چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش نظریه ذهن بر
ارتقاء همکاری، خویشتن‏داری و قاطعیت کودکان اوتیستیک 12-7 سال شهر تهران بود. روش
پژوهش از نوع پژوهش­های شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود.
جامعه آماری شامل همه کودکان اوتیستیک 12-7 شهر تهران بود. نمونه شامل 12 کودک اوتیستیک
بود که با نمونه‏گیری دردسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و
کنترل قرار گرفتند.ابزار پژوهشی پرسشنامه 38 سؤالی نظریه ذهن و پرسشنامه مهارت‏های
اجتماعی گرشام و الیوت (1990)بود. برای تجزیه و تحلیل داده‏ها، از روش‏های آمار
توصیفی و آمار استنباطی (آزمون
t مستقل و همبسته) استفاده شد.
یافته‏های پژوهش نشان داد آموزش نظریه ذهن موجب ارتقاء همکاری، خویشتن داری و
قاطعیت کودکان اوتیستیک نمی‏شود یا به عبارتی تفاوت معنی‏داری بین گروه کنترل و
آزمایش پس از آموزش وجود ندارد(
p>0/05). با استناد به داده‏های بدست
آمده از این پژوهش می‏توان نتیجه گرفت که آموزش نظریه ذهن موجب ارتقاء همکاری،
خویشتن داری و قاطعیت کودکان پسر اوتیستیک 7-12 سال نمی‏شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effect of Teaching Theory of Mind on Improvement of Cooperation, Self-Control and Assertiveness in 7- to 12-Year-Old Autistic Children from the Viewpoint of Mothers

چکیده [English]

The present research aims to study the effect of teaching theory of mind on improvement of cooperation, self-control and assertiveness in 7- to 12-year-old autistic children in Tehran from the viewpoint of mothers. This was a quasi-experimental research with a pre-test and post-test design. The statistical population included all the 7- to 12-year-old autistic children in Tehran. Using convenience sampling method, 12 subjects were selected and randomly assigned into the two experiment and control groups. The research instruments were 38-item questionnaire of theory of mind and Gresham-Elliott Social Skills Rating System (1990). The data were analyzed using the methods of descriptive as well as inferential statistics (independent and paired t-test). The results showed that teaching theory of mind did not improve the extent of cooperation, self-control and assertiveness in autistic children from the viewpoint of mothers. In other words, there was no significant difference between experiment group and control group after the post-test was carried out (p>0.05). Therefore, it can be concluded that teaching theory of mind cannot improve the level of cooperation, self-control and assertiveness in the 7- to 12-year-old autistic children

کلیدواژه‌ها [English]

  • Theory of Mind
  • social skills
  • Autism