نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

چکیده

به منظور بررسی ارتباط میان تاب آوری و رضایت‏مندی شغلی، تحقیقی کاربردی و به روش همبستگی میان معلمان مدارس عادی و استثنایی منطقه 18 شهر تهران در سال تحصیلی 1388-1389 با حجم نمونه 270 معلم زن و مرد (135 معلم مدارس عادی و135 معلم مدارس استثنایی) انجام شده و این انتخاب تصادفی صورت گرفته و آنها به دو پرسشنامه تاب آوری و رضایت‏مندی شغلی هرزبرگ پاسخ گفتند. برای تعیین میزان همبستگی از روش ضریب همبستگی پیرسون و برای تعیین میزان اختلاف ضرایب همبستگی از Z فیشر و تعیین تفاوت میانگین‏ها‏ از آزمون تی مستقل استفاده شده است.یافته‏ها نشان دادند هرچند بین تاب‏آوری معلمان مدارس استثنایی و عادی تفاوت معناداری دیده نشد.اما رابطه ی مثبت و بالایی بین دو متغیر تاب آوری و رضایت‏مندی شغلی وجود دارد و واریانس مشترک بین دو متغیر 27 درصد بدست آمد. این به آن معناست که که رضایت‏مندی شغلی و تاب‏آوری دارای ارتباط متقابل می‏باشند و می‏توان با اجرای مداخله‏های مناسب بر هریک، خواه تاب‏آوری و یا رضایت‏مندی شغلی، سطح متغیر دیگر را ارتقابخشید و از این ارتباط برای توانمندسازی روان‏شناختی معلمان بهره جست.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Relationship between Resiliency and Job satisfactionin the Teachers of Conventional and Exceptional Schools in Tehran

نویسنده [English]

  • Soghra Ebrahim Ghavam

چکیده [English]

In order to study the relationship between resiliency and job satisfaction in teachers of Conventional and Exceptional Schools in Tehran in the Academic of 2009-2010.
In this regard, 270 male and female teachers (135 teacher of Conventional and 135 Exceptional Schools were selected randomly and completed the relevant questionnaires.
Data were analyzed with Pearson correlation coefficient and in order to investigate the differences between the correlation coefficients, fisher’s Z was applied. The results revealed that although, a strong positive relationship between the two variables (%27).On the contrary there was not any significant difference between the resiliency and job satisfaction values obtained from the teachers of conventional and exceptional schools.
Resiliency is main factor to determine job satisfaction in academic setting. And the role of job satisfaction is critical in quality of work in occupational and academic environment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • teacher’s resiliency
  • conventional and exceptional schools
  • Job Satisfaction
باطنی‏،‏ حافظ. (1372)‏.‏ بررسی عوامل مؤثر در رضایت و عدم رضایت شغلی معلمان تبریز‏.‏ پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز.
حسنی‏،‏ امید. (1372). بررسی رابطه رضایت شغلی‏،‏ دلبستگی شغلی و تعهد سازمانی با میل ماندن درشغل و عملکرد شغلی در بین معلمان شرق گیلان. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.
سرمدی‏،‏ محمدرضا. (1372). بررسی رابطه بین تأثیر‏‏ ویژگی‏ها‏ی رفتاری مدیران برعملکرد معلمین‏.‏ پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم.
دارابی عمارتی‏،‏ عابدین. (1382). بررسی رابطه بین جو سازمانی و رضایت شغلی دبیران مرد در مدارس متوسطه دولتی آموزش و پرورش منطقه 2 شهر تهران‏.‏ کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی.
مقیمی‏،‏ سید محمد. (1377). سازمان و مدیریت (رویکرد پژوهشی). نشرترمه‏.‏ چاپ اول‏.‏
وفایی‏،‏ احمدرضا. (1379). رابطه بین سبک مدیریتی و رضایت شغلی دبیران مقطع متوسطه استان سمنان‏.‏ پایان نامه کارشناسی ارشد مرکز آموزش مدیریت دولتی استان سمنان‏.‏
 
 
منابع لاتین
Albrecht,S.F, Johns,B., Mounstevwen, j & Oloruvda(2009). Working condition as risk or resiliency factors for teachers of students with emotional and behavioural disabilities. Psychology in the Schools, Vol. 46(10).
Benard,B. (1991).Fostering resiliency in kids: Protective factors in the family, school, and community, WestEd Regional Educational Laboratory, San Francisco‏.‏
Benard, B. (1995) Fostering resilience in children. ERIC/EECE Digest, EDO-PS-99.
Burke,R., Greenglass,E.R.,&Schwarzer,R.(1996).Predicting teacher burnout over time :Effects of work stress,social support, and self-doubt on burnout and its consequences.Anxiety,Stress and Coping :An International Journal,9(3),261-275.
Chitty, C. 2004‏.‏ Education policy in Britain, Palgrave Macmillan, Basingstoke.
Day, C., Kington, A., & Gu, Q. (2005). The role of identity in variations in teachers’ work, lives and effectiveness. Paper presented at, ESRC teaching and learning research programme: Thematic seminar series, Tuesday, 15th March 2005.
Day, C. W., Stobart, G., Sammons, P., Kington, A., Gu, Q., Smees, R., et al. (2006). Variations in teachers’ work, lives and effectiveness. Final report for the VITAE Project, DfES.
Gordon,  K.A. 1995‏.‏The self-concept and motivational patterns of resilient African American high school students, Journal of Black Psychology 21 (1995), pp. 239–255.
Goodson, I.F and Numan, U. 2002. Teacher's life worlds, agency and policy contexts, Teachers and Teaching: Theory and Practice 8 (3, 4) (2002), pp. 269–277.
Gu, Qing, and Day, Christopher (2007). Teachers resilience: A necessary condition for effectiveness‏.‏ Teaching and Teacher Education‏.‏Volume 23, Issue 8,  Pages 1302-1316.
Hargreaves,A and Fink,D. 2006‏.‏Sustainable leadership, Jossey-Bass, San Francisco, CA (2006).
Henderson and Milstein, 2003 N. Henderson and M. Milstein, Resiliency in schools: Making it happen for students and educators, Corwin Press, Thousand Oaks, California (2003).
Iwanicki,E.F(1993).Toward understanding and alleviating teacher burnout‏.‏Theory Into Practice, 22(1):27-32.
Johnson, B., Howard, S., & Oswald, M. (1999). Quantifying and prioritising resilience-promoting factors: Teachers’ views. Paper presented at, The Australian association for research in education and New Zealand association for research in education conference, Melbourne, 29 November–2 December.
Leithwood, K., & McAdie, P. (2007). Teacher working conditions that matter. Education Canada, 47(2), 42 – 45
Luthar, S., 1996. Resilience: A construct of value? Paper presented at, The 104th annual convention of the American psychological association, Toronto.
S. Luthar, S.,Cicchetti,D. and Becker, B.(2000).The construct of resilience: A critical evaluation and guidelines for future work, Child Development 71 (3) (2000), pp. 543–562.
Newman,R.(2005).APAs resiliency initiatives. Professional Psychology: Research and Practice,36(3),227-229
Nieto,S. 2003 What keeps teachers going?, Teachers College Press, New York (2003).
Nieto, S. (2005). Qualities of caring and committed teachers. In S. Nieto (Ed.), Why we teach (pp. 203–220). New York: Teachers College Press.
Oswald,M. Johnson B, and Howard, S.2003 Quantifying and evaluating resilience-promoting factors—teachers’ beliefs and perceived roles, Research in Education 70 (2003), pp. 50–64.
Walford, G. 2005. Introduction: Education and the Labour Government, Oxford Review of Education 31 (1) (2005), pp. 3–9.