00313920130608TheEffect of Local and Global Cohesion of the Text on Improvement of Reading Comprehension of Students with Low and High Prior KnowledgeAbolghassem Shakibaتأثیر انسجام متن در سطح خرد و کلان بر بهبود درک مطلب دانشآموزان دارای دانش قبلی کم و زیاد نسبت به موضوع33562171FAابوالقاسمشکیباعلیاکبرسیفحسناسدزادهصغریابراهیمی قوامJournal Article20130316The main purpose of this study isto examine the effect of local and global text cohesion on improving the reading comprehension of students with low and high prior knowledge. The subjects with high prior knowledge consist of 80 senior high school students(61 females, 19 males),and the subjects with low prior knowledge are 80 senior high school students(70 females.10 males), who are randomly selected using multistage sampling method. Participants with high and low prior knowledge are randomly assigned into four groups. The reading materials of the group members consist of texts with low local and high global cohesion, high local and low global cohesion, low local and high global cohesion, and high local and global cohesion. The research instruments are:1)experimental text,2)comprehension test, and 3)prior knowledge test. The subjects should read the text and then answer the questions of reading comprehension test. The collected data are statistically analyzed. The results show that there is interaction between local and global text cohesion and the reader’s prior knowledge. High local and global cohesion text significantly improved comprehension, compared to the low local and global cohesion text. It is also found that readers who know little about the domain of the text benefit more from text with high local and global cohesion, whereas high-knowledge readers benefit from a minimally coherent textهدف این پژوهش بررسی تأثیر انسجام متن در سطوح خرد و کلان بر بهبود درک مطلب دانشآموزان دارای دانش قبلی کم و زیاد نسبت به موضوع است. بدین منظور ابتدا آزمون دانش قبلی نسبت به موضوع در بین 320 دانشآموز سوم دبیرستان اجرا شد. سپس80 دانشآموز سال سوم دبیرستان که شامل 19 پسر و 61 دختر بودند به عنوان دانشآموزان دارای دانش قبلی زیاد نسبت به موضوع و80 دانشآموز سال سوم دبیرستان که شامل10 پسر و70 دختر بودند به عنوان دانشآموزان دارای دانش قبلی کم نسبت به موضوع انتخاب شدند. هر کدام از گروههای بالا و پایین به چهار گروه 20 نفری به صورت تصادفی انتخاب شدند و اعضای هر کدام از گروهها یکی از نسخههای متن را خواندند. نسخههای متن شامل انسجام خرد و کلان پایین، انسجام خرد بالا و کلان پایین، انسجام خرد پایین و کلان بالا و انسجام خرد و کلان بالا بودند. منظور از انسجام خرد شاخصهای ارجاعی، پیوندی ومعنایی است که جملات مجاور را به هم پیوند میدهد و انسجام کلان شاخصهای ارتباط مفاهیم جزیی متن به مفهوم اصلی متن است. پس از اجرای پیشآزمون دانشآموزان به مدت 30 دقیقه متن آزمایشی را خواندند و در پایان پسآزمون درک مطلب اجرا گردید. با استفاده ار تحلیل واریانس و کوواریانس و آزمون t عملکرد درک مطلب دانشآموزان مقایسه شد و نتایج زیر به دست آمد: بین سطوح انسجام متن و سطوح دانش قبلی در نمرههای درک مطلب کنش متقابل وجود دارد. همچنین نمرههای درک مطلب دانشآموزانی که نسخه انسجام متن خرد و کلان بالارا خواندند به طور معناداری بالاتر از نمره دانشآموزانی بود که نسخه انسجام خرد و کلان پایین را خواندند و بین سایر نسخههای انسجام متن در نمرههای درک مطلب تفاوت معنادار مشاهده نشد. بین نمرههای درک مطلب دانشآموزان دارای دانش قبلی بالا و پایین در متن انسجام خرد و کلان پایین باهم تفاوت معناداری مشاهده شد. یعنی دانشآموزان با دانش قبلی زیاد از متن با انسجام خرد و کلان پایین بهره بیشتری بردند و نمرات دانشآموزان با دانش قبلی کم در متن با انسجام خرد و کلان پایین کمتر از گروه دیگر بود. دانشآموزان با دانش قبلی کم از متن با انسجام خرد و کلان بالا بهره بیشتری بردند.دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-00313920130608Comparing Responsibility between Siblings of Students with and without Intellectual Disabilitiesمقایسۀ مسئولیتپذیری بین خواهران و برادران دانشآموزان با کمتوانیذهنی و عادی57742172FAقربانهمتی علمدارلو0000-0002-3088-6442صدیقهرضایی دهنویمحمد مهدیتیموریJournal Article20160218The aim of this study is to compare responsibility between siblings of students with and without intellectual disabilities. The statistical population of this research includes the whole adolescents (aged between 12 and 18) who have siblings with and without intellectual disabilities in Shiraz city. The sample size is 170 adolescents (80 adolescents having siblings with intellectual disabilities and 90adolescents with normal siblings) that are selected by purposeful sampling. Adolescents' Responsibility Questionnaire is used for measuring the responsibility. Analysis of the data using <em>two</em>-<em>way analysis of variance </em>test shows that the responsibility of siblings of students with intellectual disabilities is significantly more than the responsibility of siblings of students without intellectual disabilities. Moreover <em>multiple variance analysis </em>shows that except loyalty, all the other minor scales of responsibility in siblings of students with intellectual disabilities are significantly higher than sibling of normal students. According to the findings, it is suggested that the responsibility model in siblings of students with intellectual disabilities should be studied and used by normal families so that their children become more responsibleپژوهش حاضر با هدف مقایسه مسئولیتپذیری بین خواهران و برادران دانشآموزان با کمتوانیذهنی و عادی صورت گرفت.جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه خواهران و برادران نوجوان12-18 ساله دانشآموزان با کمتوانیذهنی و عادی شهر شیراز بودند که از بین آنها نمونهای به حجم 170 نوجوان 12-18 ساله( 80 نفر از آنها خواهر یا برادر با کمتوانیذهنی داشتند و 90 نفر از آنها خواهر یا برادر عادی داشتند) به شیوه هدفمند انتخاب شدند. از پرسشنامه مسئولیتپذیری نوجوانان برای سنجش مسئولیتپذیری استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون تحلیل واریانس دوطرفه نشان داد که مسئولیتپذیری خواهران و برادران دانشآموزان با کمتوانیذهنی به طور معنیداری بیشتر از مسئولیتپذیری خواهران و برادران دانشآموزان عادی است. همچنین نتایج آزمون تحلیل واریانس چندگانه نشان داد که خواهران و برادران دانشآموزان با کمتوانیذهنی در همه خرده مقیاسهای مسئولیتپذیری به جز وظیفهشناسی نسبت به خواهران و برادران دانشآموزان عادی به طور معنیداری بالاتر هستند.با توجه به یافتههای مذکور پیشنهاد میشود که الگوی مسئولیتپذیری در خواهران و برادران دانشآموزان با کمتوانیذهنی مورد مطالعه قرار گیرد و از آن برای مسئولیتپذیرتر کردن فرزندان خانوادههای عادی استفاده شود.دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-00313920130608The Effectiveness of Group Session on Quality of Life and Improvement of the Family Relations in Children with Mental Disabilityاثربخشی نشست گروهی بر کیفیت زندگی و بهبود روابط خانوادگی در کودکان دارای کمتوانذهنی75922173FAحسینقمری گیویعظیمه السادات سیدبرزگر سقزچیمقصودنادر پیله رودJournal Article20120404This study aims at investigating the effectiveness of group sessions in improving the quality of life and family relationships in children with mental disability.The research procedure is experimental with pre-test and post-test design and control group.The statistical population in this study includes all families of mentally retarded boy and girl students studying in the exceptional schools in Ardabil. The studysampleis30 families selected via the convenient sampling method and randomly divided into experimental and control groups. For data gathering, the subjects are asked to complete the Quality of Life Questionnaire and Schaefer Family Assessment Device. The multivariate analysis of variance (MANOVA) is used to test the hypothesis. The results show that the group session has a significant effect on the quality of life and improves the family relationships in families with mentally retarded children (p≥ 0/01). Emphasizing enhancement of parents ‘awareness, free discussion on worries and learning ways of coping with children’s preoccupations and problem solving skills are effective in improving quality of life and family relationships. All the participants emphasized suggestibility, hostility and withdrawal in their children and insisted on controlling the parents fight over accusing and blaming one another. Researchers suggest that in order to improve parent-child relationship, it would be better if both parents participate in group sessions at the same time.پژوهش حاضر با هدف اثربخشی نشست گروهی بر کیفیت زندگی و بهبود روابط خانوادگی در کودکان کمتوانذهنی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر، ازنوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری در این تحقیق شامل همه خانوادههای دانشآموزان دختر و پسر دارای کمتوانذهنی مشغول به تحصیل در مدارس استثنایی شهر اردبیل بود. نمونه این پژوهش 30 خانواده بود که از بین خانوادههای موجود به شیوه در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه کیفیت زندگی و پرسشنامه محیط خانوادگی شیفر استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل فرضیهها از آزمون تجزیه و تحلیل واریانس چند متغیری(MANOVA) استفاده شده است. نتایج نشان داد که نشست گروهی بر کیفیت زندگی و بهبود روابط خانوادگی خانوادههای دارای کودک کمتوانذهنی تاثیر معنی داری داشت (01/0 ≥ P). پشنهاد میشود از نشست گروهی برای بهبود کیفیت زندگی و راوبط خانوادگی درخانواد ه های دارای کودکان کم توا ن ذهنی استفاده شود.دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-00313920130608The Effectiveness of Hope Therapy on Improving Depression and Quality of Life among Mothers of Intellectual Disability Childrenاثربخشی امید درمانی بر بهبود افسردگی و ابعاد کیفیت زندگی مادران کودکان کمتوانذهنی931102174FAملیحهشهرستانیابوالفضلکرمیمحسندوستکامامیرحسینعلی محمدیJournal Article20130415
The Effectiveness of Hope Therapy on Improving Depression and Quality of Life among Mothers of Intellectual Disability Children
This study aims at investigating the effectiveness of hope therapy on improvement of depression and quality of life among mothers of intellectual disability children. The research procedure is quasi-experimental with pre-test and post-test design and control group. Research population consists of mothers of intellectual disability whose children have been students of 28 exceptional schools in the academic year of 2011-2012 in Mashhad. 30mothers of intellectually disable children are selected by using multistage cluster sampling and are and randomly assigned in two experimental (15 persons) and control groups (15 persons). The experimental group receives hope therapy training for 6 sessions. The data are gathered by using Beck Depression Inventory-Õ and the brief form of quality of life questionnaires. Questionnaires are completed by both experimental and control groups in three stages before, after and 4 weeks after the intervention (follow-up phase). The results are analyzed with Moncova using SPSS 18 software. The Moncova analysis results show that there is significant difference between average scores of experimental and control groups in both post-test and follow-up stages )P<0/001). As a conclusion, hope therapy training is quite effective in improving depression and quality of life in mothers of intellectually children.پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی امید درمانی بر بهبود افسردگی و ابعاد کیفیت زندگی مادران کودکان کمتوانذهنی شهر مشهد صورت گرفت. روش تحقیق شبه آزمایشی بود و از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری کلیه مادران کودکان کمتوانذهنی بودند که فرزندان آنها در 28 مدرسه استثنایی شهر مشهد در سال تحصیلی 91-1390 مشغول به تحصیل بودند. از جامعه یادشده30 مادر دارای فرزند کمتوانذهنی با بهرهگیری از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش(15نفر) و کنترل(15نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 6 جلسهی هفتگی تحت آموزش امید درمانی قرار گرفتند. گردآوری دادهها به کمک پرسشنامه افسردگی بک(ویرایش دوم) و پرسشنامه کیفیت زندگی از نوع فرم کوتاه انجام شد. پرسشنامهها توسط هر دو گروه آزمایش و کنترل در سه مرحله قبل، بعد و 4 هفته پس از مداخله(مرحله پیگیری)تکمیل شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای تحقیق با استفاده از روش تحلیل کواریانس چند متغییره تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاصل از تحلیل مانکوا نشان داد که بین میانگینهای نمرات پسآزمون و پیگیری گروه آزمایش و کنترل در سطح 01/0 تفاوت معناداری وجود داشت(001/0P<). نتایج پژوهش حاکی از اثربخشی آموزش امید درمانی در بهبود افسردگی و ابعاد کیفیت زندگی مادران کودکان کمتوانذهنی است. با توجه به این که مادران دارای کودک کمتوانذهنی دارای سطوح افسردگی بالا و کیفیت زندگی پایین میباشند بهرهگیری از رویکردهای مختلف روان درمانی از جمله امید درمانی میتواند در بهبود افسردگی و ابعاد کیفیت زندگی این افراد مؤثر باشد.دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-00313920130608The Effect of Educational Computer Games on Learning, Retention and Academic Achievement Motivation among Female Students with Intellectual Disabilityتأثیر بازی رایانهای آموزشی بر یادگیری، یادداری و انگیزۀ پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر کمتوانذهنی1111282175FAالههولایتیاسماعیلزارعی زوارکی0000-0003-3584-4118محمدحسنامیرتیموریJournal Article20130501The aim of this study is to evaluate the impact of educational computer games on learning, retention and academic achievement motivationof elementary mathematical concepts among mentally retarded students. This study quasi-experimental study uses a design with pre-test and post-test with the control group. In this study, the statistical population consists of all the 2<sup>nd</sup> grade female mentally retarded students in the exceptional education schools in Tehran in the academic year of 2011-2012. Using the convenient sampling method, an exceptional school located in District 15 of Tehran is selected for this research. Learning and academic achievement motivation pre-tests is performed in both experimental and control groups. In the experimental group, first the teacher taught the adding concept completely to students and used computer games as exercise for the taught concept. However, the teacher in the control group continued its traditional method of teaching the concept. Then, learning and academic achievement motivation post-tests is performed in both experimental and control groups. The retention test is administered two weeks after the learning test. The data obtained about the first and third hypothesis are analyzed using an independent T test and the data obtained about the second hypothesis are analyzed using the T test difference scores. Results show that the mathematical educational computer games increase learning and academic achievement motivation in students with intellectual disability as regards the addition concept. However, it does not increase the retention ability in them.هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر بازی رایانهای آموزشی بر یادگیری، یادداری و انگیزۀ پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کمتوانذهنی پایۀ دوم ابتدایی در مفاهیم ریاضی و از نوع کاربردی و روش انجام آن شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. در این پژوهش جامعۀ آماری، کلیۀ دانشآموزان دختر کمتوانذهنی در پایۀ دوم ابتدایی بودند که در سال تحصیلی 91 - 1390 در مدارس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران تحصیل میکردند که به روش نمونهگیری تصادفی، یک مدرسۀ استثنایی واقع در منطقۀ 15 تهران برای انجام پژوهش انتخاب شد. پیشآزمون یادگیری و پیشآزمون انگیزۀ پیشرفت تحصیلی در هر دو گروه آزمایش و کنترل توسط پژوهشگر اجرا شد. در گروه آزمایش، ابتدا معلم درس خود را در مفهوم مورد نظر(مفهوم جمع) به طور کامل به دانشآموزان ارائه داد و از بازی رایانهای به عنوان تمرینی برای مفهوم آموزش داده شده استفاده کرد. اما معلم در گروه کنترل برای آموزش مفهوم جمع، به روش مرسوم خود ادامه داد. سپس پسآزمون یادگیری و پسآزمون انگیزۀ پیشرفت تحصیلی توسط پژوهشگر انجام شد. پژوهشگر آزمون یادداری را دو هفته بعد از اجرای آزمون یادگیری بر روی دانشآموزان اجرا کرد. دادههای به دست آمده با استفاده از آزمون آماری t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصله از این پژوهش نشان داد که بازی رایانهای آموزشی ریاضی در مفهوم جمع، باعث افزایش یادگیری و انگیزۀ پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کمتوانذهنی در درس ریاضی میشود، اما باعث افزایش یادداری در آنها نمیشود.دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-00313920130608A Comparison of Mental Health and Academic Performance between Students with Epilepsy and Normal Studentsمقایسۀ سلامت روان و عملکرد تحصیلی دانشآموزان نوجوان مصروع و غیرمصروع1291442176FAمجیدعیدی بایگیمهنازمهرابی زاده هنرمندیحییاکبری شایهبهمنزارع زادگانعلیاحمدیانJournal Article20130510The aim of this study is to compare the mental health and academic performance of epileptic and non-epileptic adolescent 12-18 years-old students of middle and high schools in Ahvaz in the academic year 2010-2011. The ex-post facto is the methodology used in this study. The sample includes 24 students with epilepsy homogenized with 24 normal students in middle and high schools in Ahvaz. The General Health Questionnaire (GHQ-28)is administered individually in both groups. The GPA of students is considered to study the ir academic performance. The data are analyzed using MANOVA. The results show there are significant differences between the students with epilepsy and non-epileptic students in the overall mental health and all areas (except anxiety) and also in the academic performance (p<0/05). The refore students with epilepsy are poorer and in direr need in terms of general mental health, physical symptoms, social functioning, depressive symptoms and academic performance. The risk of epileptic seizures can reduce adolescent mental health and academic performance. It is recommended that students should receive mental health training. Also parents and teachers should receive training to improve the mental health and academic performance of their children.هدف پژوهش حاضر مقایسۀ سلامت روان و عملکرد تحصیلی دانشآموزان نوجوان مصروع و غیر مصروع 18-12 سال دورههای راهنمایی و متوسطه شهر اهواز در سال تحصیلی 90-1389 بود. روش پژوهش حاضر علی- مقایسهای بود. جامعه پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان مقاطع راهنمایی و متوسطه شهر اهواز بود که در سال تحصیلی 90-1389 مشغول به تحصیل بودند. نمونه مورد بررسی شامل 24 دانشآموز مصروع بود که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند، 24 دانشآموز عادی به عنوان گروه گواه نیز با آنان همتا شدند. سپس پرسشنامه سلامت روان فرم 28 سوالی در مورد هر دو گروه به صورت انفرادی اجرا شد. جهت بررسی عملکرد تحصیلی آزمودنیها معدل تحصیلی سال گذشته آنان در نظرگرفته شد. دادههای بدست آمده با روشهای آمار توصیفی وتحلیل واریانس چند راهه مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. نتایج نشان داد که بین دانشآموزان مصروع و دانشآموزان غیر مصروع در سلامت روان کلی و تمامی حیطههای آن (به جز اضطراب) و همچنین بین عملکرد تحصیلی دو گروه تفاوت معنیداری وجود (05/0p<) دارد. به طوری که دانشآموزان مصروع از نظر سلامت روان کلی، نشانههای جسمی، بدکارکردی اجتماعی و نشانههای افسردگی وضعیت نامطلوبتر و عملکرد تحصیلی ضعیفتری داشتند. ابتلا به صرع میتواند سلامت روان و عملکرد تحصیلی نوجوانان مصروع را کاهش دهد. پیشنهاد میگردد آموزشهایی در جهت آموزش بهداشت روانی این دانشآموزان و همچنین آموزشهایی به اولیا و مربیان این افراد در جهت بهبود سلامت روان و عملکرد تحصیلی فرزندانشان داده شود.دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-00313920130608Share of Self-Efficacy, Self-Esteem and Achievement Motivation in Predicting Quality of Life of Physically Disabled Youth in Shahrekordسهم خودکارآمدی، عزت نفس و انگیزش پیشرفت در پیشبینی کیفیت زندگی معلولین جسمی1451702177FAصغریطاهریاعظممرادیسحرپژوهشJournal Article20130411The purpose of this study is to determine the share of self-efficacy, self-esteem and achievement motivation in predicting quality of life of physically disabled youth in Shahrekord<strong>. </strong>For sampling, 70 members of institutes for disabled persons in Shahrekordare selected randomly in spring of 2011. Subjects’ quality of life, self- efficacy, self- esteem, and achievement motivation are measured by WHOQOL-BREF, general self-efficacy scale, Rosenberg's self-esteem scale, and Herman’s achievement motivation questionnaire respectively. For assessing demographic characteristics, a researcher-made questionnaire is used. Descriptive statistics and stepwise regression is used for data analysis. The results of stepwise regression show that self-efficacy can significantly predict the rate of quality of life in physically disabled young persons(P=0.002), but adding each one of self- esteem and achievement motivation variables to self-efficacy variable cannot increase significantly the power of prediction of quality of life in these subjects. As conclusion, self- efficacy has an important role in explaining the quality of life in physically disabled young persons.Thus, based on the findings of this research, it is suggested that the self-efficacy training programs be performed for individuals with physical disabilities at medical and educational centers.هدف این تحقیق تعیین سهم هریک از متغیرهای خودکارآمدی، عزتنفس و انگیزش پیشرفت در پیش بینی کیفیت زندگی معلولین جسمی شهرکرد بود. نمونه پژوهش عبارت بود از 70 نفر از معلولین جسمی که در بهار 1390 به موسسات ویژه معلولین جسمی شهرستان شهرکرد( جامعه معلولین، مرکز توانبخشی 12 آذر، مرکز کارآفرین، باشگاه ورزشی انقلاب و مرکز توانبخشی پرنیان سامان) مراجعه کرده بودند. برای ارزیابی کیفیت زندگی، خودکارآمدی، عزتنفس و انگیزش پیشرفت آزمودنیها به ترتیب از فرم کوتاه پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی(WHOQOL-BREF)، مقیاس خودکارآمدی شوارتزر و جروسالم، مقیاس عزتنفس روزنبرگ و پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس استفاده شد. برای سنجش ویژگیهای جمعیتشناختی یک پرسشنامه محقق ساخته به کار برده شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل رگرسیون گام به گام مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان دادکه خودکارآمدی میتواند کیفیت زندگی معلولین جسمی را به طور معنی داری پیش بینی کند(002/0(P=، اما افزودن هر یک از متغیرهای عزتنفس و انگیزش پیشرفت به متغیر خودکارآمدی نمیتواند قدرت پیش بینی کیفیت زندگی آزمودنیها را به طور معنی داری افزایش دهد. متغیر خودکارآمدی نقش مهمی در تبیین کیفیت زندگی معلولین جسمی دارد. بنابراین با توجه به یافته های تحقیق پیشنهاد میشودکه برنامههای مبتنی بر آموزش خودکارآمدی در مراکز درمانی و آموزشی ویژه معلولین جسمی اجرا گردد.