نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف تأثیر ایفای نقش بر سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان حساب نارسای دبستانی در سال تحصیلی 88-87 استان تهران صورت گرفت. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی است. جامعه آماری: جامعه پژوهش کلیه دانش آموزان حساب نارسای دبستانی استان تهران است. نمونه آماری،حجم آن و چگونگی گزینش آن: محقق ابتدا با مراجعه به مراکز 1 و 2 اختلال یادگیری در تهران 15 نفر گروه نمونه حساب نارسا را با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب کرد. روش گردآوری داده‏ها و ابزار آن: پرسشنامه سازگاری اجتماعی بر روی دانش‏آموزان حساب نارسا اجرا شد و به صورت پیش آزمون و پس آزمون بدون گروه کنترل و نیز نمرات کارنامه تحصیلی این دانش آموزان نیز برای پیشرفت تحصیلی مقایسه شد. روش آماری: تحلیل آماری با استفاده از T وابسته انجام شد. نتایج: نتایج نشان دادکه با 99درصد اطمینان ایفای نقش بر سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان حساب نارسای دبستانی تأثیر دارد.پیشنهاد می‏شود با توجه به تأثیر ایفای نقش بر سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان حساب نارسای دبستانی، در مراکز اختلال یادگیری علاوه بر آموزش در زمینه اختلالات یادگیری دانش آموزان حساب نارسا، آموزش سازگاری اجتماعی نیز مد نظر گرفته شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The impact of role-playing technique on social adjustment and academic achievement in dyscalculia students of Tehran province, academic year 87-88

نویسنده [English]

  • Zahra Dorodian

چکیده [English]

Objective: This study assesses the effects of role-playing technique on social adjustment and academic achievement of dyscalculia students of Tehran province.
Method: This was a quasi-experimental study. Statistical population has been all the primary school students with dyscalculia in Tehran. The sample of 15 students with dyscalculia was taken from two learning disability centers in Tehran via accessible sampling. The study design was a pre-test, post-test one and assessment tool was a questionnaire measuring the social adjustment of the students. As this study did not include a control group, it also evaluated the academic records of students for achievement. The test results were analyzed for significant testing. Results: The results showed that with 99 percent confidence, the role-playing technique has been effective on social adjustment and academic achievement of the students with dyscalculia.
Conclusion and recommendations: With regard to the effect of the role playing technique on social adjustment and academic achievement, it is recommended that the special centers for learning disabilities should offer social adjustment training in addition to their special academic training for students with dyscalculia. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • dyscalculia
  • Role-playing
  • social adjustment
منابع فارسی
آهنکوب نژاد، محمدرضا .(1372). مقایسه سازگاری عاطفی و اجتماعی دانش آموزان جهشی و غیر جهشی دوره ابتدایی اهواز، کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز.
بشاورد، سیمین؛ فرخی گلنفرانی، مرجان .(1381). مقایسه اضطراب ریاضی در دانش آموزان حساب نارسا و عادی مدارس ابتدایی شهر تهران، مجله پژوهش در حیطه کودکان استثنائی، سال دوم.
بلانتر، آدام .(1996). درون پردازی، روان درمانی با شیوه‏های نمایشی. مترجمان حسن حق شناس و حمید اشکانی (1383). تهران: انتشارات رشد.
دادستان، پریرخ .(1379). اختلاف‏های زبان، روش‏های تشخیص و بازپروری روا‏ن‏شناسی مرخصی تحولی. تهران: انتشارات سمت.
کرمی، حمید .( 1384). بررسی اثر بخشی آموزش توجه به عملکرد ریاضی و سطح سازگاری اجتماعی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی، شهر اراک، پایان نامه کارشناسی ارشد، روان شناسی کودکان استثنائی، دانشگاه آزاد اراک.
گیبلین، لس .(1380). مهارت‏های ارتباطی. جزوه منتشر نشده. مترجم: علی صاحبی، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
محمدی، فردوس .(1387). بررسی و مقایسه سازگاری اجتماعی در دانش آموزان با اختلال یادگیری ریاضی و دانش آموزان عادی پایه سوم و چهارم ابتدایی استان قم، کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی تهران.
مکیان، زهرا. .(1387). مقایسه مفهوم خود و خود پندارۀ تحصیلی دانش آموزان حساب نارسا و عادی.
نجمه، حمید .(1385). بررسی اختلال یادگیری ریاضی دانش آموزان دختر و پسر دوره ابتدایی ناحیه یک تهران و اثربخشی آموزش کاربردی و آرامش عضلانی در کاهش اختلال یادگیری ریاضی در آنان، مجله علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، شماره 2.
نریمانی، محمد؛ بیابانگرد، اسماعیل؛ رجبی، سوران .(1385). بررسی کارآمدی روان نمایشگری به بهبو دانشگاه بخشی مهارت‏های اجتماعی و عزت نفس دانش‏آموزان نارساخوان، پژوهشکده کودکان استثنتایی، سال ششم، شماره 2.
یارمحمدیان، محمدحسین کمالی، عاتکله .(1376). بررسی کارآمدی پیسکودرام به روش پانتومیم در الگوگیری مهارت‏های اجتماعی در کودکان پیش دبستانی (5-6 ساله) بانک اطلاعات مرکزی ایران.
سیف، علی اکبر.(1388). تغییر رفتار و رفتاردرمانی نظریه‏ها و روش‏ها، تهران: نشر دوران.
 
 
منابع لاتین
Garnet, K.(1998). Math Learning Disabilities. Mhtml://LD online. Disabilities.mhtml://LD online.
Hammill,D.(2000). Characteristic Behaviors Student WHO have Teacher- Identified Math.
Hays,M.(1994).Social Skills: The Bottom Line for Adult LD Sucess.www.LD Online.
Lavoie.R.(2005).Social Competence and the Child With Learning Disabilities. LD Online.
Morales,R.(2008). Empowering your pupils through role-play. New York: Routledge.
Baumgartner, J.(2001). Team Role play.http://www.jpb.com/creative/index.htm/
Garnet,Kate .(1998). Different type of math Learning problem. LD. Online- mathe Learning disabilities.
Kamman.M.P wong.B.Y.L (1993)Inducing adaptive Coping self Statement training. Journal of Learning. Disabilities
Lavoie,R.(2005). Social skill Autopsies A strategy to Promote and Develop social competencies
Teed, R. (1987). Role- playing Exercises Ryan. M (2009). Social and Emotional Problems Related to dyslexia
Wagman, J. (2008). Role playing to teach specific Behavior
Blatner, A. (2003). An interview with asam Blatner a bout Psychodrama North American Journal of Psychology vol. 5, no1, 137-195
Hamamci,Z .(2002). the effect of integrating  psychodrama and cognitive behavioral therapy on reducing cognitive distortions in interpersonal relationshipis. JGPPS . spring . vol,28; p313
Mcintyre.(2005). Learning social skill to kiu who don’t yet have them.     Baumgartner, J.(2001). Team Role  play.http://www.jpb.com/creative/in
Boury, Tread well, Kumar. (2001).Integratiny Psychodrama and cognitive therapy – an Expletory Study .West  Hester University.