نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

پژوهش حاضر به منظور بررسی وضعیت سلامت روانی نوجوانان بی سرپرست پرورشگاه شهید دستغیب و نمازی شهر شیراز انجام گردیده است. تحقیق حاضراز نوع تحقیقات کاربردی و شیوه انجام آن زمینه‏ای است، جامعه آماری این پژوهش کل نوجوانان ساکن در پرورشگاه شهید دستغیب و نمازی در شهر شیراز در سال 1389 است، نمونه با جامعه آماری برابر است. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه گلدبرگ[1] 28- GHQ‎‏بوده است. از روش‏های آماری: میانگین، ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون دوجمله‏ای وآزمون من- ویتنی استفاده شده است.
یافته‏های پژوهش حاضر نشان داد که الف) وضعیت سلامت روانی ساکنین هر دو پرورشگاه در حد قابل قبولی قرار دارد. ب) در ابعاد (علائم جسمانی، اختلال در کارکرد اجتماعی، افسردگی شدید) بین سلامت پسران و دختران در مؤلفه اضطراب و اختلال خواب این اختلاف معنی دار بوده و اضطراب و اختلال خواب در دختران شایع تر است. ج) میزان سلامت در دانش‏آموزان دوره راهنمایی ودبیرستانی با هم تفاوت ندارد. د) بین مؤلفه‏های سلامت روان با سن دانش‏آموزان مورد مطالعه یک همبستگی منفی وجزئی مشاهده می‏شود، که در سطح اطمینان 95 % معنادار است. نتایج تحقیق نشان داد که بر خلاف انتظار کودکان تحت سرپرستی در پرورشگاه‏های دستغیب و نمازی از لحاظ سلامت روانی در وضعیت بدی قرار ندارند .
با توجه به فراوانی پایین موارد مبتلا به اختلالات روانی حاصل از نتایج آزمون، لزوم برنامه ریزی متناسب و اقدامات پیشگیری از طریق آموزش بهداشت روانی و فعال کردن مراکز مشاوره از طرف مسؤولین امر ضروری می‏باشد.



[1]. Gold berg

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A survey on the mental health status of the adolescents in Shahid Dastgheyb and Namaazi orphanages of Shiraz

نویسندگان [English]

  • Irandokht Fayaz
  • Zhale Kiani

چکیده [English]

Objective: The present study examined the mental health status of the adolescents in Shahid Dastgheyb and Namaziorphanages. This study is an applied type of survey.
Method: Statistical population is the total number adolescents who are inhabitants of two orphanages of  Shahid Dastghib and Namazi in city of Shiraz in the year 1389. The sample size is equal to the statistical population. To collect data the 28-GHQ Goldberg Questionnaire was applied. And the statistical methods used in this study are: mean ,Spearman correlation coefficient, binomial test and Mann – Whitney test.
Results: The results show that:
1) Mental health of inhabitants of orphanages is fairly sound.
2) There are not any significant differences between boys and girls in components such as: physical symptoms, social function impairment, severe depression, and only the components of anxiety and sleep disturbance were significant. The results show anxiety and sleep disorder is more common in girls.
3) There is no difference among high school and guidance students in mental health status.
4) There is a slight negative correlation and significance between the indicator of mental health and age, which has a significance of 95% confidence level.
Conclusion and Recommendations: In contrast to expectations, the low prevalence of mental health disorder symptoms in the adolescents residing the orphanages of Dastgheyb and Namazi in Shiraz indicates, that their mental health is fairly well. Although there is a very low prevalence of mental disorder cases , prevention is needed through appropriate planning, by developing mental health and counseling centers for sounder mental health education. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mental Health
  • adolescents
  • orphanages and Goldberg Questionnaire
منابع فارسی
آزاده، حسین (1356). روان‏شناسی مرضی کودک (چاپ دوم)، تهران: انتشارات پاژنگ.
اتیکسون، ریتا. ل. هیلگارد، ارنست، ر.( 1372). زمینه روان‏شناسی. جلد 1. ترجمه محمدتقی براهنی و همکاران . تهران: انتشارت رشد.
احمد خانی،محمد رضا .(1380). رساله دکتری مقایسه و بررسی سلامت روان بین سه گروه دانش‏آموز (پسر مقطع دبیرستان) داراری پدر،فاقد پدر و شاهد. دانشگاه تربیت معلم.
حسینی، س، الف .(1374). اصول بهداشت روانی، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
حیدر نیا، احمد.(1383). پایان نامه کارشناسی ارشد مشاور خانواده( مقایسه سلامت روان و عزت نفس پسران تحت حضانت پدر،پسران تحت حضانت مادر و پسران عادی مدرسه راهنمایی اسلام شهر. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران.
حیدری بهلولیان احمد، فرزاد سیر کامران،اقبالیان معصومه،(1379) بررسی عوامل روانی مؤثر بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان استان همدان، فصلنامه اندیشه و رفتار، سال ششم،شماره 1، تابستان، صفحات 77-68.
سیف، علی اکبر .(1374). تغییر رفتار و رفتار درمانی، نظریه‏ها و روش‏ها، انتشارات دانا.
سیف ،علی اکبر .(1375). اندازه گیری و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، انتشارات آگاه.
شفیع آبادی ، عبدالله ، ناصری ، غلام رضا .(1368). نظریه‏های مشاوره و روان درمانی انتشارات نشر دانشگاهی.
موسوی سید محمود، عدلی مهرداد، نیکویی پویه .(1377). شیوع افسردگی در دانش آموزان 15 تا 17 ساله دبیرستان‏های ناحیه بندر عباس، مجله پزشکی هرمزگان، سال سوم شماره دوم تابستان، صفحات 19-16.
مسعود زاده، عباس، علیرضا خلیلیان، مهسا اشرفی، کامران کیمیا بیگی.(1382) .بررسی وضعیت سلامت روانی دانش آموزان شهر ساری، مجله علمی پژوهشی دانشگاه مازندران سال چهارم، شماره 45، زمستان 1383.
میلانی فر، بهروز .(1374). بهداشت روانی، انتشارات قوس.
هومن،علی .(1376). استانداردسازی و هنجاریابی پرسشنامه سلامت عمومی (28-GHQ) بر روی دانشگاه تربیت معلم، مؤسسه تحقیقات تربیتی دانشگاه تربیت معلم.
 
 
منابع لاتین
Ahmad,and Mohmad k.(1996). The socioemotional development of orphans in orphanages and  traditional foster care ivaqikurdisten ;research vol.80,143
Chauhan,s.s.(2000). Mental Hygiene new Delhi , Alied Publishers .
Gold berg,p.p.(1978).Manual of the eneralhelth questionnaire, Windsor.NFER/NELSON
Keeny GB.(2005). Cassatal . MCE Lmury B . Adolescent healt and Midwifery eductim Retrieved November : 25.
Kaptein, A, &weinman, j.(2004). Health Psycho bgy. Some introductory remarks. InKaptein.A&Weinman,j.(Eds),Health psychology. BPS Blackwell
Kaplan , R.M. (2000). "Two pathways to prevention " American psychologist 55,382-396
Kaplan HI,Sadock BJ.(1998). Synopsis of psychiatry 8thedPhiladelphia :William, wilkins company.
Matarazzo.j.p.(1982). Behavioral. Health,s challenge to academic, scientific , and professional psychology Amerecanpsgchologist 3701-14
Rayan ,F.M ,Daci ,EI.. (2001). on human potentials;arr view of research on hedonic and endudaimonic well-being anna.re.psychol 52,141-166
Repetti,R. (1999) . Hand book of podiatric and Adolescent Health psychology daily stress and coping in childhood and adolescene . America, Allyn&Bacin
Rabert,cifford, adram.(1998). prevalence of psychopathology among children and adolescents.AMJ  psychiatry  june;715-725
Steven,plizka. (2000). Affective disorder in juvenile offendera:Aprelimnaly.AM J psychiatr;157;130-132
Visser,verhust.(2000). predicorts of psychopatologyhn young adult refered to mental health services in clinical or adolescent.BJP;177:57-73
Vent is, L.w.(1995). The relation ships between Religlon and Mental Health, journal of social Issues. Vol 51, No. 2,pp,33-48
Wallanderj.l .(2000). Social – emotional competence and physical Health. The collaborative to Advance social oand emotional learning and center for advancement of health .