نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش ایمن‏سازی در برابر فشار روانی بر میزان ابراز وجود، میزان احتمال بروز رفتار غیرجرأتمندانه و درجه ناراحتی دانش‏آموزان معلول جسمی ـ حرکتی دختر انجام گرفت. روش بررسی: در این مطالعه به شیوه نیمه تجربی، از کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه مدرسه معلولان جسمی ـ حرکتی شهر اصفهان در سال 1389، 21 نفر به صورت نمونه‏گیری در دسترس انتخاب شدند و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایشی (10 نفر) و گواه (11 نفر) قرار گرفتند. روش جمع‏آوری داده‏ها و ابزار پژوهش:به منظور گردآوری داده‏ها در این پژوهش از پرسشنامه ابراز وجود گمبریل ـ ریچی استفاده شده است. به این ترتیب پیش از برگزاری اولین جلسه آموزش ایمن‏سازی در مقابل فشار روانی با استفاده از پرسشنامه ابراز وجود در مورد گروه آزمایشی وگواه، پیش آزمون اجرا شد؛ ‌سپس برای گروه آزمایشی 8 جلسه هفتگی 90 دقیقه‏ای برنامه آموزشی برگزار شد. در هر یک از این جلسات یکی از مهارت‏های اساسی مطرح شده در مدل مایکنبام آموزش داده و بلافاصله بعد از اتمام جلسات آموزشی بر روی هر دو گروه آزمایشی و گواه پس آزمون اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته‏ها: تحلیل نتایج نشان داد که آموزش ایمن‏سازی در مقابل استرس باعث افزایش معنی دار ابراز وجود(01/0p<) شده و همچنین موجب کاهش احتمال بروز رفتار (01/0p<) و کاهش درجه ناراحتی (01/0p<) دانش‏آموزان معلول جسمی ـ حرکتی دختر شده است. نتیجه‏گیری: براساس یافته‏های پ‍‍ژوهش می‏توان نتیجه گرفت که آموزش ایمن‏سازی در برابر استرس موجب تقویت ابراز وجود دانش‏آموزان معلول جسمی ـ حرکتی دختر می‏شود. لذا چنین برنامه‏ای به منظور افزایش توانایی دانش‌آموزان استثنایی به کلیه حرفه‌های دست‌اندر کار یادگیری این دانش‌آموزان پیشنهاد می‌شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The effectiveness of Stress inoculation training on increased Self-Assertion of the physically -motor handicapped girl Students of high schools in Isfahan in 1389

نویسندگان [English]

  • Maryam Soleimani Dinani
  • Mahnaz Aliakbari Dehkordi
  • Ali Kako Joibari
  • Azam Moradi

چکیده [English]

Objective: The purpose of this study was to investigate the effects of   Stress inoculation training on three different measures:  the amount of Self-Assertion, the amount of non assertion Risk behavior and the degree of discomfort of physically-motor handicapped girl Students.
Method: This study is a semi-experimental investigation. The statistical population is all physically -motor handicapped girl Students of high schools isfahan in 1389. Twenty one students were sampled and via random method were grouped and assigned in two groups. The experimental group (10 people) and the control group (11 people).In order to collect data the questionnaire Gambiril-Richi has been used.Prior to the first meeting planned for the Stress inoculation training, Pre-test was conducted by Self-Assertion questionnaire. Then for the experimental group, 8 weekly/ 90-minutes each training sessions was held. In each of these meetings one of the fundamental skills was taught in the Meichenbaum model and immediately after that, test was conducted on both groups. For the data analyses covariance analysis was used.
Results: The results of the analysis indicate that Stress inoculation training has led to significant increase in Self-Assertion (p<0.01) and led to decrease Risk behavior (p<0.01) and the degree of discomfort (p<0.01) on physically-motor handicapped girl students.
 Conclusion and recommendations: findings of this study lead to the conclusion, that Stress inoculation training enhances the self-assertion of the physically- motor handicapped girl students. Therefore, such programs can be applied to increase students' exceptional abilities to work in all professions which require such social abilities and so to enhance their life quality and future perspectives.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Stress inoculation training
  • physically-motor handicapped
  • Self-Assertion
  • Risk behavior
  • Degree of discomfort
منابع فارسی
بقایی مقدم، گلناز. (1388). بررسی اثربخشی آموزش مهارت‏های زندگی بر کنترل خشم و خودپنداری نوجوانان با ناتوانی جسمی ـ حرکتی شهر اصفهان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد (چاپ نشده)، اصفهان: دانشگاه اصفهان.
بهرامی، فاطمه. (1375). مقایسة روش‏های جرأت‌آموزی به دانش‌آموزان کم‌جرأت دختر دبیرستانی با شیوه مشاوره گروهی و مشاورة فردی در شهر اصفهان، سال‌تحصیلی 75ـ74. پایان‌نامة کارشناسی ارشد (چاپ نشده). دانشگاه علامه طباطبایی.
توزنده جانی، حسن. نجات، حمید و کمال پور،نسرین.(1386). مقایسه اثریخشی تکنیک‏های حساسیت زدایی منظم، جرأت‏آموزی و ترکیب آنها در درمان بیماران مبتلا به اختلال هراس اجتماعی. مجله اندیشه و رفتار. دوره دوم. شماره 6. ص 74ـ 63.
جلالی، مهدی. (1380). بررسی تأثیر جرأت‌آموزی گروهی به شیوه‌های شناختی ـ رفتاری و رفتاری بر رفتار جرأتمندانه. پایان‌نامة کارشناسی ارشد (چاپ نشده)،دانشگاه اصفهان.
رحیمیان بوگر، اسحاق. شاره، حسین. حبیبی عسگرآباد، مجتبی و بشارت، محمدعلی. (1386). بررسی تأثیر شیوه‏های جرأت‏ورزی بر سازگاری اجتماعی. فصلنامۀ نوآوری‏های آموزشی، سال ششم، شماره 23 .
سروش، محمد. (1389). اثربخشی آموزش گروهی ایمن‏سازی در برابر استرس بر میزان اضطراب امتحان، سبک اسناد و پرخاشگری کلامی نوجوانان دختر شهر اصفهان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد روان‏شناسی(چاپ نشده)، دانشگاه اصفهان.
صادقی موحد، فریبا. نریمانی، محمد و رجبی،‌ سوزان. (1387). بررسی تأثیر آموزش مهارتهای مقابله‌ای بر سلامت روانی دانشجویان. مجله علمی ـ پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. دورة هشتم. شماره سوم. ص261ـ269.
قاسمی، عبدالله. مؤمنی، مریم و خانکه، حمیدرضا. (1388). مقایسة تصویر بدنی معلولان ورزشکار با معلولان و غیر معلولان غیر ورزشکار مرد. مجله توانبخشی. دورة دهم. شماره4.
کتیبائی، ژیلا. منصور، محمود. دلاور، علی و آزاد، حسین.(1379). اثر بخشی روش مقابله با تنیدگی بر کاهش افسردگی جانبازان. مجله روان‏شناسی .دوره13.شماره 1.
گنجی، حمزه. (1380). ارزشیابی شخصیتی، تهران: انتشارات ساوالان.
مایکنبام، دونالد. (1376). آموزش ایمن‌سازی در مقابل استرس. ترجمه سیروس، مبینی. تهران: مؤسسه انتشارات رشد.
مرادی، اعظم. (1385).تأثیر آموزش مهارت‏های زندگی بر نیمرخ روانی زنان دارای ناتوانی‏های جسمی ـ حرکتی. مجلة پژوهش در حیطة کودکان استثنایی. دوره 19. شماره1. ص 576ـ559.
نوری، ابوالقاسم. (1374). جنبه‌های روان‏شناختی ناتوانی جسمی: اشتغال به عنوان مهم‏ترین عامل. مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان. جلد هفتم. ص 106ـ85.
هارجی، اون. ساندرز، کریستین و دیکسون، دیوید. (1384). مهارت‏های اجتماعی در ارتباطات بین فردی. ترجمة خشایار، بیگی و مهرداد، فیروزبخت. تهران: انتشارات رشد.
 
 
منابع لاتین
Alberti R E . Emmons M L .(2001). Your Perfect Right : Assertiveness and Equality in your life and Relationships. Eight ed. Impact publisher,Atas cadre, CA,USA. PP: 167ـ174.
BenـZur, H. (2009). Coping Styles and Affect. International Journal of  Stress  Management.16(2): 87ـ101.
Daniel R. (1970). American : Philanthropy in the near east 1820ـ1960. Athens : Oxford up xiii+322 pp.
Harwy A. (2003). Effect of Stress inoculation training for first years law students. Avizons State University. 14(3):103ـ107.
Helsing K J . (1974). The women health and aging study. Journal of Clinical psychology. pp: 50ـ63.
Lehrer,R L ,Wollfolk, R L & Sime , W S. (2007). Stress inoculation training approach. Canada. University Of Waterllo,  pp 15ـ18.
Lin Y R, Shiah I S, Chang Y C, Lai T J, Wang K Y , Chouk R. (2004). Evaluation of an assertiveness training program on nursing and medical students assertiveness, selfـesteem and interpersonal communication satisfaction. Nurse Education Today. 24 (3) :656ـ665.
Meichenbaum, D. (1996). Stress inoculation training for coping with stressors. Journal of clinical psychology. 49(3): 4ـ7.
Mishara B L , Ystgaard M. (2006). Effectiveness of a mental health promotion program to improve coping skills in young children: Zippo’s Friends. Early Childhood  Research Quarterly. 21(4): 110ـ123.
Nosek M , Arhughes R B, Swdlund, Ntaglor H B , swank p. (2003). Selfـesteem and woman with disabilities. Social. Science and medicines. 2003; 56(8) :1731ـ 47.
Spackman A J. (1963). Depression and cognitive impairment in disability free early. Journal of Clinical psychology. PP : 55ـ62.
Weitlauf J C, Smith R E, Cervon D. (2000). Generalization Effects of CopingـSkills Training: Influence of SelfـDefense Training on Women's Efficacy Beliefs, Assertiveness, and Aggression. Journal of Applied Psychology. 85 (4): 625ـ655