نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبائی

2 کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه تهران مرکز

3 دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی رابطه ابعاد پنجگانه دلبستگی با اختلالات درون نمود و برون نمود دختران نوجوان شهر تهران بود. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود.جامعه شامل تمامی دختران 14 تا 17 ساله شهر تهران در سال تحصیلی 1395 بود که از میان جامعه آماری این پژوهش، 115 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند.اطلاعات از طریق فرم خودگزارش دهی سیاهه رفتاری کودک آخنباخ (YSR) و پرسشنامه سبک‌های دلبستگی (ASQ)جمع آوری شد و داده‌ها با استفاده از روش‌ همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام‌‌به‌گام تجزیه‌وتحلیل شدند. تجزیه و تحلیل یافته‌ها نشان داد که اختلالات برون نمود با ابعاد اعتماد و نیاز به تایید به ترتیب ارتباط منفی و مثبت معناداری دارد و بعد نیاز به تایید ارتباط مثبت و معناداری با اختلالات درون نمود دارد و نتایج رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که بعد نیاز به تایید پیش‌بینی کننده اختلالات درون نمود و ابعاد اعتماد و نیاز به تایید پیش بینی کننده اختلالات برون نمود هستند. پژوهش حاضر، اهمیت نیاز به تایید را به عنوان پیش‌بینی معنادار اختلالات درون نمود و برون نمود در دختران نوجوان برجسته می سازد و الگوی اعتماد پایین و نیاز به تایید بالا را برای پیش‌بینی اختلالات برون نمود ارائه می‌دهد که آموزش‌های لازم به والدین در خصوص نیازهای هر یک از دوره-های تحولی که می‌تواند در دلبستگی و درنتیجه سلامت روان فرد تاثیر بگذارد ضروری می‌نماید.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Relationship between fivefold dimensions of attachment with internalizing disorders and externalizing disorders in adolescent girls

نویسنده [English]

  • shamin sadri 1

1 psychologist

چکیده [English]

This study is to investigate the relationship between fivefold dimensions of attachment, and internalizing and externalizing disorders among Tehran`s adolescent girls. The research is descriptive and is done based on correlation. The statistical society is all Tehran’s14–17 year-old girls in the academic year 1395,in which 115 girls were chosen based on availability sampling method. Data was collected by self-report inventory of child behavior checklist (YSR) of Achenbach and McConaughy (1991), and attachment styles questionnaire (ASQ) of Feeney and Noller (1994), and was analyzed by Pearson correlation and stepwise regression analysis. Results show that externalizing disorders have respectively negative and positive significant relationship with the dimensions of trust and need for approval, and internalizing disorders have significant positive relationship with need for approval dimension.The results of stepwise regression show that need for approval dimension is predictor of internalizing disorder, and trust and need for approval dimensions are predictors of externalizing disorders. This study illustrates the importance of need for approval dimension as a significant predictor for both internalizing and externalizing disorders in adolescent girls, and presents the pattern of low confidence and high need for approval to predict externalizing disorders in adolescent girls. So, training parents about needs of each stage of development is necessary and can influence attachment and mental health.

کلیدواژه‌ها [English]

  • internalizing disorders
  • externalizing disorders attachment
  • adolescence
اتکینسون، ل. گلدبرگ، س. (2004). رویکرد دلبستگی در درمان اختلال­های روانی، ترجمه زینب خانجانی و همکاران (1395)، چاپ اول، تهران، انتشارات ارجمند.
شولتز، د. (1990). نظریه­های شخصیت، ترجمه یوسف کریمی و همکاران (1394)، چاپ دوازدهم، تهران، انتشارات ارسباران.
کاکابرایی، ک. حبیبی­عسگرآباد، م و فدایی، ز. (1386). «هنجاریابی مقیاس مشکلات رفتاری آخنباخ (YSR): فرم خودگزارشگری، فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی»، 1(4): 66-51.
هاردمن، م. درو، ک. اگن، م. (2001). روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، ترجمه حمید علیزاده و همکاران (1387)، چاپ دوم، تهران، نشر دانژه.
Achecnback, T. M. & Rescorla, L. A. (2001). “Manual for the ASEBA School–Age Forms & Profiles. Burlington, VT: University of Vermont”. Research Center for Children, Youth, and Families.
Akhtar, Z. (2012). “Attachment Styles of Adolescents: Characteristics and Contributing Factors”. Academic Research International, 2(2), 613.
Bartholomew, K. & Horowitz, L. M. (1991). “Attachment Styles among Young Adults: a Test of a Four-Category Model”. Journal of Personality and Social Psychology, 61(2), 226.
Beaudoin, G. Hébert, M. & Bernier, A. (2013). “Contribution of Attachment Security to the Prediction of Internalizing and Externalizing Behavior Problems in Preschoolers Victims of Sexual Abuse”. Revue Européenne de Psychologie Appliquée/European Review of Applied Psychology, 63(3), 147-157.
Blalock, D. V. Franzese, A. T. Machell, K. A. & Strauman, T. J. (2015). “Attachment Style and Self-Regulation: How Our Patterns in Relationships Reflect Broader Motivational Styles”. Personality and Individual Differences, 87, 90-98.
Brumariu, L. E. Obsuth, I. & Lyons-Ruth, K. (2013). “Quality of Attachment Relationships and Peer Relationship Dysfunction among Late Adolescents with and without Anxiety Disorders”. Journal of Anxiety Disorders, 27(1), 116-124.
Burk, L. R. & Burkhart, B. R. (2003). “Disorganized Attachment as a Diathesis for Sexual Deviance: Developmental Experience and the Motivation for Sexual Offending”. Aggression and Violent Behavior, 8(5), 487-511.
Carver, C. S. Sutton, S. K. & Scheier, M. F. (2000). “Action, Emotion, and Personality: Emerging Conceptual Integration”. Personality and Social Psychology Bulletin, 26(6), 741-751.
Feeney, J. Noller, P. & Hanrahan, M. (1994). Assessing Adult Attachment. In M.M Sperling & W. H. Berman (Eds), Attachment in Adults: Clinical and developmental Perspectives. New York: Guilford Press.
Fleming, J. (2004). Erikson’s Psychosocial Developmental Stages. JS Fleming, Psychological Perspectives on Human Development.
Hankin, B. L. (2005). “Childhood Maltreatment and Psychopathology: Prospective Tests of Attachment, Cognitive Vulnerability, and Stress as Mediating Processes”. Cognitive Therapy and Research, 29(6), 645-671.
Levy, T. & Orlans, M. (2000). Attachment Disorder as an Antecedent to Violence and Antisocial Patterns in Children. Handbook of Attachment Interventions, 1-26.
Lowell, A. Renk, K. & Adgate, A. H. (2014). “The Role of Attachment in the Relationship between Child Maltreatment and later Emotional and Behavioral Functioning”. Child Abuse & Neglect, 38(9), 1436-1449.
Nunes, S. A. N. Faraco, A. M. X. Vieira, M. L. & Rubin, K. H. (2013). “Externalizing and Internalizing Problems: Contributions of Attachment and Parental Practices”. Psicologia: Reflexão e Crítica, 26(3), 617-625.
Rönnlund, M. & Karlsson, E. (2006). “The Relation between Dimensions of Attachment and Internalizing or Externalizing Problems During Adolescence”. The Journal of Genetic Psychology, 167(1), 47-63.
Rubio, J. S. Krieger, M. A. Finney, E. J. & Coker, K. L. (2014). “A Review of the Relationship between Socio cultural Factors and Juvenile Psychopathy”. Aggression and violent Behavior, 19(1), 23-31.
Scarpa, A. Haden, S. C. & Abercromby, J. M. (2010). “Pathways Linking Child Physical Abuse, Depression, and Aggressiveness across Genders”. Journal of Aggression, Maltreatment & Trauma, 19(7), 757-776.
Stein, H. Koontz, A. D. Fonagy, P. Allen, J. G. Fultz, J. Brethour, J. R. ... & Evans, R. B. (2002). “Adult Attachment: What are the Underlying Dimensions?”. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 75 (1), 77-91.
Strodl, E. & Noller, P. (2003). “The Relationship of Adult Attachment Dimensions to Depression and Agoraphobia”. Personal Relationships, 10(2), 171-186.
Tambelli, R. Laghi, F. Odorisio, F. & Notari, V. (2012). “Attachment Relationships and Internalizing and Externalizing Problems among Italian Adolescents”. Children and Youth Services Review, 34(8), 1465-1471.
Twaite, J. A. & Rodriguez-Srednicki, O. (2004). “Childhood Sexual and Physical Abuse and Adult Vulnerability to PTSD: The Mediating Effects of Attachment and Dissociation”. Journal of Child Sexual Abuse, 13(1), 17-38.
Van Wert, M. Mishna, F. & Malti, T. (2016). “A Conceptual Model of the Relationship between Maltreatment and Externalizing, Antisocial, and Criminal Behavior Problems, and the Intervening Role of Child Welfare Service Delivery”. Aggression and Violent Behavior, 29, 10-19.
Zaremba, L. A. & Keiley, M. K. (2011). “The Mediational Effect of Affect Regulation on the Relationship between Attachment and Internalizing/Externalizing Behaviors in Adolescent Males Who Have Sexually Offended”. Children and Youth Services Review, 33(9), 1599-1607.