لیدا ملک زاده؛ سیده زهرا عمادی؛ زهرا نقش
چکیده
هدف از پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی طرحواره درمانی بر تنظیم شناختی و رفتاری هیجان در مادران دارای فرزند با اختلال یادگیری بود. این پژوهش بر اساس هدف از نوع کاربردی با طرح نیمهآزمایشی همراه با پیشآزمون ـ پـسآزمـون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش مـادران دارای کـودک با اختلال یادگیری شهر تهران در ششماهه اول سال 1400 بود. نمونه ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی طرحواره درمانی بر تنظیم شناختی و رفتاری هیجان در مادران دارای فرزند با اختلال یادگیری بود. این پژوهش بر اساس هدف از نوع کاربردی با طرح نیمهآزمایشی همراه با پیشآزمون ـ پـسآزمـون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش مـادران دارای کـودک با اختلال یادگیری شهر تهران در ششماهه اول سال 1400 بود. نمونه پژوهش شامل 30 نفر از این مادران بود که به روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه نهایی انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گـروه آزمـایش و گـواه قـرار گرفتنـد (هر گروه 15 نفر). از مقیاس تنظیم شناختی هیجان توسط گرانفسکی و کرایچ (2002) و تنظیم رفتاری هیجان توسط گرانفسکی و کرایج (2019) استفاده شد. گروه آزمایش هشت جلسه آموزش شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی دریافت کردند و گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکردند. نتایج تحلیلکواریانس نشان داد که استرس ادراک شده و تنظیم رفتار هیجان در گروه آزمایش بهطور معناداری (01/0>P) از گروه گواه متفاوت بود. لذا میتوان گفت طرحوارهدرمانی میتواند جهت تنظیم شناختی و رفتاری هیجان در مادران دارای فرزند با اختلال یادگیری مورداستفاده قرار گیرد.