ستاره شجاعی؛ احمد به پژوه؛ محسن شکوهی یکتا؛ باقر غباری
دوره 2، شماره 6 ، تیر 1391، ، صفحه 21-46
چکیده
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی نشانههای سلامتروانی بر اساس تابآوری در خواهران و برادران نوجوان دانشآموزان با کمتوانی ذهنی صورت گرفت. روش پژوهش کاربردی و شیوة انجام دادن آن همبستگی است. جامعة آماری در این پژوهش کلیة خواهران و برادران نوجوان 12-18 ساله دانشآموزان با کمتوانی ذهنی شهر شیراز درسال تحصیلی 91-1390بودند که از بین آنها ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی نشانههای سلامتروانی بر اساس تابآوری در خواهران و برادران نوجوان دانشآموزان با کمتوانی ذهنی صورت گرفت. روش پژوهش کاربردی و شیوة انجام دادن آن همبستگی است. جامعة آماری در این پژوهش کلیة خواهران و برادران نوجوان 12-18 ساله دانشآموزان با کمتوانی ذهنی شهر شیراز درسال تحصیلی 91-1390بودند که از بین آنها نمونه ای به حجم 91 نوجوان 12-18 ساله (50 دختر و 41 پسر) که خواهر و برادر با کمتوانی ذهنی داشتند، به روش خوشهای تصادفی انتخاب شدند. از مقیاس تابآوری کانر و دیویدسون برای سنجش تابآوری و از پرسشنامة سلامتروانی عمومی برای سنجش اختلال سلامتروانی استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از رگرسیون چندگانه نشان داد که تابآوری پیشبینی کنندة منفی و معنادار نشانههای اختلالهای جسمی، اضطرابی، کارکرد اجتماعی و افسردگی سلامتروانی است (01/0>p). این یافته نشانگر نقش و اهمیت تابآوری بر سلامتروانی خواهران و برادران دانشآموزان با کمتوانی ذهنی است. بنابراین پیشنهاد میشود با طراحی و اجرای برنامههای آموزش تابآوری به عنوان یک برنامة پیشگیری درجةت افزایش سلامتروانی نوجوانان دارای خواهر یا برادر با کمتوانی ذهنی اقدام شود.