محسن نیازی؛ سیدحسین سیادتیان
چکیده
دوره نوجوانی بهعنوان یکی از دورههای پرچالش در زندگی انسان شناخته میشود که بحرانهای فراوانی در زمینه هیجانی اجتماعی و حتی آموزشی به همراه دارد. این دوره برای نوجوانانی که مبتلا به کمتوانی ذهنی هستند میتواند با چالشها و رنجهای بیشتری روبهرو باشد؛ ازاینرو هدف از انجام پژوهش حاضر تبیین تجربه زیسته چالشهای ...
بیشتر
دوره نوجوانی بهعنوان یکی از دورههای پرچالش در زندگی انسان شناخته میشود که بحرانهای فراوانی در زمینه هیجانی اجتماعی و حتی آموزشی به همراه دارد. این دوره برای نوجوانانی که مبتلا به کمتوانی ذهنی هستند میتواند با چالشها و رنجهای بیشتری روبهرو باشد؛ ازاینرو هدف از انجام پژوهش حاضر تبیین تجربه زیسته چالشهای نوجوانان کمتوانی ذهنی بود. جامعه موردپژوهش شامل تمامی نوجوانان پسر مبتلا به کمتوانی ذهنی در مدرسه پیش حرفهای و حرفهای شهر کاشان که در سال تحصیلی 1402-1401 مشغول به تحصیل بودند، است که از بین آنان 9 نفر به شیوه هدفمند برای پژوهش انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته جمعآوری و با روش 7 مرحلهای کلایزی تجزیهوتحلیل شد. نتایج حاکی از استخراج 3 مضمون اصلی و 9 مضمون فرعی بود. مضمونهای اصلی عبارتاند از: 1-چالش اجتماعی (1- شغل و آینده شغلی و نگرانی از آن، 2- اوقات فراغت، 3- شرم و خجالت از شناسایی، 4- دغدغه ازدواج)، 2- چالش فردی (1-پذیرش منفی، 2- پذیرش مثبت،3-بیماریها و نیاز به دارو، 4-استقلال مالی)، 3- چالش خانوادگی (1- نگرش خانواده) بود که در پژوهش بهتفصیل موردبررسی قرار گرفتند. با توجه به نتایج مشخص گردید که رسیدگی به مشکلات و چالشهای نوجوانان کمتوانی ذهنی ضروری میباشد و ازاینرو ارائه خدمات حمایتی و آموزشی برای نوجوان و خانواده آنان میتواند از مشکلات آنان بکاهد.
ندا خداکرمیان؛ محسن نیازی؛ الهام شفائی
چکیده
در دهههای اخیر طرد اجتماعی افراد کمتوان تبدیل به مبحثی بهروز برای تحلیل مسائل و مشکلات در سطوح و ابعاد مختلف شده است. در واقع، بارزترین مشخصه وضعیت اجتماعی افراد کمتوان مسئله طرد اجتماعی آنان میباشد. بر این اساس هدف اصلی این تحقیق بررسی میزان طرد اجتماعی افراد کمتوان و میزان تفاوت آن بر مبنای نوع کمتوانی ، شدت و علت کم توانی ...
بیشتر
در دهههای اخیر طرد اجتماعی افراد کمتوان تبدیل به مبحثی بهروز برای تحلیل مسائل و مشکلات در سطوح و ابعاد مختلف شده است. در واقع، بارزترین مشخصه وضعیت اجتماعی افراد کمتوان مسئله طرد اجتماعی آنان میباشد. بر این اساس هدف اصلی این تحقیق بررسی میزان طرد اجتماعی افراد کمتوان و میزان تفاوت آن بر مبنای نوع کمتوانی ، شدت و علت کم توانی در بین آنان میباشد. این تحقیق بر اساس روش پیمایش اجتماعی انجام شده است. حجم نمونه متشکل از 528 نفر از افراد کمتوان میباشد که با توجه به مشکلات دسترسی به آنان به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتهاند. نتایج تحقیق بیانگر این امر است که میزان طرد اجتماعی در اکثریت افراد مورد بررسی در حد متوسط به بالا میباشد. یافتههای آزمون تحلیل واریانس یکطرفه بیانگر عدم تفاوت معنادار میانگین طرد اجتماعی افراد کمتوان بر مبنای نوع و علت کمتوانی آنان میباشد. اما نتایج آزمون فیشر در ارتباط با تفاوت میانگین طرد اجتماعی در بین کمتوانان بر مبنای شدت کمتوانی با مقدار (0.05=sig و 2.942=F) در سطح خطای کوچکتر از 0.05 و با اطمینان 95 درصد معنیدار میباشد. بر این اساس، شدت کمتوانی افراد کمتوان باعث کاهش مشارکت در زندگی اجتماعی، حاشیهای شدن و طرد اجتماعی آنان گردیده است. در این خصوص لازم است جامعه با اتخاذ رویکردهای زمینه حضور و مشارکت کمتوانان را در جامعه فراهم کند تا آنان بهواسطه کمتوانی از عرصههای اجتماعی طرد نشوند.