شناسنامه علمی شماره

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینیsa.azamy@gmail.com

2 استادیار دانشگاه علامه طباطبائی

3 دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین و مقایسه­ی اثربخشی توان‌بخشی
شناختی رایانه­یار با داروی روان محرک در بهبود کارکرد بازداری پاسخ و توجه پایدار
کودکان با اختلال نارسایی توجه- بیش‌فعالی انجام شد. روش پژوهش شبه آزمایشی و با
طرحپیش‌آزمون- پس‌آزمون- پیگیری با دو گروه آزمایشی است. 23 کودک با اختلال
نارسایی توجه- بیش‌فعالی به شیوه نمونه­گیری در دسترس و بر طبق ملاک­های ورود و
خروج انتخاب و بر اساس شدت اختلال همتا شده و به طور تصادفی به دو گروه دارو روان
محرک (11 نفر) و توان‌بخشی شناختی رایانه­یار (12 نفر) انتساب یافتند. ابزارهای
پژوهش شامل آزمون عملکرد پیوسته
، پرسش‌نامه (SNAP-IVفرم
کوتاه آزمون هوش تجدید نظر شده کودکان وکسلر و
پرسش‌نامه نشانه های مرضی
کودکان بود
. برای تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل ورایانس چند
متغیری اندازه­گیری مکرر، تحلیل واریانس آمیخته و آزمون­های متعاقب آن استفاده شد.
توان‌بخشی شناختی رایانه­یار
منجر به تغییرات موثر و ماندگاری در عملکرد
آزمودنی­ها در بازداری پاسخ و توجه پایدار شد. افزون بر این، با وجود بیشتر و
ماندگارتر بودن تغییرات حاصل شده در گروه توان‌بخشی شناختی رایانه­یار نسبت به
گروه داروی روان محرک، این تغییرات به لحاظ آماری معنادار نشد.
به طور
کلی هر دو درمان در بهبود کارکرد اجرایی بازداری پاسخ و توجه پایدار موثر می­باشند،
در نتیجه توان‌بخشی شناختی رایانه­یار را می­توان به عنوان جایگزین داروی روان
محرک به‌کار برد

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Comparison of the Effect of Computer-Assisted Cognitive Remediation (CACR) and Psycho-Stimulant Drugs on Response Inhibition and Sustained Attention of Children with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder (ADHD)

نویسندگان [English]

  • Saeed Azami 1
  • Alireza Moqaddas 2
  • Faramarz Sohrabi 3

چکیده [English]

The present research aims to study and compare the extent of effectiveness of computer-assisted cognitive remediation (CACR) and psycho-stimulant drugs in improvement of response inhibition and sustained attention function in children with attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD).This was an experimental, prospective research with a pre-test and post-test design, and follow-up with two experiment groups. Using convenience sampling method, 23 children with ADHD were selected. They were matched in terms of severity of disorder, and were randomly assigned into two groups of psycho-stimulant drug therapy (n= 11) and CACR (n= 12). The research instruments included the Continues Performance Test (CPT), SNAP-IV questionnaire, the short form of WISC-R and Child Syndrome Inventory (CSI-4). The data were analyzed using multivariate ANOVA & repeated measures (RM-MANOVA), mixed-design analysis of variance, and follow-up tests. The CACR had a significant and enduring effect on the subjects’ performance in response inhibition and sustained attention. Although CACR, compared to drug therapy, was more effective in improvement of response inhibition and sustained attention; the differences were not statistically significant. Generally, both treatments were effective in improving response inhibition and sustained attention. Therefore, CACR can be used as an alternative technique to the psycho-stimulant drugs in treatment of ADHD.

کلیدواژه‌ها [English]

  • response inhibition
  • Sustained Attention
  • computer-assisted cognitive remediation
  • Psycho-Stimulant Drug
  • Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder