نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

این پژوهش به منظور مقایسه میزان شیوع انواع اختلالات رفتاری در دانش‏آموزان دبستانی با نارسایی‏های ویژه در یادگیری و عادی شهر اردبیل انجام گرفته است. نوع تحقیق کاربردی و به روش تحقیق زمینه ای انجام پذیرفته است. جامعه آماری کلیه دانش‏آموزان عادی و با نارسایی‏های ویژه در یادگیری شهر اردبیل است. نمونه آماری شامل 377 نفر از دانش‏آموزان عادی دوره ابتدایی (191 نفر پسر و 186 نفر دختر) و 80 دانش‏آموز با نارسایی‏های ویژه در یادگیری (40 نفر دختر و 40 نفر پسر) بوده‏اند که در سال تحصیلی89- 1388 در آموزشگاه‏های شهر اردبیل تحصیل می‏کردند. این پژوهش به روش نمونه‏گیری تصادفی طبقه‏ای انجام شد و برای جمع‏آوری داده‏ها از فرم گزارش معلم آخنباخ برای هر دو گروه (دانش‏آموزان عادی و دانش‏آموزان با نارسایی‏های ویژه در یادگیری) استفاده شد. نتایج نشان داد که: 1) دانش‏آموزان با نارسایی‏های ویژه در یادگیری و عادی در میزان شیوع انواع اختلال‏های‏رفتاری، مشکلات‏عاطفی، مشکلات اضطرابی، مشکلات نارسایی توجه/ بیش فعالی، مشکلات رفتار مقابله‏ای و مشکلات سلوک تفاوت معنی‏داری دارند، به سخن دیگر این مشکلات در دانش ‏آموزان با نارسایی‏های ویژه در یادگیری بیشتر است. اما در میزان شیوع مشکلات جسمانی تفاوت‏ها‏ معنی‏دار نیست. 2) در هر‏دو گروه، بیشترین میزان شیوع مشکل در مقیاس مشکلات نارسایی توجه/ بیش فعالی و کمترین میزان شیوع مشکل در مقیاس مشکلات جسمانی است. براساس یافته‏های این پژوهش، پیشنهاد می‏شود اولیاء مدارس و روان‏شناسان علاوه بر در نظر داشتن متغیر نارسایی‏های ویژه در یادگیری، مراقب مشکلات رفتاری این دانش‏آموزان نیز باشند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

COMPARING THE RATE OF PREVALNT BEHAVIOUR DISORDERS AMONG ARDEBIL ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS WITH AND WITHOUT SPECIFIC LEARNING DISABILITIES

نویسندگان [English]

  • Hatam Mohammadi
  • Ezzat o allah Naderi

چکیده [English]

The aim of This study is to investigate the prevalence of behavior disorders among elementary Ardebil school students with and without specific learning disabilties.‏ The subjects of this study were a sample of 377 (191 boys and 186 girls) without  specific learning disabilties and 80 students with specific learning disabilties (40 boys and 40 girls) enrolled for the academic year (1388–1389) in Ardebil/ Iran.‏ the sample was taken via stratified random sampling.‏ the Achenbach teacher from was completed by both groups.
The specific learning disabilties sample showed significantly more and higher degrees of symptorms in all types of behaviour disorders, including emotional, anxiety, defiant, ADHD/ hyperactive and conduct disorders.‏ with only the exception of physical disorders. another intere sting finding has been the prevalence of ADHD among both groups.
Educational settings and helping profesionals should be more aware of this comorbid symptoms along with specific learning disabilities in such students.‏

کلیدواژه‌ها [English]

  • Specific learning disabilities
  • Behavior disorders
  • T R F
  • Rate of Prevalence
آخنباخ،‏ توماس و رسکورلا لیلی. (1384).‏ کتابچه راهنمای فرم‏ها‏ی سن مدرسه مبتنی بر نظام تجربه سنجش آخنباخ.‏ (ترجمه و هنجاریابی اصغر مینایی).‏ تهران : انتشارات سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی ندارد).‏
جمشیدی،‏ عفت.‏ (1384).‏ مقایسه مهارت‏های اجتماعی دانش‏آموزان مبتلا به نارسایی‏ها‏ی ویژه در یادگیری و دانش‏آموزان عادی 8 تا 12 ساله.‏ پژوهش در حیطه کودکان استثنایی.‏ سال پنجم،‏ شماره 1.‏ بهار 1384.‏
رضایی،‏ اکبر.‏ (1385).‏ مقایسه ویژگی‏های روان‏شناختی دانش‏آموزان نارسانویس و عادی پایه سوم ابتدایی.‏ پژوهش در حیطه کودکان استثنایی،‏ سال ششم،‏ بهار 1385،‏ 514- 497.‏
رفیعی زاده،‏ محمدرضا.‏ (1380).‏ بررسی و مقایسه اختلالات رفتاری دانش‏آموزان با نارسایی‏ها‏ی ویژه یادگیری و عادی دوره ابتدایی شهرستان یزد.‏ پایان نامه کارشناسی ارشد.‏ دانشگاه علامه طباطبائی تهران.‏ چاپ نشده.‏
سیف،‏ علی اکبر.‏ (1388).‏ روش تهیه پژوهشنامه (ویرایش سوم).‏ تهران : نشر دوران.
سیف نراقی،‏ مریم و نادری،‏ عزت الله.‏ (1379).‏ اختلالات رفتاری کودکان و روش‏ها‏ی اصلاح و ترمیم آن.‏ تهران : انتشارات بدر.‏
سیف نراقی،‏ مریم و نادری،‏ عزت الله.‏ (1389).‏ نارسایی‏ها‏ی ویژه در یادگیری (چگونگی تشخیص و روش‏ها‏ی بازپروری).‏ تهران : انتشارات مکیال.‏
سیف نراقی،‏ مریم و نادری،‏ عزت الله.‏ (1389).‏ روان‏شناسی و آموزش کودکان استثنایی.‏ تهران: نشر ارسباران.‏
شهیم،‏ سیما.‏ (1383).‏ مقایسه مهارت‏ها‏ی اجتماعی و مشکلات رفتاری در دو گروه از کودکان عادی و مبتلا به اختلالات یادگیری در خانه و مدرسه.‏ پژوهش‏ها‏ی کاربردی روان‏شناختی.‏ سال سی و سوم.‏ شماره 1.‏ بهار و تابستان 1383.‏ ص 6.‏
علاقبند راد،‏ جواد و مؤمنی،‏ فرزاد.‏ (1379).‏ ارتباط اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه با اختلال یادگیری در پسران 12- 7 ساله.‏ مجله روان‏پزشکی و روان‏شناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار).‏ پاییز و زمستان 1379.‏ شماره 6،‏ 36- 32.‏
فرهادیان،‏ علی.‏ (1378).‏ رابطه اختلال سلوک با اختلال یادگیری.‏ پایان نامه کارشناسی ارشد.‏ دانشگاه علامه طباطبائی تهران.‏ چاپ نشده.‏
کرک،‏ ساموئل ای و گالاگر،‏ جیمز جی.‏ (1385).‏ آموزش و پرورش کودکان استثنایی.‏ (ترجمه مجتبی جوادیان).‏ مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.‏ (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی ندارد).‏
کرمعلی اسماعیلی،‏ سمانه و بیان زاده،‏ سید اکبر.‏ (1385).‏ مهارت حل مسأله اجتماعی در دانش‏آموزان دچار ناتوانی یادگیری.‏ فصلنامه روان‏پزشکی و روان‏شناسی بالینی،‏ شماره 44،‏ بهار 1385،‏ 39- 34.
لرنر،‏ ژانت.‏ (1384).‏ ناتوانی‏ها‏ی یادگیری (نظریه‏ها‏،‏ تشخیص و راهبردهای تدریس).‏ (ترجمه عصمت دانش).‏ تهران : دانشگاه شهید بهشتی.‏ (تاریخ انتشار به زبان اصلی 1997).‏
مرویان حسینی،‏ رضا.‏ (1376).‏ شناسایی،‏ تحلیل و مقایسه مشکلات رفتاری با رشد اجتماعی و عزت نفس دانش‏آموزان دارای اختلالات خواندن و نوشتن با دانش‏آموزان عادی.‏ زنجان،‏ دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان رنجان.‏ سومین سمینار سراسری اختلالات رفتاری کودکان و نوجوانان.‏
متین،‏ آذر و یوسفی لویه،‏ مجید.‏ (1385).‏ تأثیر قصه درمانی بر راهبردهای رویارویی کودکان با مشکلات یادگیری.‏ پژوهش در حیطه کودکان استثنایی،‏ تابستان 1385،‏ 622- 603.‏
نادری، عزت الله و سیف نراقی، مریم.‏ (1389).‏ راهنمای عملی فراهم سازی طرح تحقیق (تجدید نظر اول).‏ تهران: نشر روان.‏
نادری،‏ عزت الله و سیف نراقی،‏ مریم.‏ (1389).‏ روش‏ها‏ی تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی با تاکید بر علوم تربیتی (ویرایش پنجم).‏ تهران: نشر ارسباران.‏
والاس،‏ جرالد و مک لافلین،‏ جیمز ا.‏ (1376). ناتوانی‏های یادگیری (مفاهیم و ویژگی‏ها). (ترجمه محمد تقی منشی طوسی). مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.‏ (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی ندارد).
 
Arthure,A.‏R (2003).‏ The emotional lives of people with learning disability.‏ British Journal of learning Disabilities,31,25-31.
Eron , L.‏ (1987).‏ The development of aggressive behavior form the perspective of a development behavior , American psychology , 42 , 435-442.‏
Lerner , J.W.‏ (1997).‏ Childern with learning disabilities : theories , diagnosis and teaching strategies.‏ Boston : Houghton Mifflin.‏
Loannis , A.‏ & Efrosini , K.‏ (2008).‏ nonverbal social interaction skills of children with learning disabilities.‏ Research in developmental disabilities , 29 , 1- 10.‏
Kuhne , M., & Wiener , j.‏ (2000).‏ Stability of social status of children with and without learning disabilities.‏ Learning Disability Quarterly , 23 , 64-75.‏
Martinez , R.S.,& Semrud – Clikeman , M.‏ (2004).‏ Emotional adjustment and school functioning of young adolescents with multiple vwrsus single learning disabilities.‏ Journal of Learning Disabilities , 37 , 411-420.‏
Margalit , M. (1998).‏ Loneliness and coherence among preschool children with learning disabilities.‏ Journal of Learning Disabilities , 31 , 173-181.‏
Mishna , F. (1996). Finding their voice : group therapy for adolescents with learning disabilities.‏ Learning Disabilities Research & Practive , 11 , 249-258.‏
Morris , S.‏ (2002).‏ promoting social skills among students with nonverbal learning disabilities.‏ Teaching exceptional children , 34 , 66.‏
Most , T.‏ & Greenbank , A.‏ (2002).‏ Auditory , visual , and auditory – visual perception of emotions by adolescents with and without learning disabilities , and their relationship to social skills.‏ Learning disabilities research & practice.‏ 15 , 171 – 178.
Renick , M.‏ j.‏ & Hater , S.‏ (1989).‏ Impact of social comparison on the developing self – perceptions of learning disabled students.‏ Journal of educational psychology , 81 , 631-638.‏
Sabornie , E.‏J. (1994).‏ Social – affective characteristics in early adolescents identified as learning disabled and no disabled.‏ Learning Disability Quarterly , 17,268-279.
Strawderman , C.‏ & Watson , B.‏ (1992).‏ The prevalence of depressive symptoms in children with learning disabilities.‏ Journal of learning disabilities , 25 (4).‏ 258.