پریا امنابی؛ علی شاکر دولق
چکیده
هدف این تحقیق مقایسه سرمایهگذاری عاطفی در بدن، عوامل حمایتهای فردی و رفتارهای کنارآمدن با مشکلات در میان دانشآموزان نابینا و ناشنوا شهر تبریز بود.روش پژوهش حاضر از نوع علیّ- مقایسه ای است. جامعه پژوهش را کلیه کودکان نابینا و ناشنوا موجود در مدارس استثنایی شهر تبریز به تعداد 742 نفر در نیمسال اول سال تحصیلی 96-97 تشکیل میدادند که ...
بیشتر
هدف این تحقیق مقایسه سرمایهگذاری عاطفی در بدن، عوامل حمایتهای فردی و رفتارهای کنارآمدن با مشکلات در میان دانشآموزان نابینا و ناشنوا شهر تبریز بود.روش پژوهش حاضر از نوع علیّ- مقایسه ای است. جامعه پژوهش را کلیه کودکان نابینا و ناشنوا موجود در مدارس استثنایی شهر تبریز به تعداد 742 نفر در نیمسال اول سال تحصیلی 96-97 تشکیل میدادند که از بین آنها 150 نفر بصورت شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه سرمایهگذاری بدن، رفتارهای کنارآمدن کودکان وعوامل حمایت کننده فردی استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد در سطح معناداری (05/0P<) از بین مؤلفههای سرمایهگذاری عاطفی در بدن، تنها در زیر متغیر تصور و احساس در مورد بدن (032/0=p)، از بین مؤلفههای عوامل حمایتهای فردی فقط در زیر مؤلفه توانش اجتماعی (012/0=p) و در میان مولفههای رفتارهای کنارآمدن با مشکلات فقط در زیر مؤلفه کنارآمدن ویرانگر(019/0=p) کودکان نابینا و ناشنوا تفاوت معناداری وجود دارد. این نتایج تلویحات مهمی در زمینهی آموزش و ارتقای بهداشت روانی دانشآموزان نابینا و ناشنوا دارد و میتواند راهبردهای آموزشی، تربیتی و کاربردی ارزندهای به خانوادهها، مسئولین و کارشناسان مسائل تربیتی ارائه نماید