احمد بهپژوه؛ شیدا امیرافشاری؛ باقر غباری بناب؛ علیاکبر ارجمندنیا
دوره 2، شماره 8 ، بهمن 1391، ، صفحه 1-20
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی و شناسایی نقش عوامل تنشزای دوران بارداری در ابتلای کودکان به اختلال کاستی توجه و بیشفعالی بود. در این پژوهش پس رویدادی 64 کودک با اختلالکاستی توجه و بیشفعالی و 61 کودک عادی از مراکز پیش دبستانی و مدارس ابتدایی پسرانه شهر جدید پرند در سال تحصیلی 90-1389 با استفاده از پرسشنامه تشخیص اختلال کاستی توجه و بیش فعالی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی و شناسایی نقش عوامل تنشزای دوران بارداری در ابتلای کودکان به اختلال کاستی توجه و بیشفعالی بود. در این پژوهش پس رویدادی 64 کودک با اختلالکاستی توجه و بیشفعالی و 61 کودک عادی از مراکز پیش دبستانی و مدارس ابتدایی پسرانه شهر جدید پرند در سال تحصیلی 90-1389 با استفاده از پرسشنامه تشخیص اختلال کاستی توجه و بیش فعالی توسط معلمان شناسایی شدند. سپس به مادران این دو گروه از دانشآموزان پرسشنامۀ محقق ساخته به منظور شناسایی عوامل تنشزای دوران بارداری داده شد. در این پژوهش، عوامل تنشزای دوران بارداری به عنوان متغیرهای تأثیرگذار و اختلال کاستی توجه و بیش فعالی به عنوان متغیر تأثیرپذیر و جنسیت به عنوان متغیر کنترل در نظر گرفته شد. نتایج به دست آمده نشان داد که بیماری مادر، بحث و مشاجره با نزدیکان، نگرانیهای مالی مادر در دوران بارداری و نگرانیهای مادر در مورد زنده ماندن نوزاد هنگام زایمان به طور معناداری در گروه کودکان با اختلال کاستی توجه و بیشفعالی بیشتر از گروه کودکان عادی بود. از یافتههای مهم دیگر این بود که میانگین وزن کودکان با اختلال کاستی توجه و بیشفعالی هنگام تولد در مقایسه با کودکان عادی به طور معناداری کمتر بود.