ربابه رستمی؛ مونا رضایی؛ سوسن جباری
چکیده
هدف این پژوهش تعیین اثر بازخورد تطبیقی- اجتماعی براجرای تکلیف تولید نیرو در دختران با کمتوانیذهنی بود. روش پژوهش، آزمایشی با طرحپیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. از بین دانشآموزان دختر با کمتوانیذهنیشهرستان شیراز46 دانشآموز دختر به روشنمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. شرکتکنندگان بر اساس آزمون بیشترین ...
بیشتر
هدف این پژوهش تعیین اثر بازخورد تطبیقی- اجتماعی براجرای تکلیف تولید نیرو در دختران با کمتوانیذهنی بود. روش پژوهش، آزمایشی با طرحپیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. از بین دانشآموزان دختر با کمتوانیذهنیشهرستان شیراز46 دانشآموز دختر به روشنمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. شرکتکنندگان بر اساس آزمون بیشترین انقباض ارادیکه در نخستین جلسه به وسیله دینامومتر دستی از آنها به عمل آمد به دو گروهآزمایشی 22 نفری در گروه بازخورد (هنجاری مثبت) و 24 نفری در گروه کنترل (بدوندریافت بازخورد) تقسیم شدند. تحلیل کواریانس، عملکرد بهتر گروه آزمایشی را درتکلیف تولید نیرو نسبت به گروه کنترل نشان داد. یافتههای این پژوهش شواهدی رابرای اهمیت نقش انگیزشی بازخورد فراهم میآورد. بنابراین به علت تأثیر ویژهای کهبازخورد تطبیقی- اجتماعی بر عملکرد تکلیف تولید نیرو در دانشآموزان با کمتوانیذهنیدارد، به عنوان یک راهکار آموزشی مؤثر در زمینه آموزش مهارتها به مربیان دانشآموزانآموزش ویژه توصیه میگردد.