چکیده

نگرش­های مثبت یا منفی والدین نسبت به کودکان دارای نیازهای ویژه­شان، نه تنها منجر به ایجاد حالات هیجانی مطابق با آن نگرش در کودک، والدین و در دیگر اعضای خانواده می‌شود، بلکه به صورتِ مستقیم و به صورتِ واسطه­ای، پیگیری و دریافت خدمات آموزشی، مشاوره­ای و توانبخشی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. از این رو ارزیابی نگرش والدین نسبت به کودک با نیازهای ویژه­شان و ارایه برنامه بهبود نگرش حائز اهمیت است. بنابراین هدف از این مطالعه اعتباریابی و تجدید نظر در مقیاس نگرش والدین کودکان با نیازهای ویژه به فرزندشان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع زمینه­یابی بود. جامعه پژوهش دربرگیرنده تمامی والدینی بود که کودکان با نیازهای ویژه‌شان در مدارس ابتدایی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و مراکز توانبخشی در سال تحصیلی 91-1390 ثبت نام شده بودند. نمونه­ای 400 نفری به شیوه­ی تصادفی خوشه­ای از این مدارس انتخاب شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها در سطح توصیفی از آماره­های میانگین، انحراف استاندارد، درصد فراوانی و در سطح استنباطی از آزمون­های همبستگی پیرسون، و تحلیل عاملی تأییدی از طریق نرم افزارهای SPSS و LISREL استفاده شد. یافته­ها نشان دادند که مقیاس نگرش والدین به فرزند با نیازهای ویژه­شان، مقیاسی روا و پایا می­باشد. از این رو استفاده از این مقیاس می­تواند در بررسی و سنجش نگرش والدین نسبت به کودکان دارای نیازهای ویژه‌شان به درمان‌گران و پژوهش‌گران حوزه آموزش و توانبخشی کمک کند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Validation and Revision of the Parental Attitudes Scale towards Children with Special Needs

چکیده [English]

Positive and negative parental attitude towards
children with special needs not only cause related emotional states in these
children, their parents and other family members, but also can affect, both
directly and indirectly, the process of tracking and receiving the educational,
counseling, and rehabilitation services. Hence, assessment of parental attitude
towards children with special needs and also presentation of a program for
improvement of the attitude are of great importance. The present research aims
to study the validation and revision of parental attitude towards children with
special needs. This was a survey research with a descriptive method. The
statistical population included all the parents with children with special
needs, who had enrolled their exceptional children in rehabilitation centers
and exceptional elementary schools in the educational year 2011-2012. Using
cluster sampling method, 400 subjects were selected. The data were analyzed the
methods of descriptive statistics (including mean, standard deviation, and frequency
percentile) as well as inferential methods (including Pearson’s correlation,
and confirmatory factor analysis via SPSS and LISREL software). The results
showed that the scale of parental attitude towards children with special needs
was a reliable and valid scale. Therefore, applying this scale can help
specialists and researchers in the area of education and rehabilitation to
evaluate the parental attitude towards children with special needs

کلیدواژه‌ها [English]

  • Validation
  • Parental Attitudes Scale
  • children with Special Needs