نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

هدف تبیین جهت گیری های برنامه درسی حرفه آموزی براساس نوع نگرش معلّمان و کارشناسان آموزش و پرورش استثنائی دو شهر مشهد و تهران به دانش آموزان کم توان ذهنی بود. مقیاس نگرش سنج در سه مؤلفه نگرش های خوش بینانه، تصورات غلط رفتاری و بدبینانه با 22 گویه و پرسشنامه جهت گیری های برنامه درسی دوره متوسطه در سه مؤلفه جهت گیری های زندگی مستقل، شغلی و تحصیلی با 41 گویه طراحی شد و در اختیار متخصصین جهت احراز روایی محتوایی قرار گرفت. جامعه شامل دو گروه معلّمان مقاطع پیش و متوسطه حرفه ای در دو شهر تهران و مشهد؛ که 126 معلّم به روش نمونه گیری در دسترس و جامعه دوم شامل دست اندرکاران دوره متوسطه حرفه ای؛که 33 نفر به شیوه تمام شماری انتخاب شدند و به هر دو پرسشنامه پاسخ دادند. پایایی مقیاس از روش آلفای کرونباخ 84/0 و پرسشنامه جهت گیری برنامه درسی 94/0 احراز شد. روایی نیز از روش روایی محتوایی بدست آمد. نتایج حاصل از یافته های پژوهش نشان داد که نگرش های غالب معلّمان و کارشناسان نگرش های خوش بینانه بوده است. همچنین جهت گیری غالب معلّمان و کارشناسان در دوره پیش و متوسطه حرفه ای جهت گیری زندگی مستقل تعیین شد که تفاوت آماری معناداری نیز دراین دو گروه مشاهده نگردید. در رابطه با تأثیر نگرش ها بر نوع جهت گیری برنامه درسی آزمون های آماری تفاوت معناداری را در بین دو جهت گیری های تحصیلی و زندگی مستقل و سه نوع نگرش به دانش آموزان کم توان ذهنی نشان دادند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Teachers and Experts Curriculum orientation Explanation in Pre &Vocational Secondary Education based on Attitude to Mentally retarded Students

نویسنده [English]

  • farzane haghighi

چکیده [English]

The purpose of this study was to explain of teacher and experts curriculum orientation in pre and vocational secondary education based on attitude to mentally retarded students in Mashhad city and Tehran city. Attitude Scale designed in three main components Included optimistic, behavioral misconception, and pessimism attitudes and was 22 items. Curriculum orientations questionnaire designed in three main components and included vocational, independent living and academic orientation and 41 items. Content validity verified by experts. A sample of Teachers (n = 126) and experts (n = 33) completed attitude scales and orientations questionnaire. Attitude Scale and Curriculum Orientation questionnaire Assessed by using Cronbach's Alpha (in order, 0.84 and 0.94). Results shown that teachers and experts attitude was optimistic and their curriculum orientation was independent living orientation. There is no significant difference between two samples. Statistical tests have shown a significant difference between curriculum orientations and attitudes to mentally retarded students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Curriculum
  • vocational training secondary
  • curriculum orientation
اشتروبه، ولفگانگ؛ هیوستون، میلز. (2001). مقدمه ­ای بر روان­شناسی اجتماعی از منظر اروپاییان (جلد اول)، ترجمه­ی، جواد اژه­ای و همکاران، تهران، انتشارات سمپاد.
آیین‌نامه آموزشی دوره متوسطه حرفه‌ای خاص دانش آموزان با نیازهای ویژه (1386). مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش.
بریس، نیکلا؛ کمپ، ریچارد و اسنلگار، رزمری. (1390). تحلیل داده­های روانشناسی با برنامه اس.پی. اس. اس، ترجمه­ی، خدیجه علی‌آبادی و علی صمدی، تهران، نشر دوران.
بشاورد، سیمین. (1382). ارزشیابی از برنامه‌های آموزش و پرورش دانش آموزان دارای اختلالات رفتاری، پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 3،11.
به­پژوه، احمد (1388). روش­های اصلاح نگرش­ جامعه نسبت به افراد دارای نیازهای ویژه. مجموعه مقالات همایش پیشگیری از معلولیت، سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، تهران، انتشارات جابر.
به­پژوه، احمد؛ فتحی، شهپر. (1381). تاثیر برنامه‌های آگاه‌سازی و تماس اجتماعی بر نگرش دانش آموزان دبیرستانی نسبت به دانش آموزان عقب‌مانده ذهنی و یکپارچگی آموزشی آنها، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 18،2.
به‌پژوه، احمد؛ گنجی، کامران. (1383). عوامل موثر بر نگرش معلّمان ویژه و عادی نسبت به دانش آموزان عقب‌مانده ذهنی و یکپارچه‌سازی آموزشی آنان، فصلنامه نوآوری‌های آموزشی، 10،3.
سامانی، سیامک؛ البرزی، شهلا (1380). بررسی اطلاعات و نوع نگرش دانشجویان درباره مسائل اجتماعی، حقوقی و آموزشی افراد عقب‌مانده ذهنی. نخستین همایش یافته‌های نوین پژوهشی در آموزش و پرورش استثنایی.
سرایی، حسن. (1372). مقدمه‌ای بر نمونه‌گیری در تحقیق. تهران: سمت
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه. (1385) روش­های تحقیق در علوم رفتاری، تهران، انتشارات آگاه.
شهرامی، علی، متقیانی، رضا. (1377). ارزشیابی مقدماتی از دوره مهارت‌های عمومی دانش آموزان عقب‌مانده ذهنی آموزش پذیر، وزارت آموزش و پرورش، طرح پژوهشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، پژوهشکده کودکان استثنایی.
قاسمی، مریم. (1382). ضرورت تحول نگرش جامعه، مردم و مسئولان نسبت به دانش آموزان استثنایی و تاثیر بر تحقق حقوق آنان، فصلنامه تعلیم و تربیت استثنایی،22 و 23.
میلر، جی. پی. نظریه برنامه درسی. ترجمه­ی، محمود. مهرمحمدی، چاپ هفتم، تهران، سمت.
ویسمه، علی‌اکبر (1382). ارزیابی برنامه درسی تربیت بدنی دانش آموزان کم‌توان ذهنی شهر تهران و ارائه الگویی جامع در این زمینه، سازمان آموزش و پرورش استثنایی، پژوهشکده کودکان استثنایی.
هالاهان، دانیل، بی و کافمن، جمیزا، ام (1371). کودکان استثنایی، ترجمه فرهاد ماهر، جلد اول، چاپ اول، انتشارات رشد.
یوسفی اصفهانی، علی­رضا. (1383). نگرش به معلول و معلولیت واقعیت و ضرورت­ها، تعلیم و تربیت کودکان استثنایی، 38 و 39، 2-9.
Ajzen, I. & Fishbein, M. (2000). Attitudes and the attitude-behavior relation: Reasoned and automatic processes. In W. Stroebe & M. Hewstone (Eds.), European Review of Social Psychology, New York: John Wiley & Sons, (pp.1-33).
Alghazo,M. (2002). Educators’ Attitude Toward Person with Disabilities: Factors Affecting Inclusion. Journal of Faculty of Education, (17,19), 27-44.
Antonak, R. E. (1982). Development and psychometric analysis of the Scale of Attitudes toward Disabled Persons. Journal of Applied Rehabilitation Counseling, (13), 22 -29.
Bolotin, Bravmann, Windschitl, Mikel and Green (2000). Cultures of curriculum. Lawrence Erlbaum Associates, New Jersey: Publishers Mahwah.
Bricker, D.D. (1978). A rationale for the integration of handicapped and non-handicapped school children. In; M.J.Guralnick (Ed.), Early Intervention and the Integration of Handicapped and Non-Handicapped Children, Baltimore:University Park Press.
Cook, B.G. & Semmel, M.I. (1999). Peer acceptance of included students with disabilities as a function of severity of disability and class room composition. Journal of Special Education,33(1), 50-61.
Cooke, PH. & Head, S. (2011). Attitudes to Mental Illness2011 survey report. The NHS Information Centre, Mental Health and Community. Available at WWW.ic.nhs.uk
Corrigan, P.W., River, L.P., Lundin, R.K., Penn, D.L., Uphoff-Wasowski, K., Campion, J., Mathisen, J., Gagnon, C., Bergman, M., Goldstein, H. & Kubiak, M.A. (2001). Three strategies for changing attributions about severe mental illness. Schizophrenia Bulletin, (27), 187 – 195.
Craig Adam, M. (1993). Difference in curriculum ideologies among participant in the secondary special education transition planning process. Submitted in partial fulfillment of the requirement for the degree of Doctor of Philosophy in the School of Education, Health, Nursing, and Arts Professions, New York University.
Crisp, A. H., Gelder, M. G., RIX, S., et al (2000) Stigmatisation of people with mental illnesses. British Journal of Psychiatry, (177), 4– 7.
Depauw,K.P. & Doll-Tepper,G. (2000).Toward progressive inclusion and acceptance: Myth or reality? The inclusion debate and bandwagon discourse. Adapted Physical Activity Quarterly, (17),135-143.
Duchane, K. A., & French, R. (1998). Attitude and grading practices of secondary physical educator education setting. Adapted Physical Activity Quarterly, (15), 370-380.
Fakolade, O. A., Adeniyi, S. O. & Tella, A. (2009). Attitude of teachers towards theinclusion of special needs children in general education classroom: the case of teachers in some selected schools in Nigeria. International Electronic Journal of Elementary Education, 1, 3, 155-169
Fergouson, D. L. (1987). Curriculum decision making for students with sever handicaps: Policy and practice. New York: Teacher college press
Fewester, s. (2006). Inclusion: making education work for student. [Online]Available:Retrived from: http://www. Educationworld.com/a_curr.
Gottlieb, J. & Corman, L. (1975). Public attitudes toward mentally retarded children, American, Journal of Mental Deficiency, 80, (1), 72-80.
Halpern, A. S, & Benz, M.R. (1987). A statewide examination of secondry special education for students with mild disabilities: Implication for the high school curriculum. Exceptional Children, (54), 122-129
Halpern, A. S. (1987). Characteristics of a quality program. In C. L. Warger & B. B. Weiner (Eds.), Secondary special education: A guide to promising public-school program, Reston, VA: The council for Exceptional Children, pp.25-55
Hampton, N.Z,Xiao, F. (2009). Traditional Chinese Values and Attitudes of Chinese University Students toward People with Intellectual Disabilities. International Journal of Disability, Development and ducation, 54(3), 247-261.
Hodge,S.R. &, Davis, R., Woodard, R. & Sherril, C. (2002). Comparison of practicum types in changing preservice teacher’s attitude and perceived competence. Adapted Physical Activity Quarterly, 14(2),155-162.
Holmes, E.P., Corrigan, P.W., Williams, P., Canar, J. & Kubiak, M.A. (1999). Changing attitudes about schizophrenia. Schizophrenia Bulletin, (25), 447 – 456.
Jamieson, J.D. (1984). Attitude of educators toward the handicapped. In R.L. Jones (Ed.), Attitude and attitude change in special education: Theory and practice. 206-222. Reston, VA: ERIC Clearinghouse.
Johnson,w & et al (2002). Attitudes of Japanese students toward people with intellectual disability. Journal of Intellectual Disability Research, 46(5), 365-378.
Jones R.L. (1984). Attitude and Attitude Change in Special Education: Theory and Practice, Reston, VA: Council of Exceptional Children.
Kassam AGlozier NLeese MHenderson CThornicroft G. (2010). Development and responsiveness of a scale to measure clinicians' attitudes to people with mental illness (medical student version). Health Service and Population Research Department, Institute of Psychiatry, King's College London, UK. aliya.kassam@iop.kcl.ac.uk
Knight, B. A. (1986). Towards inclusion of students with special educational needs in the regular classroom. Support for Learning, 14(1), 3-7.
Link, B.G. (1987). Understanding labeling effects in the area of mental disorders: An assessment of the effects of expectations of rejection. American Sociological Review, (52): 96 – 112
Palmer, G.., Redinius, P.L., and Tervo, R.C. (2000). An Examination of Attitudes Towards Disabilities Among College Students. Journal of Rural Community Psychology, 3(1), 52 – 59.
Stainback, S. & Stainback, W. (1982). The Need for Research on Training Non- Handicapped Students to Interact with Severely Retarded Students. Education and training of Mentally Retarded, 17, 12-16
Taylor, S.M., & Dear, M.J. (1981). Scaling community attitudes toward the mentally ill. Schizophrenia Bulletin, 7(2), 225-240
Thomas, M. A. (1977). Hey, don’t forget about me! Reston, VA: Council for Exceptional Children.
Towfighy-Hooshyar, N. & Zingle, H.W. (1984). Regular-class Students' Attitude Toward Integrated Multiply Handicapped Peers. American Journal of Mental Deficiency, 88, 630-637.
Voltez, L.M. (1980). Children's Attitudes Toward Handicapped Peers. American Jornal of Mental Deficiency, 84, 455-464
Voltez, L.M. (1982). Effects of Structured Interactions with Severly Handicapped peers on Children' Attitudes. American Journal of Mental Deficiency, 86, 380-390.
Wolf, G., Pathare, S., Craig, T., et al (1996) Community knowledge of mental illness and reaction to mentally ill people. British Journal of Psychiatry, (168): 191 -198.
Yuker, H. E. and J. R. Block (1986). Research with the attitude toward disabled persons scale (ATDP). Hempstead (NY), Center for the study of Attitudes towards persons with disability. Hofstra University.
Yuker, H. E., Block, J. R., & Campbell, W (1960). A scale to measure attitudes disabled persons (no. 3). Albertson, NY, Human Resources Foundation.
Yuker, H. E., Block, J. R., & Younng, J. H. (1970). Measurement of attitudes toward disabled persons. Albertson, NY, INA Men Institute at Human Resources Center.
Yuker, H. E., Hurley, M. K. (1987). "Contact with and attitudes toward persons with disabilities: The Measurement of Intergroup Contact."