نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر آموزش برنامۀ فراشناخت پانوراو فیلیپو بر بهبود عملکرد حل مسأله و دانش ومهارت فراشناخت دانش آموزان با نارسایی ویژه در ریاضی انجام گرفت. ازروش پژوهش نیمه تجربی، با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل دانش آموزان پایۀ چهارم ابتدایی با نارسایی ویژه در ریاضی شهرستان نجف‏آباد در سال تحصیلی 90-89 بود. به منظور انجام گرفتن این پژوهش، 20 دانش آموز با نارسایی ویژه در ریاضی، انتخاب و با روش تصادفی به گروه‏های آزمایش و کنترل گمارده شدند (یک گروه 10 نفری آزمایش و یک گروه 10 نفری کنترل). ابزارهای مورد استفاده عبارت از پرسشنامۀ فراشناخت پانورا و فیلیپو، چک لیست تشخیصی اختلال ریاضی تبریزی، مقیاس هوش ریون و آزمون عملکرد تحصیلی ریاضی بودند. مداخلۀ مربوط به آموزش برنامۀ فراشناخت پانورا و فیلیپو بر روی گروه آزمایش به صورت انفرادی و در 8 جلسه 45 دقیقه‏ای انجام گرفت. داده‏های به دست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که بین میانگین نمرات دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود داشت (05/0= p). در مجموع یافته‏های این پژوهش حاکی از آن است که آموزش برنامه فراشناخت پانورا و فیلیپو بر عملکرد حل مسأله و دانش و مهارت فراشناخت دانش‏آموزان با نارسایی ویژه در ریاضی مؤثر می‏باشد. پیشنهاد می‏گردد که از روش آموزش فراشناخت پانورا و فیلیپو به عنوان یک روش مفید در رفع مشکلات حل مسألۀ دانش‏آموزان با نارسایی ویژه در ریاضی استفاده گردد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Effect of teaching Panoura&Philippou's meta-cognitive program on performance of problem- solving & meta-cognitive knowledge and skill in student's with math learning disability

نویسندگان [English]

  • Ahmad Abedi
  • Maryam Gaderi najaf Abadi
  • Mojgan Shoshtari
  • Fereshte golshani

چکیده [English]

Objective: The present survey aims to study the effect of teaching the meta-cognitive program of Panoura and Philippou on the improvement of problem- solving performance, the students’ meta- cognitive knowledge and skill of students with a disability of math learning. Method: Methodology has been empirical. The statistical population of this survey was all the students of the4th grade of elementary schools in Najaf Abad in 2010-2011who had a disability of math learning. To do this survey, 20 students with a disability of math learning were selected and assigned to an experimental and a control group (n1=10 and n2=10). The tools used included a meta-cognition questionnaire of Panoura and Philippou, the checklist of math disorder diagnosis of Tabrizi, Raven intelligence scale and a math academic performance test. Intervention related to teaching the meta-cognition program of Panoura and Philippou was applied on the experimental group. The data obtained have been analyzed by using a statistical method of co-variance. Results: The results of co- variance analysis showed that there is a significant difference (P 0.01) between the average grades in pre-test and post-test. Conclusion and recommendations: Altogether, the findings of this survey indicate that teaching the meta-cognition program of Panoura and Philippou is effective on problem- solving performance and the metacognition knowledge and skill of students with a disability of learning. It is suggested that the use of teaching Panoura& Philippou's meta -cognitive program can be considered as a useful method for program- solving problems in student's with math learning disability. Objective: The present survey aims to study the effect of teaching the meta-cognitive program of Panoura and Philippou on the improvement of problem- solving performance, the students’ meta- cognitive knowledge and skill of students with a disability of math learning. Method: Methodology has been empirical. The statistical population of this survey was all the students of the4th grade of elementary schools in Najaf Abad in 2010-2011who had a disability of math learning. To do this survey, 20 students with a disability of math learning were selected and assigned to an experimental and a control group (n1=10 and n2=10). The tools used included a meta-cognition questionnaire of Panoura and Philippou, the checklist of math disorder diagnosis of Tabrizi, Raven intelligence scale and a math academic performance test. Intervention related to teaching the meta-cognition program of Panoura and Philippou was applied on the experimental group. The data obtained have been analyzed by using a statistical method of co-variance. Results: The results of co- variance analysis showed that there is a significant difference (P 0.01) between the average grades in pre-test and post-test. Conclusion and recommendations: Altogether, the findings of this survey indicate that teaching the meta-cognition program of Panoura and Philippou is effective on problem- solving performance and the metacognition knowledge and skill of students with a disability of learning. It is suggested that the use of teaching Panoura& Philippou's meta -cognitive program can be considered as a useful method for program- solving problems in student's with math learning disability.

کلیدواژه‌ها [English]

  • math disability- Panoura and Philippou program- problem solving
  • meta-cognition knowledge and skill
منابع فارسی افروز، غلامعلی. (1385). اختلالات یادگیری. تهران: دانشگاه پیام نور. تبریزی، مصطفی.(1389). درمان اختلالات ریاضی. تهران: فراروان. رمضانی، مژگان. (1380). بررسی میزان شیوع حساب نارسایی در دانش‌آموزان پایه‌های چهارم و پنجم مدارس تهران. تهران: پژوهشکدۀ کودکان استثنایی. سال سوم شمارۀ پیاپی. 1-9، صص 223-246. رمضانی، مژگان.(1380). حساب نارسایی: معمای کودکانی که در اکتساب ریاضیات مشکل دارند. ماهنامۀ تعلیم و تربیت استثنایی. شمارۀ 43. صص 3- 34. سیف، علی اکبر.(1384) .روان‏شناسی پرورشی. چاپ پانزدهم.تهران: نشر آگاه. صالحی، جواد؛ کریمی، یوسف.(1383). تأثیر دانش فراشناختی و آموزش روش خود پرسشگری هدایت شده بر عملکرد حل مسأله کودکان: یک رویکرد فرایند گرا. مجلۀ روان‏شناسی. شمارۀ 30. صص 157-144. عریضی، حمیدرضا؛ عابدی، احمد؛ تاجی، مریم.(1384). رابطه بین توانایی شمارش، توجه بصری، درک شنیداری و دانش فراشناختی با شایستگی ریاضی در کودکان 5تا 6 ساله. تهران: مجلۀ علمی ـ پژوهشی نوآوری‏های آموزشی. شمارۀ 13. فولاد چنگ، محبوبه. (1384). بررسی تأثیر آموزش فراشناختی بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی .تهران. فصلنامۀ نوآوری‏های آموزشی شمارۀ 14. صص 162-149 کله، پیتر؛ چان، لورنا .(1372). روش‏ها و راهبردها در تعلیم و تربیت کودکان استثنایی. ماهر، فرهاد. تهران: نشر قومس. لرنر، ژانت. (1384). ناتوانی‏های یادگیری: نظریه‏ها، تشخیص و راهبردهای تدریس. دانش، عصمت. تهران: دانشگاه شهید بهشتی. یوسفی، فخرالسادات؛ پوشنه، کامبیز؛ یوسفی لویه، مجید. (1380). بررسی تأثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی در بهبود عملکرد حل مسألۀ ریاضی دانش آموزان حساب نارسا. ماهنامه تعلیم و تربیت استثنایی، شمارۀ 20و21. صص 9-3. منابع لاتین coutinho,s.(2008). self-Efficacy meta cognition, and performance. North American Journal of psychology .2008, vol .10,No.1,165-172 Dembo, M.H. (1994). Applying educational psychology (5th ed), Newyourk: Longman. Desoete,A.Roeyers,H.Buysse,A.(2001) . meta cognition and Mathematical problem– solving in grade3. journal of learning disabilities ,34(5).435-449. Dowkere, A.(2005).Early identification and intervention for student with mathematics difficulties. Journal of learning Disabilities , 38, 328-331. Flavell,j,H.(1985) . cognitive development .prentice Hal .2 thed Fuchs, L.S. & Fuchs, D. (2005). Mathematical problem- solving profiles of students with mathematics disabilities with and without comorbidity reading disabilities. Journal of learning Disabilities, 35, 563-574. Fuche,L.Owen,R.(2002). Mathematical problem – solving strategy instruction for thinrd grade students with learning disorder . Journal of remedial and special education , 5. 268-279. Geary, D.C .(2006). Role of cognitive theory in the study of learning disability in mathematics. Journal of learning Disabilities, 38, 305-307. Gersten, R. Jordan, N &Flojo, J.R. (2005).Early identification and interventions for student with mathematics difficulties.Journal of learning Disabilities, 38, 293-304. Kollingian,J. & Sternberg,R.(1987). Intelligence, information processing and specific learning disabilities: A triarchic synthesis . Journal of learning disabilities,20,8-17 montague,M.(1997). Self-regulation and mathematics instruction. learning disabilities research α practice,22(1),75-83. panoura, A.&philippou,G. christou,C.(2007). young pupils ,meta cognitive ability in mathematics .department of Education, University of Cyprus.edrita@ucy.ac.cy. edphlip@ucy.ac.cy panoura, A. &philippou,G.(2007) .young pupils, meta cognitive abilities in mathematics in relation to working memory and processing efficiency . University of Cyprus, Cyprus panoura,A.philippou,G.(2007). the measurement of young pupils, meta cognitive ability in mathematics: The case of self- Representation and self- evaluation. department of Education, University of Cyprus.edrita@ucy.ac.cy. edphlip@ucy.ac.cy panoura,A.philippou,G.(2007). the developmental change of young pupils, meta cognitive ability in mathematics in relation to their cognitive abilities. Cognitive development 22(2007).149-164 Paris, S.G. Cross, D.R. &lipson, m.y.(1984). Informed strategies for learning: A program to improve children's reading awareness and comprehension. Journal of Educational psychology, 76, 1239-1252. Rosenshine,B.(1986). synthesis of research on explicit teaching . Educational leadership, 43,60-69 saen,m.fuchs,R .(2005). Self-regulation learning: monitoring learning from text. Educational and psychology, 25,13-19 Rousselle, L. & Noel, m.p.(2007). Basic numerical skill in children with mathematics learning disabilities: A comparison of symbolic non-symbolic umber magnitude processing. Cognitive, 102, 361-365. yip, M.C.W.(2007) . Different in learning and strategies between high and low achieving.