نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

هدف:پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخلات زودهنگام مبتنی بر بازی‏های کودک محور بر میزان بیش فعالی - تکانشگری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش فعالی/ تکانشگری پیش دبستانی انجام گرفته است. روش:روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون بود. جامعه آماری، شامل کلیه کودکان پسر پیش دبستانی مبتلا به اختلال ADHD شهر اصفهان در سال تحصیلی 90-89 بود. به منظور انجام گرفتن این پژوهش، 30 کودک با نشانگان ADHD به شیوة نمونه گیری هدفمند، انتخاب و با روش تصادفی در گروه‏های آزمایشی و کنترل گمارده شدند (15 کودک در گروه آزمایش و 15 کودک در گروه کنترل). ابزار مورد استفاده، پرسشنامه کانرز والدین و مصاحبه بالینی بود. مداخلات بر روی گروه آزمایش انجام گرفت. داده‏های به دست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافته‏ها: نتایج پژوهش نشان داد که مداخلات زودهنگام مبتنی بر بازیهای کودک محور بر میزان بیش فعالی- تکانشگری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش فعالی/ تکانشگری پیش دبستانی مؤثر است. نتیجه گیری:توجه به تشخیص و مداخلات زودهنگام می‏تواند رویکردی مؤثر در درمان اختلال نقص توجه/بیش فعالی-تکانشگری باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Effectiveness of early interventions based on Child-oriented games on the rate of hyperactivity / Impulsivity of Preschool children

نویسندگان [English]

  • Mizhgan Shoshtari
  • Ahmad Abedi
  • Fereshte Golshani
  • Razie Ahromi

چکیده [English]

Objective: The aim of the current research was to investigate the effectiveness of early interventions based on child-oriented games on the rate of hyperactivity / impulsivity of preschool children with attention deficit - hyperactivity / Impulsivity disorder.
Method: The research method was quasi-experimental with a pretest-post-test design. Statistical population included all the preschool boys with ADHD disorder in city of Isfahan of the academic year 1389-1390.  30 children with ADHD symptoms were selected via targeted sampling method and were randomly assigned to wither experimental or control groups (15 each). The research tool was the Connor’s parents questionnaire as well as clinical interviews. Interventions were applied in the experimental group. Obtained data was analyzed by analysis of covariance.
 Results: The results showed that the early interventions based on child-oriented games were effective on the rate of hyperactivity / impulsivity of preschool children with attention deficit - hyperactivity / impulsivity disorder.
Conclusion and Recommendations: By early identification and intervention with child–oriented play the symptoms of attention deficit / hyperactivity – Impulsivity disorder can be reduced and so prevention can be expected.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Early interventions
  • Child-Oriented Games
  • attention deficit
  • Hyperactivity – Impulsivity
منابع فارسی
دادستان،پریرخ.(1378). اختلال‏های زبان روش‏های تشخیص و بازپروری، تهران: انتشارات سمت.
درسنامه درمان رفتاری– شناختی کودکان مبتلا به بیش فعالی /نارسایی توجه، الهه محمد اسماعیل، نشر دانژه، 1385، تهران.
شهائیان، آمنه، شهیم، سیما، بشاش، لعیا، یوسفی، فریده .(1386). هنجاریابی، تحلیل عاملی و پایایی فرم کوتاه ویژه والدین مقیاس درجه‌‌بندی کانرز برای کودکان 6 تا 11 ساله در شهر شیراز. مطالعات روان‏شناختی، دوره 3، شماره 3، صفحات 97-120.
کاپلان، هارلود، ای؛ سادوک، بنیامین.جی.(2003). خلاصه روان‏پزشکی جلد سوم. ترجمه نصرت الله پورافکاری(1385). تهران: شهر آب.
 
 
منابع لاتین
American Psychiatric Association .(2000).Diagnostic and statistical manual of mental disorder(3rd ed .,rev).Washingtone ,DC: American Psychiatric Association.
Barkley, R. A. (1997). Behavioral inhibition, sustained attention, and executive functions: Constructing a unifying theory of ADHD. Psychological Bulletin. 121 ,65-94   .
Barkley, R. A. (2006). Behavioral inhibition, sustained attention, and executive functions:Constructing a unifying theory of ADHD. Psychological Bulletin, 121, 65-94.       
Bussing.R,Mason D.M,Bell .L,Porter .P H ,Garvan.C.(2010).Adolescent  outcom  of     childhood attention –deficit/hyperactivity disorder in a diverse Community sample .Journal of American Academy of Child and Adolscent Psychiatry,49 (6),  565-605.
Castellanos ,F.X.(2008).Toward  a pathophysiology of attention deficit/hyperactivity. Clinical  pediatric ,36:370-383. 
Coleman,M.R.,Buysse,V.,& Neitzel,J.(2006).Recognition and response:An early intervetion system for young children at-risk for learning disabilities.Full report.Chapel Hill:The University of North Carollina,Frank Porter Graham Child Development Institute.
Conners , C.K.(2002).Food additives and hyperactive children .New York :Plenum .  Prees.
Daley,D.(2006).Attention deficit hyperactivity disorder :A review of the essential facts.child:care,Health &Development,32,193-204.
Das Banerjee ,T.D.,Middleton,F.,&Faraone .S.V(2007).Environmental risk factors for attention deficit hyperactivity disorder.Acta Paediatrica ,96,1269-1274.
Davidson, M.C., Amso, D., Anderson, C., & Diamond, A. (2006). Development of  cognitive control and executive functions from4 to 13 years: evidence from manipulations of memory, inhibition and task switching. Neuropsychologia, 44, 2037-2078
Dowker,A.,(2005).Eerly Identification and Intervention for Students With Mathematics Difficulties.Journal of Learning Disabilities ,38,p328-331.
Faraone, S. V., Sergeant, J., Gillberg, C., & Biederman, J. (2003). The worldwide prevalence of ADHD: Is it an American condition? World Psychiatry, 2(2), 104–113.
Fletcher, J. M., Lyon, G. R., Fuchs, L. S., & Barnes, M. A. (2007). Learning disabilities: From identiication to intervention. New York: Guilford Press.
Gersten, R,Jordan, N , &Flojo,J. R.(2005). Early Identifi cation and Interventions for students with Mathematics Difficulties.Journal of Learning Disabilities, 38,293-304
Hughes, C. (1998). Executive function in preschoolers: Links with theory of mind and verbal ability. British Journal of Developmental Psychology, 16, 233-253.                      
Lin,Y.F,Chung,H.H.(2002).parenting stress and parent,s willingness to accept treatment in relation to Behavioral  problem of children with Attention Deficit /Hyperactivity Disorder .Journal of Nursing Resource .10:43-56
McCloskey, G.,Perkins,L.,& Divner,B. (2009).  Assessment and Intervention for Executive Function Difficulties. New York: Routledge Press.
Meltzer, L. (Ed.) (2007). Executive function in education: From  theory to practice. New York: Guilford Press.
Montoya.A,Colom.F.Ferrin .M,(2011).Is psychoeducational for parents and teachers of children and adolescent with ADHD efficacious ? Asystematic literature review :European psychiatry 26(2011)166-175.
Rappaport G C ,Ornoy A ,Tenenbaum A (1998).Is early intervention effectiveness in preventing ADHD?Isr Psychiatry relate SCI 1998:35(4)271-290.
Semrud – clikeman,M(2005).  Neuropsychological.  Aspects for Evaluating  Disabilities.  Journal of Learning Disabilities, 38,563,568.
Steele,M.(2004).Making The Case for Early Identification and Intervetion for Young Children  at Risk for Learning Disabilities.Children Education Journal,32(2),75-79.
Tamm L ,Swanson J M .Lerner M A ,Childress  C ,Patterson B,Lakes K ,Ngugen A.S,Kudo M ,Altamirano W ,Miller J ,Sontoyo R  & et al….Intervention for preschoolers at risk for Attention Deficit /Hyperactivity Disorder (ADHD).Service before diagnosis.Clinical Neuroscience Research.5(2005)247-253.
Thorell, L.B., Lindqvist, S., Nutley, S.B., Bohlin, G., & Klingberg, T. (2009). Training and transfer effects of executive functions in preschool children. Journalof developmentalscienc,. 12:1, 106
Toplak.Maggie E ,Laura Connors ,Jill Shuster ,Bojana Knezevic,sandy parks .(2008). Review of cognitive ,cognitive Behavioral ,and neural –based interventions for Attention –Deficit / Hyperactivity Disorder (ADHD).Clinical psychology Review 28(2008)801-823.
Wender.P.H.(1987).The hyperactive Child ,adolescent and adult .New York:Oxford university press.
Zelazo,P. D. & Muller, U. (2002). Executive function in childhood. Trends in Cognitive Sciences, 8,12-17.