نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و رانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 دانشگاه اصفهان

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله‌ی هدفمند خواندن بر درک مطلب دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری ویژه انجام شد. این مطالعه از نوع شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون همراه گروه گواه بود. جامعه‌ آماری پژوهش کلیه‌ی دانش‌آموزان پسر را شامل می‌شد که در سال تحصیلی 96-95 در پایه‌ی تحصیلی سوم ابتدایی مدارس شهر درچه مشغول به تحصیل بودند. از جامعه‌ی مذکور، با روش تصادفی ساده 30 دانش‌آموز به عنوان نمونه انتخاب شدند و در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه قرار گرفتند. سپس گروه آزمایش به مدت 12 جلسه و هر هفته 3 جلسه تحت مداخله‌ی هدفمند خواندن (سیزون و سیزون، 2014) قرار گرفت. در این زمان، گروه گواه هیچ‌گونه مداخله‌ای دریافت نکرد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش آزمون خواندن و نارساخوانی نما (کرمی نوری و مرادی، 1384) بود. داده‌های بدست آمده از پژوهش، با آزمون آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که تأثیر مداخله‌ی هدفمند خواندن بر درک مطلب دانش‌آموزان در سطح 05/0=α معنی‌دار می‌باشد. بنابر نتایج پژوهش پیشنهاد می‌شود از مداخله‌ی هدفمند خواندن به منظور افزایش مهارت‌های درک مطلبی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری ویژه استفاده گردد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Effectiveness of response to intervention- based Targeted Reading Intervention on Comprehension in students with Specific Learning Disability

نویسندگان [English]

  • Salar Faramarzi 1
  • Adel Mohamadzade 2

1 Department of Education and Psychology of Children with Special needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan,Iran

2 University of Isfahan

چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the effectiveness of targeted reading intervention (TRI) on comprehension in students with specific learning disability (SLD). The design of study was quasi experimental pre-test/post-test with control group. The statistical population consisted of all male students with SLD at grade 3 at schools of Dorche city in 2016. The sample included 30 students that were selected by Simple Random Sampling and then assigned into two groups of 15 people (experimental group and control group). The experimental group parents received the targeted reading intervention (Sisson and Sisson, 2014) for 12 sessions and 3 sessions in per week. At this time, the control group didn’t receive any intervention. The data was collected by the NAMA reading and dyslexia test (korminori and Moradi, 2005) and MANCOVA was analyzed. The results showed that TRI was efficient on comprehension was significant with α=0.05 level. Therefore, the targeted reading intervention can be suggested to increase comprehension skills of students with SLD.

کلیدواژه‌ها [English]

  • targeted reading intervention
  • response to intervention
  • comprehension
  • specific learning disability
ایمانی، م؛ علیزاده، ح؛ کاظمی، ف و غباری‌بناب، ب. (1395). تدوین برنامه آموزش مستقیم و ارزیابی اثربخشی آن بر مهارت‌های حل‌مسأله ریاضی در دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ویژه. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی،‌ 6(24)، 29-1.
باباپورخیرالدین، ج؛ پورشریفی، ح و حامدی، ز. (1393). اثربخشی روش‌های نوروسایکولوژیکی در افزایش درک مطلب دانش‌آموزان نارساخوان تحولی. مجله‌ی ناتوانی‌های یادگیری، 4(2)، 120-100.
برزگری، ص؛ نشاط‌دوست، ح و مولوی، ح. (1382). بررسی میزان تأثیر آموزش تبادلی راهبردها بر بهبود درک مطلب. مجله روانشناسی، 7(3)، 319-300.
حریری، پ؛ صابری، ه و ابوالمعالی‌الحسینی، خ. (1395). اثربخشی برنامه تلفیقی آموزش مستقیم و آگاهی واج‌شناسی بر مهارت‌های روان‌خوانی، درک مطلب و حافظه کاری در دانش‌آموزان دختر با مشکلات خواندن. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، 6(23)، 81-51.
حسینی، م؛ مرادی، ع؛ کرمی‌نوری، ر؛ حسنی، ج و پرهون، ه. (1395). بررسی اعتبار و روایی عاملی آزمون خواندن و نارساخوانی (نما). فصلنامه تازه‌های علوم شناختی، 18(1)، 34-23.
حیدری، ط؛ امیری، ش و مولوی، ح. (1391). اثربخشی روش تصحیح نارساخوانی دیویس بر عملکرد خواندن کودکان نارساخوان. مجله‌ی روان‌شناسی کاربردی، 2(22)، 58-41.
خانجانی، ز؛ مهدویان، ه؛ احمدی، پ؛ هاشمی، ت و فتح‌اله‌پور، ل. (1395). مقایسۀ اثربخشی روش پس‏خوراند زیستی و روش چندحسی فرنالد در درمان اختلال نارساخوانی. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، 2(8)، 147-117.
دهقانی، م؛ امیری، ش و مولوی، ح. (1386). مقایسه‌ی اثربخشی آموزش اسنادی و آموزش راهبردهای فراشناختی-اسنادی بر درک مطلب دانش‌آموزان نارساخوان دختر. پژوهش در حیطه‌ی کودکان استثنایی‌، 7(4)، 424-407.
سادوک، ب؛ سادوک، و و رونیز، پ. (2015). خلاصه‌ی روانپزشکی: علوم رفتاری/روانپزشکی بالینی. ترجمه‌ی فرزین رضاعی. (1395). جلد سوم، چاپ اول. اصفهان، انتشارات ارجمند.
سیفی، س؛ ابراهیمی‌قوام، ص و فرخی، ن. (1389). بررسی تأثیر آموزش یادگیری مغزمحور بر درک مطلب و سرعت یادگیری دانش‌آموزان سوم ابتدایی. فصلنامه‌ی نوآوری‌های آموزشی، 34(9)، 60-45.
شکیبا، الف؛ سیف، ع؛ اسدزاده، ح و ابراهیمی‌قوام، ص. (1392). تأثیر انسجام متن در سطح خرد و کلان بر بهبود درک‌مطلب دانش‏آموزان دارای دانش قبلی کم و زیاد نسبت به موضوع. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، 3(9)، 56-33.
غباری‌بناب، ب؛ افروز، غ؛ حسن‌زاده، س؛ بخشی، ج و پیرزادی، ح. (1391). تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی فعال تفکرمدارانه و خودنظارتی بر درک مطلب دانش آموزان با مشکلات خواندن. مجله‌ی ناتوانی‌های یادگیری، 1(2)، 97-77.
کرمی‌نوری، ر؛ مرادی، ع؛ اکبری‌زردخانه، س و زاهدیان، ح. (1387). آزمون خواندن و نارساخوانی (نما). چاپ اول، تهران، جهاد دانشگاهی، واحد تربیت معلم.
کلانی، س؛ اصغری نکاح، م و غنایی‌چمن‌آباد، ع. (1394). اثربخشی برنامه‌ی مبتنی بر بازی‌های نرم‌افزاری با رویکرد زبان‌شناختی بر دقت خواندن و درک مطلب دانش‌آموزان با اختلال خواندن. مجله‌ی ناتوانی‌های یادگیری، 4(4)، 84-66.
گنجی، م. (1394). روانشناسی کودکان استثنایی بر اساس DSM-5. چاپ دوم. تهران، انتشارات ساوالان.
معظمی گودرزی، س؛ فرخی، ن؛ گودرزی، ک و نظری، م. (1395). اثربخشی تقویت حافظه‌ کاری با استفاده از رایانه بر عملکرد خواندن و درک مطلب دانش‌آموزان نارساخوان. مجله‌ی ناتوانی‌های یادگیری، 5(3)، 121-108.
هالاهان، د؛ لوید، ج؛ کافمن، ج؛ ویس، م و مارتینز، الف ا. (2005). اختلال‌های یادگیری (مبانی، ویژگی‌ها و تدریس مؤثر). ترجمه‌ی حمید علیزاده، قربان همتی علمدارلو، صدیقه رضایی‌دهنوی و ستاره شجاعی. (1392). چاپ چهارم. تهران، نشر ارسباران.
Amendum, S. J., Venon-feagans, L., & Ginsberg, M. (2011). The Effectiveness of a Technologically Facilitated Classroom-Based Early Reading Intervention: The Targeted Reading Intervention. The Elementary School Journal, 112(1), 107-131.
Bailey, S., Hoeft, F., Aboud, K., & Cutting, L. (2016). Anomalous gray matter patterns in specific reading comprehension deficit are independent of dyslexia. Journal of Annals of Dyslexia, 66(3), 256-247.
Barnes, A. C., & Harlacher, J. E. (2008). “Clearing the confusion: Response-to-intervention as a set of principles”. Education and Treatment of Children, 31(3), 417–431.
Boulineau, T., Fore, C. I., Hagan-Burke, S., & Burke, M. D. (2004). “Use of Story-Mapping to Increase the Story-Grammar Text Comprehension of Elementary Students with Learning Disabilities”. Journal of Learning Disability Quarterly, 25(2).105-121.
Bulut, A. (2017). “Improving 4th Grade Primary School Students' Reading Comprehension Skills”. Universal Journalof Educatinal Research, 5(1), 23-30.
Cologon, K., Cupples, L., & Wyver, S. (2011). “Effects of Targeted Reading Instruction on Phonological Awareness and Phonic Decoding in Children with Down syndrome”. American Journal on Intellectual and Developmental Disabilities, 116(2), 111-129.
Faulhaber, J. (2016). Effects of Repeated Readings on Fluency and Comprehension for Middle School Students with Disabilities. Published Thesis Dissertation, the Ohio State University
Fuchs, D., Fuchs, L. S., & Vaughn, S. (2008). Response to Intervention: A framework for reading educators. 1st edition, Newark, DE: International Reading Association.
Gifford, M. (2014). The effects of technology-based graphic organizers to teach reading comprehension skills of students with learning disabilities. Published Thesis Dissertation, Rowan University.
Greenwood, C. R., Kamps, D., Terry, B. J., & Linebarger, D. L. (2007). Primary intervention: A means of preventing special education? In D. Haager, J. Klinger, & S. Vaughn. Evidence-based reading practices for Response to Intervention (pp. 73–106). 1st edition, Baltimore, Paul H. Brookes Publishing Co.
Hitchcock, C. H., Prater, M. A., & Dowrick, P. W. (2004). “Reading Comprehension and Fluency: Examining the Effects of Tutoring and Video Self-Modeling on First-Grade Students with Reading Difficulties”. Journal of Learning Disability Quarterly, 27(2), 89-103.
Jacobs, K. E., Flanagan, D. P., & Alfonso, V. C. (2016). “Evidence-Based Assessment and Intervention for Specific Learning Disability in School Psychology”. Handbook of Australian School Psychology, 145-171.
Lervag, A., Hulme C., & Melby-lervag. (2017). “Unpicking the Developmental Relationship between Oral Language Skills and Reading Comprehension: It's Simple, But Complex”. Journal of Child Development, 1-18.
Moorman, A., Boon, R. T., Keller-Bell, Y., Stagliano, C., & Jeffs, T. (2010). “Effects of Text-to-Speech Software on the Reading Rate and Comprehension Skills of High School Students with Specific Learning Disabilities”. Learning Disabilities: A Multidisciplinary Journal, 16(1), 41-49.
O'Rourke, D., Olshtroon, A., & O'Halloran, C. (2016). “The Limerick Reading Initiative: a reading intervention targeted at struggling readers in primary school”. Journal of Support for Learning, 31(2), 148-163.
Peng, P., & Fuchs, D. (2016). “A meta-analysis of working memory deficits in children with learning difficulties: Is there a difference between verbal domain and numerical domain?” Journal of Learning Disabilities, 49, 3–20.
Sisson, D., & Sisson, B. (2014). Targeted Reading Interventions for the Common Core: Grades K–3: Classroom-Tested Lessons That Help Struggling Students Meet the Rigors of the Standards. 1st edition,New York: Scholastic Teaching Resources.
 Spencer, M., Quinn, J. M., & Wagner, R. K. (2014). “Specific Reading Comprehension Disability: Major Problem, Myth, or Misnomer?” Journal of Learning Disabilities Research & Practice, 29(1), 3-9.
Toffalini1, E., Giofrè, D., & Cornoldi, C. (2017). “Strengths and Weaknesses in the Intellectual Profile of Different Subtypes of Specific Learning Disorder: A Study on 1,049 Diagnosed children”. Clinical Psychological Science, 1-8.
Vernon-Feagans, L., bratsch-Hines, M., Varghese, C., bean, A., & Hedrick, A. (2015). “The Targeted Reading Intervention: Face-to-Face vs. Webcam Literacy Coaching of Classroom Teachers”. Journal of Learning disabilities: Research & Practice, 30(3), 135-147.
Vernon-Feagans, L., Kainz, K., Hedrick, A., Amendum, S., Ginsberg, M., Wood, t., & Bock, A. (2012). “Targeted Reading Intervention: A Coaching Model to Help Classroom Teachers with Struggling Readers”. Journal of Learning Disability, 35(2), 102-114.
Vernon-Feagans, L., Kainz, K., Hedrick, A., Ginsberg, M., & Amendum, S. (2013). “Live Webcam Coaching to Help Early Elementary Classroom Teachers Provide Effective Literacy Instruction for Struggling Readers: The Targeted Reading Intervention”. Journal of Educational Psychology, 105(4), 1175-1187.