نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی داستان‌های اقتباسی- آفرینشی- افزایشی (ACE) بر آموزش مفاهیم مکان­های عمومی در دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی خفیف 14- 8 سال بود. روش انجام این پژوهش روش تک آزمودنی از نوع طرح AB بود و نمونه پژوهش 6 دانش‌آموز دختر کم‌توان‌ذهنی خفیف و آموزش‌پذیر با دامنه سنی 14-8 بودند. به‌منظور اجرای پژوهش حاضر از 6 داستان محقق ساخته بر مبنای داستان­های ACE که روایی آن‌ها به تأیید متخصصان رسیده بود برای آموزش 6 مفهوم از 3 مکان عمومی پارک، فروشگاه و رستوران استفاده‌شده است. در مرحله خط پایه اطلاعات از سه منبع معلم، والد و پژوهشگر جمع‌آوری گردید؛ سپس هر داستان به مدت 5 جلسه و هر جلسه به مدت حداکثر 30 دقیقه برای آنان خوانده شد. برای پیگیری اطلاعات به‌دست‌آمده دربارۀ یادگیری مفاهیم توسط دانش‌آموزان مذکور یک هفته پس از اتمام جلسات آموزشی نیز یادگیری مفاهیم مورد ارزیابی مجدد قرار گرفت. نتایج به‌دست‌آمده بر اساس جداول و نمودارهای ترسیم‌شده حاکی از آن است که داستان‌های ACE بر آموزش مفاهیم مکان­های عمومی به کودکان کم‌توان‌ذهنی اثربخش بوده‌اند به‌طوری‌که 2 نفر از آزمودنی‌ها، 5 مفهوم از 6 مفهوم موردنظر آموزش و 4 نفر دیگر تمامی 6 مفهوم را آموختند. پیشنهاد می­شود از داستان‌های اقتباسی- آفرینشی- افزایشی (ACE) برای آموزش مفاهیم به دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی خفیف آموزش‌پذیر در دیگر زمینه‌ها نیز استفاده گردد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Adapted/Created/Enhanced (ACE) Stories in Teaching Concepts Related to Public Places to Educable Mentally Impaired Students Aged

نویسنده [English]

  • Fariba Imani

چکیده [English]

The present study aimed to examine effectiveness of adapted/created/enhanced (ACE) stories in teaching concepts related to public places to educable mentally impaired students aged 8 to 14 years. The study used a single-subject method and an AB design. The sample consisted of 6 female educable mentally impaired students who aged between 8 and 14 years. Six researcher-made stories whose validity had been approved by experts in the field were used for teaching six concepts related to three public places, including the park, the store and the restaurant. Baseline data were gathered from three sources: teacher, parent and researcher. Each story was then read to the students over five 30-minute (max.) sessions. To test if any information was learned by the students, students were assessed a week after the sessions were over. The results from analysis of the data indicated that the ACE stories had a positive effect on learning concepts related to the three public places by the mentally impaired children: Two children had learned 5 of the 6 concepts and the rest four children had learn all the 6. We suggest that ACE stories should be used in teaching concepts related to other topics to educable mentally impaired students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • adaptive-creative-enhanced (ACE) stories
  • public places
  • educable mentally impaired student.